Ski doo 2022

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Går väl att sätta dubbeldynor till alla ski-doo. Drag funkar väl också på alla förutom dom med avkortad tunnel, eller menar du att grejerna är slut?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom har nog inte riktigt bestämt sig än, gissar dom ville vänts ut Polaris och se vad dom erbjöd först
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad mer planerar du att göra med den, det kom ju ingen Freeride 600r. :)146 eller 154?
154"
Heelclicker variatorgrejer + Team tied har jag redan så naturligtvis ska det dit. Sen ska jag nog hålla upp ögonen efter några begade "guldburkar" i sommar.
... Och byta matta, det är nog förresten det första jag ska göra, kommer inte köra en meter med 3,5" delning.
 
Reactions: mattgojohn

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
154"
Heelclicker variatorgrejer + Team tied har jag redan så naturligtvis ska det dit. Sen ska jag nog hålla upp ögonen efter några begade "guldburkar" i sommar.
... Och byta matta, det är nog förresten det första jag ska göra, kommer inte köra en meter med 3,5" delning.
Har begärt offert på en Backcountry 600R med byte av stötdämpare till nåt som motsvarar det som sitter på BC XRS 850. Ska bli intressant att se vad det landar på för pengar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har begärt offert på en Backcountry 600R med byte av stötdämpare till nåt som motsvarar det som sitter på BC XRS 850. Ska bli intressant att se vad det landar på för pengar.
Det är antagligen betydligt billigare att montera Öhlins runt om än att uppgradera med Kyb fån BRPs katalog
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har du kört fort på led/is så det är det som gjort att dom gått sönder ? Har själv 3,5 delning och har inte tappat nån kam än men kör aldrig fort på led nån längre sträcka.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det är antagligen betydligt billigare att montera Öhlins runt om än att uppgradera med Kyb fån BRPs katalog
Så är det säkert. Så jag skrev Öhlins,Fox eller Kyb. Det som det går att göra bäst pris på. Så vi får se. Säkert billigare att köpa en BC XRS 850. Men jag vill helst ha 600. Så Polaris SWB Assault 650 är en stark kandidat faktiskt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har du kört fort på led/is så det är det som gjort att dom gått sönder ? Har själv 3,5 delning och har inte tappat nån kam än men kör aldrig fort på led nån längre sträcka.
Har inte tappat en enda kam, dom har gått av/rivits upp från kanten.
Jag har dessutom lagt märke till väldigt många inlägg på bl.a Facebook med trasiga Polaris 3,5" mattor också nu när dom också druttat ner i det träsket....
En ytterligare fördel med 2,86" jag märkt i vinter är att det aldrig kuggar över längre, det gjorde det med jämna mellanrum med 3,5" även med supersträckt matta.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Om dom rivs av från kanten kan inte det bero på för hög fart på hårt underlag ? Trasiga Polaris mattor verkar det vara gott om men har inte hört att BRP skulle haft problem med trasiga mattor och inte problem med överkuggning heller för den delen sen är det lätt för fel chaufför på en lössnömaskin att sabba en matta med höga kammar hög fart på hårt underlag eller stå och nöta på sten då håller dom inte vara sig det är 3,5" eller 2,86"
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Om dom rivs av från kanten kan inte det bero på för hög fart på hårt underlag ? Trasiga Polaris mattor verkar det vara gott om men har inte hört att BRP skulle haft problem med trasiga mattor och inte problem med överkuggning heller för den delen sen är det lätt för fel chaufför på en lössnömaskin att sabba en matta med höga kammar hög fart på hårt underlag eller stå och nöta på sten då håller dom inte vara sig det är 3,5" eller 2,86"
Massor med köpesannonser ute överallt där folk pajat mattor nu, merparten är 3,5"... Jag har kört lössnömaskiner i 15 år, många tusen mil totalt, och har aldrig pajat en matta förrän nuvarande maskin som alltså är, eller närmare bestämt var, 3,5".
Slira på stubbar och stenar klarar mattor i regel betydligt bättre än man tror, det ska mycket till för att man ska rotrycka hela kammar på det viset. Saknas delar av kammar är det ofta "slirskador", saknas hela kammar ända ner till corden så är det i regel överhettning och mattan är mest troligt skrot.
3,5" mattorna verkar generellt ha ömtåliga kanter och vara känsliga för rivskador.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Alla BRP i G4/Radien har det på 154" och 165" längderna förutom Utilitymaskinerna som fortfarande har 2,86.
Arctic har väl 3" delning vad jag sett, (har å andra sidan inte detaljstuderat), och Polaris har fram till i fjol haft 2,86" och kanske 3" på vissa men inte 3,5" förrän i år.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Artic har i alla fall 3,5 på Alpha one men har troligtvis tätare delning på andra modeller med lägre kammar lika som de andra har. Polaris verkar ha lite problem med mattorna vet inte om det enbart är de med 3,5 delning men vissa mattor lär ju gått rakt av trots låga mil och sen verkar det vanligt att kammar rycker men kan bero på chauffören också.