Ski-Doo 2021

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Min har landat hos handlaren idag.
Hade tänkt ta semester nästa veckoslut, så det blir till att hämta då och åka direkt upp till stugan.
 
Reactions: Gramsen

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Imorgon smäller det, upphämtning av 1st 850 Turbo.
Tecknade försäkring idag och det skilde inget så vitt jag kunde se på turbon mot NA.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Samma här. Ska hämta min imorgon. Vilket försäkringsbolag har ni? Står och velar mellan Svedea och Dina. Har ej bestämt mig.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Har Svedea på skotrarna sen två år tillbaka, bytte då från Dina pga att Svedeas iallafall är bättre på pappret och med ersättning för eftermonterade delar, motorförsäkring bla. Har dock inte haft något försäkringsärende där ännu.

Övriga fordon har jag i Dina.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Har Svedea på skotrarna sen två år tillbaka, bytte då från Dina pga att Svedeas iallafall är bättre på pappret och med ersättning för eftermonterade delar, motorförsäkring bla. Har dock inte haft något försäkringsärende där ännu.

Övriga fordon har jag i Dina.
Då tar jag och kör på Svedea. Dom ska ha märkesförsäkring också, om det är nå bättre?
Motorförsäkringen har man ju ej användning av under garantitiden lr har den nån fördel?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Gjensidige var ca 1500kr/år billigare än Svedea för mig trots klubbrabatt, trots ganska låg självrisk på vagnskadan(4000kr) hos Gjensidige.
Har även haft dem förut, har dock inte haft någon skada med dem så det kan jag inte uttala mig om.

Har tidigare haft avställningsbara försäkringar eftersom skotern står i stugan, de verkar dock vara utrotningshotade nu mera.
Det var inte särskilt länge sedan jag kunde komma undan med 2000-2500kr/år på en ny maskin genom att bara ha den påställd de dagar jag åkte.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Svedea har även stilleståndsersättning vid skada under säsong (beroende på tillägg). Och därav närmare till inlösen vid större skada under säsong. DET är något som iaf jag uppskattar!
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Ni som köpt 850 turbo är det trimning/chip direkt som gäller eller tänker ni köra dom som dom är tänker att det inte är nån jätte skillnad mot vanliga 850 i effekt men priset skiljer ju en hel del.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Då tar jag och kör på Svedea. Dom ska ha märkesförsäkring också, om det är nå bättre?
Motorförsäkringen har man ju ej användning av under garantitiden lr har den nån fördel?
Nej precis motorförsäkringen är ju oväsentlig på en ny maskin men för folk som köper begagnat är det ju en jättebra grej. Sen som Neden nämnde om stilleståndsersättning också en grej som jag tror är unikt för Svedea. Men som sagt jag har själv inte haft nånting att göra med dom ännu men mina vänner som haft det har varit mycket nöjda.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Enligt min handlare så är det stor skillnad mellan bolagen hur snabbt det börjar hända grejer efter skada, där är tydligen Svedea bra. Du riskerar inte att bli stående utan skoter hela säsongen för att bolaget grubblar på vad dom ska göra vilket händer ibland med andra bolag.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är det inte så att med Svedea är det handlaren som är typ skade reglare eller i alla fall har mandat att bestämma om det ska lagas eller skrotas så dom kan i princip beställa delar direkt dom får in skotern.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Tomten kom tidigt i år🎅🏻. Ska hämta turbon nu på fm. Jag tar Svedea som försäkring. Få se idag vad vad års kostnad blir.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har testat 3,5mil idag i ruggigt dåliga snöförhållanden, har trampat lite led genom att kryssa mellan stenarna på leden typ.
För det första är hela maskinen mycket hårdare/stummare än den summit X jag hade tidigare, skillnaden med expert paketet antar jag.
Dynan vill man inte sitta på någon längre stund och tempen går uppskattningsvis 20 grader högre med samma förhållanden jämfört med min förra summit x.
Så hela maskinen är absolut mer specificerad för lössnö, synd det inte finns någon än bara.

Är det skillnad med turbo är lite 10 000kr:s frågan här och svaret är ja.
Är det så stor skillnad att det är värt mellanskillnaden, än så länge ett klart nej på den.
Känner att jag skulle vilja lasta på lite motstånd på den som lite djup snö innan det går att svara fullt ut på den.
Har känslan av att den skulle skina lite mer om den får jobba lite tungt.
På dagens 600 höjdmeter krävs det en liten stunds fullgas för att få upp varven innan du släpper om du vill höra ljudet som vi alla hört i flertalet youtube videos....

Föret var så deprimerande idag att vi gav upp, hämtade klubbskotrarna och spadar ist för att åka och gräva igen lite diken och hål.