Ski-Doo 2021

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Den är ju väldigt smal så kan säkert bli vingligt om man är ovan och tubframvagn har kort slaglängd jämfört med traditionell framvagn. Tänk på att när motorn är helt ny så kör dom i lite extra olja så kan vara därför du tycker den röker mycket. Upplever du 600efi som rökigare än vad 600R är ?
 

Stitch

Ny medlem
15 jan 2021
4
0
1
38
Boden
Den är ju väldigt smal så kan säkert bli vingligt om man är ovan och tubframvagn har kort slaglängd jämfört med traditionell framvagn. Tänk på att när motorn är helt ny så kör dom i lite extra olja så kan vara därför du tycker den röker mycket. Upplever du 600efi som rökigare än vad 600R är ?
Det tycker jag. Bekant i byn har en 49 Ranger 2020 och jag tycker det är skillnad.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är nog den förste som haft en dålig upplevelse med Tundran 600 EFI men det ska ses ur ett nybörjarperspektiv.

-Väldigt rank och instabil.
-Glider och packar snön under buken men glider sedan åt sidorna. Tippig.
-Svårt som 70 kg:s förare att få den dit jag vill.
-Trots att jag kör väldigt långsamt så slår LTS-framvagnen mig sönder och samman när man blir tvungen att köra led.
-Lite för mycket tvåtaktsrök för min smak men är ju också äldre/rudimentär teknik jämfört med 600R.

Blir annan maskin som är bredare och går lite djupare i snön till nästa säsong. 4T också.

Är man erfaren och duktig förare är den nog fantastisk.
Just som du skriver så är det en vanesak. Nu har inte jag kört tundran men det du beskriver som nackdelar är dess fördelar när man är en van förare och som har behovet av en skoter för snårskog mm.

Jag märker ofta att folk (nybörjare och även vana förare fast på andra märken) som testar våra summitar klagar bittert över hur vingliga de är och att de är helt okörbara och det är samma där, allt de klagar på är det jag värdesätter. De kräver helt enkelt vana och framförallt att man behärskar grundtekniken. (Nu vet jag inte nivån på din körkunskap men det finns en hel del bra videos på youtube kring körteknik, tex Bret Rasmussens filmer. Även om har visar på en Summit så skiljer det inte så mycket till en tundra. Behärskar man att burka och även skråa lite lätt så öppnas ju en helt ny värld. Vi som friåker tar nog mycket av detta för givet för det sitter i ryggmärgen men jag ser ofta att det inte är så självklart. Men om man kollar upp hur man ska göra det i teorin så kan det vara enklare att utföra det i praktiken. Det är inte bara att sitta och styra för då tippar man snabbt omkull och man förbrukar energi (och humör) i onödan. Kan vara värt att kolla på dessa filmer. Har du någon kompis som håller på och friåker så haka på och få lite tips och tricks ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tundran är inte för alla. Men är man en van förare av lössnömaskiner så är den underbar.
Därför brukar inte ÅF rekommendera tundran till nybörjare utan då är 59an lämpligare om man vill ha en billig ny maskin.
Väger man 70kg och har problem att få tundran dit man vill så har man helt fel teknik. Skulle gissa att det räcker gott och väl med en vikt på 40kg för att kunna köra tundran som man vill.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tundran är inte för alla. Men är man en van förare av lössnömaskiner så är den underbar.
Därför brukar inte ÅF rekommendera tundran till nybörjare utan då är 59an lämpligare om man vill ha en billig ny maskin.
Väger man 70kg och har problem att få tundran dit man vill så har man helt fel teknik. Skulle gissa att det räcker gott och väl med en vikt på 40kg för att kunna köra tundran som man vill.
Ja det var lite dit jag ville komma. Jag försöker ju lära mina barn att köra och de ligger ju runt 40-50kg klassen och de hanterar ju summitarna riktigt bra och lätt på myrarna och även till viss del där det blir lite mer tekniskt. Man tittar var man ska (och absolut inte dit man inte vill) och vips är man där. När man är så lätt blir tekniken ännu viktigare och lär man sig den så blir körningen mer harmonisk och kostar inte så mycket i form av energi.
Dagens maskiner är egentligen väldigt lika i körning som när man kör motorcykel...i synnerhet Ski-doo och deras smala vingliga maskiner skulle jag säga. Om man bara kommer över det faktum att om man ska svänga så gör man det med kroppen, inte med styret. Där ser jag att det första och egentligen det största mentala hindret är hos nybörjare. De vill gärna styra åt det håll de vill och de fokuserar även på eventuella hinder och det blir bara fel. Styret används bara för att initiera en sväng och då styr man åt fel håll, därefter används det för att balansera maskinen och ta sig ur svängen. (Alternativt så går det använda och styra åt det håll man vill åt om det går skitsakta...krypfart). Återigen, kolla på tex Bret Rasmussens korta filmer på youtube.

Jag försöker lära en tysk granne som har både en Lynx Commander och en 49 Ranger men har väl börjat inse att hon och även hennes man är obildbara i detta ämne. Det finns inget intuitivt i deras körning så de får hålla sig på bra preparerade leder och plogade skogsbilsvägar ett tag till 😁
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Man tittar var man ska (och absolut inte dit man inte vill) och vips är man där.
Haha, jo att man hamnar där man tittar har man lärt sig. Konsten är att lyckas tvinga hjärnan att fokusera på "gluggen" och inte stubben/stenen/attackbjörken.
Samma sak när man försökte lära sig gamla tidens garagesväng för MC-uppkörningen. Den var snudd på omöjlig att klara om man tittade neråt/framåt utan konsten var att svänga in och sen vrida skallen så långt bak som möjligt och titta på utgången.
 
Reactions: eing9911

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Just som du skriver så är det en vanesak. Nu har inte jag kört tundran men det du beskriver som nackdelar är dess fördelar när man är en van förare och som har behovet av en skoter för snårskog mm.

Jag märker ofta att folk (nybörjare och även vana förare fast på andra märken) som testar våra summitar klagar bittert över hur vingliga de är och att de är helt okörbara och det är samma där, allt de klagar på är det jag värdesätter. De kräver helt enkelt vana och framförallt att man behärskar grundtekniken. (Nu vet jag inte nivån på din körkunskap men det finns en hel del bra videos på youtube kring körteknik, tex Bret Rasmussens filmer. Även om har visar på en Summit så skiljer det inte så mycket till en tundra. Behärskar man att burka och även skråa lite lätt så öppnas ju en helt ny värld. Vi som friåker tar nog mycket av detta för givet för det sitter i ryggmärgen men jag ser ofta att det inte är så självklart. Men om man kollar upp hur man ska göra det i teorin så kan det vara enklare att utföra det i praktiken. Det är inte bara att sitta och styra för då tippar man snabbt omkull och man förbrukar energi (och humör) i onödan. Kan vara värt att kolla på dessa filmer. Har du någon kompis som håller på och friåker så haka på och få lite tips och tricks ;)
Fast just Summit blir ju mycket stabilare i vissa fören om man tar bort TMotion kulleden, alltså gör den stum.
Gjorde det på min 2021 och blev nöjd.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nya mätaren i Summit/Freeride är riktigt bra när man kan gå in och ställa hur varm tumvärmaren ska vara i förhållande till handtagsvärmaren. Mycket bra på 2021.
Har du 7,8" displayen? Undrar i så fall om det går att få nån kartfunktion i den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Fast just Summit blir ju mycket stabilare i vissa fören om man tar bort TMotion kulleden, alltså gör den stum.
Gjorde det på min 2021 och blev nöjd.
Jag har stummat min t-motion på min 154" och 146:an är helt original. Så stor skillnad märker jag faktiskt inte. Jag stummade även en 146" XM och det var inte något som avgjorde min körning.
Där jag har märkt av det är i hårt före när man drar upp den på rulle för med t-motion på 154an kunde den styra iväg lite hit och dit vilket är något som inte händer nu. 146an går ju köra långt på rulle och där märker jag inte av detta fenomen faktiskt. På skråkörning så har jag väl inte heller märkt av det men å andra sidan har jag ändrat en massa saker på min 154:a och ibland har jag backat tillbaka till original och först då märker man någon skillnad så det kanske är lika med t-motion.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Har kört tundra 600 ace och den känns som en barnskoter på ett positivt sätt, men är sugen på en 600 efi istället, min undran är hur bränsleförbrukningen Har varit på 600 efi. Lutar mellan tundra eller xterrain med 600 efi
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Har kört tundra 600 ace och den känns som en barnskoter på ett positivt sätt, men är sugen på en 600 efi istället, min undran är hur bränsleförbrukningen Har varit på 600 efi. Lutar mellan tundra eller xterrain med 600 efi
Du får räkna med 3-3,5l/mil
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Kan väl inte vara riktigt om en 600 EFI suger i sig så mycket bränsle inte ens under hård körning.
Fullt rimligt, min drack 19 liter på 5 mil ihelgen.
3.8l milen, men mycket fullgas och tung blötsnö.
Ej ledåkning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nej naturligtvis använder jag inte alla hästarna hela tiden nått sånt är i det närmaste omöjligt. Men är nog övertygad att jag åtminstone hänger med en 600 efi och då med lägre förbrukning verkar det som. Åkte med en som kör 600R i helgen lugn körning på led vara maskiner drog i stort sett lika mycket bränsle men vet inte hur det hade blivit om vi kört på sidan om leden annars har man hört en del om att 600 ska vara så mycket snålare men verkar inte stämma vid likadan körning.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag tror jag ställde frågan tidigare men fick inget svar så jag ställer den igen. Hur är remförbrukningen på 2021 lössnömaskinerna. Oförändrat eller håller de bättre i år? Är det några förändringar på variatorerna i år jämfört med tidigare år?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Jag har stummat min t-motion på min 154" och 146:an är helt original. Så stor skillnad märker jag faktiskt inte. Jag stummade även en 146" XM och det var inte något som avgjorde min körning.
Där jag har märkt av det är i hårt före när man drar upp den på rulle för med t-motion på 154an kunde den styra iväg lite hit och dit vilket är något som inte händer nu. 146an går ju köra långt på rulle och där märker jag inte av detta fenomen faktiskt. På skråkörning så har jag väl inte heller märkt av det men å andra sidan har jag ändrat en massa saker på min 154:a och ibland har jag backat tillbaka till original och först då märker man någon skillnad så det kanske är lika med t-motion.
Jo men Freeride 146 2020 vär jätte jobbig förra året i mars/april med kuleden när det var genomslag den for hit och dit så det blev bort med T-motion. Andra skotrar höll iaf raka spår när man körde (Förutom i skogen när man var tvungen svänga och trixa) nu har jag en 154 freeride 2021 med t-motion bortagen.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ni som tagit bort T-motion vad har ni bytt till?
Tycker om den egentligen förutom vid ganska rak klättring med skidorna i vädret för då är den för lätt att ändra riktning med vilket gör att man får lite för mycket S-kurvor på vägen upp.
Snabbjusteringen av balataremmen på Turbon minskar dock detta problem rejält när man kortar den men tar inte bort det helt.
Hur stor skillnad är det att vika ner den om man tar bort funktionen helt?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ni som tagit bort T-motion vad har ni bytt till?
Tycker om den egentligen förutom vid ganska rak klättring med skidorna i vädret för då är den för lätt att ändra riktning med vilket gör att man får lite för mycket S-kurvor på vägen upp.
Snabbjusteringen av balataremmen på Turbon minskar dock detta problem rejält när man kortar den men tar inte bort det helt.
Hur stor skillnad är det att vika ner den om man tar bort funktionen helt?
Jag svarvade till en egen bussning i mässing och rostfritt likt den Munster har. Märkte att den börjat glappa lite nu när jag hade ur boggin för mattbyte så jag ska nog ge den en översyn.

Innan hade jag nylonbrickor som begränsar t-motion på samma sätt som Skins-bussningarna gör. De slets dock ut ganska snabbt. Hade så på 146an också.