Ski-Doo 2021

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Skulle tro det, och motorerna från Österrike.
Kanske man får skotrarna tidigare än förut? För 20 år sen fick man sin summit först i januari men RX1:an 2003 kom redan i oktober så lite skillnad har det allt varit.
Få se när min Freeride 2021 behagar dyka upp.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Mycket maskiner som skickas utan batterier låter det som, bristvara.
Får se om samma gäller för de som är byggda i Finland.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Det var min lokala Ski-Doo handlare som berättade i våras att alla SD byggs ihop i Finland från och med ifjol. Men, i år visar det sig, om det har med Covid eller inte att göra, så levererades några få modeller, ex, XRS MXZ och Renegade som vanligt från Valquort. Så 100% Finland är det tydligen inte. Kul med en "riktig" Ski-Doo:D.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Än är jag inte orolig.. men lite tid innan snön behöver man. För än finns det inga skotrar som är helt klara från fabrik :)
Så sant.
I början av dec finns det nog snö för att trampa lite led, inkörning av både skoter och rem kan påbörjas.
Spelar hårt på hämtning vecka 50, har tagit semester tors/fre 10-11/12 så får se om den planen spricker.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ljudisoleringen under huven skall fortfarande plockas bort enligt Bret Rasmussen.
Fick följande svar av visserligen kontot Ride Rasmussen Style på youtube igår på frågan om det fortfarande var en massa ljudisolering under huven på turbon likt min förra 2017 850:

I remove all the acoustical foam to allow for better air circulation and prevent water from being soaked up adding weight. It's important to use foil on the underside of the hood where it is closest to the pipe to prevent melting of the plastic parts. Happy sledding.

Så om någon tänker ge sig på det så var säker på vad ni tar bort, antar att det finns delar i bla variator/sidokåpa som måste sitta kvar för att luftflödet skall fungera som tänkt och att det finns viss isolering som skall sitta kvar pga värmeskydd.
Min blir isärplockad så fort den kommer in i garaget iaf.
Kunde ta bort en hel icakasse med isolering på min 2017, jag tror att det kan vara mindre nu mera.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Kapa av plastkåpan på variatorskyddet strax ovanför primären. Nyare variatorskyddet är visserligen enklare att få dit än vad det var på 17/18 men kåpan är för mjuk så vid skråkörning svarvar variatorn den till skit, därför bör den kapas. Man måste också göra någon form av låsning i framkant för skiten hoppar även ur främre fästet vid skråkörning. Fråga mig inte varför jag böt variatorskydd på min -18 🤦‍♂️

Kan lägga upp bilder och förklara bättre om nån vill eller inte förstår vad jag menar 😊
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Vad säger garantierna om att man plockar isär maskinen och tar bort/modifierar grejer?
Min erfarenhet från bilbranschen är att minsta lilla används som skäl till att ogiltigförklara garantierna.