Ski-Doo 2021

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad säger garantierna om att man plockar isär maskinen och tar bort/modifierar grejer?
Min erfarenhet från bilbranschen är att minsta lilla används som skäl till att ogiltigförklara garantierna.
Har du gjort något riktigt dumt, exempelvis monterat dit någon egen uppfinning och den orsakat skadan, kan nog ÅF klaga men det ska till en väldigt grinig ÅF för att sätta dit dej för att du tagit bort lite skum som tillverkaren helst inte skulle stoppat dit från början men är tvungen för att myndigheterna kräver det.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Har du gjort något riktigt dumt, exempelvis monterat dit någon egen uppfinning och den orsakat skadan, kan nog ÅF klaga men det ska till en väldigt grinig ÅF för att sätta dit dej för att du tagit bort lite skum som tillverkaren helst inte skulle stoppat dit från början men är tvungen för att myndigheterna kräver det.
Fast det är väl BRP (Generalagenten) som bestämmer i slutändan ändå?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Första delen av den framtida maskinen med posten idag, 24h från beställning till uthämtning måste vara något slags rekord, måste ha varit ett "olycksfall" i arbetet hos postnord.


Är det någon som har åkt med detta bromshandtag och har en åsikt?
 
Reactions: mattgojohn

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ser ut som det är gjort för att kunna fastna i ris och rusk. Jag ser hellre ett rakt avslut på bromshandtag, men det är jag det...
Sen är jag inget fan av aluminium handtag utan värme.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Blir säkert bra.

Köp ett skydd för bromsvätskebehållaren också. TKI är snyggare men Snell från sledstore funkar precis lika bra. Har själv kört två behållare åt helvete innan jag fick tummen ur och köpa ett. Finns det nå värre än att köra utan bromsar? Möjligen pimpelgas 😅
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Blir säkert bra.

Köp ett skydd för bromsvätskebehållaren också. TKI är snyggare men Snell från sledstore funkar precis lika bra. Har själv kört två behållare åt helvete innan jag fick tummen ur och köpa ett. Finns det nå värre än att köra utan bromsar? Möjligen pimpelgas 😅
Jag tog och köpte ett bromsbätskebehållare skydd, verkar vara otroligt veka på dessa, då man kört sönder polaris variant så behövs det nog :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ja det är klent. Bromshandtagen är också klena men har inte velat byta ut det då jag upplever dom skön att hålla i och så är dom korta.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Fast det är väl BRP (Generalagenten) som bestämmer i slutändan ändå?
Absolut. Men dom är beroende av att ÅF rapporterar in fakta i fallet. Det ska till en grinig ÅF med någon särskild bokstavsbeteckning för att rapportera att det "ramlat bort" lite skumskräp när han söker reklamation för något annat.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Absolut. Men dom är beroende av att ÅF rapporterar in fakta i fallet. Det ska till en grinig ÅF med någon särskild bokstavsbeteckning för att rapportera att det "ramlat bort" lite skumskräp när han söker reklamation för något annat.
Jo men det finns ju massvis med andra exempel där BRP har nekat garanti, mattan är ju det vanligaste, även batteriet mm mm men jag fick iaf nya variatorer både sekundär och primär till min Lynx 850 när en skruv eller liknande hade skadat alla fyra skivorna. Turbon 2T och trimning kanske kan vara svårare att få på garantin?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Mattor, (även om jag fick en på garanti, eller dom kallade det goodwill), batterier, glödlampor, styrstål, slides etc räknas som slitdelar och täcks nästan aldrig av garanti.

Motor och drivlina, (kedjan i kedjehuset är en gråzon), kommer dom inte undan men jag tror nog 850T-köparna ska vara beredda på tämligen ingående undersökningar före en eventuell motorreklamation godkänns. Hade jag en sån skulle jag vara jävligt försiktig med att mixtra själv med motor/styrsystem/avgassystem/turbo.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det går heta diskussioner på de amerikanska forumen om BRP har rätt att neka garantier om man byter slutburk vilket är väldigt vanligt där fortfarande.
BRP har väl sagt att garantierna inte gäller om man modifierat avgassystemet mer eller mindre.
Detta grundar sig i så vitt jag förstått i allt jag läst att hela hemligheten till att få en 2t turbo att fungera väl är att ha absolut kontroll på trycken på båda sidor av motorn, men jag kan ha fel.
Det verkar vara därför Rotax utvecklat en egen turbo/wastegate för att redan i designstadiet ha full kontroll på mottrycket på avgassidan.

Så frågan är hur mycket ras det kommer att komma på modifierade maskiner?
Rent affärsmässigt så bör 850 T vara en långsiktigt satsning med troligtvis kommande uppdateringar(hk) på kommande modeller.
Att Bikeman lyckats med + 30Hk på vanlig 95 oktan talar för det(ny uppdatering sedan mitt tidigare inlägg här om Bikeman).
Det släpptes en pipa här i veckan som skall ge +15Hk med orginalmappen, och fler företag kommer med uppdateringar av programvaran så vi kommer att se många modifierade maskiner där ute.
Allt detta är ännu en anledning för BRP att vara stenhård på modifieringar när det kommer till garantier.

Håller mig nog till original så länge jag kan iaf, kommer absolut att klia i fingrarna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Bikemans siffror skulle jag inte ta som en absolut sanning....... och inte någon annan Amerikansk pipmakares heller för den delen.

Hela den branschen lider av vad jag kallar "hets-siffror". Första muppen som bromsar en motor slänger ut vad som sen för evig framtid räknas som baseline oavsett hur fel det var. Vi kan ta E-tec 800 som exempel. Den bromsades ju till 163 kusar av någon halvmupp over there, den motorn har aldrig någonsin haft någonting ens i närheten av de siffrorna standard!

Problemet då för en annan pipmakare, som gjort en kanske alldeles förträfflig pipa till motorn, och ska visa bromssiffror inte kan komma dragande med ett bromsdiagram som visar på att motorn endast gav 150 kusar standard, (vilket nog är betydligt närmare sanningen även om det antagligen är tillräckligt högt det också), och 158 kusar med pipa.
Gör dom det så kommer genomsnittsamerikanen att komma fram till att denna pipa ger en effektförlust på fem kusar för att den har fem färre än den fastslagna nivån på 163... Så hur gärna pipmakaren än vill så kan han inte vara ärlig och han blir tvungen att utgå från den fantastiskt uppblåsta 163-kusars grundnivån annars så får han inte sälja en pinal. Så siffrorna "hetsas" uppåt hela tiden.

Jajja, jag tror, som jag kanske har skrivit tidigare, att Doo kommer lusgranska varenda pinal på ev motorras på Turomaskinerna och är det någon gång dom kommer vara kinkiga så är det kring dessa. Jag är fortfarande mäkta förvånad att dom ens släppte en 2T-turbo med tanke på hur känsligt ett sådant system är, och dessutom med möjlighet till 4 års garanti!
 
Reactions: enpatte

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Om man köper Ski-Doos 2T och känner att det inte räcker till utan att man måste pilla själv, då kanske man ska satsa på att köpa/bygga en Yamaha med 320+ hk.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Antar att ev garanti ärende är svårt att få igenom på en Yamaha modifierad till +320 hk men Yamaha har väl kort garanti redan från början. Har tidigare åkt flera Yamaha senast en Viper MTX utan turbo och åker nu en Boondocker Ds kände egentligen inte att jag behövde mera effekt för den körning jag håller på med men kul är det ju alltid men det är otrolig skillnad i framkomlighet mellan vipern och Boondockern där jag fick hålla stumt med Vipern kan jag nästan stanna och ta om med Boondockern så en trimmad Yamaha är säkert kul men nått helt annat än en Summit turbo skiljer väl närmare 50 kilo gissar jag.
 
Reactions: snötoken

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Tror inte att någon egentligen behöver mer effekt än vad dagens maskiner ger, men vi får inte glömma att det handlar om en fritidssysselsättning som skall sätta guldkant på tillvaron.
Så det handlar om att ha kul i första hand, att ge livet ett högre värde.
Personligen vet jag att jag aldrig kommer att att vara någon "Krister Brant", jag har för dålig teknik, är otränad och åker alldeles för lite(möjligtvis talanglös också).
Jag lägger ohälsosamt mycket pengar på 1 nöje som ger en rent sjuklig milkostnad om man börjar räkna på det, men det är fortfarande värt det för mig och det är det enda som spelar roll.
Det rätta måttet att mäta är smiles/mile.
Då kan det vara värt att lägga de där extra slantarna på trim/tillbehör som förstärker de där suget i magen när du trycker på och får "smilet" att gå från öra till öra i hjälmen.
Behöver jag en 2T turbo....definitivt inte.......vill jag ha en.......absolut........är jag villig att jobba arslet av mig för det.......absolut.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Blir säkert bra.

Köp ett skydd för bromsvätskebehållaren också. TKI är snyggare men Snell från sledstore funkar precis lika bra. Har själv kört två behållare åt helvete innan jag fick tummen ur och köpa ett. Finns det nå värre än att köra utan bromsar? Möjligen pimpelgas 😅
Beställde från sledstore för 199kr, får se om det funkar, annars var det billigt nog att kasta.
Pimpelgas.....hemska minnen. 😂

För övrigt säger min högra näsborre att det börjar lukta leverans snart, kan vara så att det finns en låda som sakta närmar sig.
Riktiga julafton i år infinner sig före 24:e dec.
 
Last edited:
Reactions: snötoken

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Tror inte att någon egentligen behöver mer effekt än vad dagens maskiner ger, men vi får inte glömma att det handlar om en fritidssysselsättning som skall sätta guldkant på tillvaron.
Så det handlar om att ha kul i första hand, att ge livet ett högre värde.
Personligen vet jag att jag aldrig kommer att att vara någon "Krister Brant", jag har för dålig teknik, är otränad och åker alldeles för lite(möjligtvis talanglös också).
Jag lägger ohälsosamt mycket pengar på 1 nöje som ger en rent sjuklig milkostnad om man börjar räkna på det, men det är fortfarande värt det för mig och det är det enda som spelar roll.
Det rätta måttet att mäta är smiles/mile.
Då kan det vara värt att lägga de där extra slantarna på trim/tillbehör som förstärker de där suget i magen när du trycker på och får "smilet" att gå från öra till öra i hjälmen.
Behöver jag en 2T turbo....definitivt inte.......vill jag ha en.......absolut........är jag villig att jobba arslet av mig för det.......absolut.
:)