Ski-Doo 2021

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Har blivit en del kört med tundran nu i dagarna. Och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Har provat lite diverse körning med den. Har provat den där jag vanligen brukar köra och där duger den inte till riktigt, den panelar ut när det blir för brant vid skråkörning, men det är egentligen inget större problem för där den gör det så är det egentligen för brant för 85hk att ta sig upp, man får helt enkelt inte med sig tillräckligt med fart. Men kör man där det är lite lagomt brant och speciellt i skogen är den underbar. Otroligt smidig att smyga runt med och tar sig upp på snön bra. Den är väldigt smal så man behöver nästan inte svänga åt fel håll för att få upp den på sidan utan man behöver knappt tänka vad man ska göra så är det gjort :) men när man har vant sig så är det riktigt mysigt.
Dragit pulka har jag också provat, i ospårat 50cm lössnö, inga problem även uppför.
tycker motorn känns större än vad den är för den är rapp och trevlig från början. Är egentligen bara på full mutter man märker att det saknas något, nu är det dock mycket kvar på inkörningen också så den lär ge någon hk till på topp senare...
Du har Efi motorn? Hur upplever du bränsleförbrukningen? Kanske för tidigt att sia om?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du har Efi motorn? Hur upplever du bränsleförbrukningen? Kanske för tidigt att sia om?
Ja det är 600 efi. Har kört den för lite än för att kunna ha något att säga om bränsleförbrukningen, men hittills upplever jag den som snål trots att den är i inkörningsläge så den saknar lite varv på toppen. Får väll se om det blir lite mer varv efter inkörningen annars får man joxa med variatorerna.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har fått tillbaka min maskin, var bara den yttre plastringen på variatorn som var skadad.
Blir åkning imorgon.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Ja det är 600 efi. Har kört den för lite än för att kunna ha något att säga om bränsleförbrukningen, men hittills upplever jag den som snål trots att den är i inkörningsläge så den saknar lite varv på toppen. Får väll se om det blir lite mer varv efter inkörningen annars får man joxa med variatorerna.

Okej. intressant maskin. Speciellt med tanke på priset, mycket maskin för pengarna
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Okej. intressant maskin. Speciellt med tanke på priset, mycket maskin för pengarna
Kört kompisens nya Tundra ett par svängar. Är grymt imponerad av den. Balancerad, smygvänlig, SUVERÄN till skogkörningen.. allt som jag önskade i Ranger 49:an (2019 600 E-tech) som aldrig infriades tyvärr.. mitt nästa köp blir till 99% en Tundra, bara den inte har några galna barnsjukdomar som inte visat sig än.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Nya mätaren i Summit/Freeride är riktigt bra när man kan gå in och ställa hur varm tumvärmaren ska vara i förhållande till handtagsvärmaren. Mycket bra på 2021.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Turbon har fått bekänna färg i helgen med de 1,5-2m bottenlöst puder som fanns serverat i Borgafjäll.
Otrolig skillnad på hur denna maskin tar sig fram i snön jämfört med de tidigare jag haft, bara att mata på när man borde ha kört fast sedan länge.
Turbon är klart mer märkbar när man kom under 70% av inkörningen, helt klart skillnad mot en NA 850.
Den var värd varenda öre i helgen!
Synd man måste jobba också.
 
Last edited:
Reactions: patric70

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Mycket nöjd med tundra 600 efi, smidig i skogen och motorn räcker gott till. Mer nöjd med den här än 49 ranger som jag haft tidigare. Men är det Någon som har monterat någon annan matta på den? Org mattan är inget vidare i snön. Skulle haft nån med högre kammar, vet att det inte är något effekt monster men något högre bör väl fungera.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mycket nöjd med tundra 600 efi, smidig i skogen och motorn räcker gott till. Mer nöjd med den här än 49 ranger som jag haft tidigare. Men är det Någon som har monterat någon annan matta på den? Org mattan är inget vidare i snön. Skulle haft nån med högre kammar, vet att det inte är något effekt monster men något högre bör väl fungera.
Jag har monterat på en polaris serie 6 matta med 66mm kammar. Tycker det funkar fint, dom är redan väldigt lågt drevade så det känns som den hänger med. Ska man montera en polarismatta så måste man sätta i 4st vändhjul då polarismattan saknar styrningsklackarna på yttersidan. Sen drivhjulen måste vändas, annars tar dom i kuggarna på insidan.
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Jag har monterat på en polaris serie 6 matta med 66mm kammar. Tycker det funkar fint, dom är redan väldigt lågt drevade så det känns som den hänger med. Ska man montera en polarismatta så måste man sätta i 4st vändhjul då polarismattan saknar styrningsklackarna på yttersidan. Sen drivhjulen måste vändas, annars tar dom i kuggarna på insidan.
Okej, låter bra. Har kollat på brps 57mm original matta isf. Har du gjort något åt variatorerna också eller ? Man blir ju som rädd att man ska börja bränna remmar om det börjar gå lite för tungt .
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Okej, låter bra. Har kollat på brps 57mm original matta isf. Har du gjort något åt variatorerna också eller ? Man blir ju som rädd att man ska börja bränna remmar om det börjar gå lite för tungt .
Har inte gjort något på variatorsidan än, måste få lite mer körtid på maskin först.
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Har inte gjort något på variatorsidan än, måste få lite mer körtid på maskin först.
Jajjamen, har även funderat på om man skulle kunna flytta fram styrstången en aning, styret tar nästan i knäna då man sitter ner och svänger. Brukar vilja ha styrhöjjaren så nära samma vinkel som styrstången.
Stången sitter bakom pyramiden i toppen, på summit sitter den framför. Hålen finns redan färdiga där så tänkte prova flytta den dit till att börja med. Om nedre infästningen tillåter detta så att säga.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Hur upplever ni avgaserna av 600 Efi ? Sticker det i ögonen när man färdas med den? Har en 600 Sdi som luktar skunk för familjen i Nila pulkan så tanken är en Tundra Efi eller en Ace
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Hur upplever ni avgaserna av 600 Efi ? Sticker det i ögonen när man färdas med den? Har en 600 Sdi som luktar skunk för familjen i Nila pulkan så tanken är en Tundra Efi eller en Ace
Har skjutsat kärringen och ungen i bamse pulkan några gånger , har frågat om det luktar avgaser i pulkan när vi har varit ute. Men det luktar ingenting. Har tundra efi ,
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Hur upplever ni avgaserna av 600 Efi ? Sticker det i ögonen när man färdas med den? Har en 600 Sdi som luktar skunk för familjen i Nila pulkan så tanken är en Tundra Efi eller en Ace
Vi har haft en 600 sdi tidigare och den luktade som en vanlig 2T skoter alla luktar ju.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Har skjutsat kärringen och ungen i bamse pulkan några gånger , har frågat om det luktar avgaser i pulkan när vi har varit ute. Men det luktar ingenting. Har tundra efi ,
Låter lovande, har du erfarenhet av Skandic sport 600 efi? Som en Tundra men bredare band ?
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Låter lovande, har du erfarenhet av Skandic sport 600 efi? Som en Tundra men bredare band ?
Har tyvärr inte kört någon sådan, Tror att det är lite bredare framvagn på den också. Tundran är vinglig på leden, så scandic bör vara bättre på den punkten. Sen är det nog likt det mesta , förutom bredare matta och bredare framvagn.
 

Stitch

Ny medlem
15 jan 2021
4
0
1
38
Boden
Är nog den förste som haft en dålig upplevelse med Tundran 600 EFI men det ska ses ur ett nybörjarperspektiv.

-Väldigt rank och instabil.
-Glider och packar snön under buken men glider sedan åt sidorna. Tippig.
-Svårt som 70 kg:s förare att få den dit jag vill.
-Trots att jag kör väldigt långsamt så slår LTS-framvagnen mig sönder och samman när man blir tvungen att köra led.
-Lite för mycket tvåtaktsrök för min smak men är ju också äldre/rudimentär teknik jämfört med 600R.

Blir annan maskin som är bredare och går lite djupare i snön till nästa säsong. 4T också.

Är man erfaren och duktig förare är den nog fantastisk.