Sänk åldersgränsen för skoterkörning

Anser du att dagens åldergräns för skoterkörning bör sänkas

  • Ja, från 12 års ålder under föräldraansvar

    Röster: 33 20,0%
  • Nej, dagens regler är tillräckliga

    Röster: 132 80,0%

  • Totalt antal som röstat
    165
  • Poll closed .

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Ja, och varför inte förbjuda kaffe på samma gång? :push:

Jag hade en srx 700 när jag var 16 och jag var aldrig uppe i höga farter, utan åkte runt i sakta tempo på leder. Varför? Jo jag bedömde att jag själv utsatte mig för en fara om jag skulle köra snabbare (körde aldrig på isar). Läser/hör/ser däremot ofta hur gamla gubbar (30-åringar:eek:) köra fort som fan och tror att de är gudar på skotern när de kommer över isen i 180 km/h. Jag som kör saktare och försiktigare än dessa gubbar, ska straffas genom att inte få bestämma vilken skoter jag ska köra?
Jag kan bara gratulera till att du har fått sådant gott omdömme. men du bör tänka på att alla inte är lika exemplariska som dig. Det är på grund av de som inte kör lika ansvarsfullt som dig som lagarna har kommit till.

Säger det igen, kollektivet ska inte straffas för ett par individers dumheter.
Jag är lite intresserad över hur gammal du är. Har du gjort lumpen?
Där får man lära sig att gruppen kan straffas om en person gör fel.
Detta gör man för att gruppen inte ska tillåta att enstaka personer gör regelbrott, utan de ska säga ifrån när de tycker att någon gör fel. Om personerna som gör fel inte lyssnar utan fortsätter att bryta mot reglerna straffas gruppen hårdare.
Permissionen dras in och man kan räkna med att få en hård söndagsexercis istället för permission.
Vid den tidpunkten brukar gruppen lessna, och det är här kolektivstryket kommer in i bilden..
Så fortsätter det tills gruppen har blivit en helhet och reglerna efterföljs.

Vad tror du att jag vill säga med detta?
Jag tycker inte att det är ok att staten skapar lagar och regler för att straffa och hålla tillbaka befolkningen.
Men.. reglerna och lagarna finns av en anledning. Folk har betett sig så pass olämpligt att man har ansett att en del saker måste bli straffbart.

Så. Om du är missnöjd med hur reglerna ser ut, försök att se anledningen till varför de finns. Bli inte arg på de som skärper lagar och regler, utan koncentrera ilskan mot de som beter sig så dåligt att det till slut blir en ohållbar situation, och det måste regleras. Det är trots allt på grund av de som beter sig omoget och buskör som reglerna ser ut som de gör.
Om alla bestämmer sig för att man vill ha en annan situation och en friare skoteråkning med sänkta åldrar, måste man först se till att försöka motverka det beteendet som har skapat dagens regler.



Det är inget som säger att om jag hade haft en 550 fläkt så skulle jag kört saktare, utan farten regleras i huvudet. Jag skulle kunna haft en 300-hästars skoter och kört samma fart ändå.
Det är bara att återigen gratulera till ditt goda omdöme.
Försök att smitta av dig av det till alla skoteråkare, så ska du se att det snart kommer att bli friare tyglar.

Sen, 80 km/h på vägarna, det skulle medbringa att en herrans massa risker skulle skapas. Varje omkörning är en risk, den risken är värre än att en 18-åring åker i laglig fart. :argh:

För övrigt, hatar kärringar och gubbar på vägarna som åker runt i 10-20 km/h under laglig fart i tron om att kör säkert... Dessa är farligare än 12-åringar som åker skoter!
Här tror jag att du har missat en STOR del av utbildningen för vilken förarutbildning som helst.
Det gäller att visa hänsyn i trafiken!!!
För övrigt så kör gubben eller kärringen som kör 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen säkrare än de som kör snabbt. Hastigheten är det som orsakar bilolyckor, det kan du läsa på vilken trafikmyndighetssida som helst.
De är nämligen de som nödvändigtvis ska köra om så fort de kommer ikapp en bil som är faran.
Jag tycker däremot att man ska hålla den angivna hastigheten när omständigheterna tillåter det, för att just minimera risken att en omogen förare försöker göra en omkörning när det inte passar och kör ihjäl sig själv och kanske någon annan samtidigt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Oavsett om Sverige är bra eller dåligt att bo i har vi alla möjlighet att välja var vi vill bo, en klok man har en gång sagt "du kan inte väja när du föds eller dör men däremellan kan du och är du tvungen att göra medvetna och omedvetna val".

DÅ Sveriges största broms för utveckling nämligen "Jantelagen" och även politiska argument smugit sig in i denna tråd så vill jag bara säga släpp det utan håll er till argument pro/con vad frågan egentligen gäller utan att värdera "har inte jag fått köra förrän nu så ska inte han", "buskörningsproblematiken" osv
De hör inte hit utan är helt andra områden att värdera för det gör vi om i vår dagliga gärning, det omedvetna valet grundar sig oftast i de värderingar vi får via modersmjölk och uppväxt men där dagens informationssamhälle 24/7 spelar en allt större roll i tidig ålder med inflytelser till vår moral/etik=värderingar.

Ämnet som sådant verkar beröra många, ca 1500 visningar på någon dag men knappt 10% andel röster, då måste ju de som ej röstar rösta ja:)
Har någon moderator tillgång till statistik hur många olika unika medlemmar som besökt tråden jämfört mot röstande/icke röstande?

Som sagt, håll er till ämnet ämnet mina damer och herrar ! , annars så får moderator låsa tråden vilket vore tråkigt då jag anser att många inlägg värderar pro/con på vettigt sätt
 
Last edited:

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jo men i princip har han rätt. I Sverige som svensk medborgare måste man följa regler och lagar om man vill undvika påföljd. Sen om man tycker att det är rätt eller inte är en annan sak. Och vissa saker kan man komma undan med men i längden så lär man åka fast.

T ex det faktum att du inte ens är myndig?

Du har inte ens rösträtt.

Nu har USA testat ren kapitalism i några 100 år. Och nu ska de till att socialisera hela landet. Börja äga biltillverkare och sjukvård. Förbannade kommunister. Eller?

Jag tror inte för en sekund att Yamaha_nisse är en kommunist och om du inte kan sluta att debattera ad homenum så kan du sluta.
Vad ville du bevisa med den länken? Att Sverige har lägre skatter nu än 1976? Eller att vi 2006 med socialdemokraternas avgång också hade lägre skatter än 1976?
Och angående jantelagen så ser jag ingen jantelag inom en enkel diskussion om regeltillämpning.

Jag tror helt enkelt detta. Du är typ 16 år gammal eller nåt. Du har blivit tagen för att ha kört skoter olagligt tidigare, därför hatar du allt vad åldersgränser heter och vägrar att ens reflektera över om du har rätt. Någon av dina föräldrar är egenföretagare och därför moderat. Har predikat några gånger vid köksbordet om vådan med för höga skatter. Detta upprepade du förstås dagen efter i skolan och när alla sa emot dig så blev du bitter och började skylla dina motgångar på jantelagen.


Jag tror helt enkelt att Yamaha_nisse har råkat titta lite på HDI-indexet. Förutom ekonomiska faktorer som högern brukar runka till om nätter tar HDI-indexet även hänsyn till social trygghet. Om jag minns rätt så låg Sverige på andra plats på den listan. Och det är inte så illa pinkat.

Man råkar ofta på såna typer som ser ner på alla lagar, regler och normer som är "svenska". Men vid utlandsvistelse med dessa så börjar tongångarna bli: Hemma så stannar bilarna vid övergångställena, allemansrätt och offentlighetsprincip, köttbullar och potatismos och hemlängtan och fan å hans moster. Gräset är inte grönare även om det verkar så.

Nåjå, men skit i politikdiskussionen. Vad är egentligen fel på dagens regler? Om vi bara hade bättre uppföljningar och kontroller så skulle du se att "buset" minskade. Folk skulle inte längre tycka att det lönade sig att bryta mot reglerna och istället börja följa dem. Sen är det här med att attackera småungar på sina föräldrars skotrar lite missriktat. Alla vet ju att de riktiga dödsfallen kommer från medelålders män. Påfallande ofta onyktra.
Jag vet inte ens var jag ska börja, men du har fel i det mesta angående mig. Vad spelar det för roll att jag inte har rösträtt? Jag får väl ha åsikter om det ändå. Och att jag är just under 18 gör att jag är låst i Sverige.. :push:

För övrigt har jag aldrig åkt fast för någonting olagligt.

För att få god social trygghet behövs varken staten eller höga skatter. Låter man den fria marknaden råda kommer man att få ännu bättre social trygghet utan att vara tvingad till skyhöga skatter. Men även i den socialistiska varianten behövs god ekonomi för att välfärden ska vara hållbar, det faktumet skiter den rödgröna röran i, men inte alliansen som förstår att god ekonomi är en förutsättning. Genom att sätta fler och fler i bidragsberoende (vänsterpolitik) blir det mindre och mindre som ska finansiera dessa bidragstagare, och så fortsätter det tills dess att ekonomin är på samma nivå som den var för 500 år sedan.

Det finns folk som inte vill bli styrda av staten och som vill ha sina pengar för sig själva. Sen finns det dom som tycker tvärtom; varför inte låta folk göra som de vill själva? Dvs vill folk ge bort pengar till hemlösa, gör det, men de som inte vill ska inte behöva göra det. Detta kommer tillbaka till skoterkörningen, vill man ta ut skotern och åka, gör det, så länge det inte drabbar någon annan. Lagar ska vara till för att skydda individers friheter, inte att beröva dem.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:attention:
Nu får ni lägga av grabbar, vill ni övertyga varandra om alla opposita saker i vårt samhälle så går det ju att pm:a istället för at ta det här då det inte hör hemma här.

Tack på förhand för eder hörsamhet:peace:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
:attention:
Nu får ni lägga av grabbar, vill ni övertyga varandra om alla opposita saker i vårt samhälle så går det ju att pm:a istället för at ta det här då det inte hör hemma här.

Tack på förhand för eder hörsamhet:peace:
Förlåt, förlåt. :yield:
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
:attention:
Nu får ni lägga av grabbar, vill ni övertyga varandra om alla opposita saker i vårt samhälle så går det ju att pm:a istället för at ta det här då det inte hör hemma här.

Tack på förhand för eder hörsamhet:peace:
Låt dem diskutera..Är intressant läsning!! Moderatorerna säger väl ifrån då dem tycker att det räcker!!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Syst3m: Oavsett vilket så slutar vi här. Notera att jag inte motsäger din politiska inriktning utan snarare ifrågasätter. Självrannsakan är sunt.
groban: Vi har testat politik förut. Det spårade ur.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Låt dem diskutera..Är intressant läsning!! Moderatorerna säger väl ifrån då dem tycker att det räcker!!
Håller inte med dig just i denna tråd.

Diskussionen som sådan anser jag vara intressant, om inte annat för att det är viktigt att se på saker och ting från flera håll innan man drar en slutsats eller värdering dvs något som många kan och bör lära sig lära sig av.
Det finns ju som sagt bra värdegrunder i bägge sidors argument.

Dock ska det i så fall värderas i annat forum eller annan topic med anknytning till snöskoter.

T ex kunde ju en undersökande journalist eller grävande nagelbitare (dvs vi alla är tillsammans en stark kraft) gräva i offentliga arkiv och debattera olika sidors inställning till friheten med snöskoter mfl motoriserade rekreationsfordon mot båtarna i våra skärgårdar.
Eller var i de olika politiska nivåerna skärningen går mellan att arbeta för väljarnas frihet med snöskoter kontra att gå efter en i förväg eller kommande (dvs ingen kommentar i dagsläget) utstakad partilinje.

Då kan man ju komma in på olika tips för påverkan på både lokal , regional och nationell nivå utifrån både huvudspår och sidospår i debatten dvs skapande interaktivitet .

Bara ett tips för att t ex lägga upp en diskussionsfråga där bägge sidor kan värderas utifrån fakta och värderingar.:blink1:

Syst3m: Oavsett vilket så slutar vi här. Notera att jag inte motsäger din politiska inriktning utan snarare ifrågasätter. Självrannsakan är sunt.
groban: Vi har testat politik förut. Det spårade ur.
Perfekt, då är vi överens och ser framåt.
 
4

426H

Tänker inte blanda mig i den politsika debatten.
Jag blir oerhört förvånad när jag läser alla inlägg i denna tråd. Koncensus verkar vara att reglerna är bra som dom är men ändå är det ett problem med alla (vissa) 16-17 åringar som kör utan hänsyn med slutburkar mm. Orkar inte skriva på nytt, utan citerar mig själv från en gammal tråd, där förslaget var att höja åldersgränsen till 18 år.

Oj, här var en aktiv tråd. Orkar inte läsa alla sidor, men jag tycker faktiskt man skall sänka åldern. I alla fall när det gäller övningskörning tillsammans med målsman. Då får kidsen lära sig att ta ansvar för sitt eget uppträdande och körning under föräldrarnas övervakning. När kidsen är t ex. 12 år, ser dom ju fortfarande upp till sina föräldrar och är mottagliga för anvisningar och instruktioner. På så vis kan dom på ett naturligt vis lära sig en sund "skoterkultur". När dom blivit 16 är det ju snarare en sport att göra tvärt om mot vad föräldrarna säger. Knappast intressant att åka med farsan då heller utan det är ju kompisarna som gäller. Vad händer när man släpper lös ett gäng hormonstinna 16-åringar på 150hk skotrar? Kan ju bara sluta på ett sätt.
Övningskörning från 12 år tillsammans med farsan är bästa sättet att lösa problemen med buskörning hos 16-åringar tycker jag.
Jo, jag har också varit 16 år och vet hur det körs. Vad jag menar är att om föräldrarna har en smula vett, så lär dom kidsen när man behöver ta hänsyn och när man kan gasa, hoppa och leka. Som 16-åring kan man ju tex vara och leka i en driva i 2 timmar med slutburk i kanten av en sjö där 200 pimelfiskare/apelsinskalare/korvgrillare/soldyrkare befinner sig utan att tänka på att man kanske stör. I stället för att åka 1 km längre bort där man kan leka ostört. Har man fått lära sig såna grejor av farsan tror jag det faktiskt blir sklilland på hur man beter sig.
Påstår inte att jag sjäv var felfri i den åldern. Snarare fick jag lära mig den tunga vägen med utsällnigar/skitsnack från grannar osv. Hänsyn är inget man föds med utan det måste läras in. Ju tidigare, ju bättre.
En snöskoter är ju trots allt ett extremt lättkört fordon förutsatt att det inte är för stor effekt på motorn. Men visst kan man diskutera åldern. Jag skulle dock inte tveka en sekund att övningsköra men en 12-årig son. En viss del av poängen är ju också att för tolvåringen är ju fortfarande farsan "gud" och farsans insturktioner är "lag". Några år senare börjar kidsen (oftast) revoltera och då kan det vara för sent att påverka...
Jag tycker alltså det är en mycket bra idé att låta kids övningsköra tillsammans med sina föräldrar från 12 år. Är faktisk helt övertygad om att det skulle bidra till att vi får mindre problem med "buskörning" på sikt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tycker alltså det är en mycket bra idé att låta kids övningsköra tillsammans med sina föräldrar från 12 år. Är faktisk helt övertygad om att det skulle bidra till att vi får mindre problem med "buskörning" på sikt.
Kloka inlägg med tänkande från bägge håll, bara för att rätta till genusdebatten:) så den överenstämmer med nutida svängningar så bör det i tredje citatet stå "......med en 12 årig dotter eller son" :blink1:
 
4

426H

Oj, ber om ursäkt för mitt politiska klavertramp att endast omnämna söner i samband med skoterkörning med familjemedlemmar. :nono:
Men det beror faktiskt på att det är de faktiska förutsättningarna i vår familj och inget annat. :biggrin1:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men det beror faktiskt på att det är de faktiska förutsättningarna i vår familj och inget annat. :biggrin1:
Samma här, 5,5 år perfekt storlek för den sparade elanen med hjälp av lite isoband under tumgasen, uppkört spår/slinga med lössnö vid sidan av:)
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Är tanken att tidig kontakt med skoter skall resultera i en säkrare förare när han/hon är 16 så sorry, det fungerar inte. Den dagen grabben får fara ut på egen hand kommer han förr eller senare att hamna i en situation där han 1) Skall impa på polarna eller en tjej 2) Kör över sin förmåga för att han inte vill hamna på efterkälken.

Det är ingen fråga om körteknik utan mental mognad och sådant går inte att lära sig.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är tanken att tidig kontakt med skoter skall resultera i en säkrare förare när han/hon är 16 så sorry, det fungerar inte. Den dagen grabben får fara ut på egen hand kommer han förr eller senare att hamna i en situation där han 1) Skall impa på polarna eller en tjej 2) Kör över sin förmåga för att han inte vill hamna på efterkälken.

Det är ingen fråga om körteknik utan mental mognad och sådant går inte att lära sig.
Egentligen handlar det om vägen dit och hur många av oss gör trots att det är olagligt dvs låter våra barn övningsköra från tidig ålder under överinseende av en själv.
Får de vara med om de flesta situationer redan från början och dessutom köra själva där det är möjligt så ökar ju sannolikheten att den mentala mognaden är större längre fram.

Så varför ska det vara olagligt att t ex på en tom fjällsjö låta en 12 åring köra i lugn takt med en själv sittande bakom?

Som skrivet tidigare i tråden så finns 12 årsregeln i många delstater i USA och på de flesta håll i Canada, begränsningen är ofta att de skall ha genomfört säkerhetsutbildning, vara under överinseende och de får inte passera vägar.

Finland är för övrigt på väg att justera och tydliggöra sin TKL vad avser detta och där kommer de att tillåta från 12 år, givetvis med ett antal regler men man behöver inte vara på en instängslad crossbana i alla fall som i Sverige.
Finns att läsa här http://www.statsradet.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/sv.jsp?toid=2103&c=0&moid=5433&oid=313859

Men visst, ungdomar utan självförtroende och självkänsla har säkert behov att hävda sig på olika sätt men då har vi ju inte lyckats särskilt bra som föräldrar långt tidigare om de inte kan hantera eller i bästa fall stå utanför det grupptrycket medför.
Dessutom så ser man lika ofta betydligt äldre som i behov av att hävda sig försöker köra "häftigt" och därmed betydligt över sin förmåga
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så varför ska det vara olagligt att t ex på en tom fjällsjö låta en 12 åring köra i lugn takt med en själv sittande bakom?

Som skrivet tidigare i tråden så finns 12 årsregeln i många delstater i USA och på de flesta håll i Canada, begränsningen är ofta att de skall ha genomfört säkerhetsutbildning, vara under överinseende och de får inte passera vägar.

Finland är för övrigt på väg att justera och tydliggöra sin TKL vad avser detta och där kommer de att tillåta från 12 år, givetvis med ett antal regler men man behöver inte vara på en instängslad crossbana i alla fall som i Sverige.
Finns att läsa här http://www.statsradet.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/sv.jsp?toid=2103&c=0&moid=5433&oid=313859

Men visst, ungdomar utan självförtroende och självkänsla har säkert behov att hävda sig på olika sätt men då har vi ju inte lyckats särskilt bra som föräldrar långt tidigare om de inte kan hantera eller i bästa fall stå utanför det grupptrycket medför.
Dessutom så ser man lika ofta betydligt äldre som i behov av att hävda sig försöker köra "häftigt" och därmed betydligt över sin förmåga
Om detta fungerar officiellt bra i Nordamerika och på sikt kanske även i Finland, så måste det ju även fungera i Sverige. Låter ju otroligt vettigt, för det fungerar ju bevisligen precis som du skriver inofficiellt även i Sverige, för det går precis till som i din beskrivning.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
I Finland träder lagen ikraft 1 juli 2012 men att det skulle bli ändring i Sverige utan långvarig parlamentarik sker knappast.

Tills dess så riskerar vi förutom 1500 för olovlig körning (tror jag) också dagsböter, totalen blir uppemot 6-7 000 för en normalinkomsttagare .

Dock , de större grejorna i finnarnas ändring är runt detta med definition på leder, möjligheterna att ta betalt osv, faktiskt läs och tänkvärt för det är rakt och tydligt skrivet även fast det är "kanslispråk".
Säkert skulle vår TKL behöva en rundsmörjning som gjorde den tydligare också men det är nog ännu mer och långvarigare parlamentarik mht allemansrätten mm.

Bilden nedan visar hur det kan se ut i NA, kommer inte ihåg från vilken delstat dock
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som vi pratade om i lördags, så är jag starkt FÖR denna tanke. Det måste givetvis vara noggrannt specificerat vad som räknas med "målsmans sällskap".

"Vaddå, morsan är ju i stugan där borta bakom berget, hon vet att jag kör här" funkar ju inte. Det måste vara inom synhåll 100% av körtiden.

Som det fungerar idag, så låter i praktiken alla föräldrar sina smågluttar provköra nån gång då och då. Är dom (vi) föräldrar brottslingar för det? Jag tycker inte det... Lagstiftningar borde vid sådana exempel skrivas på sådant sätt att dom är rimliga i förhållande till den verklighet som råder, man borde inte "skapa" brottslingar (det är ju faktiskt så vi benämns idag) av alla föräldrar som har en skoterintresserad 13-åring.

Sen hur man skulle utforma alla detaljer, det tål ju att diskuteras. Maxfart 50km/h? Måste ha grön reflexväst för att man ska se skillnad på fullvärdig förare och övningskörning? Max 400cc? Max 50 hk? Måste ha dödmansgrepp? Köra med LGF-triangel bak? Finns hur mycket som helst...

Hursomhelst, så är jag ganska säker på att man skulle kunna filtrera bort en del olyckor med 16-17 åringar inblandade i, om man faktiskt skulle få chansen att lära sig HANTERA en skoter innan man får ett fullvärdigt förarbevis. Med hantera menar jag inte "gasa, bromsa och svänga", utan allt det andra också...

Som sagt. Jag är FÖR detta.
Den här killen verkar ha kloka värderingar... ;)

Jag själv åker varje helg möjlighet finnes med grabben, och vet ni vad? Mitt samvete är fortfarande rent... Och ändå skulle jag kunna dömas med en dagsbot om uppåt 10 lök om det visade sig att jag körde utanför hagen. Faktum är att jag kan åka til Norge och visa röven för den norska drottningen, och klara mig undan billigare. Det verkar ju... ja... sådär.

Jag hoppas verkligen att denna modell av upplärning tillåts i Sverige också, men för att detta ska kunna ske kanske nån uppkäftig svensk skotertidning måste hjälpa till att pusha frågan?
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
1. Du är på sätt och vis tvingad då Sverige är ditt hemland.
2. Genom att höja åldersgränsen kommer antalet olyckor och dödsfall öka dramatiskt eftersom att fler kommer att köra utan kort och därmed utan kunskap.

-Staten hittar regler som du måste följa.
-Staten tar dina pengar genom skatter
-Staten bestämmer vad du ska köpa genom punktskatter och moms
-Staten bestämmer.... :tape:

Osv. Jag tror iallafall att jag skulle må bättre av att bestämma över mig själv än att staten gör det. Folk i Sverige tänker sällan på att staten har så mycket inflytande i folks liv, men de tycks ju inte bry sig heller...

:worried:
Men herregud människa.. Ta upp det där med dina föräldrar! De valde att föda dig i Sverige/flytta med dig till Sverige. Klaga på dom istället.

Körtkortet bör vara obligatoriskt men vem som helst ska kunna ta det, oavsett ålder. Klarar man provet har man visat att man kan köra och hantera en skoter. Tror därför inte att många under 15 skulle klara av att ta skoterkort och därför löser sig det hela av sig självt.
Problemet är ju att skoterkortet (i sin dåvarande form?) inte tar någon som helst hänsyn till hur mogen man är och förövrigt är OTROLIGT enkelt och helt uselt utformat! Man lär sig ingenting nyttigt. En fråga på provet var någonting om vad remmen hette, 1. Variatorrem 2. Drivrem 3. NÅGOTANNATrem

Vad i självaste fan har det med NÅGONTING att göra?
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som tidigare skrivet, hoppa gärna över politiken, denna tråd handlar inte om det utan om snöskoterkörning för den yngre generationen.