Jag kan bara gratulera till att du har fått sådant gott omdömme. men du bör tänka på att alla inte är lika exemplariska som dig. Det är på grund av de som inte kör lika ansvarsfullt som dig som lagarna har kommit till.Ja, och varför inte förbjuda kaffe på samma gång?ush:
Jag hade en srx 700 när jag var 16 och jag var aldrig uppe i höga farter, utan åkte runt i sakta tempo på leder. Varför? Jo jag bedömde att jag själv utsatte mig för en fara om jag skulle köra snabbare (körde aldrig på isar). Läser/hör/ser däremot ofta hur gamla gubbar (30-åringar) köra fort som fan och tror att de är gudar på skotern när de kommer över isen i 180 km/h. Jag som kör saktare och försiktigare än dessa gubbar, ska straffas genom att inte få bestämma vilken skoter jag ska köra?
Jag är lite intresserad över hur gammal du är. Har du gjort lumpen?Säger det igen, kollektivet ska inte straffas för ett par individers dumheter.
Där får man lära sig att gruppen kan straffas om en person gör fel.
Detta gör man för att gruppen inte ska tillåta att enstaka personer gör regelbrott, utan de ska säga ifrån när de tycker att någon gör fel. Om personerna som gör fel inte lyssnar utan fortsätter att bryta mot reglerna straffas gruppen hårdare.
Permissionen dras in och man kan räkna med att få en hård söndagsexercis istället för permission.
Vid den tidpunkten brukar gruppen lessna, och det är här kolektivstryket kommer in i bilden..
Så fortsätter det tills gruppen har blivit en helhet och reglerna efterföljs.
Vad tror du att jag vill säga med detta?
Jag tycker inte att det är ok att staten skapar lagar och regler för att straffa och hålla tillbaka befolkningen.
Men.. reglerna och lagarna finns av en anledning. Folk har betett sig så pass olämpligt att man har ansett att en del saker måste bli straffbart.
Så. Om du är missnöjd med hur reglerna ser ut, försök att se anledningen till varför de finns. Bli inte arg på de som skärper lagar och regler, utan koncentrera ilskan mot de som beter sig så dåligt att det till slut blir en ohållbar situation, och det måste regleras. Det är trots allt på grund av de som beter sig omoget och buskör som reglerna ser ut som de gör.
Om alla bestämmer sig för att man vill ha en annan situation och en friare skoteråkning med sänkta åldrar, måste man först se till att försöka motverka det beteendet som har skapat dagens regler.
Det är bara att återigen gratulera till ditt goda omdöme.Det är inget som säger att om jag hade haft en 550 fläkt så skulle jag kört saktare, utan farten regleras i huvudet. Jag skulle kunna haft en 300-hästars skoter och kört samma fart ändå.
Försök att smitta av dig av det till alla skoteråkare, så ska du se att det snart kommer att bli friare tyglar.
Här tror jag att du har missat en STOR del av utbildningen för vilken förarutbildning som helst.Sen, 80 km/h på vägarna, det skulle medbringa att en herrans massa risker skulle skapas. Varje omkörning är en risk, den risken är värre än att en 18-åring åker i laglig fart. :argh:
För övrigt, hatar kärringar och gubbar på vägarna som åker runt i 10-20 km/h under laglig fart i tron om att kör säkert... Dessa är farligare än 12-åringar som åker skoter!
Det gäller att visa hänsyn i trafiken!!!
För övrigt så kör gubben eller kärringen som kör 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen säkrare än de som kör snabbt. Hastigheten är det som orsakar bilolyckor, det kan du läsa på vilken trafikmyndighetssida som helst.
De är nämligen de som nödvändigtvis ska köra om så fort de kommer ikapp en bil som är faran.
Jag tycker däremot att man ska hålla den angivna hastigheten när omständigheterna tillåter det, för att just minimera risken att en omogen förare försöker göra en omkörning när det inte passar och kör ihjäl sig själv och kanske någon annan samtidigt.