Sänk åldersgränsen för skoterkörning

Anser du att dagens åldergräns för skoterkörning bör sänkas

• Ja, från 12 års ålder under föräldraansvar

Röster: 33 20,0%
  • Nej, dagens regler är tillräckliga

Röster: 132 80,0%

• Totalt antal som röstat
    165
  • Poll closed .

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den här killen verkar ha kloka värderingar... ;)

Jag hoppas verkligen att denna modell av upplärning tillåts i Sverige också, men för att detta ska kunna ske kanske nån uppkäftig svensk skotertidning måste hjälpa till att pusha frågan?
Han har ju det:becky:

Precis, det gäller ju att vid rätta tillfällen pusha för det, personligen anser jag att uppkäftighet på rätt sätt bidrar till utvecklingen tillsammans med andra välavvägda parlamentariska åtgärder.
Nu kommer man ingen vart med denna fråga ensam utan den måste vävas in i annat, t ex den framtida utformningen av hur vi på ett eller annat sätt ska betala för de leder vi ibland kör på och att man där skapar utrymme för en säkerhetsmässig del också i fördelningen.

Att vi i Sverige i framtiden har någon modell av säkerhetsutbildning typ "Safe Rider" de har i NA likväl som att lavinsäkerhetsutbildning för extremåkarna utvecklas är rätt troligt.
I detta kan man också få in obligatorisk säkerhetsutbildning för unga förare typ Vermonts om de ska få köra även utanför egen mark/inhägnat område.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag tycker att man borde få köra från när man är 12 om föräldrarna tittar/är med när man kör.
Skulle även funka om man fick göra något skoterprov fast mycket svårare.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag hoppas verkligen att denna modell av upplärning tillåts i Sverige också, men för att detta ska kunna ske kanske nån uppkäftig svensk skotertidning måste hjälpa till att pusha frågan?
tack för tipset:hmmmm:
jag är ju också för detta och tråden innehåller ju många bra argument samtidigt som det kan vara bra att sticka ut hakan för att få igång debatten.
dock en jävligt svår balansgång och jag är inte helt säker på vad bossen tycker om att publicera nåt om detta?

tyvär känns det även som att i förbudssverige blir det bara ändringar till det sämre om det ska ändras något:evil: det är väl bara Norrmännen som har det värre än oss.

Debatter är alltid bra.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

dock en jävligt svår balansgång och jag är inte helt säker på vad bossen tycker om att publicera nåt om detta?
En artikel angående Finlands nya idéer kan ju knappast skada tidningen. Behövs inte mer för att ha en startpunkt i debatten. Tidningen har ju inte tagit ställning förrän Finländarnas val kommenteras i tidningen... Och jag har svårt att tro att Mr President har nåt ont att komma med ang detta? ;)

Om "pusha" eller "inte" är ju såklart upp till Nordland..

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
jag är ju också för detta och tråden innehåller ju många bra argument samtidigt som det kan vara bra att sticka ut hakan för att få igång debatten.

tyvär känns det även som att i förbudssverige blir det bara ändringar till det sämre om det ska ändras något:evil: det är väl bara Norrmännen som har det värre än oss.

Debatter är alltid bra.
Några av er ska ju över till staterna nu i vår, ska fram några youngsters och gör ett reportage om hur det funkar i Nordamerika. Det kan ju vara en öppning att det skrivs om hur bra det fungerar där, och så stor mental skillnad på folk och folk kan det väl ändå inte vara så att det inte även skulle funka för oss i Sverige.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jamen om ni vill lära era barn att köra skoter tidigt så får ni väl ta er iväg till en motorstadion= inhägnat område.

Om jag vill att grabben ska bli bra bilförare ska han få ta gokarten och köra efter mig genom stan:hmmmm:
Mja du hemi det var ju en tanke:)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Debatter är alltid bra.
Vi kommer säkert att inom några år få se att det börjar förändras även i Norge, antalet reggade skotrar har ju ökat dramatiskt där på senare år och även om många kör i Sverige så blir det vanligare och vanligare även i Norge, till en början i de fylken det är tillåtet med det sprids efterhand.
Redan idag har de ju diverse tilltag typ en hundkoja på fjället, många "frivilliga" för att köra ved och förnödenheter till deras motsvarighet till STF stugor osv för att kunna komma ut med sina maskiner.

Dock, som Stig skrev, ett eller flera reportage från "overthere" med lämplig ungdomsverksamhet är inte fel, om inte annat kan det bredda läsekretsen för framtiden.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag tror att dom som tycker att 12 års gräns är okej är bara för att ni är bra föräldrar alternativt har bra föräldrar. Jag kan mycket väl förstå att farsan vill köpa en liten skoter till grabben så han får åka efter ut till grillplatserna.
Tyvärr tror jag inte att alla föräldrar är vettiga tyvärr utan vissa kommer släppa ut dem hur som helst.

Det jag HELST vill se men är omöjligt är att införskaffa 12årsgräns till de som har bra föräldrar och 18 gräns till de härjade bunkerbarnen dessutom med ett svårt prov ala B-kort stil :)

Slutsatsen är väll att det kanske ändå är bäst med mittimellan, dvs 16 år. Bara mina tankar. Peace

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tyvärr tror jag inte att alla föräldrar är vettiga tyvärr utan vissa kommer släppa ut dem hur som helst.

Det jag HELST vill se men är omöjligt är att införskaffa 12årsgräns till de som har bra föräldrar och 18 gräns till de härjade bunkerbarnen dessutom med ett svårt prov ala B-kort stil :)
Peace
Helt klart så kan man ha otur och blivit till och uppväxt med fel föräldrar. Några är alkolister, andra är bankrånare osv. Men det går ju ändå inte förbjuda att föräldrar inte får dricka alkohol hemma, även när barnen är hemma eller att föräldrar inte får gå in i en bank med barnen, bara för att några stycken av dessa inte är lämpliga föräldrar, bara min tanke. :hmmmm:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Egentligen handlar det om vägen dit och hur många av oss gör trots att det är olagligt dvs låter våra barn övningsköra från tidig ålder under överinseende av en själv.
Får de vara med om de flesta situationer redan från början och dessutom köra själva där det är möjligt så ökar ju sannolikheten att den mentala mognaden är större längre fram.

Så varför ska det vara olagligt att t ex på en tom fjällsjö låta en 12 åring köra i lugn takt med en själv sittande bakom?

Som skrivet tidigare i tråden så finns 12 årsregeln i många delstater i USA och på de flesta håll i Canada, begränsningen är ofta att de skall ha genomfört säkerhetsutbildning, vara under överinseende och de får inte passera vägar.

Finland är för övrigt på väg att justera och tydliggöra sin TKL vad avser detta och där kommer de att tillåta från 12 år, givetvis med ett antal regler men man behöver inte vara på en instängslad crossbana i alla fall som i Sverige.
Finns att läsa här http://www.statsradet.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/sv.jsp?toid=2103&c=0&moid=5433&oid=313859

Men visst, ungdomar utan självförtroende och självkänsla har säkert behov att hävda sig på olika sätt men då har vi ju inte lyckats särskilt bra som föräldrar långt tidigare om de inte kan hantera eller i bästa fall stå utanför det grupptrycket medför.
Dessutom så ser man lika ofta betydligt äldre som i behov av att hävda sig försöker köra "häftigt" och därmed betydligt över sin förmåga
Jag håller inte med. Att ungdomar kör oansvarigt är en del av den mentala utvecklingen och har inget med uppfostran att göra. Jag kör hoj och där är det precis samma sak. Jag tror inte alla som äger en hoj har föräldrar som misslyckats med uppfostran. Det finns undantag visst, men alla lagar är ju baserade på en generalisering eftersom det inte finns tid och resurser att göra en individuell prövning.

Sen skall man inte glömma bort den rent praktiska frågan när det gäller maskinerna. En Sno Tric med hela 9 hk som jag harvade runt sjön med går inte att jämföra med moderna maskiner inte ens en gammal Phazer eller SRV. Sen har vi ju alla Youtube klipp, vad tror ni ungarna prövar på när farsgubben tittar bort? Jo det kommer att hända i flera fall med rubriker som följde vilket ger skoterhatarna ännu mera vatten på sin kvarn.

Jag kan sträcka mig till att det är ok om farsgubben sitter på skotern hela tiden.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man får skilja på principen att "lära sig vid tidigare ålder" och "köra en maskin med långt över 100 hästkrafter när man inte är myndig".

En medelväg kunde väl vara att undanta äldre skotrar med effekt under 60 hk (de gamla bestämmelserna) som tillåtna för yngre och samtidigt höja åldersgränsen för de effektstarka till 18 år? Om vi nu menar allvar med att minska busåkningen och en gångbar politisk kompromiss?

Men jag tycker nog att det är ett föräldraansvar, både vilka skotrar man sätter i händerna på sina barn och hur mycket man betalar för deras nöje genom att tanka och låta skotern stå försäkrad på pappa/mormor osv...

Mindre regler och mer ansvar är alltid att föredra.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Har inte läst alla inlägg så detta kanske redan finns med, men jag chansar i alla fall.

Det är ju samma sak att man inte får köra moppe förens man är 15år, det är ju inte bara sätta sig på en moppe sedan kan man köra moppe skitbra bara för att man kan gasa,bromsa och svänga.

Nu har dom ju infört att man ska övningsköra för att man ska få ta Eu-moppe kortet som kostar en ca 6000:- nu? helt sjukt, aja.

Varför inte införa att man får börja övningsköra med skotern från ca 12-13års åldern med sina föräldrar?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I mina ögon är de flesta 16-åriga pojkar barn, och barn är inte mentalt mogna att framföra snöskoter.

För övrigt skulle jag gärna se 20 års åldersgräns på både bil och snöskoter för unga män/pojkar. Men inser förstås att det inte låter sig göras.

Men definitivt ingen sänkt åldergräns i alla fall.

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Att börja införa ytterligare restriktioner och stifta nya lagar med bland annat nya åldersgränser kommer knappast att göra saken bättre. 16 är en bra ålder för att få ta skoterkortet, det är som sagt till stor del upp till föräldrarna att se till att ungarna inte hoppar på en Nytro med turbo det första dem gör. Det enda vettiga, i mina ögon, är att införa ett SVÅRARE förarprov. Väldigt enkelt; kan de inte trafik- och folkvett får de inte kortet. Mer poliskontroller nära samhällena för att kolla kort och avskräcka buskörning hade dessutom varit ett stort plus i kanten.

Alla 16-åringar med nytt kort buskör, det är givet. Det gäller bara att se till att de har vett nog att inte göra det bland folk. Men sen kör ju 75% av alla över 35 fulla också.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Alla 16-åringar med nytt kort buskör, det är givet. Det gäller bara att se till att de har vett nog att inte göra det bland folk. Men sen kör ju 75% av alla över 35 fulla också.
Min erfarenhet är att minst lika många, om inte fler, 20-åringar med 4 år gammalt skoterkort buskör, som 16-åringar med nytt förarbevis, hur man nu egentligen definierar "Buskörning" !

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Min erfarenhet är att minst lika många, om inte fler, 20-åringar med 4 år gammalt skoterkort buskör, som 16-åringar med nytt förarbevis, hur man nu egentligen definierar "Buskörning" !
Självklart så finns det äldre förare än 16-åringar som buskör, det nekar jag inte alls. Många av argumenten mot skoterkort vid 16 är dock buskörning som många äldre anser att yngre förare gör, det var det jag ville belysa.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som jag ser det, så är 16 år en ganska lämplig ålder att "släppas lös" vid. Så det skoterkort vid 16 år är helt ok med mig.

Det jag saknar i dagens system, är möjligheten att "övningsköra" med yngre förmågor. Ingen kan påstå att en 16-åring med nytaget skoterkort, och avsaknad av all praktik är trafiksäker. Varför inte ha möjlighet att låta ungarna övningsköra under direkt överinseende av förälder, redan från 12-13 års ålder?

Dom flesta föräldrar har trots allt lite mer erfarenhet och sunt förnuft som dom kanske lyckas "smitta" de yngre med. Vid yngre ålder tror jag att ynglingarna tar till sig/respekterar bättre vad som sägs åt dom. Vilken förälder lyckas lära sina ungdomar allt som är värt att veta ang skoterlivet vid 16 års ålder, då det redan fått skoterkortet? För det går ju inte träna med ungdomarna förrän då? Kanske bara talar för mig själv nu, men då jag var 16 så struntade jag ganska högaktningsfullt i vad mina päron försökte tjata in i huvudet på mig.

Till min stora förvåning hörde jag att ungarna får åka omkring i A-traktorer från 15 års ålder nuförtiden. I TRAFIKEN. Märkligt...

Buskörning tror jag inte är särskilt åldersrelaterat. Jag har sett större del idioter som är 25+, än 25-.

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tycker det är dags att ta en diskussion runt detta igen, varför, jo vi är väldigt många som låter våra barn köra under moget överinseende så varför ska det inte vara lagligt men under reglerade former och med ett klart och tydligt föräldraansvar.
Idag verkar det vara ok för många att släppa 16 åringen vind för våg bara denna har skoterkort och själva parkera sig framför TV:n med "vinterstudion".

Dessutom är det detta eviga förbudsivreri i Sverige där kollektivet ska lida för något som ett fåtal ställer till med.
Höj istället botesbeloppen rejält vid olika överträdelser, t ex 10 000 i böter vid hastighetsöverträdelse över 10 km/h slulle ju få många att sakta ner, på samma sätt med skoter så skulle många föräldrar gömma nyckeln/Dess:en bättre efter första överträdelsen.
ännu bättre vore dagsbotberäkning, då svider det ju lika för alla oavsett vad den svenska jantelagen säger.

Vi får inte bara backa utan att kräva något tillbaka när myndigheter och andra pådyvlar oss krav på skoterkort mm (nu är det inget fel i det, det behövs på många håll).

Till exempel skulle det mycket väl kunna vara lagligt att barn/ungdom från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.

Kan då säga att jag har redan och kommer framöver att bryta mot lagen av idag, dock under överinseende och avskilda områden men jag anser att från ca 12 års ålder (givetvis mognadsbedömning av förälder) att grabben idag 5,5 lagligt skall kunna köra bakom mig på egen skoter även under en fjälltur på några dagar

Vad skulle vi vinna på detta?
  • Barnen får lära sig tidigare möjligheter och begränsningar.
  • Föräldraansvar skulle börja tidigare och föräldrar skulle vara ute mer med sina barn dvs framtida skoteråkare på skoter vilket gör att inlärningen om vett&etikett sker från tidigare ålder.
  • Klubbarna skulle kunna ha utbildning från 12 års ålder samt även anordna kortare ungdomsturer med lite tips här och där, bra sätt att ragga medlemmar och sprida budskap/kunskap på ett positivt sätt i ett tidigt skede också.
Reflexioner?
Kan ju t ex vara intressant att veta om ni är :

• *Förälder som vill ha ansvaret själva!
    *Förälder som inte vill eller orkar ta ansvaret pga alla måsten!
    *Är under 16 år och vill börja nu men under ansvar
    * Över 16 år med nytaget skoterkort som inte vill att "fjortisar" ska få köra
    *Inte vill att fler föräldrar i närområdet engagerar sig, de kan ju se hur jag kör?!
    osv mm etc

• Med tanke på hur vanligt det egentligen är att vi föräldrar olagligt låter det käraste vi har, lära sig köra snöskoter som du beskriver, så kan vi föräldrar ju inte ha bedömt att det är livsfarligt.
    Personligen så skulle jag ha haft större samvetskval att släppa iväg mina ”Minstingar” på en ”Crossare” på en avlyst bana, som också är under kontrollerade former.
    Att man låter barnen komma i kontakt med snöskotern som du beskriver, låter inte dugg farligt, varken för dödsfall eller svåra skador, på sig själv eller omgivning.
    Det vore intressant att ta del av någon slags olyckstatistik som pekar åt att si och så många under 16 år skadas eller avlider på grund av körning som den som du beskriver. Iofs så skulle väl den officiella olyckorsaken vid lättare skador, så länge det inte finns vittnen, vara att någon med förarbehörighet körde. Men inofficiellt så hade man ju då garanterat hört talas om den egentliga olycksorsaken, om den skett lokalt i vart fall.

Sedan så kan man ju ha en reflektion på hur många 16-åringar som egentligen finns med i olycksstatistiken, som talar för att dagens förbevissgräns är för låg.

Men kikar man på Snofeds olycksstatistik, som går på tidningsuppgifter. Så var det t.ex. under 2010 inga inrapporterade olyckor där föraren saknade förarbehörighet.
    http://www.snofed.se/media/snofed_olycksstatistik_2010.pdf
    sid. 4
    Mer om Snofeds olycksstatistik insamlande : http://www.snofed.se/Default.asp?path=21895,22499&pageid=32449

Så om vi bara kikar på denna olyckstatistik, så talar den inte ett dugg på att det är totalt livsfarligt och oansvarigt som föräldrar att låta sina käraste komma i naturlig kontakt med snöskotern som du beskriver. Och hur då verkligheten bakom denna statistik ser ut, så kan jag bara referera till mig själv och min närmaste bekantskapskrets, där den typ av olaglighet är och har varit mycket vanlig. Trots detta så har jag inte varit med eller hört talas om någon olycka.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det enda vettiga, i mina ögon, är att införa ett SVÅRARE förarprov. Väldigt enkelt; kan de inte trafik- och folkvett får de inte kortet. Mer poliskontroller nära samhällena för att kolla kort och avskräcka buskörning hade dessutom varit ett stort plus i kanten.
Iofs en annan diskussion men om alla utbildare skulle hålla sig till de från början tänkta timmarna för teori och detta kombineras med klara och tydliga praktiska övningar skulle det räcka långt.

Att redan idag få fler poliskontroller, förebyggande tillsyn redan från början av säsongen skulle definitivt vara dämpande på vad folk vid sidan av upplever som "buskörning" och förarna skulle oavsett ålder få hålla sig i skinnet, främst och först givetvis i anslutning och hörhåll från bebyggelse då de främsta störningsorsakerna är ljudrelaterade.
Men hur ska det gå till och hur ska vi få ut poliserna, går ju knappt att komma i kontakt med de lokala och dessutom verkar de gå i ide under vintern tills dess solen börjar värma i slutet på mars.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Med tanke på hur vanligt det egentligen är att vi föräldrar olagligt låter det käraste vi har, lära sig köra snöskoter som du beskriver, så kan vi föräldrar ju inte ha bedömt att det är livsfarligt.
Personligen så skulle jag ha haft större samvetskval att släppa iväg mina ”Minstingar” på en ”Crossare” på en avlyst bana, som också är under kontrollerade former.
Att man låter barnen komma i kontakt med snöskotern som du beskriver, låter inte dugg farligt, varken för dödsfall eller svåra skador, på sig själv eller omgivning.
Det vore intressant att ta del av någon slags olyckstatistik som pekar åt att si och så många under 16 år skadas eller avlider på grund av körning som den som du beskriver. Iofs så skulle väl den officiella olyckorsaken vid lättare skador, så länge det inte finns vittnen, vara att någon med förarbehörighet körde. Men inofficiellt så hade man ju då garanterat hört talas om den egentliga olycksorsaken, om den skett lokalt i vart fall.

Sedan så kan man ju ha en reflektion på hur många 16-åringar som egentligen finns med i olycksstatistiken, som talar för att dagens förbevissgräns är för låg.

Men kikar man på Snofeds olycksstatistik, som går på tidningsuppgifter. Så var det t.ex. under 2010 inga inrapporterade olyckor där föraren saknade förarbehörighet.
http://www.snofed.se/media/snofed_olycksstatistik_2010.pdf
sid. 4
Mer om Snofeds olycksstatistik insamlande : http://www.snofed.se/Default.asp?path=21895,22499&pageid=32449

Så om vi bara kikar på denna olyckstatistik, så talar den inte ett dugg på att det är totalt livsfarligt och oansvarigt som föräldrar att låta sina käraste komma i naturlig kontakt med snöskotern som du beskriver. Och hur då verkligheten bakom denna statistik ser ut, så kan jag bara referera till mig själv och min närmaste bekantskapskrets, där den typ av olaglighet är och har varit mycket vanlig. Trots detta så har jag inte varit med eller hört talas om någon olycka.
Skaderisken är nog försumbar då det , precis som du säger är det käraste vi har även om man inte på något sätt ska negligera riskerna.

Säkert är det betydligt farligare att cykla om man räknar om statistiken, det är väl ännu så, trots cykelhjälmar att det skadas ca 30 000 personer i cykelolyckor årligen och ca 40 st avlider.

I pulkbackarna skadas tydligen årligen ca 3 000 barn

Nu ska man ju inte heller vända det ena mot det andra men allt måste sättas i perspektiv när det gäller statistik och till syvende och sist gäller ju det självklara dvs föräldra och vuxenansvaret vilket även inbegriper att på vettigt sätt korrigera även andras barn och ungdomar i vårt samhälle oavsett de leker på farlig plats med en pulka/åkmatta eller kör skoter på ett vårdslöst sätt (för skotern är ju ingen leksak iom motor o möjlighet att köra snabbare än 6 kmh)

Rent empiriskt bland många bekanta som under åren varit och ännu är olagliga så är den enda skadan jag sett eller hört om en spricka i en tumme i samband med skoterkörning men betydligt fler som gjort illa sig vid annan lek eller blivit nafsade av en hund (vilket en sund hund i första hand gör i korrigerande syfte och efter flera varningar)

Last edited: