Körtkortet bör vara obligatoriskt men vem som helst ska kunna ta det, oavsett ålder. Klarar man provet har man visat att man kan köra och hantera en skoter. Tror därför inte att många under 15 skulle klara av att ta skoterkort och därför löser sig det hela av sig självt.
Håller med att körkortet måste vara kvar. Och att man kanske ska kunna välja själv om man ska gå någon utbildning eller inte före "Uppkörning" och prov.
Men vad jag tror man som elev missar i ett sådant upplägg, när man väljer att stå utanför utbildningen, är dom diskusioner som förs på skoterkursen angående varför man ska visa omtanke och hänsyn mot andra människor och djur, när man kör snöskoter. Om man inte som "Lynxfun" är inne på, har en utbildning sedan 12 års åldern med föräldrar som "Lärare", där förhoppningsvis "Läraren" är en fullt fungerande förebild för sina barn, så att man får lära sig rätt från början.
Sedan så tycker jag att när man fyller 15 år så får man möjlighet att ta sitt skoterkort, för att få köra ensam.
Och då med ett "Körkort" som har någon slags "Effekt- eller "Kubik-gräns", på 60hk eller fläktkylt, tills man fyller 18 år (Om nu det är nödvändigt). Jag tror inte heller att det är så vanligt med 16 åringar på en 150 hk. maskin.
För det är ju inte så att 16-18 åringarna är direkt heller överepresenterade i olycksstatistiken, men däremot i "Buskörningsstatistiken".
Men viss buskörning klarar man även av med en Elan -74 med 9 hk.
Om det däremot behövs effektbegränsningar för att minska dom svåra olyckorna, så verkar ju detta enligt olyckstatistiken, vara ett behov för dom som är betydligt äldre än 16 år.