Sänk åldersgränsen för skoterkörning

Anser du att dagens åldergräns för skoterkörning bör sänkas

• Ja, från 12 års ålder under föräldraansvar

Röster: 33 20,0%
  • Nej, dagens regler är tillräckliga

Röster: 132 80,0%

• Totalt antal som röstat
    165
  • Poll closed .

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
1. Ingen tvingar mig och bo i Sverige
2. Reglerna som finns nu är bra. Om något borde de höja åldersgränsen för snöskoter åkning samt strama åt tyglarna för vad som gäller.
Visst, höj till minst 35 år eller varför inte 50 på en gång

Hehe, skämt åsido, att strama åt tyglarna för vad som gäller klarar inte dagens rättsstat av ens idag annat än med förbud och åter förbud och då urholkas ju både rättstaten och demokratin men det är en helt annan fråga som inte ska avhandlas här.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
...Till exempel skulle det mycket väl kunna vara lagligt att barn/ungdom från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.
Håller med, och det är ju så det fungerar idag, även om det nu "Råkar" vara olagligt ! :blink1:

Fredde-H

Medlem
17 jan 2010
16
0
1
Boden
Tycker att allt det här med skoter körkort är totalt onödigt. Kör man som en tok före man har tagit kortet, börjar man "söndags köra" efter att man har tagit kortet? skulle inte tro det. Jag tycker att borde luta lite mot föräldrarna. En vettig förälder ser ju till att ens barn vet vad som gäller när man kör skoter, och som Syst3m sa så ser jag inte heller några problem med att sätta en 12 åring på en 150 hästkraftare. T.ex. mig själv - min första skoter någonsin var en ZRT 800. När man är nybörjare så kör man inte som en Slednecks förare utan man tar det försiktigt. Det finns ju förstås undantag med ungdomar som kör som en galning och det är DÄR som föräldrarna borde ta ansvaret och avgöra själv om ens barn verkligen är mogen för att ha en skoter med 150 hästar eller en skoter överhuvudtaget. Så skrota skoter körkortet och låt föräldrarna avgöra.

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
hmm svår fråga vilket annat fordon än snöskoter får man köra som 16-åring? Jo motorcykel 125 cc; och en effekt på högst 11 kW, eller 14,9 HK.
Varför tror man att en 16åring ska kunna hantera större och mer HK i Skotervärlden??
Nja jag är optimistisk..... men förstår även samtidigt alla 16åringar som vill köra.
Svårt dilemma detta, men att gå ner i åldrarna vette tusan...

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Jamen om ni vill lära era barn att köra skoter tidigt så får ni väl ta er iväg till en motorstadion= inhägnat område.

Om jag vill att grabben ska bli bra bilförare ska han få ta gokarten och köra efter mig genom stan:hmmmm:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tycker att allt det här med skoter körkort är totalt onödigt. Kör man som en tok före man har tagit kortet, börjar man "söndags köra" efter att man har tagit kortet? skulle inte tro det. Jag tycker att borde luta lite mot föräldrarna. En vettig förälder ser ju till att ens barn vet vad som gäller när man kör skoter, och som Syst3m sa så ser jag inte heller några problem med att sätta en 12 åring på en 150 hästkraftare. T.ex. mig själv - min första skoter någonsin var en ZRT 800. När man är nybörjare så kör man inte som en Slednecks förare utan man tar det försiktigt. Det finns ju förstås undantag med ungdomar som kör som en galning och det är DÄR som föräldrarna borde ta ansvaret och avgöra själv om ens barn verkligen är mogen för att ha en skoter med 150 hästar eller en skoter överhuvudtaget. Så skrota skoter körkortet och låt föräldrarna avgöra.
Skrota körkortet ?
Du menar att även dom som aldrig har kört snöskoter, eller ens ha sett en snöskoter, och som följdaktligen har föräldrar som inte har haft möjlighet att "Utbilda" sina barn i "Vett och etikett" runt snöskoteråkningen, även ska få köra utan körkort ?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Staten bestämmer över mitt liv?

Detta får du gärna utveckla..

1. Ingen tvingar mig och bo i Sverige
2. Reglerna som finns nu är bra. Om något borde de höja åldersgränsen för snöskoter åkning samt strama åt tyglarna för vad som gäller.
1. Du är på sätt och vis tvingad då Sverige är ditt hemland.
2. Genom att höja åldersgränsen kommer antalet olyckor och dödsfall öka dramatiskt eftersom att fler kommer att köra utan kort och därmed utan kunskap.

-Staten hittar regler som du måste följa.
-Staten tar dina pengar genom skatter
-Staten bestämmer vad du ska köpa genom punktskatter och moms
-Staten bestämmer.... :tape:

Osv. Jag tror iallafall att jag skulle må bättre av att bestämma över mig själv än att staten gör det. Folk i Sverige tänker sällan på att staten har så mycket inflytande i folks liv, men de tycks ju inte bry sig heller...

:worried:

Last edited:

Hebbe83

Medlem
22 dec 2009
10
0
1
Någon ålder ska absolut inte sänkas! Men däremot skulle någon form av motorklasser införas!

16 - 18 år: Max 60hk

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Skrota körkortet ?
Du menar att även dom som aldrig har kört snöskoter, eller ens ha sett en snöskoter, och som följdaktligen har föräldrar som inte har haft möjlighet att "Utbilda" sina barn i "Vett och etikett" runt snöskoteråkningen, även ska få köra utan körkort ?
Körtkortet bör vara obligatoriskt men vem som helst ska kunna ta det, oavsett ålder. Klarar man provet har man visat att man kan köra och hantera en skoter. Tror därför inte att många under 15 skulle klara av att ta skoterkort och därför löser sig det hela av sig självt.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
mitt svar är negativt..

idag funkar de inte heller.. visst, jag är ingen ängel, kör som en dåre och hoppar och leker..MEN INTE på gångstigarna/vägarna..där kör man om man måste. och man kör lugnt då..och möter man någon med hund eller liknande..behöver man inte mata på.då kör man lugnt å fint...då stör de ingen..men är man 16år så är inte hjärnan enligt mig (var exakt likadan när ja var så ung så inge påhopp på någon alls) inte alls mogen för en skoter på 120-140hk..kanske en på 85 (phazer FX etc.).

neee borde isf vara som för motorcykel..lätt å tung motorcykel...
alltså att du ska ha en viss ålder innan du får köra den tyngre osv..

det är min åsikt..

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Körtkortet bör vara obligatoriskt men vem som helst ska kunna ta det, oavsett ålder. Klarar man provet har man visat att man kan köra och hantera en skoter. Tror därför inte att många under 15 skulle klara av att ta skoterkort och därför löser sig det hela av sig självt.
Håller med till 110%

Och ja tycker det ska vara 2 klasser som pro_fxr sa, typ en klass max 600 cc åldersgräns 14 sen en till klass obegränsad cc åldersgräns 16

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
mitt svar är negativt..

idag funkar de inte heller.. visst, jag är ingen ängel, kör som en dåre och hoppar och leker..MEN INTE på gångstigarna/vägarna..där kör man om man måste. och man kör lugnt då..och möter man någon med hund eller liknande..behöver man inte mata på.då kör man lugnt å fint...då stör de ingen..men är man 16år så är inte hjärnan enligt mig (var exakt likadan när ja var så ung så inge påhopp på någon alls) inte alls mogen för en skoter på 120-140hk..kanske en på 85 (phazer FX etc.).

neee borde isf vara som för motorcykel..lätt å tung motorcykel...
alltså att du ska ha en viss ålder innan du får köra den tyngre osv..

det är min åsikt..
Skönt att du vet hur varje 16-årings hjärna fungerar! Och dessutom generaliserar så grovt att en massa människor får lida för att några är dumma i hövve.

Dessa ungdomar som saknar vett får föräldrarna ta större ansvar för.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Håller med till 110%

Och ja tycker det ska vara 2 klasser som pro_fxr sa, typ en klass max 600 cc åldersgräns 14 sen en till klass obegränsad cc åldersgräns 16
Håller med till 99%! Skulle gärna höjja den övre åldersgränsen till 18.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller med att körkortet måste vara kvar. Och att man kanske ska kunna välja själv om man ska gå någon utbildning eller inte före "Uppkörning" och prov.
Men vad jag tror man som elev missar i ett sådant upplägg, när man väljer att stå utanför utbildningen, är dom diskusioner som förs på skoterkursen angående varför man ska visa omtanke och hänsyn mot andra människor och djur, när man kör snöskoter. Om man inte som "Lynxfun" är inne på, har en utbildning sedan 12 års åldern med föräldrar som "Lärare", där förhoppningsvis "Läraren" är en fullt fungerande förebild för sina barn, så att man får lära sig rätt från början.

Sedan så tycker jag att när man fyller 15 år så får man möjlighet att ta sitt skoterkort, för att få köra ensam.
Och då med ett "Körkort" som har någon slags "Effekt- eller "Kubik-gräns", på 60hk eller fläktkylt, tills man fyller 18 år (Om nu det är nödvändigt). Jag tror inte heller att det är så vanligt med 16 åringar på en 150 hk. maskin.

För det är ju inte så att 16-18 åringarna är direkt heller överepresenterade i olycksstatistiken, men däremot i "Buskörningsstatistiken".
Men viss buskörning klarar man även av med en Elan -74 med 9 hk.
Om det däremot behövs effektbegränsningar för att minska dom svåra olyckorna, så verkar ju detta enligt olyckstatistiken, vara ett behov för dom som är betydligt äldre än 16 år.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
man ska inte ta av 16åringar skoterrätten men om man ser på motorcykelklasserna så finns det ju egentligen ingen nackdel med klassindelningar förutom kostnader för styrlappen.
16-18år 550cc fläkt och därefter fritt ger en mjukstart in i motorvärlden.
fattar inte hur föräldrar tänker när pappans värstingskoter blir 16åringens egendom,
själv så kommer jag då köpa en skoter med vissa begränsningar den dagen dom kommer upp till den åldern.
att en 12åring kör omkring på en br250 någonstans i obygden kring någon stuga eller liknande har jag inga problem med,
men det är ju ingenting som kan skrivas in i lag, en 12åring har helt enkelt inte nog utvecklad hjärna.

här är ett saxat utklipp skrivet av Hugo Lagerctantz, professor, överläkare, neonatolog

"En sjuttonårings hjärna är på topp när det gäller att lösa matematiska problem, spela schack elller data. Men när det gäller omdömet så är det först när man kommer upp i trettioårsåldern som man snabbt kan leda signaler till olika delar av hjärnan för att bedöma om något är rätt eller fel, bra eller dåligt. Detta är kanske förklaringen till att speciellt unga män oftare krockar och är med i fler trafikolyckor för att de låter sig styras av impulser. Kanske talar detta också för att man ska vara ganska gammal för att exempelvis vara en bra politiker. "

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tycker faktiskt det är en bra idé, blir roligt för förälder och barn att vara ute på egna maskiner, ungdomar får redan tidigare träna teknik, lära sig omdöme och rätt attityd.

Tror detta skulle vara roligare både för vuxna och barn, att man skulle kunna vara ute på detta viset helt lagligt.

Minns själv när jag var tolv och fick köra styvfarsans skoter utanför stugan, dels var jag nervös för att någon som inte gillade vad de såg skulle anmäla mig och dels ledsnade jag fort på att bara köra där.

Rent fysiskt så är det jag tänker på först att periferiseendet inte är fullt utveklat förrän vid ca 15 års ålder, men en förälder ska ju hela tiden vara med.

Man kan även göra som man gör med övningskörningen idag, att man behöver gå en kurs först. behöver ju inte kosta lika mycket som bilskolan tar.
Kan ju hållas i skoterklubbens regi för kanske en 200kr/person eller liknande.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Skönt att du vet hur varje 16-årings hjärna fungerar! Och dessutom generaliserar så grovt att en massa människor får lida för att några är dumma i hövve.

Dessa ungdomar som saknar vett får föräldrarna ta större ansvar för.
Att dessa ungdomar saknar vett får föräldrarna ta större ansvar, är bra mycket lättare sagt än gjort om man ska se det som en helhet. Jag kan säga på rak arm att det inte kommer fungera som vi borde vilja eftersom det finns många föräldrar utan kunskap och vett, eller antingen struntar i vad deras ungar har för sig! Man kan inte lita på att vuxna gör som skas heller.

Hebbe83: Tycker det låter som en god idé MEN skotersverige har alldeles för dåliga polisresurser i nu läget. Det kommer kosta massvis med pengar om man ska lyckas få fram samma hårda kontroll på laglig skoterkörning som Mc-körning:suspicious:

Svår diskussion!

mvh

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Det fungerar ju inte eftersom att ingen får lära sig hur man kör skoter då man måste ha en viss ålder inne. Resultatet är att folk kör ändå utan kunskaper...

menar du man får kunskaper då när man tar skoterkort då eller?

kommer ihåg när jag tog det var ett jävla skämt var nog det lättaste jag nånsin gjort typ

använder man sitt huvud så kommer man långt :)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Jag har kört det mesta i fordonsväg och måste säga att en snöskoter på upp till 150hk och mer därtill är nog ett av dom fordon som kräver mest av sin förare för att framföras på ett någorlunda säkert sätt(Mc klassar jag som likvärdigt) Bil anser jag vara mycket lättare/säkrare att köra. Viss det finns säkert några 15åringar som klarar av att köra sådana maskiner, likaväl som det finns dom är 30 och inte alls klarar av det. Men någonstans måste man ha en form av åldergräns/körkort på fordon, oavsett vilken åldern är så kommer dom som inte uppnått åldern tycka den gränsen är för hög. Men dom flesta(inte alla) 15åringar är inte alls mogen för en så pass kraftfull maskin som en snöskoter är idag. Möjligtvis skulle man kunna klassa in olika typer av snöskotrar som med mc...men jag tror inte det är realistiskt med tanke på hur få snöskotrar det finns. En lägre ålder 15år för en maskin på max 50kw och en maxhastighet av säg 100-120km/h och en högre ålder 18år för maskiner däröver vore lämplig fördelning enligt mig.