Sänk åldersgränsen för skoterkörning

Anser du att dagens åldergräns för skoterkörning bör sänkas

• Ja, från 12 års ålder under föräldraansvar

Röster: 33 20,0%
  • Nej, dagens regler är tillräckliga

Röster: 132 80,0%

• Totalt antal som röstat
    165
  • Poll closed .

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
värts är dom som nyligen tagit skoter kortet. höll på köra över en kille som körde rakt ut på vägen kollade inte ens åt sidorna, sen börja han köra över från sida till sida. men han fick höra sen på macken dagen efter.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
värts är dom som nyligen tagit skoter kortet. höll på köra över en kille som körde rakt ut på vägen kollade inte ens åt sidorna, sen börja han köra över från sida till sida. men han fick höra sen på macken dagen efter.
Vet du om han var ung? Jag ser samma sak med EU mopeder. Jag höll på att klippa en i sidan med min MC. Två 15-16 åringar var det på den och dom körde ut på landsvägen (studsade snarare) utan att se åt höger eller vänster. det var bokstavligen en meter. När jag skäller ut dom verkar dom bara oförstående.

Jag ser massvis med sådana exempel. Det har visst med åldern att göra vilket vissa inte verkar vilja förstå. Vid 16 är man inte mentalt mogen, konsekvenstänket är inte fullt utvecklat och man tror att man är odödlig.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
När jag skäller ut dom verkar dom bara oförstående.

Jag ser massvis med sådana exempel. Det har visst med åldern att göra vilket vissa inte verkar vilja förstå. Vid 16 är man inte mentalt mogen, konsekvenstänket är inte fullt utvecklat och man tror att man är odödlig.
Att skälla ut dem hjälper inte, vare sig med egna eller andras, dock har då jag många gånger lyckats föra ett vettigt resonemang om lämpligt/olämpligt med ungdomar ute på egen hand där de själva inser vad som är bra och inte, om det sedan fastnat för livet vete tusan men jag märker i alla fall av mindre "bus" i närområdet både hemmikring och i stugan.

Går inte heller generellt att dra alla ungdomar över en kam, ännu då de är 16 o med skoterkort i näven så gäller ju föräldraansvaret, och jag har då exempel i kompiskretsen där några 16 åringar inte får köra på egen hand just för att de är opålitliga men fler exempel där de får köra själva men givetvis med ett selektivt urval på vilka de får fara ut med och vilken typ av maskin de får köra då det ännu finns mycket liv i gamla 250 o 340 modeller.

Men, nu var det ju inte 16 år gränsen utan för att vara tydlig, vi skall inte ha ännu yngre förmågor körande fritt utan överinseende men däremot ska man kunna övningsköra lagligt med dem från tidig ålder utan att det ska behövas en crossbana då det räcker med att sitta bakom, ha överblick runtom på en sjö och låta dem köra osv

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Att skälla ut dem hjälper inte, vare sig med egna eller andras, dock har då jag många gånger lyckats föra ett vettigt resonemang om lämpligt/olämpligt med ungdomar ute på egen hand där de själva inser vad som är bra och inte, om det sedan fastnat för livet vete tusan men jag märker i alla fall av mindre "bus" i närområdet både hemmikring och i stugan.
Kan bara hålla med, för jag har aldrig varit med om att man uppträder på ett felaktigt sätt bara för att vara djävlig, utan att man har bara inte förstått följden av vad som kan hända, när man gör si eller så.
Viktigt att man förklarar orsaken bakom, till varför regler och lagar finns, inte bara att det är förbjudet, punkt slut. Detta gäller f.ö även äldre människor. För det finns ju lagar runt snöskotern som man själv har svårt för att förstå, typ som frågan i denna topic.

Varför ska det i Sverige inte gå att låta ungarna från 12 års ålder, under föräldrars närvaro, köra snöskoter liknande som det fungerar i Nordamerrika och som det nu eventuellt även blir i Finland ?

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16

Går inte heller generellt att dra alla ungdomar över en kam, ännu då de är 16 o med skoterkort i näven så gäller ju föräldraansvaret, och jag har då exempel i kompiskretsen där några 16 åringar inte får köra på egen hand just för att de är opålitliga men fler exempel där de får köra själva men givetvis med ett selektivt urval på vilka de får fara ut med och vilken typ av maskin de får köra då det ännu finns mycket liv i gamla 250 o 340 modeller.

Men, nu var det ju inte 16 år gränsen utan för att vara tydlig, vi skall inte ha ännu yngre förmågor körande fritt utan överinseende men däremot ska man kunna övningsköra lagligt med dem från tidig ålder utan att det ska behövas en crossbana då det räcker med att sitta bakom, ha överblick runtom på en sjö och låta dem köra osv
Samhället måste generalisera av praktiska skäl när man stiftar lagar. Hursomhelst är det ju inte så att alla gör det för att djävlas och det påstod jag inte heller. Dock är hjärnan inte färdigutvecklad och det är en medicinsk fråga, därför går ofta inte budskapet hem oavsett om man skäller eller använder andra metoder under en längre tid. Nästa dag är det glömt.

Sen tycker jag jag att du låter ungdomarna komma väl billigt undan, man har ett ansvar även om man inte är myndig. Fattar man inte, vid 16-års ålder, att man gjort fel som nästan orsakat en trafikolycka för en minut sedan är något snett.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Samhället måste generalisera av praktiska skäl när man stiftar lagar. Hursomhelst är det ju inte så att alla gör det för att djävlas och det påstod jag inte heller. Dock är hjärnan inte färdigutvecklad och det är en medicinsk fråga, därför går ofta inte budskapet hem oavsett om man skäller eller använder andra metoder under en längre tid. Nästa dag är det glömt.

Sen tycker jag jag att du låter ungdomarna komma väl billigt undan, man har ett ansvar även om man inte är myndig. Fattar man inte, vid 16-års ålder, att man gjort fel som nästan orsakat en trafikolycka för en minut sedan är något snett.
Men man förstår nog inte bättre när man blir utskälld, istället så är väl risken att man väcker trots, Detta gäller nog oavsett ålder.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Men man förstår nog inte bättre när man blir utskälld, istället så är väl risken att man väcker trots, Detta gäller nog oavsett ålder.
Då har saker ändrats, när jag var liten så tog man utskällningen även om man inte tyckte om den under förutsättning att man gjort fel. Däremot blev man sur om man blev beskylld med orätt.

Många idag fattar inte när det gjort fel därför att de aldrig fått lära sig det. Det är aldrig mitt fel, alltid någon annans. Den sure gubben, den fjantige grannen, den andre föraren etc. Självkritik saknas tyvärr i dagens samhälle.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då har saker ändrats, när jag var liten så tog man utskällningen även om man inte tyckte om den under förutsättning att man gjort fel. Däremot blev man sur om man blev beskylld med orätt.

Många idag fattar inte när det gjort fel därför att de aldrig fått lära sig det. Det är aldrig mitt fel, alltid någon annans. Den sure gubben, den fjantige grannen, den andre föraren etc. Självkritik saknas tyvärr i dagens samhälle.
Det är nog tyvärr så. vi lever i en annan tidsålder.
Det var kanske bättre för, när pojkar blev män av att göra "Lumpen". På t.ex. I19, där det då stod befäl och peka med hela handen.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Samhället måste generalisera av praktiska skäl när man stiftar lagar.
Självklart är det så, sedan kan beslutade lagar uppfattas som mer eller mindre legitima av oss medborgare även utan en analys enligt "Beethammodell" där kanske själva lydelsen och framförallt gränsdragningen vid åldersiffror är ett resultat av förhandling i den politiska kvarnen och en bit från vad många av oss anser vara legitimt.

Jag uttryckte mig generellt, naturligtvis ska en som varit ära att orsaka en trafikolycka få veta att den lever men det kan ju vara så att om vi alla i ett tidigare skede tar vuxen/föräldraansvar, tar tag i denna typ av beteende även om det innebär det obekväma i att "säga till grannens barn" så uppstår kanske inte en sådan situation.