:argh: Precis, de som använder huvudet får köra skoter och de som saknar hövve får inte köra. Oavsett om personen är 13 eller 55.menar du man får kunskaper då när man tar skoterkort då eller?
kommer ihåg när jag tog det var ett jävla skämt var nog det lättaste jag nånsin gjort typ
använder man sitt huvud så kommer man långt![]()
Jag undrar hur mycket man egentligen lär sej på att göra detta skoterprov??1. Du är på sätt och vis tvingad då Sverige är ditt hemland.
2. Genom att höja åldersgränsen kommer antalet olyckor och dödsfall öka dramatiskt eftersom att fler kommer att köra utan kort och därmed utan kunskap.
-Staten hittar regler som du måste följa.
-Staten tar dina pengar genom skatter
-Staten bestämmer vad du ska köpa genom punktskatter och moms
-Staten bestämmer.... :tape:
Osv. Jag tror iallafall att jag skulle må bättre av att bestämma över mig själv än att staten gör det. Folk i Sverige tänker sällan på att staten har så mycket inflytande i folks liv, men de tycks ju inte bry sig heller...
:worried:
Har du varit och gjort det nya förarbeviset? Det är mycket svårare nu, 20 studietimmar --> 16 effektiva timmar med teori och praktik... Jag anser att man lär sig rätt mycket där.Jag undrar hur mycket man egentligen lär sej på att göra detta skoterprov??
Med tanke på att skoterolyckorna enligt dej kommer öka dramatiskt om man inte tar det så måste det vara väldigt innehållsrikt!!?
Nej har inte gjort provet..därav min fråga till dej!!!Har du varit och gjort det nya förarbeviset? Det är mycket svårare nu, 20 studietimmar --> 16 effektiva timmar med teori och praktik... Jag anser att man lär sig rätt mycket där.
att klara av att ta ett "körkort" och att klara av att "köra och hantera" en snöskoter är ju inte riktigt samma sak tyvärr.Körtkortet bör vara obligatoriskt men vem som helst ska kunna ta det, oavsett ålder. Klarar man provet har man visat att man kan köra och hantera en skoter. Tror därför inte att många under 15 skulle klara av att ta skoterkort och därför löser sig det hela av sig självt.
Mycket bra argument. Håller fullständigt med dig! Dock är det en väldigt defus fråga om vilka som kan hantera en skoter på ett bra sätt genom alla synvinklar.Behåll åldersgränserna som de är. de ska absolut inte sänkas.
det som har sagts ang. jämförelsen med MC, håller jag med om att en effektbegränsning vore bra. Men eftersom att en snöskoter oftast inte är ett transportmedel utan ett fordon för fritidsnöje, tror jag att det blir svårt att tillämpa samma regler som för "vanlig" trafik. Om man tillämpar en effektbegränsning, vem ska stå för kostnaden för kontroller och upprätthålning av lagen ? Skoterskatt? Ledavgifter?
Men det är ju så att en tolvåring är inte straffmyndig.
om det bryts mot någon lag, vem ska få bötern? tolvåringen KAN inte få en bot, så det blir ju föräldrarnas ansvar.
Sen är ju som sagt inte alla föräldrar så bra förebilder kanske.. Det är ju kul att köra skoter, och att tro att en tolvåring skulle kunna hänga på sin förälder (om denne inte är förnuftig och inser en tolvårings begränsningar) efter en led är nog ganska naivt. Om det skulle bli olyksfall med dödlig utgång p.g.a. att en tolvåring har dunkat sin skalle i en tall, tror jag att restriktionerna skulle bli mycket större än vad de är idag, och det är inte jag intresserad av.
sedan bör man kanske också ta hänsyn till att det är ganska få procent av Sveriges befolkning som har och använder skoter.. Att en 30:åring utan någon som helst erfarenhet kan sätta sig på en skoter med 200 hk och blåsa iväg efter en led tycker jag är sjukt. om denne också skulle kunna sätta sin tolvåriga son eller dotter på en maskin och ta med dem på samma tur...
Om man däremot har en stuga vid en sjö, tjärn eller dylikt och brukar åka skoter till sjön för att fiska, tycker jag att det är ok att låta tolvåringen köra lite. så har det alltid funkat och det kommer förmodligen att vara så jämt. Det är olagligt att göra så, och så tycker jag att det ska förbli. då är det verkligen upp till föräldern att välja om denne vill bryta mot lagen och därför ta straffet sedan, eller låta bli.
Att lära ut skotervett handlar väl om att göra rätt som förälder under skoterturerna. om man kör ansvarsfullt och förnuftigt kommer det garanterat att smitta av sig.
vill man att barnen ska få köra själv finns det skoterbanor där det är helt och hållet lagligt att köra hur fort som helst hur länge som helst och utan uppsikt om man så vill.
Annars får väl föräldrarna sätta upp ett stängsel runt lägdan och låta polisen komma och inspektera, och vips så har man ett eget inspärrat område där det får köras hur mycket som helst.
Och en fråga bara.. slutar man umgås med sina barn när de har fyllt 16?
Kan man inte åka med sina barn och se till att de kör ansvarsfullt när de har tagit skoterkortet och är 16??
Du har delvis rätt.....nu är det så att det inte är såååå mycket trafik vanlgitvis när man kör snöskoter. Och ett körkort är ett bevis på att du i alla fall kan reglerna(vilket är en förutsättning för att kunna vara en bra fordonsförare) däremot kan man tycka att vissa regler är dumma eller rent utav idiotiska, men man bör veta om dom. Papperslappen behövs för att man ska få erfarenheten...det är ju bra om man redan från början vet vilka regler man ska anpassa sig efter.väldigt många här verkar tro att ett körkort eller förarbevis gör att man är duktig på att hantera ett fordon,
spelar ingen roll om du har alla rätt på proven och är en mästare i folkrace,
du kan vara en vara en livsfara i trafiken i allafall.
Duktig blir man med erfarenhet, inte av en papperslapp med ens foto på.......... och vissa blir aldrig bra.
3lektioner på 2timmar plus prov och en konkörning med skoter.Har du varit och gjort det nya förarbeviset? Det är mycket svårare nu, 20 studietimmar --> 16 effektiva timmar med teori och praktik... Jag anser att man lär sig rätt mycket där.
Effektbegränsning fungerar inte då ingen kan kontrollera det, fanns det fungerande kontroll idag så skulle många få slänga slutburkar och effektpipor i metallåtervinningen.Om man tillämpar en effektbegränsning, vem ska stå för kostnaden för kontroller och upprätthålning av lagen ? Skoterskatt? Ledavgifter?
Givetvis är det föräldrarnas ansvar oavsett de kör skoter eller eldar upp en skolaMen det är ju så att en tolvåring är inte straffmyndig.
om det bryts mot någon lag, vem ska få bötern? tolvåringen KAN inte få en bot, så det blir ju föräldrarnas ansvar.
Precis, det är ju så det ska vara och även om mognaden kommer olika så gäller i alla fall mina regler så länge de bor under mitt tak , oavsett de är 16 eller 25Och en fråga bara.. slutar man umgås med sina barn när de har fyllt 16?
Kan man inte åka med sina barn och se till att de kör ansvarsfullt när de har tagit skoterkortet och är 16??
1. Går väl emigrera om man inte trivs:hmmmm:1. Du är på sätt och vis tvingad då Sverige är ditt hemland.
2. Genom att höja åldersgränsen kommer antalet olyckor och dödsfall öka dramatiskt eftersom att fler kommer att köra utan kort och därmed utan kunskap.
-Staten hittar regler som du måste följa.
-Staten tar dina pengar genom skatter
-Staten bestämmer vad du ska köpa genom punktskatter och moms
-Staten bestämmer.... :tape:
Osv. Jag tror iallafall att jag skulle må bättre av att bestämma över mig själv än att staten gör det. Folk i Sverige tänker sällan på att staten har så mycket inflytande i folks liv, men de tycks ju inte bry sig heller...
:worried: