Sänk åldersgränsen för skoterkörning

Anser du att dagens åldergräns för skoterkörning bör sänkas

• Ja, från 12 års ålder under föräldraansvar

Röster: 33 20,0%
  • Nej, dagens regler är tillräckliga

Röster: 132 80,0%

• Totalt antal som röstat
    165
  • Poll closed .

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
menar du man får kunskaper då när man tar skoterkort då eller?

kommer ihåg när jag tog det var ett jävla skämt var nog det lättaste jag nånsin gjort typ

använder man sitt huvud så kommer man långt :)
:argh: Precis, de som använder huvudet får köra skoter och de som saknar hövve får inte köra. Oavsett om personen är 13 eller 55.

Men det bör vara svårare att ta körkortet, men att man får köra i föräldrars sällskap från 10 år eller liknande är mycket bra.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men ja tycker man ska få kunna köra tex en elan eller ET 250 från tex 12,14 till 16 MED en som har förarbevis... för då kör man ju lite "lungrare" när man kör me nån vuxen och då kanske man lär sig hur man ska köra för då ser man ju hur den man följer med ochså kör...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
1. Du är på sätt och vis tvingad då Sverige är ditt hemland.
2. Genom att höja åldersgränsen kommer antalet olyckor och dödsfall öka dramatiskt eftersom att fler kommer att köra utan kort och därmed utan kunskap.

-Staten hittar regler som du måste följa.
-Staten tar dina pengar genom skatter
-Staten bestämmer vad du ska köpa genom punktskatter och moms
-Staten bestämmer.... :tape:

Osv. Jag tror iallafall att jag skulle må bättre av att bestämma över mig själv än att staten gör det. Folk i Sverige tänker sällan på att staten har så mycket inflytande i folks liv, men de tycks ju inte bry sig heller...

:worried:
Jag undrar hur mycket man egentligen lär sej på att göra detta skoterprov??
Med tanke på att skoterolyckorna enligt dej kommer öka dramatiskt om man inte tar det så måste det vara väldigt innehållsrikt!!?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag undrar hur mycket man egentligen lär sej på att göra detta skoterprov??
Med tanke på att skoterolyckorna enligt dej kommer öka dramatiskt om man inte tar det så måste det vara väldigt innehållsrikt!!?
Har du varit och gjort det nya förarbeviset? Det är mycket svårare nu, 20 studietimmar --> 16 effektiva timmar med teori och praktik... Jag anser att man lär sig rätt mycket där.

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Personligen tycker jag att man inte lär sig köra ordentligt om man börjar med en Rx-1 med steg 3 turbo (ca 300 hp), tycker att man borde få iallafall låta övningsköra så att säga med nån fläktkyld när man är liten och ha mycket regler som fart begränsning osv, säkerhetsgrejer, och köra likadant när man har med sig personen i fråga eller om han/hon är i närheten, dom ser upp till äldre personer, speciellt föräldern och kommer nog göra likadant, så jag fått lära mig(dock på inhägnad mark) men ändå, man borde få börja lite smått i ung ålder annars blir man bara en sån som river på planteringar osv. Fast körningen sker ju på egen risk.

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Behåll åldersgränserna som de är. de ska absolut inte sänkas.

det som har sagts ang. jämförelsen med MC, håller jag med om att en effektbegränsning vore bra. Men eftersom att en snöskoter oftast inte är ett transportmedel utan ett fordon för fritidsnöje, tror jag att det blir svårt att tillämpa samma regler som för "vanlig" trafik. Om man tillämpar en effektbegränsning, vem ska stå för kostnaden för kontroller och upprätthålning av lagen ? Skoterskatt? Ledavgifter?

Men det är ju så att en tolvåring är inte straffmyndig.
om det bryts mot någon lag, vem ska få bötern? tolvåringen KAN inte få en bot, så det blir ju föräldrarnas ansvar.

Sen är ju som sagt inte alla föräldrar så bra förebilder kanske.. Det är ju kul att köra skoter, och att tro att en tolvåring skulle kunna hänga på sin förälder (om denne inte är förnuftig och inser en tolvårings begränsningar) efter en led är nog ganska naivt. Om det skulle bli olyksfall med dödlig utgång p.g.a. att en tolvåring har dunkat sin skalle i en tall, tror jag att restriktionerna skulle bli mycket större än vad de är idag, och det är inte jag intresserad av.
sedan bör man kanske också ta hänsyn till att det är ganska få procent av Sveriges befolkning som har och använder skoter.. Att en 30:åring utan någon som helst erfarenhet kan sätta sig på en skoter med 200 hk och blåsa iväg efter en led tycker jag är sjukt. om denne också skulle kunna sätta sin tolvåriga son eller dotter på en maskin och ta med dem på samma tur...

Om man däremot har en stuga vid en sjö, tjärn eller dylikt och brukar åka skoter till sjön för att fiska, tycker jag att det är ok att låta tolvåringen köra lite. så har det alltid funkat och det kommer förmodligen att vara så jämt. Det är olagligt att göra så, och så tycker jag att det ska förbli. då är det verkligen upp till föräldern att välja om denne vill bryta mot lagen och därför ta straffet sedan, eller låta bli.

Att lära ut skotervett handlar väl om att göra rätt som förälder under skoterturerna. om man kör ansvarsfullt och förnuftigt kommer det garanterat att smitta av sig.
vill man att barnen ska få köra själv finns det skoterbanor där det är helt och hållet lagligt att köra hur fort som helst hur länge som helst och utan uppsikt om man så vill.
Annars får väl föräldrarna sätta upp ett stängsel runt lägdan och låta polisen komma och inspektera, och vips så har man ett eget inspärrat område där det får köras hur mycket som helst.

Och en fråga bara.. slutar man umgås med sina barn när de har fyllt 16?
Kan man inte åka med sina barn och se till att de kör ansvarsfullt när de har tagit skoterkortet och är 16??

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
väldigt många här verkar tro att ett körkort eller förarbevis gör att man är duktig på att hantera ett fordon,
spelar ingen roll om du har alla rätt på proven och är en mästare i folkrace,
du kan vara en vara en livsfara i trafiken i allafall.
Duktig blir man med erfarenhet, inte av en papperslapp med ens foto på.......... och vissa blir aldrig bra.

Hur tänker ni som menar att en förälder på en efterföljande skoter ska assistera en 12åring utan fullt utvecklad syn i både handling och konsekvens i en oväntad situation?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har du varit och gjort det nya förarbeviset? Det är mycket svårare nu, 20 studietimmar --> 16 effektiva timmar med teori och praktik... Jag anser att man lär sig rätt mycket där.
Nej har inte gjort provet..därav min fråga till dej!!!

Om man vänder på steken och då frågar: minskade olyckorna drastiskt då dem införde skoterkortet??

Är absolut inte emot kortet på något sätt...Är bara nyfiken på om innehållet verkligen är så mycket praktik på en skoter så folk vet hur dem reagerar vid en eventuell chans för olycka.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Körtkortet bör vara obligatoriskt men vem som helst ska kunna ta det, oavsett ålder. Klarar man provet har man visat att man kan köra och hantera en skoter. Tror därför inte att många under 15 skulle klara av att ta skoterkort och därför löser sig det hela av sig självt.
att klara av att ta ett "körkort" och att klara av att "köra och hantera" en snöskoter är ju inte riktigt samma sak tyvärr.

ska vem som helst oavsett ålder få ta ett bilkörkort eller lastbil bara denne råkar klarar av teori och körprovet?

tycker att det är rätt bra som det är med 16 år.
det blir för luddiga regler om man börjar blanda in "i målsmans sällskap" även om tanken är god.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Behåll åldersgränserna som de är. de ska absolut inte sänkas.

det som har sagts ang. jämförelsen med MC, håller jag med om att en effektbegränsning vore bra. Men eftersom att en snöskoter oftast inte är ett transportmedel utan ett fordon för fritidsnöje, tror jag att det blir svårt att tillämpa samma regler som för "vanlig" trafik. Om man tillämpar en effektbegränsning, vem ska stå för kostnaden för kontroller och upprätthålning av lagen ? Skoterskatt? Ledavgifter?

om det bryts mot någon lag, vem ska få bötern? tolvåringen KAN inte få en bot, så det blir ju föräldrarnas ansvar.

Sen är ju som sagt inte alla föräldrar så bra förebilder kanske.. Det är ju kul att köra skoter, och att tro att en tolvåring skulle kunna hänga på sin förälder (om denne inte är förnuftig och inser en tolvårings begränsningar) efter en led är nog ganska naivt. Om det skulle bli olyksfall med dödlig utgång p.g.a. att en tolvåring har dunkat sin skalle i en tall, tror jag att restriktionerna skulle bli mycket större än vad de är idag, och det är inte jag intresserad av.
sedan bör man kanske också ta hänsyn till att det är ganska få procent av Sveriges befolkning som har och använder skoter.. Att en 30:åring utan någon som helst erfarenhet kan sätta sig på en skoter med 200 hk och blåsa iväg efter en led tycker jag är sjukt. om denne också skulle kunna sätta sin tolvåriga son eller dotter på en maskin och ta med dem på samma tur...

Om man däremot har en stuga vid en sjö, tjärn eller dylikt och brukar åka skoter till sjön för att fiska, tycker jag att det är ok att låta tolvåringen köra lite. så har det alltid funkat och det kommer förmodligen att vara så jämt. Det är olagligt att göra så, och så tycker jag att det ska förbli. då är det verkligen upp till föräldern att välja om denne vill bryta mot lagen och därför ta straffet sedan, eller låta bli.

Att lära ut skotervett handlar väl om att göra rätt som förälder under skoterturerna. om man kör ansvarsfullt och förnuftigt kommer det garanterat att smitta av sig.
vill man att barnen ska få köra själv finns det skoterbanor där det är helt och hållet lagligt att köra hur fort som helst hur länge som helst och utan uppsikt om man så vill.
Annars får väl föräldrarna sätta upp ett stängsel runt lägdan och låta polisen komma och inspektera, och vips så har man ett eget inspärrat område där det får köras hur mycket som helst.

Kan man inte åka med sina barn och se till att de kör ansvarsfullt när de har tagit skoterkortet och är 16??
Mycket bra argument. Håller fullständigt med dig! Dock är det en väldigt defus fråga om vilka som kan hantera en skoter på ett bra sätt genom alla synvinklar.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
väldigt många här verkar tro att ett körkort eller förarbevis gör att man är duktig på att hantera ett fordon,
spelar ingen roll om du har alla rätt på proven och är en mästare i folkrace,
du kan vara en vara en livsfara i trafiken i allafall.
Duktig blir man med erfarenhet, inte av en papperslapp med ens foto på.......... och vissa blir aldrig bra.
Du har delvis rätt.....nu är det så att det inte är såååå mycket trafik vanlgitvis när man kör snöskoter. Och ett körkort är ett bevis på att du i alla fall kan reglerna(vilket är en förutsättning för att kunna vara en bra fordonsförare) däremot kan man tycka att vissa regler är dumma eller rent utav idiotiska, men man bör veta om dom. Papperslappen behövs för att man ska få erfarenheten...det är ju bra om man redan från början vet vilka regler man ska anpassa sig efter.

Burström

Aktiv medlem
19 jan 2010
90
0
6
Bjurholm, Sweden
Här i Bjurholm kommer det inte att hjälpa att varken sätta högre eller lägre åldersgräns för här kör alla som dom vill hursomhelst. Men själv tycker jag att det borde vara runt 14-15 iallafall.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Blir ingen ändring på åldersgräns för skoterkörning, inte genom det här forumet iaf.

Hur ska man få föräldrar att sitta och vakta sina ungar när dom kör skoter då?
-Fungerar ju inte ens att säga åt dom att betala skoterklubben/ledavgifter.

Finns redan alldeles för många "mini-slednecks" ute efter vägarna, och ibland åker de på lederna också..."stor-slednecks" finns för den delen också massvis.

Situationen i Borlänge är just som den där stjärnan som körde Rush på cykelbanan i stockholm, så fort snön har landat är det bara att köra.

Känner att jag ramlar ifrån ämnet, men det problem som redan finns med skotertrafik blir inte mindre av att fler yngre förare kommer ut lagligt med maskinerna, hundratals hästkrafter eller ej.

Det finns en anledning att vi har restriktioner vad gäller ålder i/på fordon. Du får ju nästan inte köra 50cc moped utan utfärdat förarbevis, Förr än du fyllt 15!
Anledning?
-Det finns i stort sett inget omdöme i barn, och det kommer inte tränas upp av att dom är ute och åker skoter medan, som TS sa, farsan sitter inne och kollar på tipslördag.

Att föräldrar är ute och vallar sina ungar på skoter, under uppsikt, förespråkar jag däremot, kommer själv göra det när jag väl får några. Men en sänkning av åldersgräns skulle aldrig fungera.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
3lektioner på 2timmar plus prov och en konkörning med skoter.
Vilket skämt...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om man tillämpar en effektbegränsning, vem ska stå för kostnaden för kontroller och upprätthålning av lagen ? Skoterskatt? Ledavgifter?
Effektbegränsning fungerar inte då ingen kan kontrollera det, fanns det fungerande kontroll idag så skulle många få slänga slutburkar och effektpipor i metallåtervinningen.

Givetvis är det föräldrarnas ansvar oavsett de kör skoter eller eldar upp en skola

Precis, det är ju så det ska vara och även om mognaden kommer olika så gäller i alla fall mina regler så länge de bor under mitt tak , oavsett de är 16 eller 25

Sedan kan man som sagt fundera, varför ska det vara olagligt att låta en ungdom yngre än 16 "övningsköra" under överinseende, vi gör ju så men det bidrar ju till att urholka rättstaten bit för bit då även de flesta poliser tittar åt andra hållet

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
1. Du är på sätt och vis tvingad då Sverige är ditt hemland.
2. Genom att höja åldersgränsen kommer antalet olyckor och dödsfall öka dramatiskt eftersom att fler kommer att köra utan kort och därmed utan kunskap.

-Staten hittar regler som du måste följa.
-Staten tar dina pengar genom skatter
-Staten bestämmer vad du ska köpa genom punktskatter och moms
-Staten bestämmer.... :tape:

Osv. Jag tror iallafall att jag skulle må bättre av att bestämma över mig själv än att staten gör det. Folk i Sverige tänker sällan på att staten har så mycket inflytande i folks liv, men de tycks ju inte bry sig heller...

:worried:
1. Går väl emigrera om man inte trivs:hmmmm:
2. Vet inte om ökad ålder skulle öka olyckorna. Är väl så att dödsolyckorna framförallt beror på dåligt omdöme= köra onykter:stupid:. Däremot saknar jag den kunskap du åberopar ett förarbevis, fast utan detta har jag kört skoter i drygt 20 år utan att ha krockat=använt försäkringen en enda gång. Och jag är inte unik.

Sen till ditt politiska inlägg verkar nästan lite anarkistiskt.:shocked: Men du är väl autodidakt och har aldrig behövt gå till sjukvården, eller nyttjat något bidrag i någon form ej heller från dina föräldrar. Sedan är det ju så att även du och jag är en del utav staten.:blink1: Du kanske skulle flytta till det stora landet over there för att må bättre?

Tillbaka till ämnet: Låt åldersgränsen vara som idag men jag håller med de övriga som anser att någon form av effektbegränsning bör införas. Olaglig sk. övningskörning kommer alltid att finnas och man hoppas bara att både föräldrar och körande barn har lite under pannbenet. Samt att ev. polis som upptäcker förfarandet också har lite fingertoppskänsla. D.v.s. sköts det snyggt blunda men samtala gärna med både barn och föräldrar, buskörs det sätt dit de så det svider.

4

426H

Att låta kidsen "övningsköra" tillsammans med förälder från 12 tycker jag låter som en utmärkt idé. Det är väl föresten så det funkar i praktiken i dom flesta familjer, även om det är olagligt?
Är väl betydligt farligare att släppa lös ett gäng 16-åringar på 150 hk masksiner????????

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag tycker det är bra som det är just nu när det gäller att köra själv men visst borde det vara möjligt med övningskörning om man åker framför själv och kan styra barnens fart m.m. detta tycker jag även ska gälla innan 12 år.
Nu har ju jag egen mark och gjort en liten slinga som min 9 åriga dotter kan köra lagligt på med 250:n och hon tar det försiktigare än många äldre.
dock skulle det vara kanon om hon kunde åka bakom mig till tjärnen o grilla t.ex.