Polaris 2013

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Min och polarens är ganska snål på oljan också! Pro Rmk 800 -13

Men om man tänker efter.
Säg 10 lugna mil är 20 liter soppa.
Borde inte dragit mer än 2 deceliter olja om man räknar med 1%? eller?

Vad tar dom i procent på full gas? Någon?
Vet inte vad dom drar på fullgas men min snittade rätt precis 2% ifjol räknat på all soppa och olja som tankades, ca 5,7L/mil i snitt på soppa. Så dom verkar vilja få rätt normala mängder på fullt. Men finkör man så är det nog ca 1% som dom vill ha.
 

ivaron

Aktiv medlem
10 nov 2012
64
0
6
min 12a drog svin lite olja och det funkade bra. du har väl garanti om det skulle pajja
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Har räknat och ca 1% olja har min tagit. Är detta på tok för lite eller är det normalt på dessa ? Körningen är nästan enbart "normal" ledkörning och endast lite lek.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Är det så för det känns jävla snålt ? Bör man ställa upp oljepumpen eller är dom byggda för gå på så snål blandning ? Fast om man kör hårdare och leker i massvis med puder lär ju oljeförbrukningen se lite annorlunda ut.
 

ivaron

Aktiv medlem
10 nov 2012
64
0
6
Förstår inte riktigt. har ni köpt maskiner utan garanti??? dom drog ca 1% förra året och då funkade det så borde väl inte vara några problem i år ??
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Förstår inte riktigt. har ni köpt maskiner utan garanti??? dom drog ca 1% förra året och då funkade det så borde väl inte vara några problem i år ??
Vet ej hur du tänker, men jag gör då allt jag kan för att slippa haveri under en säsong. Att det fungerar är ju relativt, en 2- takt behöver olja och 1% är väldigt lite.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Förstår inte riktigt. har ni köpt maskiner utan garanti??? dom drog ca 1% förra året och då funkade det så borde väl inte vara några problem i år ??
Intressant påstående.

Säsongen är ju snorkort inte fan vill man ha skotern på verkstad!
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Ställa upp oljepumpen kan va en bra ide men ska visst bara öka oljan på låg och mellanregistret, men är ju alltid bättre än inget. Skruva oljepumps skruven 3 varv verkar vara standard i usa.

Sen är det många som förespråkar att slå i olja i tanken, kring 1-1,5 dec på 40l och dom som kör turbo tydligen ännu mer.. 2 strokes loves oil :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Varför ändra något som fungerar?
Uppenbarligen fungerar dom allra flesta-men inte alla.
Om då vissa tycker att det kan vara värt ett par hundalappar extra per säsong i oljeförbrukning -beroende på antal mil- för att sova bättre så ser jag relevansen att ändra något som fungerar.

Jämför med dom som byggde om vevhusventilationen på Saab sedan början på milleniet-vissa bilar frös den på vilket ledde till diverse haverier, medan andra körde problemfritt.
Att då mod vevhusvent innan haveri ledde till bekymmerslösa nätter!
;)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Att jämföra polaris med saab gör ju att man får kalla kårar,mycket ska man höra innan öronen trillar av! :bigsmile:
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hoppas Bil-laget kan skicka ut klämman så man får montera själv, dom har då inte ringt ännu.

//Matte
Det borde nog inte vara några problem jag och en polare fick besked att dom fanns på torsdag, var förbi handlaren fredag och fick dom så vi kunde montera dom innan vi skulle sticka till Jorm.

Handlaren skulle bara ha serienummer/chassienummer men dom papperen har dom ju själv och kollade upp det med bara namnen.

Maskinerna har iaf funkat finfint för oss båda iaf och QD-remmarna ser som nya ut, har runt 30mil på min maskin nu.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
jag förstår inte varför så många är rädda för dom drar lite olja jag har haft ny pro sen dom kom och alla har dragit lite olja även dom jag åker med som har polaris har låg olje förbrukning men inget haveri än och då är det några som åker kvar på sin 11a fortfarande utan problem.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag förstår inte riktigt varför många här verkar tro att drygt 1% olja är tillräckligt?? Vad är det som gör det tillräckligt på en polaris? det är en tvåtaktare, den får oljan med bränslet, ska smörja hela motorn. En ny Arctic får 2.5%, det är också en tvåtaktare, samma teknik mer eller mindre. Oljan kommer med bränslet. En Arctic hade säkert också funkat ett par år med 1% olja. Men efter ett par tre år med för lite olja så kommer haverierna, kolvar, lager, allt som behöver tillförsel av olja slits ut i förtid