Polaris 2013

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Tror absolut inte den övervarvar 11-68, och slänger det inte slirar lär inte slitaget blir värre än original.
Tänkte att det kanske är onödigt att köra med skotern nu som den är kittad men ska ge mig på variatorn igen imorgon efter att jag åkt 5 mil enkel väg för att köpa nya torx....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Köp torx av bättre kvalité säger jag då. ;-)

Nä men värme är en bra vän. Försök kyla bulten också om det går kanske? Vet inte hur men. :p
Typ en stav av aluminium som du håller mot bulten borde ju leda bort lite värme eventuellt? Lr nått.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Sen ska man ju ge dom en liten smäll också på torxen men det har du nog gjort..
Provat både värme och våld hehe :p
Måste nog köpa nya skruvar också för säkerhets skull så man inte drar paj dom vid montering. Såg att en blivit lite rund i kanterna dock inget allvarligt torxen sitter bra där än och slinter inte, men den kan säga upp sig helt imorgon återstår att se. Då blir det väl att borra bort skallen på bulten..

monno skrev:
Köp torx av bättre kvalité säger jag då. ;-)

Nä men värme är en bra vän. Försök kyla bulten också om det går kanske? Vet inte hur men. :p
Typ en stav av aluminium som du håller mot bulten borde ju leda bort lite värme eventuellt? Lr nått.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Torxen var kanske inte av den värsta sorten (teng tools) men skall investera torx krafthylsa av bättre kvalité. :)
Har ju massa torx nycklar i både fast och till spärrskaft 3/4.
Nu blir det att investera i 1/2 direkt så kan använda mutterknackaren utan adapter. :)
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Om du skulle råka dra den "rund" så kan man svetsa fast en mutter på torx skallen. Då brukar värmen från svetsen även hjälpa till att lossa bulten.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Har skrivit detta förr. För att få loss skruvarna på sekundären

1. Lägg sekundären i frysen i ca 20 min

2. placera sekundären plant med hjälp av tex klossar.

3. Värm med värmepistol invid skruv (på helix) tills det klickar.

4. Använd slagmejsel för att lossa skruven.

5. Upprepa från 3.

Detta var det jag kom fram till efter att slagit sönder 3 bits...
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Mulleson skrev:
Har skrivit detta förr. För att få loss skruvarna på sekundären

1. Lägg sekundären i frysen i ca 20 min

2. placera sekundären plant med hjälp av tex klossar.

3. Värm med värmepistol invid skruv (på helix) tills det klickar.

4. Använd slagmejsel för att lossa skruven.

5. Upprepa från 3.

Detta var det jag kom fram till efter att slagit sönder 3 bits...
Om du skulle råka dra den "rund" så kan man svetsa fast en mutter på torx skallen. Då brukar värmen från svetsen även hjälpa till att lossa bulten.
Jo hade det i tanke jag också utifall att det skulle skita sig så kan man alltid svetsa på en mutter.
Gick bra att få loss dom idag! värmde som en dåre och då släppte dom direkt. :) Ingen rund dragen men köpte med mig nya skruvar ändå från återförsäljaren utifall att man skulle pajja dom. Tyvärr så var dom inte jätte billiga :/ kostade mig 300:- för 4 skruvar, men nu är dom nya igen iallafall hehe.
 

joaquin

Medlem
2 apr 2012
24
0
1
Östersund
Vart får man tag i "verktyget" som skall underlätta då man skall byta QD remmen?
Alltså de två konerna man skruvar in, utan att de kostar 1000 plus moms
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Olika art nummer på dom och det jag kan se så är det samma gängstorlek och stigning dock olika längder. Skulle tro det funka. Men ring dom och hör vad dom säger.
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
[video]www.youtube.com/watch?v=xUjhAvwlQX4[/video]

Polaris 2013 indy 600.
Inte min skoter men han som kör håller jämn gas under hela klippet. Den tvekar/dör som ni hör.
Inlämnad på polaris och de hade bytt TPS och någon "kabelhärva", men fortfarande samma fel.

Någon som haft liknande problem och vet vad felet kan vara?