Polaris 2013

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
enligt rykten så blir det remdrivet istället för kedjehus = ännu lättare.
ny dyna också enligt rykten.
själv hoppas jag också att det blir ett led lyse för att kapa vikt + att man kan göra ett fack bakom rutan för goggles och handskar då.
Sen skulle det va grymt om det fanns riktigt bra stötdämpare som snowcheck tillval.

tidningarna kör skotrarna nu i veckan så jag tror att det kommer släppas info tidigare än mars, för i mars hade jag tänkt provköra här i sverige iallafall.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Tycker dom får ta och göra en 2t turbo original. Men de kanske blir svårt med garantier då?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Tycker dom får ta och göra en 2t turbo original. Men de kanske blir svårt med garantier då?
Helt ärligt, saknar du turbo i skogen? :)

topp,pipa,pc-v och bra variatorer tror jag räcker i sverige, inte så många dagar per år man verkligen skulle behöva turbo :p
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ska vi nu prata rykten så har jag hört 185kg (nånting där) och turbo original.

Men som sagt, känns inte som om man behöver turbo faktiskt x)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Helt ärligt, saknar du turbo i skogen? :)

topp,pipa,pc-v och bra variatorer tror jag räcker i sverige, inte så många dagar per år man verkligen skulle behöva turbo :p
Håller med dig AC. När jag sitter brukar det sällan bero på att jag inte hade stressfläkt....

Skulle vilja ha BETYDLIGT bättre fotsteg, tycker mina inte är värda ett öre.
Annars är jag rätt nöjd med min iaf.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
ja nå turbo är ju inge måste MEN de skulle vara roligar ;) fotstegen får dom gärna tänka om på, men någon 4t saknar ja då inte!
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Helt ärligt, saknar du turbo i skogen? :)

topp,pipa,pc-v och bra variatorer tror jag räcker i sverige, inte så många dagar per år man verkligen skulle behöva turbo :p
Haha nädå inte är de så att man verkligen behöver en. dom går ju sjukt bra utan. Men bara för sakens skull :)
Däremot fotstegen bör dom ju göra något åt för dom är totalt värdelösa!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Slänger dom på ett par vettiga fotsteg (typ skinz) så är ju maskinerna perfekt sen.
Skulle nog inte kosta speciellt mycket mer om polaris gör en riktig serietilverkning av fotstegen.
Tror många gärna skulle betala 3-5000kr mer för att få riktiga fotsteg.
Jag sätter då kapen i mina väldigt snart.

Originalmonterad 2t-turbo vore grymt, men det är nog bara en dröm än så länge...
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
bättre fotstöd är ju nästan ett måste, sen så lite viktminskning skadar ju aldrig! 4-taktsträsket vill jag dock inte in...lite justering på oljepumpen skulle sitta fint också!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Gillar detta, när jag nämnde dessa fotstegen för ex antal veckor sedan var det ingen utom asker som tyckte dem sög.. hahaha

Sätter kapen i mina och monterar skinz inom en snar framtid=GLÄDJE
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
fotstegen tycker jag är klart bäst av alla oem men de går helt klart att förbättra, hade köpt skinz nu om de inte var för att jag har tänkt att byta maskin nästa år, så de blir att beställa skinz i sommar om inte Asker börjar tillverka :)

förresten så testa jag en maskin med förstärkare på ovansidan och då blev fotstegen riktigt värdelösa, blir ju is på förstärkarna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fotstegen är säkert kanonbra och troligen marknadens bästa oem, men när maskinen i övrigt är så grym och underbar i övrigt och man har en annan som åker med skinz-fotsteg som kolla helt oförstående när man står och hackar med spaden/spätt och försöker få bort is från fotstegen. Så har då jag fått uppfattningen att skiten ska bort och på med mina egna fotsteg, som skinz fast lite bättre...
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
fotstegen tycker jag är klart bäst av alla oem men de går helt klart att förbättra, hade köpt skinz nu om de inte var för att jag har tänkt att byta maskin nästa år, så de blir att beställa skinz i sommar om inte Asker börjar tillverka :)

förresten så testa jag en maskin med förstärkare på ovansidan och då blev fotstegen riktigt värdelösa, blir ju is på förstärkarna.
ja verkar som förstärkarna gör dom sämre . Mina åker bort idag för att kolla skillnaden.
Blir maskinen kvar blir det Skinz eller liknande i sommar.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Hade inte suttit helt fel med Skinz-fotsteg eller något liknande som original, tycker att dom släpper igenom alldeles för lite snö. Jag har ju visserligen fotstegsförstärkare vilket kan försämra det ytterligare lite till, men kan knappast vara så överdrivet stor skillnad. Sedan hade det inte gjort något om dom var lite bredare.

En annan stänklapp utan hål på PRO-RMK:n och Assaulten hade varit passande, det vill säga modellerna med endast en kylare. Visst blir den flera kilo tyngre med en annan stänklapp samt att den kommer vara riktigt jobbig att slänga runt i skogen, men det får man ta :eyebrows:

En annan lösning på hur man fäster dragkroken hade inte heller skadat, tycker inte att det är så snyggt med en till båge under kolfiberbågen.

Justerbar styrhöjare bör vara standard på alla maskiner tycker jag, Arctic har en riktigt fin lösning. Hur det håller vet jag inte.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hela 16grams skillnad blir det med hel stänklapp istället för hål. :eyebrows:

Gör nog hyfsad skillnad bara det lilla ändå.
Körde min 155" med större kylsystem och hel stänka och en pro rmk 163" med hålig stänka och mindre system efter led 30-40km/h,skillnaden i temp efter 2km var att min gick på 52gr och pro:n på 75gr med exakt samma körning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hela 16grams skillnad blir det med hel stänklapp istället för hål. :eyebrows:

Gör nog hyfsad skillnad bara det lilla ändå.
Körde min 155" med större kylsystem och hel stänka och en pro rmk 163" med hålig stänka och mindre system efter led 30-40km/h,skillnaden i temp efter 2km var att min gick på 52gr och pro:n på 75gr med exakt samma körning.
Hade pron isrivarna nere då? Högsta jag kommit upp efter plogad väg några kilometer är ca 60 grader med isrivarna nere och samma hastighet typ 30-40.