Polaris 2013

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Testade igår en kort repa på isen och såg 8300 innan jag släppte gasen iaf. SLP MTX-vikter, kan det vara något att satsa på?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Självklart borde det sitta en spännare på remmen. Jag anser att det är ett konstruktions fel av polaris. Det bör åtgärdas och byggas om till en med spännare.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Alltså verkar skumt för igår var vi i Arvidsjaur och körde och den körningen vi hade så ska det hända nåt så borde det ha hänt !! Jag känner för tillit till min maskin och den är en dröm !! 35mil btw
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
nikohm tror min slog över på 35mil idag också, i ajaur :) Och den går som ett skott. Dock skottat hela v sida. Båda a-armarna och stötdämparn...

Ska man satsa på eftermarknads a-armar? Är skeptisk till chromoly stål då det är rätt starkt. Skulle olyckan vara framme igen så slår man väl sönder infästningarna i buken... :(

Tittar på Z-broz a-armarna i 36" bredd. Ska tydligen vara bolt-on på -13's rmk då vi har kortare stötisar.
 
Last edited:

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag håller med dig nokohm, jag litar på min maskin.

Jag har varit tuff mot den och gjort väldigt många "shock loads" på hårt underlag med sjukt bra fäste utan att rensa någon rem.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
likt alla andra remmar så ska den ju köras in.. Tror dom flesta i ärlighetens namn inte varit så försiktig som man ska första början..

Sen så har vad jag förstått en stor del av BD haverierna berott på drivexeln.. korrekt inkörd, linjerad och spänd kuggrem ska hålla för det mesta.. håller den i en top fuel motor så håller den i en skoter..
 
Last edited:

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Remmen ska köras in i minst 16 mil utan större belastningar,sen ska den varmköras i lugnt tempo innan man börjar att klättra m,m
Tror att det är det största felet att dom flesta orkar inte hålla sig,remmen är stenhård,gjord i plast och kevlar
och man kan inte montera en ny utan verktyg,jag har prövat
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
likt alla andra remmar så ska den ju köras in.. Tror dom flesta i ärlighetens namn inte varit så försiktig som man ska första början..

Sen så har vad jag förstått en stor del av BD haverierna berott på drivexeln.. korrekt inkörd, linjerad och spänd kuggrem ska hålla för det mesta.. håller den i en top fuel motor så håller den i en skoter..
Jag var faktiskt väldigt noga med inkörningen. För den lät ganska mkt i början men nu är ju det mesta av remljudet borta. Om jag kör sönder framvagnen kommer jag satsa på nåt eftermarknads kit. Om man nu kraschar så rejält så man slår sönder infästningar och dylikt så är det nog försäkringsrep ändå ...

Ska tilläga att jag också alltid är noga med att köra skoter/rem/beltdrive varm före jag börja gasa eller typ 2-3km iaf. Tror det är väldigt viktigt på alla skotrar !!
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
likt alla andra remmar så ska den ju köras in.. Tror dom flesta i ärlighetens namn inte varit så försiktig som man ska första början..

Sen så har vad jag förstått en stor del av BD haverierna berott på drivexeln.. korrekt inkörd, linjerad och spänd kuggrem ska hålla för det mesta.. håller den i en top fuel motor så håller den i en skoter..
Och det menar du är samma rem eller vadå???
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
nikohm tror min slog över på 35mil idag också, i ajaur :) Och den går som ett skott. Dock skottat hela v sida. Båda a-armarna och stötdämparn...

Ska man satsa på eftermarknads a-armar? Är skeptisk till chromoly stål då det är rätt starkt. Skulle olyckan vara framme igen så slår man väl sönder infästningarna i buken... :(

Tittar på Z-broz a-armarna i 36" bredd. Ska tydligen vara bolt-on på -13's rmk då vi har längre stötisar.
Ja, det är frågan vad som viker sig om man har en Chromoly-stål i framvagnen, MEN med tanke på att EN undre a-arm från Polaris kostar lika mkt som en hel framvagn från Zbros (ink, frakt, moms & tull) gör mitt val ganska enkel! Tror jag får min framvagn nästa vecka!
PRO -13 har kortare stötdämpare än PRO-12 och Assault
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Jag vill då påstå att bulken på pro-ride chassiet är mycket starkt.
Jag har kört med mina egna starkare a-armar sen dag ett och jag har bytt behövt någon. Dom tål betydligt mer stryk än original armarna.
Nu vet jag inte hur mycket starkare/svagare dessa z-bros eller holz är men jag kan nog rätt säkert säga att det är lungt.
Det är ingen yamaha subframe, eller ski-doo xp bulk som sitter på pro chassiet...
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
någon som kör 36´på sin rmk och om ni gör gillar ni det ?? funderar på att köpa ett reservkit :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
En fråga, 36" a armar från Z Broz passar -13, hur är det med 39" Z Broz? Antar att 39" som finns till -11 och -12 Rmk inte passar -13.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
någon som kör 36´på sin rmk och om ni gör gillar ni det ?? funderar på att köpa ett reservkit :)
Japp!

Blir vickig som en gammal Phazer med termosdämpare på led om du har smalaste schimsningen på skidorna, men underbar att skråa med!
Skruva på dämparna något och flytta ut skidorna så är det inga problem med transport på led. Men i ärlighetens namn så är det väll inte led man vill köra med en Pro?

köp ett kitt du blir inte missnöjd! ;)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Japp!

Blir vickig som en gammal Phazer med termosdämpare på led om du har smalaste schimsningen på skidorna, men underbar att skråa med!
Skruva på dämparna något och flytta ut skidorna så är det inga problem med transport på led. Men i ärlighetens namn så är det väll inte led man vill köra med en Pro?

köp ett kitt du blir inte missnöjd! ;)
Det låter ju fin fint vilket märke kör du med ?