Polaris 2013

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Du har väll haft rätt mycket konstiga problem nu? Har du haft in den på garantiservice än så de får kolla felkoder mm?
Ska in med den på första service till veckan så ska ta det i samma veva så får vi se vad dem säger.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Var in och frågade och då fick jag ett kitt, dem vill ha serienumret om du ska montera det själv.
Fint att"klämmorna"börjat dyka upp nu,vilket serie nr.ville dom ha?drivaxelns eller själva skoterns?
Monterar då själv den,ids inte dra skotern dit för ett snabb jobb,får väl kolla att den inte slår/wobblar nått...Nån som tycker att nedre QD rem drevet kastar/wobblar?har tydligen varit så på enstaka maskiner i usa,vet inte om det hänger ihop med en felaktig drivaxel,eller om drevet inte varit ok...?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
både drevet och axeln är bytt på min maskin pga att den vobblade,mkt
Ok,så kom ihåg,alla pro 2013 ägare,kolla det på era maskiner,garanti är ju bra,men inte kul att bli stående med skotern med pajj QD&/eller drivaxel=jobbigt:Cry:
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
40 mil hittills och inte ett enda problem, eller ja framvagnarna är inte mkt att hurra för :wacko: Tur det tillverkas nya varje dag. 20 km/h på en led och en stubbe under snön mitt i leden. Känns som att jag har haft min otur för detta år! Nedre a-arm krokig också. 13610_10151395826916565_2052127958_n.jpg
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag tycker mig se att den vobblar något, hur ser det ut för er andra?

//Matte
Har du fått klämman än?lämnar du in den för å montera den,så be dom kolla ordentligt på drivaxeln/drevet,påpeka att du tycker det vobblar,drevet är ju"gjutet"så kan lura lite om man tittar på ytter kanten,men kolla/sikta rakt på det från sidan,så ser man om den"äggar",blir lite typ som remen spänner/slakar/spänner/slakar......behöver ju inte vara mkt.så far remmen på ett tag:Cry:
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Kör han med 98 så kommer det inte att hjälpa med 95. Ju lägre oktan ju högre är risken för spikningar. Är det när du håller fullt eller när du smyger? Kan ju vara något fel på din sensor också.
Tycker det rasslar till ibland men sen är allt normalt, det var värst när jag pumpgasade på skrå som motorlampan blinkade och den varnade på displayen, minns inte vad det stod men något var det. Startade om och så slutade det.

Kan hända genom hela registret, alltså från låga varv till fullgas.
 

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
40 mil hittills och inte ett enda problem, eller ja framvagnarna är inte mkt att hurra för :wacko: Tur det tillverkas nya varje dag. 20 km/h på en led och en stubbe under snön mitt i leden. Känns som att jag har haft min otur för detta år! Nedre a-arm krokig också. Visa bifogad bild 16382
Håller med om att framvagnarna inte är mycket att hurra över. Krökte vänster nedre arm i våras efter leden, kör med zbroz nu och dem verkar tåla lite mera stryk!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hellre en a-arm än ett bulkhead byte:wondering:trist när det tar i nått,men blir ju ett större rep om främre chassiet pajjar pga.oförstörbara a-armar.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Min QD rem behagade idag att lämna en massa drivkuggar i botten av buken, ungefär så många som det normalt ligger an mot lilla drevet.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Min QD rem behagade idag att lämna en massa drivkuggar i botten av buken, ungefär så många som det normalt ligger an mot lilla drevet.
Då undrar man om det var is nertill i buken? Hur långt har den gått?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Då undrar man om det var is nertill i buken? Hur långt har den gått?
Det där har jag och flera funderat över... hur tänkte polaris där? Är ju som helt öppet in till QD remmen och det bildas rätt mycket isklumpar som brukar ligga där.
Hade vart enkelt att fixa med en ny plåt vid fotholken, ja det finns eftermarknads grejor man kan nita dit men det borde vara fixat direkt på ritbordet kan man tycka.
Vet flera som endast öppnar sidokåporna när det ska fyllas på olja...
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Det där har jag och flera funderat över... hur tänkte polaris där? Är ju som helt öppet in till QD remmen och det bildas rätt mycket isklumpar som brukar ligga där.
Hade vart enkelt att fixa med en ny plåt vid fotholken, ja det finns eftermarknads grejor man kan nita dit men det borde vara fixat direkt på ritbordet kan man tycka.
Vet flera som endast öppnar sidokåporna när det ska fyllas på olja...
Många saker som man funderar på hur dom tänkte igentligen.... Den där plastpluggen som sitter i hålet där påfyllningen var på kedjehuset tillexempel, varför sätta dit den när resten av fotholken är öppen.....
Sen samma buk som till dom med kedjehus, dvs helt öppet under där oljepluggen sitter i normala fall, helt öppet till remmen. Finns de nått skydd att eftermontera undertill så man slipper öppningen mot remmen?...
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Jag tog och tätade igen allt som heter hål vid qd-remmen med 3dmesh tyg och smält lim, ingen isbildning under/vid/på remmen iaf dom 10 mil jag kört med min maskin :)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Då undrar man om det var is nertill i buken? Hur långt har den gått?
Är en 155" som gått 17 mil.
Var nästan inge is alls vid remmen när den for, kör med block plates och även 2cool vents grill cover som gör att det inte kan komma in snö/barr/kvistar genom övre venten.
Min gissning är att remmen är känslig för s.k. "shock load"
Körde ganska långsamt för att sen ge stiftet tvärs över ett gammalt spår ute på en myr för att få upp den på rullen, ungefär samtidigt som centerdämparen slog i mot det gamla spåret så rensade det remmen.
Hur kommer den då hålla när man hoppar och gärna vill ha lite snurr på mattan när man landar?
 

plastjim

Medlem
11 feb 2012
33
0
6
Boden
hände exakt samma sak för en 163" vi hade här i kvikkjokk i fredags, ett ytterst litet skutt uppför en inte så brant backe och när han landade och fick fäste så rensade han remmen



Är en 155" som gått 17 mil.
Var nästan inge is alls vid remmen när den for, kör med block plates och även 2cool vents grill cover som gör att det inte kan komma in snö/barr/kvistar genom övre venten.
Min gissning är att remmen är känslig för s.k. "shock load"
Körde ganska långsamt för att sen ge stiftet tvärs över ett gammalt spår ute på en myr för att få upp den på rullen, ungefär samtidigt som centerdämparen slog i mot det gamla spåret så rensade det remmen.
Hur kommer den då hålla när man hoppar och gärna vill ha lite snurr på mattan när man landar?