Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Exakt sådana tips är det jag behöver. Toppen med länk och allt. Tack.
Jag är ju novis när det kommer till snöskotrar, fixar nog det mesta rent motormässigt och genom logik. Men just drivningen med variatorer, matta, drivhjul och boggie och skit är helt outforskad mark.
Har du skoning på varje lucka på mattan som skall dit? Enligt en del trådar så kräver Dupont i stort sett det. För har man skoning på var tredje lucka (som originalmattan), så blir det tydligen ganska så varmt mellan gummit och Dupontslidsen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har du skoning på varje lucka på mattan som skall dit? Enligt en del trådar så kräver Dupont i stort sett det. För har man skoning på var tredje lucka (som originalmattan), så blir det tydligen ganska så varmt mellan gummit och Dupontslidsen.

Köpte inte dupont. Gick på en billig variant.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det står hyfsat still med skotern. Sommaren i Skelleftehamn har hittills varit helt jävla fantastisk och jag har fått ha ungarna här i nästan en månad. Så prioriteringarna har varit på dem.
Jag skaffade såklart fel drivhjul. Mattan tycks kräva Arctic Style-drivhjul med "extroverta" kuggar. Någon som vet var jag hittar sådana? Modshop vill ha drygt 5500kr. Det betalar jag inte.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
ImageUploadedByTapatalk1407017665.474217.jpg

Har som jag nämnt tidigare i tråden börjat bygga en "bil" till sexåringen. Utgångsobjektet var en kinafyrhjuling med kass koppling. Det är verkligen asball att involvera ungen i ett bygge! Storhetsvansinne, galenskap och riktigt bra idéer om vartannat. Målet är att få den körklar till vintern/våren.
Att grabben redan nu insett att han ska bli ingenjör gör det mödan värt.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Så här ser mattan ut. Och om jag fattat det rätt så krävs arctic style-drivhjul till den om man vill ha no-slip. Vilket jag vill.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ett altenativ är väll att kapa bort ena sidan på dina felköpta drivhjul. Är ju inget effektmonster så hållbarheten bör inte bli ett problem.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ett altenativ är väll att kapa bort ena sidan på dina felköpta drivhjul. Är ju inget effektmonster så hållbarheten bör inte bli ett problem.

Hur menar du då? Att låta kuggarna driva i hålen och endast i taggarna på ena sidan? Eller?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Inga problem att kapa drivhjulen. Fick göra det på kompressorn och vi bytte på en 270 samtidigt och det håller också!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hittills har jag varit i kontakt med Lockners, Rinab, Yamahacenter, Skoterdelen, Speedtech, Mats skoter, Stenmarks maskin och Modshop/NTC. Ingen av dem har svarat att de kan sälja rätt drivhjul till mig... Har även mejlat Wahl Bros och Avid i staterna, utan resultat. Någon som har ytterligare tips? Jag har hittat drivhjul med endast kuggar (i rätt dimension i övrigt). Vad tror ni att montera ett par sådana som får driva i hålen och innanför vanliga som får driva i mattans kuggar? Jag vill gärna köra med No-slip pga av att jag vill minska mattspänningen till ett minimum. Och jag hajar faktiskt inte hur jag skulle montera ett par kapade hjul på den här mattan på ett bra sätt. Det skulle innebära drivning endast på en av mattans kuggar samtidigt som drivhjulet och dess taggar rullar över och driver i hålen?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Så här har jag just nu, det är den äldre Nytro MTX:ens original no slip.
Vad är det för mått på drivaxeln på Phazer ?

 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hej.
Tack! Jag är lite inne på att göra precis så som du gjort med wahl bros. Jag har mätt drivaxeln och kommit fram till att den är 26,95 mm. Magnus Wännman (via Mattias) på ntc/modshop hävdar dock att den är 27.2 som på tidiga nytro... vilket om de har rätt sätter saken i ett nytt läge då det då finns drivhjul att få tag i på hemmaplan. Dessa är dock till för extrem-mattan. Jag har en powerclaw. Men utifrån bilder ser de likadana ut. Så jag börjar med att testa så. I annat fall kommer smärgeln fram.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Magnus, har förmodligen sveriges finaste/extremaste turbophazer. Så han bör veta vad han pratar om.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jepp, är inga problem. Men ha inte mattan för slack även med nonslip. Det behövs bara ett rapp så ser dom ut som mina hjul. Bulten till ena sträckaren gick av och mattan kuggade ungefär en gång och hjulen ser ut som skit på en gång!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har bytt drivhjul nu. Från dessa:
ImageUploadedByTapatalk1408305043.594222.jpg

Till dessa:
ImageUploadedByTapatalk1408305092.044857.jpg

Lånade en press, gick enkelt och smidigt.

Hann även börja med jobbet att flytta boggien. Det för att nya mattan är längre samt för att få platta med de nya drivhjulen. Sen säger de som vet att attackvinkeln kommer att bli bättre.