Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Går som ett troll! Laddet är ställt på 0,8. Testade den i Älvsbyn och Arvidsjaur. Inte direkt puder på något av ställena men hyfsat med snö ändå (i jämförelse med kusten) och bra fäste.
Måste justera styret och ställa mer toe-out (är toe-in nu). Däremot känns den hiskeliga cambern faktiskt helt ok. Gjorde väl ungefär 3 mil mestadels på led och den verkar hålla ihop.

Pysljudet är svårt beroendeframkallande.

Faktiskt ingen lagg värd att nämna, antagligen har värmeisoleringen fram till turbon och dumpens nya placering gjort susen.

Styrningen är mycket lättare och direktare och benägenheten att tippa betydligt mindre. Detta trots att jag ställt skidorna så smalt som möjligt. Dessutom är den inte i närheten av att vara lika spårkänslig som förut, inte alls faktiskt.

Synd bara att jag inte hunnit testa den i lössnö, men nästa vinter då..!

ImageUploadedByTapatalk1394209734.319689.jpg
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har kollat runt lite efter drivhjul då jag har tänkt lägga på en 162" Powerclaw från en m800.
Den är kapad så bred som den absolut kan vara i Phazertunneln (som är smal). Mattan är i nyskick och har 57 mm kammar.
Den har 3" delning, Phazer har 2,52". Vilka drivhjul ska jag ha? Vilka har jag (original mtx)?
Och vem kan sälja till mig?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
vikten kan ju inte stämma :tsk: Nytro X-ride väger ju 275kg fulltankad så phazern borde ju vara lättare än så tycker man?
Jag är väl lur på att vågen visade lite mycket, men å andra sidan: har du vägt den aktuella skotern eller går du på hörsägen?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Ang vikten tror jag du har vägt rätt. Tror det står 263,5kg på sidan av tunneln o minns att det var ganska sant........om jag minns rätt. Min nytro väger 262kg full o den känns iof tyngre än pz,men det var mer än ett år mellan provlyften........men som ni säger .pz borde va lättare. motorn är ju nättare o mattan betydligt mindre(jämnför med 153" nytro),tunneln mindre. I brist på snö får du väga om den vetja ; )
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ang vikten tror jag du har vägt rätt. Tror det står 263,5kg på sidan av tunneln o minns att det var ganska sant........om jag minns rätt. Min nytro väger 262kg full o den känns iof tyngre än pz,men det var mer än ett år mellan provlyften........men som ni säger .pz borde va lättare. motorn är ju nättare o mattan betydligt mindre(jämnför med 153" nytro),tunneln mindre. I brist på snö får du väga om den vetja ; )
Nja. Väger den möjligtvis till hösten när jag fått dit 162" matta och längre boggie. Nu är fokus på motorcykeln.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tänkte byta till den längre Powerclawmattan i veckan. Flyttar bak boggien, byter till två 9,5" vändhjul och gör en egen boggieförlängning/axelhöjare. Problemet är att jag inte vet vilka drivhjul jag bör skaffa. Vet faktiskt inte ens vilka som sitter där original. Original mattan har delning 2,52" men nya mattan har 3". Vilken firma är bra på drivhjul? Vad ska jag ha? Misstänker att man får gå upp eller ner i antal kugg/omkrets då delningen är annorlunda. Ner lär väl vara att föredra, då det ger en starkare skoter (men mindre snabb), men å andra sidan är jag osäker om det går att tänka så med variatordrift?

Kom med input tack.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
NTC/Modshop har bra koll på Yamaha.
När du sätter längre matta "drevar" du upp och mindre drivhjul "drevar" ner, sen brukar det behövas för frigången då man ofta sätter högre kammar.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
NTC/Modshop har bra koll på Yamaha.
När du sätter längre matta "drevar" du upp och mindre drivhjul "drevar" ner, sen brukar det behövas för frigången då man ofta sätter högre kammar.

Kan du utveckla? På vilket sätt skulle mattlängden spela roll för drevningen menar du?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jahaja. Snart är vintern här. Har letat fram Phazern. Tänkte börja med mattbyte (till 365) och förlängning/flytt av boggie. Men först ska jag få liv i den. Verkar som om batteriet har gett upp trots att jag plockat loss det och laddat..? Tips och hejarop mottages gärna. Bygger förövrigt gokart till grabben samtidigt, mest för att ha ett projekt tillsammans. Den kommer att bli allt det jag drömde om som barn.
ImageUploadedByTapatalk1404583757.813324.jpg
Den här kinamaskinen ska förlängas, breddas och få pedaler och ratt.

ImageUploadedByTapatalk1404583811.280106.jpg
Sämre miljö har man ju skruvat i.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Någon som vet hur jag får ur drivaxeln?
Jag har aldrig haft lös en drivaxel på en snöskoter. Gissar att man på Phazer lossar den på denna (vänster) sida och att den därefter går att dra/vika ut?
ImageUploadedByTapatalk1404691251.726384.jpg


Eller måste man ta lös allt på höger sida också? El, batteri, kyl och växellåda?
ImageUploadedByTapatalk1404691457.410099.jpg

En sådan jävla lyx det är att kunna skruva utomhus i finvädret. Funderar på att vända på Powerclawmattan, bra eller anus? Utifrån hur kammarna ser ut så bör den ge bättre fäste då. Bromsförmågan lär dock bli lidande...
 

Attachments

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har aldrig skruvat i en nyare Phazer men generellt måste man öppna kedjehuset också.
Det nedre drevet måste lossas från drivaxeln.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Korkad är den väll inte, är bra att drevet sitter skruvad i axeln, skulle bli mycket missljud annars... sen håller det ihop chassiet också.

Den sitter ju i subframen, tveksamt om den bidrar så mycket till chassiestadga. Jag hade hoppats att det hade varit konstruerat som drivaxlarna på en bil med splines på ena sidan. Dessa är bara att dra ut.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Monterade lös kedjehuset (och broms och allt som måste lossas innan) för att komma åt den här saxsprinten och smala muttern...
ImageUploadedByTapatalk1405039139.231406.jpg


Därefter var det aslätt att få ut drivaxel, boggie och matta.
Här syns skillnaden i bredd och längd på mattorna.
ImageUploadedByTapatalk1405039271.812726.jpg
ImageUploadedByTapatalk1405039308.130796.jpg
Det är slående hur mycket lättare originalmattan är än Powerclawmattan.

Mina slides visade sig vara klappslut. ImageUploadedByTapatalk1405039439.896474.jpg
Vad ska man köpa för slides? Någon som har en rekommendation och/eller en länk?
ImageUploadedByTapatalk1405039505.747721.jpg


Hur gör man enklast med drivhjulen och inpassning och montering av nya? Det skiljer något i bredden mellan fönstren på gamla mattan och nya mattan.
Dessutom vill jag ha no-slip på de nya. Och ska man gå upp eller ner i antal kugg? Vad är vettigare.
ImageUploadedByTapatalk1405039704.362708.jpg
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Allt ovan är gjort medan denna minimänniska fick passning. Och så säger de att män har sämre simultanförmåga..? ImageUploadedByTapatalk1405040104.730721.jpg