Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Aldrig varit något för phazer riktigt sen jag bytte till mig nytro (phazer känns dock dubbelt så lätt) men denna var faktiskt lite intressant :) Hur många hästar har du med turbon? Inte läst igenom allt så

Den är bromsad till 142,5 men jag kör med lägre turbotryck och fetare mapp än vid bromsningen. Vill gärna ha den hyfsat driftsäker. Tillräckligt för mig är det tråkiga svaret – för jag vet inte vad den ger nu och jag är en nybörjare på skoter.
Det har varit viktigt för mig att få bort så mycket av turbolagget som möjligt vilket jag lyckats förvånansvärt bra med, upplever faktiskt inget lagg överhuvudtaget. Samt fick jag bort vingligheten (som jag upplevde att den hade original) riktigt bra med några enkla modifikationer. Men förra vinterns före var uselt och i ärlighetens namn så är den fortfarande relativt otestad.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Blir nog bra !
uppvinklingen ser ganska brant ut men i värsta fall kan du montera små boggihjul där om det nöter slides.
Blev det Avid drivhjul iaf. ? vad gick dom lös på ?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Blir nog bra !

uppvinklingen ser ganska brant ut men i värsta fall kan du montera små boggihjul där om det nöter slides.

Blev det Avid drivhjul iaf. ? vad gick dom lös på ?

Ja. De var tokdyra. Kommer inte ihåg exakt vad jag gav, men köpte dem via NTC/Modshop – ringde och snackade med dem, tror inte att de fanns på deras webb men de fanns i deras lager. Fick hem dem dagen efter. NTC har ju erfarenhet från Phazer så det räcker och blir över.
NTC är onödigt dyra men har en fantastisk service, så jag bet i det sura och slantade upp. Var även i kontakt med Avid i Amerikat för att få prisuppgift, men de tyckte inte att de ville hjälpa mig (dryga) och när NTC var blixtsnabba så var det inte mycket att fundera på.
Har dock kvar no-slip hjulen som jag köpte från Rinab (som enligt dem skulle passa) om någon är intresserad. 3" delning 27 mm axel åtta kugg. Finns bild tidigare i tråden.
...
Precis, om det nöter så har jag ju kvar fästena till de främre yttre drivhjulen som går att modifiera till insidan av vinkeln. Jag har ju noll erfarenhet så jag körde på känn vad gäller graderna... Tyckte det såg lagom ut men du har säkert rätt. Å andra sidan ligger ju vändhjulen fem mm under mina slides längst bak, så det är inte helt säkert att det kommer att nöta apmycket. Jag gör iallafall inte om förlängaren utan tillgång till vettiga maskiner. Bondsmide är kul men attan vad tidsödande om man vill att det ska se bra ut.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
För mig är det fortfarande märkligt att Yamaha inte bara bygger en liknande maskin och säljer.. Fixa problemen i framvagnen, längre matta och turbo med lågt tryck.. 120 000 och en grym instegsmaskin i lössnöåka
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
För mig är det fortfarande märkligt att Yamaha inte bara bygger en liknande maskin och säljer.. Fixa problemen i framvagnen, längre matta och turbo med lågt tryck.. 120 000 och en grym instegsmaskin i lössnöåka
Oavsett märke så verkar många nyare skotrar vara "halvfabrikat" som ska byggas
om för minst 20000 innan man ger sig ut på vidderna .....

Skotertillverkarna måste ju vara urusla på att möta kundernas önskemål , eller ???
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
För mig är det fortfarande märkligt att Yamaha inte bara bygger en liknande maskin och säljer.. Fixa problemen i framvagnen, längre matta och turbo med lågt tryck.. 120 000 och en grym instegsmaskin i lössnöåka

Det här blir långt...
Gissar att Phazern läggs ner alternativt uppdateras rejält 2016 eller snart därefter. Men det vore fint med en ny liten, lätt, smal (gärna med ännu smalare och ännu längre matta) och lång fyrtaktande ersättare. Gärna överladdad och rättvänd motor (som Yamaha har nu). Gärna med ännu mer ergonomi från crossvärlden.

....
Slående när man skruvar i snöskoter (har mer erfarenhet från hojar) är hur mycket vikt det skulle kunna gå att spara. Och hur ålderdomligt chassiet egentligen är. Teknik, uppbyggnad och material känns årtionden efter det man hittar på moderna sporthojar. Häromdagen drog jag till med "rambyggda jänkare" i jämförelsen mot moderna sporthojar, något överdrivet, men, ja.. Typ.
Motorn på Phazern är dock så vitt jag kunnat utröna en välutvecklad och sofistikerad liten rova. Närapå en juvel. Skulle lätt kunna tänka mig den i en hoj.

Nåväl, i framtiden tänker jag mig snöskotrar med deltabox/rörram och/eller helgjutna/pressade i kolfiber/aluminium där kaross och chassie och vitala delar är en enda bärande del.
Den ofjädrade vikten och vikten på boggien i helhet bör ju också gå att få ner rejält?
Variatordrift är ju ball, men kanske borde skotervärlden ta sig en titt på BMW:s utveckling av remdrift? De får ju remmar (nåja, liknar mer superavancerade kedjor) att hålla i tiotusentals mil och med långt över 200 hk och massor med vrid – detta med minimal förlust i kraftöverföringen.

På tal om att minimera kraftförluster, borde det inte gå att göra lättare drivband/mattor? Är verkligen gummi/glasfiber/cord det bästa materialet? Kanske kolfiber, moderna textiler, metaltextil, nylon eller blandningar skulle fungera? Och eftersom mattan enligt fysikens lagar strävar efter att bli rund när den kommer upp i hastighet, så bör man väl bygga boggien så "rund" och hög som möjligt?

Antar att teknikeftersläpningen (i mitt tycke) mot mc har att göra med att snöskotrar säljs i sådana små upplagor i jämförelse. Vilket gör det svårt att räkna hem utvecklings- och material/maskinkostnader? Eller beror det på tradition och stockkonservativa köpare?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Japp !
Folk köper ju så varför lägga ned en massa pengar på dyra förbättringar !
Titta bara på hur många 2-taktare som skurit efter några hundra mil
och ändå knyter folk näven i fickan och byter kolvar igen och igen ....

Jag är egentligen väldigt förtjust i tvåtakt (har även en fäbless för wankel). Men som du säger, skoterägare har liksom tyckt att typ100 mil är en lämplig serviceintervall, vilket egentligen är absurt. Inte ens de som åker RD eller RX7 skulle acceptera det (och de accepterar mycket).

Tänker att vi i Sverige har resurser och kunnande nog för att revolutionera branschen, det som saknas är väl ekonomiska incitament?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det här blir långt...
Saken är ju precis som du säger. Vist kan man säkert göra allt du säger och få en super maskin. Men jag är rätt säker att ingen tillverkare är sugen på att lägga hundratals miljoner på utvecklingen.
Eller snarare. Jag tror ingen slutkund är beredd att betala för utvecklingskostnaden. Det säljs för lite maskiner.
Ta Yamaha t.ex. som är ett jätte företag, utan problem hade dom kunna lagt ner 500mille och gjort en super skoter. Men dom hade ju aldrig fått tillbaka pengarna... Istället låter dom A-C bygga maskinerna åt dom.

Det är väl tyvärr lite därför det uppanbarligen bär sig att låta köparna göra "slut testerna" allt som oftast...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det är skillnad på deltabox och deltabox, yamaha har haft deras deltabox sedan 2003 i RX1an och Apex.

Och sedan så allt du säger ang att din phazer har ett uråldrigt chassi, ja.
Yamahas enda styrka är dess drivlina. Allt annat är i den sämsta klassen.
bra motor och en variatorkalibrering som funkar. De gjorde sig en jättetjänst som adopterade Arctic's chassi.

Deltabox


Deltabox


Och phasermotorn är fin, i sitt NA skick, men den är för klent byggd för att förtjäna samma goda rykte som dess större bröder i överladdad kostym. Det är inte alls samma kaliber.

Kommer du köra med fullt laddtryck i Phazern?

Den är bromsad till 142,5 men jag kör med lägre turbotryck och fetare mapp än vid bromsningen. Vill gärna ha den hyfsat driftsäker.
ah ok!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det är skillnad på deltabox och deltabox, yamaha har haft deras deltabox sedan 2003 i RX1an och Apex.


Och phasermotorn är fin, i sitt NA skick, men den är för klent byggd för att förtjäna samma goda rykte som dess större bröder i överladdad kostym. Det är inte alls samma kaliber.

Håller med. Det är skillnad på dem. Men det är en bit på vägen till att använda motorn som bärande del i chassiet.

Ang. Yamacaten: Jag tänker mig en utveckling en bra bit bortom samtliga nuvarande chassien. Grundkonstruktionen som i stort är densamma på samtliga tillverkare är gammal och underutvecklad – i jämförelse men sportbils- och motorcykelvärlden. Sen att det skiljer mellan märken är inget jag motsäger.

Det känns som om skotervärlden är för liten för att få vara med, eller åtminstone satt på undantag, när resten av fordonsvärlden leker tillsammans.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
angående service intervall måste man väl ändå jämföra skotrar (iaf lössnö/skotercrossmaskiner) med enduro/cross motorcyklar? blir lite annat då..
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
angående service intervall måste man väl ändå jämföra skotrar (iaf lössnö/skotercrossmaskiner) med enduro/cross motorcyklar? blir lite annat då..

Både ja och nej. De motorer som gått mellan mc- och skotervärlden är väl i de flesta fall från streetsegmentet, eller? (Jag har dålig koll men Phazermotorn sitter väl i någon gubbvespa, rx1/apex i R1? Och miljön som crossar går i är ju betydligt aggressivare? Däremot, typen av körning ligger väl rätt nära. Men ändå, slides som håller 60 mil..? Bussningar som ger upp efter några repor? Apdyra remmar som byts var och varannan vecka? För att inte tala om alla tvåtaktares behov av service? (Som jämförelse har jag en tvåtaktande båtmotor som gått 2000 timmar, aldrig varit öppnad. Bytt tändstift, that's it. Nu går den med betydligt bättre kylning och lägre effektuttag, men ändå?).

Jämförelsevis så fasthållet jag att tekniken i dagens snöskotrar är årtionden efter den man ser på sporthojar. Kolla in den tekniska specifikationen eller materialvalen på Kawasaki H2R eller nya R1:an så blir det tydligt att skotervärlden är satt på undantag.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tjo!
Gjorde ett ryck idag. Bytte oljor och fixade det som inte blev gjort i somras. Ställde lite mindre negativ camber, shimsat skidgummina ännu mer och justerade mattspänningen. Har haft lite problem med MCX-displayen, den vill då och då slockna. Hittade inget fel men den verkar fungera nu... Klassiskt. Ta isär och sätt ihop - sen fungerar det..?

Mattspänningen ja. Jag kör med noslipdrivhjul och 162" matta. Jag justerade så att när jag hänger fem kilo på mattan (under i mitten) så har jag 5-6 cm glipa mot slidesen. Är det lagom?
Och hur vet man att den är lika spänd på båda spännarna? Finns det något trix? Mattspännarna och förlängningen är ju bondsmide så det går inte att utgå från dem (om man är noga).

För övrigt är det magiskt hur bra den går! Grymt fäste med nya mattan. Jag skulle möjligtvis vilja att den varvade ur lite mer, nu ligger som mest på 11-11500 rpm, men men... Kanske är det skonsamt att inte ligga på maxvarv (Phazern kan ju varva upp till typ 12500 rpm innan varvstoppet)?

Glommersträsk/Arvidsjaur/Adak imorgon!