Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hej,
Jag är hyfsat novis på det här med snöskoter. Köpte min första skoter i januari i 2013, en Phazer MTX 2012. Åkt drygt 100 mil.
Att det blev just den hade väl mest med att göra att den har fyrtaktsmotor, är lätt (nåja), väl utsorterad (modellen har några år på nacken), hög kvalitet, långa serviceintervaller och framför allt: jag ville inte gärna köra fast onödigt ofta.

Efter att ha skändat Phazern under ett antal månader i våras så har jag smidit lite planer för den under hösten. Jag har inte tänkt bygga en superracer, inte heller har jag tänkt att sätta någon tidsram på arbetet. Så förmodligen blir det här en ganska trist projekttråd med få uppdateringar och relativt lågt läsvärde. För mig kommer tråden att få fungera som dagbok och hjälp, då jag misstänker att det finns flera på det här forumet som kan betydligt mer än vad jag själv gör.
Målet är en bra nybörjarmaskin med lite mer knuff och helt anpassad för mig. Har inte tillgång till något annat än ett kallgarage hos brorsan och har egentligen ingen maskinpark. "Bondsmide" och "tillräckligt bra" är ledorden.
Körde sönder en skida ifjol och har haft problem med understyrning och dålig styrverkan. Förutom motorsvag så upplever jag den som slagig/spårkänslig, tippig och svår att skråa med.
Hittills har uppdateringarna endast sträckt sig till ett nytt något bredare styre i aluminium (krökte originalstyret vid ett oväntat skutt) och styrhöjare.

Ställ gärna frågor och dela med er av era åsikter och tankar.

-----

Det som kommer att göras.

Turbo
* Montera turbokit och bredbandslamda. Ev. ingen kompsänkning och 0,4-0,5 i tryck (velar). Har skaffat en begagnat kit. Dock ej helt komplett.
* Svetsa stos till dumpventilen direkt på intercoolern (tips från säljaren av turbokitet).
* Bygga modifiera en vettig ljuddämpare så att den liknar original.
* Ev. Lämna skotern till kunniga för mappning och variatorbestyckning. Eller så inte..?

Variator
* Byta ut sekundären till en från Vmax4 (ska passa bolt-on) och dessutom vara strålande för turboladdade Phazers. Är det någon som har en till salu eller gratis så är jag intresserad.

Framvagn
För att få ordning på understyrning och spårkänslighet så tänkt jag:
* Byta ut Yamahas MTN-skidor mot C&A Pro BX. Redan köpta (från EBay).
* Montera bra styrstål. 6". Ev tillverka egna (eller så latar jag mig och köper.)
* Shimsa skidgummit i bakkant.
* Modifiera övre a-armens kulled så att det är möjligt att ställa negativ cambervinkel.
* Montera nya Nytrospindlar för mindre spårkänslighet (annat försprång).
* Ev. sänka framvagnen något.
* Ordna vetting toe-out.

Boggie:
* Ställa främre boggiedämparen på max, samt höja "torsionförspänningen" (?) till max (enligt tips från andra Phazerägare, ska ge boggien bättre egenskaper, slår igenom lite nu).
* Ev. flytta boggiehjulen till innerkant, 9" vändhjul mellan skenorna, tip-up (krävs en ombyggnation av vändaxel, axelinfästning samt skenor). Detta för att göra den något smidigare att vända/styra på hårt underlag. Vändhjul har jag fått. Övrigt blir bondsmide.
* Har eventuellt fått en Powerclaw 162" matta från en AC m800. Har dock ingen aning om den eller skoter går att modifiera så att den passar (fel bredd och fel delning). Isf flyttar jag bak boggien något och bygger en förlängning. Tips om detta är möjligt mottages gärna!

Fotsteg:
* Ordna bättre snögenomsläpp genom att modifiera originalstegen

Exteriört:
* Plocka bort rutan.
* Förlänga gaswiren (den är för kort med nya styret).
* Montera styret riktigt.
* Montera ner podden på lysbubblan.
* Montera MCX-displayen
* Xenon 55w
* Snofsa upp lite vita delar delar med svart plastidip.
* Lacka spindlar och A-armar svarta.


Som den såg ut vid köpet.


Som den ser ut nu.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
jag tror en del byter för att man är rädd att de c-clip som håller ihop sekundären ska flyga av (vilket det ibland gör) med katastrofala följder... Vet inte om det blir större krafter vid ökat effektuttag?

Roligt projekt! Vart hittade du turbokittet??
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ang. understyrningen...
Det är ofta en justeringsak, och Yamahas mountainskidor är faktiskt rätt bra...
Det jag menar är att det kanske hade räckt med att justera framvagn och boggi för att få den att styra bättre.

Du ska nog inte spänna på centerdämparen max, då tappar du skidtryck och den styr dåligt igen...
Är dämparna för mjuka bör dom istället shimsas om, ev också byta fjäder...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Roligt med en phazer! Varför är en sekundär från en vmax4 bättre än den som sitter där?
Bättre vet jag inte. Jag vet att folk som turboladdat har haft stora problem att få original att växla på ett bra sätt. Tydligen ska det fungera med vilken yamaha 45 graders som helst, men jag har fått tips om Vmax4. De passar utan modifieringar och ha (rätta mig om jag har fel) två olika grader. Det är en stund tills det är dags att mecka variator, jag har säkert fått bättre förslag innan dess...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Roligt projekt! Vart hittade du turbokittet??
Blocket. Några pryttlar saknas och några egenkonstruerade lösningar fick jag på köpet. Säljaren verkade hyvens. Jag är dock inte man nog att avgöra skicket på turbo och annat. Men lär mig allt eftersom.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ang. understyrningen...
Det är ofta en justeringsak, och Yamahas mountainskidor är faktiskt rätt bra...
Det jag menar är att det kanske hade räckt med att justera framvagn och boggi för att få den att styra bättre.

Du ska nog inte spänna på centerdämparen max, då tappar du skidtryck och den styr dåligt igen...
Är dämparna för mjuka bör dom istället shimsas om, ev också byta fjäder...
Skidorna var i dåligt skick. Därav bytet.

Vi får se. Kanske har du rätt. Jag vill dock spänna upp dämparen till att börja med. Justeringsmöjligheterna på framvagnen är ju begränsade, men med de mods jag gör tror jag att det kommer att lira med en högre/hårdare boggieinställning.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
. Det är alltså dessa som ska modifieras/bytas ut för att kunna ställa negativ camber. Fick tips om att sikta på -4 grader. Jag tycker att det låter mycket. Någon som är bevandrad i ämnet?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det sitter någon sorts grafitpackningar innan flexrören (vid trasorna på föregående bild). Jag tycker att de ser klena ut, särskilt med tanke på att det kommer att bli en del mottryck. Vad gör man? Tips?
Funderar på att antingen stummontera avgassystemet alternativt svetsa dit flexrör från den lokala avgasfirman (gör originalsystem till bl.a. Volvo). Eller håller original flex? Har hört att MCX:s flexrör brinner upp, så det bör väl göras ordentligt då de sitter under tanken...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
brinner upp å brinner upp.


dom har visst haft bristande kvalitet.det har jag också hört.

nog kan du köpa från volvo om det finns någon lämplig dimension.
jag köpte från jspec till min apex.alla fyra kostade ungefär lika mycket som ett rör av mcx.
men räkna inte med att varken volvo eller annat fabrikat behöver hålla bättre.

det är avgassmällarna som förstör flexrören.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag satte lite värmeisolering runt mina rör som en extra försäkring
sen kan man hålla för avgasröret med handen så märker man om det är stora läckage.
motorn borde stanna om det är hyffsat tätt
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Kul med PZ bygge! Behövs ju verkligen effekt men sittställningen/ergomin är nog bäst på marknaden. Love it!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Kul med PZ bygge! Behövs ju verkligen effekt men sittställningen/ergomin är nog bäst på marknaden. Love it!
Sant.
Jag kommer dock inte att ladda tokmycket och tro att Phazern är en räser. Det kommer den aldrig att bli med 500 cc. Men en sisådär 40 pållar till. Då tror jag att den passar mig utmärkt och kanske dessutom håller ihop?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ikväll har jag bråkat med dessa.

För att kompensera för topphöjningen så måste man ställa tillbaka kamdreven 0,8 mm genom att slipa bulthålen ovala. Saknar fräs så jag hav mig på dem med dremeln. Blev på 1/100 dels mm exakt! Var lite nervig och sket nästa på mig ett par gånger när jag slant med slipstiftet. Allés gut!