Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Köpte dupont slides till min phazer, skulle tydligen vara the shit, dubbelt så dyra och fyra gånger så bra... hann tyvärr inte testa påståendet eftersom jag sålde skotern kort efter. Köpte mina på Yamahacenter i skellefteå men finns även att beställa på NTC:

http://www.modshop.se/better-boards/yamaha/dupont-slides

Exakt sådana tips är det jag behöver. Toppen med länk och allt. Tack.
Jag är ju novis när det kommer till snöskotrar, fixar nog det mesta rent motormässigt och genom logik. Men just drivningen med variatorer, matta, drivhjul och boggie och skit är helt outforskad mark.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
När det gället drivhjulen får man ofta kompromissa. Skaffar du matta med högre kammare brukar man få montera mindre drivhjul för frigången mot tunnel/kylare men större drivhjul ger mer anliggningsyta mot mattan och mjukare böjning samt bättre attackvinkel. Ring och prata med Modshop dom är otroligt duktiga och serviveinriktade samt har mycket erfarenhet av turbo yamaha.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har goda erfarenheter av Modshop/NTC. Upplever dem som onödigt dyra men har köpt en del därifrån ändå, baraföratt.

Drivhjulen verkar bli en rysare. Har hittat hjul som passar. Men att få dem ditpressade så de passar den nya mattan..? Alltså det känns som om det måste vara på millimetern rätt, vilket blir svårt då de inte kan sitta som de gamla.
Nåväl.

Det här med att vända Powerclawmattan, bra eller anus? Det SER ju ut som att mattan skulle ge mycket bättre fäste fel väg. Någon Articägare som provat (kommer från en kisse)?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jag brukar utgå från de gamla hjulen som kan antas vara centrerade i tunneln, märk med en ritspenna på drivaxeln var de satt, sedan är det ju ganska enkel matematik att räkna ut hur mkt längre in/ut hjulen ska vara till den nya mattan. Har alltid använt hydraulpress med justerbart bord och då går allt väldigt lätt.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Det här med att vända Powerclawmattan, bra eller anus? Det SER ju ut som att mattan skulle ge mycket bättre fäste fel väg. Någon Articägare som provat (kommer från en kisse)?
skulle inte vända, du kanske får bättre fäste på led men det blir nog större risk för kammbrott och jag är rätt övertygad att den inte kommer att gå bättre i lössnön.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag brukar utgå från de gamla hjulen som kan antas vara centrerade i tunneln, märk med en ritspenna på drivaxeln var de satt, sedan är det ju ganska enkel matematik att räkna ut hur mkt längre in/ut hjulen ska vara till den nya mattan. Har alltid använt hydraulpress med justerbart bord och då går allt väldigt lätt.

Tänkte göra exakt så, verkar enklast. Får nog lite tid innan frukost imorgon (båda ungarna är fortfarande vakna och klockan typ tolv).
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
skulle inte vända, du kanske får bättre fäste på led men det blir nog större risk för kammbrott och jag är rätt övertygad att den inte kommer att gå bättre i lössnön.

Eventuella kammbrott kan jag leva med. Varför skulle den bli sämre i lössnö, hänger det ihop med att snön eventuellt blir kvar i mattan då kammarna inte är vinklade bakåt? Den ser ju onekligen ut att kunna greppa bättre bakvänd. Har du testat? Eller vet någon som gjort det?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Om man i teorin har en stenhård rak kam så kommer den att rätt skoningslöst skotta snön rakt bak, du kommer att färdas framåt och nedåt.

En mjuk kam kommer att ge med sej och du får inte samma skottningseffekt men eftersom kammen ger med sej mot snön kommer du även att få kraft uppåt. Skotern skottar kanske inte lika skoningslöst men den går PÅ snön i
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Om man i teorin har en stenhård rak kam så kommer den att rätt skoningslöst skotta snön rakt bak, du kommer att färdas framåt och nedåt.

En mjuk kam kommer att ge med sej och du får inte samma skottningseffekt men eftersom kammen ger med sej mot snön kommer du även att få kraft uppåt. Skotern skottar kanske inte lika skoningslöst men den går PÅ snön i

Åhå. Där ser man.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har inte haft tid med skotern då det tycks finnas färre timmar per dygn de dagar då sambon behagar besöka mig i Skellefteå. Blir liksom en till att hålla efter då, alltså förutom ungarna (ja, hon är extreeeemt dålig på att ta hand om sig själv och sina saker. Men å andra sidan snygg som satan).

Insåg igår att jag bor typ granne med Speedtech. Ni vet de som kränger Billet X? Helt plötsligt känns bondsmidet som jag hade tänkt ge mig på lite onödigt. Blir nog till att besöka dem på plats och se om det inte går att knepa ihop en lösning via dem för en rimlig summa. Jag kommer ju att jobba med en del udda mått.

Någon här med erfarenhet av Speedtech?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Speedtech har tydligen stäng i tre veckor och kan inte leverera eller svara på frågor under den tiden...
Mao blir det bondsmide ändå. Kanske lika bra då man tenderar att ha roligare när man gör allt själv.

Blir inte riktigt klok på hur jag ska lösa det här med drivhjul. Det jag behöver är noslipdrivhjul 3" delning 7 kuggar 27mm axel. Vem säljer sådant. Pallar inte vänta på dem, så leverantörer i Sverige är att föredra.

Hur mäter man delningen på en matta? Det slog mig att jag endast går på vad säljaren sa. Antar att det stämmer, men hur kollar jag?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Duells har i katalogen, kolla med dom.

Köpte både drivhjul och slides från Rinab, fanns i lager och hade bra pris. De bjussar dessutom på frakten. Har precis skaffat rostfriplåt till boggieförlängningen. Tyvärr kan jag inte reda ut hur lång den ska vara förrän nya drivhjul, 2,5" bakåtflytt och de större 9" vändhjul är på plats...