Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Tjo!
Mattspänningen ja. Jag kör med noslipdrivhjul och 162" matta. Jag justerade så att när jag hänger fem kilo på mattan (under i mitten) så har jag 5-6 cm glipa mot slidesen. Är det lagom?
Och hur vet man att den är lika spänd på båda spännarna? Finns det något trix? Mattspännarna och förlängningen är ju bondsmide så det går inte att utgå från dem (om man är noga).
Palla upp skotern så mattan hänger i luften och gasa runt mattan så märker du om mattan drar snett, så är det bara att justera så att du har lika mycket matta på bägge sidor av boggin längst bak vi vändhjulen. Klart! :)
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Palla upp skotern så mattan hänger i luften och gasa runt mattan så märker du om mattan drar snett, så är det bara att justera så att du har lika mycket matta på bägge sidor av boggin längst bak vi vändhjulen. Klart! :)

Jupp. Den drar snett. Gör om och gör rätt med andra ord.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Gick som ett troll idag. Har problem med låg/obefintlig tomgång. Blev sämre och sämre. Luftfiltret var ganska igensatt men jag misstänker något annat fel. Någon som har koll på vad det kan röra sig om? Minns inte att tomgången var kass ifjol...? Soppan är iofs gammal. Kan det ha med saken att göra?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Några bilder:


Sista är i botten av ett djupt och jävligt dike. Fick bryta av några hyfsat grova attackbjörkar för att komma loss. Polarn var hygglig nog att bara ta en usel bild medan han skrattade arslet av sig.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har gjort en tillfällig värmesköld till luftfiltret (av en skändad sprayflaska) och behandlat filterstrumpan med silicon. Nu släpper snön och filtret verkar inte heller frysa.

Den börjar kännas riktigt utsorterad och driftsäker, går som ett troll men är samtidigt helt civiliserad inget turbolagg med massor av kraft samtidigt som den fungerar fint att smyga runt med ovanpå snön.
Tomgångsproblemet löste jag på enklaste vis: Vred upp tomgångsskuven och det verkar ha gjort susen.

Vid ett ofrivilligt skutt (det är så jävla mycket snö att det är svårt att se ibland) så hörde jag hur mattan slog emot tunnelavslutet. Funderar på hur man ska lösa det. Vill ogärna förlänga tunneln och jag kan inte sänka boggien mer utan att göra nya dropbrackets. Och det pallar jag inte.

Inbillar mig att den trilskas lite mer när den är riktigt varm, den vill någon gång då och då (inte jämt) nästan dö första sekunden då man ger fullt från tomgång. Tar gärna emot förlag på vad det beror på.

 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Mitt öga skådar nått som påminner om en mindre kylarslang och vad som ser ut som ett sprucket y-rör...(?)

Why?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jepp. Ett hemmagjort y-rör har gått hädan. R.I.P.

Gissar att det är en kombination av överjävlig värme och tveksam svets, dvs den enda svets på avgassystemet undertecknad själv gjorde. Tänker testa med original avgassystem fram till turbon nu. Men jag svetsar skarven närmast motorn (sitter någon sorts grafitringar där nu). Jag är tveksam till att det håller då detta hade riktigt tjocka väggar och var av rostfritt och det ser ut som om någon gått loss med skärbrännare på det. Tur i oturen var att jag var förutseende och isolerade ordentligt mot tanken.
Det enda debaclet är sex stekta kablar, så är det egentligen ingen skada skedd.

Självklart hade en av grenrörsbultarna fattat tycke för den lilla 500:an. Men med lite värme fick jag till en skilsmässa.


Har bara hunnit punkta upp det nya systemet. Får se om buffertrören håller. Jag är tveksam.
 

anders_rtx

Medlem
25 jan 2009
22
0
1
Nora
Tja! Mkt intressant tråd! Är sugen på en phazer turbo men funderar på om det blir att man bara får skruva istället för att åka... Har väl inte tummen mitt i vad gäller att meka men har ju aldrig haft isär en motor osv+ Sen är skoter stugan 35 mil hemifrån och det är ju skönt att slippa dra med skotern på släp varenda gång, vad tror du som har lite erfarenhet av det? Hade en phazer Rtx som ja va sjukt nöjd med men upplevde att det fattades några hk... Mvh Anders
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tja! Mkt intressant tråd! Är sugen på en phazer turbo men funderar på om det blir att man bara får skruva istället för att åka... Har väl inte tummen mitt i vad gäller att meka men har ju aldrig haft isär en motor osv+ Sen är skoter stugan 35 mil hemifrån och det är ju skönt att slippa dra med skotern på släp varenda gång, vad tror du som har lite erfarenhet av det? Hade en phazer Rtx som ja va sjukt nöjd med men upplevde att det fattades några hk... Mvh Anders

Jag har min 85 mil hemifrån...
Klart att du ska bygga en!
Du bör vara medveten om att om man plockar ut drygt 140 hk ur en 500 kubikare så kommer den att ha kortare livslängd, och rackla mer än original. Är du som jag som tycker att det är kul att skruva så är det inte mycket att fundera på tycker jag. Vill du bara åka så nöj dig med original 80 hk.
Jag har å andra sidan inte haft några egentliga problem mer än att mitt y-rör smält. Så det går nog att få dem driftsäkra.
Hade jag haft mer tid (är redan tillbaka i Sthlm) så hade jag byt ut original buffertrör mot kraftigare eftermarknads som är gjorda för att tåla mottryck.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Allt har jävlats idag. Inte något har gått smidigt. Dagen började med att jag fick hett lödtenn i ögat. Sen gick det bara utför...

Kulmen var att när jag vid lunch hade fått ordning på det nya systemet och lött in nya kablar, skulle bara montera, provköra och ställa undan skotern... Då lyckas jag dra gängen i toppen när jag drar åt grenröret. Det sitter överjävligt illa till. Och egentligen bör man nog lyfta motorn för att komma åt.

Lyckas efter att ha byggt en egen (lång och följsam) borr komma åt och fixa dit ny insatsgäng.
Fick nästan ihop skiten, men flyget till Tjockhult väntar ju inte. Så nu står den utan kåpor och nästanfärdig och tar plats i fel garage...



Behöver jag nämna att jag missade flyget med typ fem minuter? Missade även lunch och middag.

Bor 85 mil fel.
 

anders_rtx

Medlem
25 jan 2009
22
0
1
Nora
Jag har min 85 mil hemifrån...
Klart att du ska bygga en!
Du bör vara medveten om att om man plockar ut drygt 140 hk ur en 500 kubikare så kommer den att ha kortare livslängd, och rackla mer än original. Är du som jag som tycker att det är kul att skruva så är det inte mycket att fundera på tycker jag. Vill du bara åka så nöj dig med original 80 hk.
Jag har å andra sidan inte haft några egentliga problem mer än att mitt y-rör smält. Så det går nog att få dem driftsäkra.
Hade jag haft mer tid (är redan tillbaka i Sthlm) så hade jag byt ut original buffertrör mot kraftigare eftermarknads som är gjorda för att tåla mottryck.
Ok! Tänkte väl köpa en färdigbyggd isåfall, smidigast (läs 2 barnsfar med för lite fritid) så men kanske vore skönt att veta hur den är byggd och hur välisolerad den är vid tanken osv.. Mao. göra det själv från grunden.. Tråkigt med en dag som jävlas för dig, men då kunde du ju vara kvar och mecka skoter..
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ok! Tänkte väl köpa en färdigbyggd isåfall, smidigast (läs 2 barnsfar med för lite fritid) så men kanske vore skönt att veta hur den är byggd och hur välisolerad den är vid tanken osv.. Mao. göra det själv från grunden.. Tråkigt med en dag som jävlas för dig, men då kunde du ju vara kvar och mecka skoter..

Jag vet att en av grabbarna på NTC fritid har en överjävligt välbyggd Phazer Turbo. Den har varit till salu länge. Kanske är den såld..? Googla och ring.

Nä inget mer mek. Fick vänta på flygplatsen en stund istället.
 

anders_rtx

Medlem
25 jan 2009
22
0
1
Nora
Ikväll blev jag medlem i phazerturbo familjen!! Nu kan man stryka den från måste ha innan jag dör listan! Är det nått du tycker jag ska kolla igenom innan fjällresan nästa helg?? Luftfiltret sitter inne under sadeln, vill inte det ha kall frisk luft?? Laddar 0,4.. Borde väl kunna vara lite mer?! Mvh
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ikväll blev jag medlem i phazerturbo familjen!! Nu kan man stryka den från måste ha innan jag dör listan! Är det nått du tycker jag ska kolla igenom innan fjällresan nästa helg?? Luftfiltret sitter inne under sadeln, vill inte det ha kall frisk luft?? Laddar 0,4.. Borde väl kunna vara lite mer?! Mvh

Snabba ryck!
0,4 är det man laddar om den inte är kompsänkt. Annars 0,8. Över det blir det spännande. Vet att någon jänkare kör 1,1 men då en bra bit över havsnivå.

Luftfiltret måste ut. Det kommer att frysa varje gång du stänger av skotern. Skaffa en filterstrumpa dränk den i spraysilicon och montera filtret kallt där du kommer åt att rensa det.

Är den lång eller kort? Årsmodell? Olika problem på olika modeller. 2007 hade barnsjukdomar och vek boggie.

Glidklackarna i originalsekundären kan ge upp. Ha koll på dessa eller byt sekundär. Srx och v-max (finns säker fler) passar med lite modifikationer.

Jag har byggt om turbosatsen en del för att slippa lagg. Matar bla min turbo med VARMA avgaser, konsekvensen av det ser du några poster upp... Är övertygad om att det går att lösa men man bör nog vara mer noggrann än vad jag var med svetsar och upphängning av dämpare och turbo (vände en gummiupphängning fel så systemet kunde inte röra sig tillräckligt, dvs krympa). Är du utan kompsänkning kommer du inte ha turbolagg men kan då inte heller ladda på ordentligt. Jag kör endast på premium 98 med stp oktanbooster. Det sistnämnda är antagligen overkill, men det är en sådan struntsumma i sammanhanget. Gör av med tre tankar per år så...

Bästa modifikationen har varit att ställa negativ camber. Och att ta upp fotstegen som annars bygger is.

Själv tycker jag att den är betydligt svårare med full tank. Tanken sitter typ 100 mm högre än på alla andra skotrar. Det gör kännbar skillnad.

Kör inte på varvstoppet! Det kommer att döda flexrören, sägs det.

Min "turbo pressure valve" frös och jag har kopplat bort den. Gör ingen skillnad (om du inte ska högt över havsnivå). Om den fryser kan turbotrycket skena. Så håll koll på den (sitter kopplad till turbon). Tror att Volvo v40 har samma om du behöver ny men jag kör utan.

Testkör ordentligt innan resan. Vet av en snubbe som åkt 1000 mil med sin utan egentliga problem (bränt sönder ett flexrör) så det går att få dem att hålla.

Ha kul!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Gör ett försök med öppen tunnel. Byggde en låda runt tunnelhålet och avgassystemet. Isolerar ovan med en extra plåt och en matta. Nackdelen med det här systemet är att avgaserna kyls av något innan de når turbon.


Förhoppningen är att lådan dels hindrar isbildning under tanken och dels håller smältvatten innanför gummilisten.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Till salu.
Vore fint om den stannade på forumet.

Går fantastiskt. Gissar att den bäst passar en lat jävel. Fyrtakt (driftsäker) och närapå omöjlig att köra fast.

Har en hel del delar att skicka med.

Lägger ut på Blocket om någon vecka eller så.

PM vid intresse. Funderingar och frågor: läs tråden.

Går att bygga tillbaka till original om någon skulle vilja det. Har de flesta delarna kvar.

Jag räknar inte med att få tillbaka vad jag lagt ut (lägg ett bud).