Nytt på Leden!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
var ute igår och sladdade leden genom yttersta igår på kvällen, och vad är det första man ser när man kommer ut på leden idag? jå att det är nån som har hunnit göra några högar efter leden, och det var nå bland dom första som kört där. jaja försökte då att få dom lite mindre genom att trycka till dom med skidorna iaf. blir väl ut och sladda igen snart
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Någon som vet nåt om leden mellan arvidsjaur och Arjeplog? Det är några riktigt stora sjöar där emellan och isarna är dåliga nu så jag är inte säker på att lederna öppnat.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är väl idag, ikväll de har mötet i Arvidsjaur angående engagemanget , får hoppas det löser sig på bästa sätt så att det finns en kanal därifrån avseende läget på sjöar och leder, skulle vara trist om de "viker in årorna " för gott
 

Cathastrophix

Aktiv medlem
1 apr 2006
62
0
6
Det var just konstruktionen av "hyvelbladet" jag tyckte var smart. Den borde gå mycket lättare att dra även om den är hårt ställd, jämfört med ett tvärställt blad. Lutningen gör ju också att den jobbar sig neråt utan att sladden behöver vara så tung. Urjackningen längst bak på kladdplattan var ett klurigt sätt att att göra snygga rillor i snön.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Det var just konstruktionen av "hyvelbladet" jag tyckte var smart. Den borde gå mycket lättare att dra även om den är hårt ställd, jämfört med ett tvärställt blad. Lutningen gör ju också att den jobbar sig neråt utan att sladden behöver vara så tung. Urjackningen längst bak på kladdplattan var ett klurigt sätt att att göra snygga rillor i snön.
Nu börjar det likna nå't! Principen är att skära loss pucklarna från underlaget och släppa ner snön i groparna.
Tyvärr har man ingen skärdjupsbegränsare och sladden kommer ofelbart att skära fast i den första plogkanten man kör över. Samma nackdel som kombisladden alltså.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag var jag ute och sladdade lederna med min TurboNytro och det gick bara fint :)
Det blev ca 7 mil och det mesta längs E12:a leden




Tänk vad bra det borde gå att sladda med en turboladdad bredbandare :D