Nytt på Leden!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Någon som vet måtten på den ?
Stod inget på hemsidan, bara att man skulle kontakta dom för mer info.
Den ser stor och tung ut, men är säkert lättdragen på packade spår. Ideen verkar bygga på att dra in lössnö för att fylla och packa i groparna på leden, ej att hyvla ner knölarna.

Men den är säkert tyngre (i första anblicken) än Snowmovern. Inressant dock att man har både kladdrulle och kladdplatta.

Intressant att det dyker upp alltmer även i Sverige, företag som tillverkar och säljer olika slags ledsladdar. Eller kanske så att det är internet som gör det lättare att nå ut med sina produkter.
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Kan bara hålla med Stig Larsson om att det är kul att det kommer nya produkter för att hålla lederna i bra skick, dock bygger dessa produkter mest på att få in snö på leden! Man måste ju få bort "pucklarna" också, att bara förse svackorna med snö tror jag inte på då skotrarna trycker bort snön från "svackorna" för att "pucklarna är så höga. De moderna sladdarna "mjukar" mest upp leden så att den ser bra ut på ytan, tyvärr bli de fort gropiga igen. Nä, tacka vet jag aggresiva sladdar som hyvlar av pucklarna och drar med sig en hel del snö. Däremot tror jag mer på de moderna sladdarna, då det handlar om skidspår, där det inte är lika noga att få bort "pucklar".

Ställer mig också väldigt frågande till de moderna sladdarna då det fryser på? Det är ju så få stål/blad som kan riva lös snö! Då funkar nog en armerings-sladd bättre!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nä, tacka vet jag aggresiva sladdar som hyvlar av pucklarna och drar med sig en hel del snö. Däremot tror jag mer på de moderna sladdarna, då det handlar om skidspår, där det inte är lika noga att få bort "pucklar".

Ställer mig också väldigt frågande till de moderna sladdarna då det fryser på? Det är ju så få stål/blad som kan riva lös snö! Då funkar nog en armerings-sladd bättre!
Dom "Moderna" sladdarna fungerar inte bara på skidspår, jag tycker att på en led med mindre trafik och där trafiken är koncentrerad till veckosluten (Långleder), så fungerar dessa otroligt bra, framförallt i kombination med en kladdruille/platta. Men på en Tätortsled med mycket trafik, då är dom mindre bra.

Men visst, en "Konventionell" sladd, som hyvlar ner knölarna, fungerar bättre när leden är otroligt knölig, och framförallt när det inte finns lössnö för att fylla i groparna med. Men nackdelen med dessa sladdar är ju att det kräver mer av fordonet som ska dra den, jämfört med Snowmovern, Combi-sladden mfl.

Så på en långled med mindre trafik, tidigt på veckan, så kan man nog få nog så fin led till helgens trafik, med den typ som tråden belyser, jämfört med en "gamla" beprövade hyvelsladden.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Här kommer några bilder från måndagens utflykt.


Jag var ute i det fina vädret och sladdade lite med Snow-Tracen.



Med två sladdar blir resultatet dubbelt så bra :)


Det blir mycket enklare om man kan hålla sig på leden ;) Det gick bra att ta sig därifrån i alla fall.
 
Last edited:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
ScottMarcus Vilket fint ekipage ni har. Är det klubben som äger Snow Trac'n också? Hur går den i lite sämre före? Vad är det för motor ovh vad är förbrukningen?
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
ScottMarcus Vilket fint ekipage ni har. Är det klubben som äger Snow Trac'n också? Hur går den i lite sämre före? Vad är det för motor ovh vad är förbrukningen?
Snow-Tracen är min, kombisladden är klubbens och snowmowern är min brors. Det är första turen jag är ute med den så jag vet inte än hur det går i sämre före, det kan vara lite svårt att sikta dit man vill då sladdarna håller i mot när man försöker svänga märkte jag i alla fall.
Motorn är original VW 1600, förbrukningen har jag inte koll på än.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag sladdar i klubben o har svårt att få bort det vi kallar för "tvättbrädegupp" efter en långraka som går i tät skog. Det blir alltid samma fenomen där, med små gupp 1 meter i mellan hela vägen. Vilken typ av sladd är bäst att hålla efter en sådan led??
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag sladdar i klubben o har svårt att få bort det vi kallar för "tvättbrädegupp" efter en långraka som går i tät skog. Det blir alltid samma fenomen där, med små gupp 1 meter i mellan hela vägen. Vilken typ av sladd är bäst att hålla efter en sådan led??
Hej, har precis kommit hem efter en dylik operation

Den egna tillverkade hyvelsladden med 3x2 skär är betydligt effektivare än tex en kombisladd, har dock inte haft möjlighet att testa snowmovern men har svårt att tänka mig att den skulle vara mkt bättre än kombisladden för såna ändamål

Genom att den samlar mtrl i 3x2 fack och tömmer när gropar passeras så blir resultatet som regel ganska hyfsat, om det är riktigt djävligt så får man ta en extra repa

Enkel repa


Dubbel repa
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ja där ser jag likadana smågupp på översta bilden. Den sladden hyvlar effektivt, men tar samtidigt med sig en del snö.
 

Schäfer

Ny medlem
3 apr 2006
2
0
1
Den här sladden gör ett alldeles utmärkt jobb. Något tungdragen, men den funkar bäst i runt 10-15 km/h.
Hyvlar som en väghyvel, och stadig som en Formel 1-bil...



 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Tjena släng in nå bilder på maskinerna våra.

Bv202

Terri2020, Gör världens bästa/snyggaste spår men i snigelfart....

 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Har varit ute och försökt finslipa lite leder inför skoterpizzan imorron. Som vanligt blev det "raspen" som fick göra jobbet
[/IMG]

Men en fikapaus i mörkret är ju bara ett måste innan det bär av hemåt igen :)


/Rickard
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Arctics nya sladdekipage.
http://www.scribd.com/doc/56053088/Cat-Groomer
Tror stenhårt på ide´n med att ha svanhals på sladden och dragkula alldeles bakom dynan. Borde fungera bättre när man får tryck längre fram på skoterns chassi istället frö att det drar längst bak i draget... Plus att det finns möjlighet att backa med sladden, höj upp skären, sen bör det gå att backa. Normalt med den ledade skidan är det snudd på omöjligt att backa med snowmovern...
Blir spännande att köra med nästa vinter...
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Arctic-Cats sladd fungerar utmärkt vad jag har fått erfara.
Jag har en "egen" led som inte sladdas men i slutet på Februari märkte jag att någon hade varit där och dragit en sladd och alla mina gupp var borta. Mötte någon dag senare samma sladd och då var det KGK som var ute och testade på mina leder. :ciao:
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Vad händer ute i lederna? Här i njurunda skall vi planera inför höstens ledröjning snart, skall bli härligt att komma ut och jobba lite!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vi är Sävast skoterklubb har ledmarkerat kilometervis av led med oranga väg käppar. På så vis hamnar leden exakt på samma ställe varje år, så då slipper vi ta bort stenar och stubbar varje år. Detta är endast nödvändigt där leden går över stora öppna ytor, som t ex kraftledningsgator eller stora hyggen.