Nytt på Leden!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
(Skapar en tråd för er/oss alla som håller igång lederna. Dela med dig av dina erfarenheter)


Blev 6 vändor med sladden idag, Gruvberget - OK Sävast. Sladdade även en gång till klubbstugan. 4 timmar tot.

Tyvärr bestämde sig sladdens draganordning för att ge upp.

Höll på att bli galen då den löste ut hela tiden.

Körde sista timmen med en bogserlina mellan skotern - sladden. :eviltongue:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tyvärr bestämde sig sladdens draganordning för att ge upp.

Höll på att bli galen då den löste ut hela tiden.

Körde sista timmen med en bogserlina mellan skotern - sladden. :eviltongue:
hände mig sist också! man får se till att ha lite remmar o sånt med sig.

ska ut o sladda i Krokom idag så fort jag svetsat draget.

en vecka sen sist och med mycke jultrafik har dom blivit jäkligt gropiga nu

får se om man träffar nån som vill köpa ledbevis...
 
D

Deleted member 9532

Långsele har fått ny ledansvarig så snart är förhoppningsvis lederna i bättre skick än vad de varit tidigare år. Senaste åren verkar ingen ha brytt sig alls.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fyfan vad fint att det finns folk som ställer upp och kör sådär. Önskar att det hade vart likadant här!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Idag har matforslederna fått sig en rejäl omgång. Cristoffer från alsta har kört upp hela vägen från allsta till matfors by. Själv har jag sladdat mellan vattjom å Hällsjö å matfors centrum. Fixat mack leden till preem. 4 timmar sammanlagt. Kombisladden är prima grejer.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
På kombisladden sitter det iallafall en säkerhetsfunktion som gör att sladden hoppar av draget om sladden nyper fast.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag kör också med kombisladd :rock:
den går också att ställa hur lätt den löser ut genom att spänna fjädern.
min har väl löst en 6-7 gånger ikväll för jag har ett parti genom skogen med mycke stubbar :(

måste fortsätta i morgon och skotta ut lite snö där för att det ska bli bra.


vilka tider brukar ni andra sladda?

jag kör oftast sent så leden får vila och frysa ihop över natten.
-nackdelen är att man inte träffar så många skoteråkare,vi säljer frivilliga ledbevis a´50 kr som går direkt till sladdningsbensin.

skulle egentligen behöva sälja 4 st per sladdningstur för att gå runt.

:ciao:Upprop: ni som ser en ledskötare, stanna gärna och fråga efterledbevis så får ni direkt bättre körning
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Brukar köra under dagtid för att fånga ljuset. det är ju en naturupplevelse att sladda med. Vi har även rullsladd i klubben som vi packar lederna med.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Själv sladdar jag när tiden finns.

Tycker att det är skönt att vara ute en stund, lite som meditation.

Har hörselskydd med radio på. Trevligt.

Roligt att se alla glada miner också ute.

Många stannar och vill prata, det första jag frågar är om dom är med i någon klubb..

-Njae, inte direkt..blir oftast svaret..

-Vet du vad, svarar jag, för löjliga 150:- per år håller du igång mig och den här maskinen, å då har du och din familj tillgång till en kanonfin stuga..med sladdad led och gratis ved..

-Joo, jovisst jag ska lösa in mig...hrmm..öhh..

Hoppas NÅGON löser in sig iallafall :(
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kör med kombisladd vi också, funkar perfekt :) och det där säkerhetsdraget är värt mycket det, huvva vad mycket som skulle varit krokigt utan det :afraid: Men en svaghet är gängstångarna till vevarna på vingarna, blir sned väldigt lätt om man inte vevar ner vingen det som går innan man viker upp den. Var ute i helgen och satt upp nya stolpar, skoterledskyltar, stopskyltar, kors osv :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Man har ju insett att vevarna på kombisladden för vingarna bara är att låta dom vara.
Hur menar du?

Alltså låta bli att skruva dom upp och ner? Alltså man fäller ner dom när man behöver dom, annars fäller upp dom?

Eller är jag dum i hela huvudet? :D

Kan ni inte lägga in lite bilder på era sladdar och dragmaskiner.

Gärna då lite närbilder om ni har några extra smarta lösningar..:)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hur menar du?

Alltså låta bli att skruva dom upp och ner? Alltså man fäller ner dom när man behöver dom, annars fäller upp dom?

Eller är jag dum i hela huvudet? :D

Kan ni inte lägga in lite bilder på era sladdar och dragmaskiner.

Gärna då lite närbilder om ni har några extra smarta lösningar..:)
jag menar i att skita i å ställa djupet på dom. Ha samma djup på vingarna hela tiden. Eller är ja helt ute å cyklar? Fick använda n slägga för att ställa djupet i lagom höjd sist.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
jag menar i att skita i å ställa djupet på dom. Ha samma djup på vingarna hela tiden. Eller är ja helt ute å cyklar? Fick använda n slägga för att ställa djupet i lagom höjd sist.
Japp, då är det precis som för mig. Blir inte klok på vingarna, tyvärr..

Såhär ungefär ser sladden ut jag kör (Dock inte våran på bild, hittade denna på nätet..)

 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Man har ju insett att vevarna på kombisladden för vingarna bara är att låta dom vara.
Nej då, bara man vevar upp ner dom max så dom inte sticker ner så mycket när man viker upp vingen för det är då dom tar stryk om dom är för nära backen och slår i massa :) på våran har vi bytt ut gängstångarna till m12 om jag inte minns fel och dom har hållit väldigt bra.


Våran dock med infällda vingar.
 
D

Deleted member 9532

Vi har byggt en egen. Har tyvärr ingen bild just nu, men kan fixa en vecka 3. Två långa reglar med fler tvärgående. Vetinte om ni förstår men, som sagt, bilder kommer vid senare tillfälle:rolleyes:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Vi har byggt en egen. Har tyvärr ingen bild just nu, men kan fixa en vecka 3. Två långa reglar med fler tvärgående. Vetinte om ni förstår men, som sagt, bilder kommer vid senare tillfälle:rolleyes:
Släpsladd ? något åt detta håll ?


Hittade dessutom bilder på hela ekipaget :D 2st Lynx 650 kör våran skoterklubb med, dom är grym på att dra enligt mig :eek:

 
Last edited: