Nytt på Leden!

Jerrka

Medlem
2 feb 2012
22
0
1
Västanå,Husum
Här kommer några bilder från måndagens utflykt.


Jag var ute i det fina vädret och sladdade lite med Snow-Tracen.



Med två sladdar blir resultatet dubbelt så bra :)


Det blir mycket enklare om man kan hålla sig på leden ;) Det gick bra att ta sig därifrån i alla fall.
Är det denna ni kör med mellan arnäs-torsböle-räckeberget?...Jag har tagit på mig sladdningen från flyget förbi gidböle och till lakamarksanslutningen..Skyltning kommer ordnas till helgen(18-19/2)..Samt ta bort några tallar in vid vägen vid flygplatskorsningen så man slipper köra pp plogkanten där...Mvh Jerry Västanå.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Är det denna ni kör med mellan arnäs-torsböle-räckeberget?...Jag har tagit på mig sladdningen från flyget förbi gidböle och till lakamarksanslutningen..Skyltning kommer ordnas till helgen(18-19/2)..Samt ta bort några tallar in vid vägen vid flygplatskorsningen så man slipper köra pp plogkanten där...Mvh Jerry Västanå.
Jag brukar bara köra mellan Täfteåsjön och flygplatsen, men i bland även till Räckeberget. Nästa vecka ska jag försöka köra mot Gideå också.
 

Butter

Ny medlem
20 okt 2011
4
0
1
Tack att det finns mera folk som tycker om en slät led.

Hör av dig när du kommer på fika till Reckebergstugan .........

Roger Avd 5 Nsk
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
DSC00270.jpgDSC00272.jpg DSC00267.jpg DSC00269.jpg Hittade tråden och fastnade direkt.. plöjde igenom alla 105 sidorna samma kväll.. mycket intressant läsning för en lika sinnad. Passar väl på att lägga upp några bilder på mina prototyp sladdar:
 
Last edited:

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
28
grundsjön och härnösand
är det nån som vet om dom tänker byta folk på S1:an mellan Östavall och Naggen?
har nämligen vare osladdad å hemsk i flera år i rad, ändå har dom en vessla, en ny ac bc, fina sladdar, men ändå händer de aldrig nåt på den sträckan. Bara man kommer dit andra har i uppgift att sladda samma led så är den underbar, men dom verka villa, dom är t.om ute på sommaren med en gammal ockelbo och kör leden för att kolla till den, bra av er!
 
Last edited:

Jerrka

Medlem
2 feb 2012
22
0
1
Västanå,Husum
Här är från lördagens sväng mellan ö-viks flpl och västanå..Sladden var bara 80 cm bred..Så vi svetsade på ett 120 cm hyvelstål för att få lite bättre bredd :bigsmile: Och här var det 10-15 cm nysnö där några kört på när jag drog.
 

Attachments

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Jag ute och sladdar bl.a spåret till våran stuga.
Kör med en Lynx 5900 -96 och en hemmagjord nätsladd.
Sladden funkar bra, men är det tösnö (som idag), så kladdar snön fast om man inte kör snabbare än "normalt" (brukar hålla ca 30km/h normalt)
[video=youtube;f4QkUjQT7CY]http://www.youtube.com/watch?v=f4QkUjQT7CY[/video]
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Vilka tillmötesgående människor som verkar bo utefter spåret ditt, spåret gick ju rätt så nära en del husknutar om man säger så!!! :)
Spåret mellan de två husen, är våran privata "led", den går mellan vårat hus och min farmors hus, så man kan gena genom skogen gåendes eller med skoter :)

Den breda vägen som jag sladdade, brukar jag sladda för skoj skull, så folk kan åka skidor där.
Det brukar även vara någon annan som drar skidspår där ibland.
 

Bearcat

Medlem
25 aug 2009
12
0
1
Stensele
Varit ut en tur och lagt ner två trummor, för att förbättra en övergång vid ett dike. Mygg nå jävulskt var det. Nästa gång man passerar diket är det vinter och myggfritt :)
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Om man ska försöka få ihop lite folk med maskiner och få till en led under en kraftledning måste man ha nåt tillstånd då? Nån som har erfarenheter ??
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Du bör fråga markägaren innan du ska göra "åverkan" på annans mark, annars kommer det surt efter
Frågar man innan brukar det sällan vara några problem
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Nätägaren brukar vara positiva till att få en skoterled längs kraftledningsgatan, det blir mycket lättare för dem att inspektera ledningarna då. Men jag har alltid frågat först och har t.o.m. fått tillstånd att gå dit med en liten grävare för att ta bort stora stenar. "Se bara till att du inte river ner ledningen!" var kommentaren - den här gången från Vattenfall.
Ett träd som ramlat ner på ledningen rapporterade jag in och förväntade mig att de skulle köra sönder skoterleden fullständigt. Men icke, de körde sin snövessla med banden på ömse sidor av leden och jag fick en bredare led på köpet!
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Ok, tack för svar. Tänkte mestadels på om man ska dit med en grävare hur det var med själva ledningen. Vore ju trist att dö i en grävare på skoterleden, dör hellre på dynan på skotern =P Ska ta och luska runt lite med elbolagen, markägaren äger väl inte marken under kraftledningsgatan ??
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Ok, tack för svar. Tänkte mestadels på om man ska dit med en grävare hur det var med själva ledningen. Vore ju trist att dö i en grävare på skoterleden, dör hellre på dynan på skotern =P Ska ta och luska runt lite med elbolagen, markägaren äger väl inte marken under kraftledningsgatan ??
Jo, markägaren äger marken och elbolaget har bara servitut. Du måste ha markägarens tillstånd att få köra på en kraftledningsgata. Bara elbolagets godkännande räcker inte.
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
ha ha okej tur man har koll. Har varit och röjt under kraftledning också då kanske man skulle frågat innan =)