Nytt på Leden!

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Har snickrat ihop några små broar över bäckar nu inför vintern. De gjordes av det som fanns tillgodo så det blev vanligt obehandlat virke. Nu är det för sent men vad kan man göra med dem till sommaren för att de ska hålla mer än 2 år? Olja, måla, tjära eller låta skiten vara?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Har fått ta ansvaret av en av klubbens Snowmover. Den behöver lite kärlek då det saknas lite delar till vingen tex.

Men då jag aldrig har kört med en sådan förut så måste jag fråga, hur långt fram/bak ska man ha hyvelbladet, hur stor vinkel ska man ha på den tvärs över?

Kedjorna som gör att den lyfter sladden på insidan i kurvor, vad är det bra för och hur mycket lyft ska man ha?

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kedjorna som gör att den lyfter sladden på insidan i kurvor, vad är det bra för och hur mycket lyft ska man ha?
Det är för att när man svänger så ska den lyfta den del av sladden som är insidan i kurvan.
Detta för att motverka att det blir velodrom i skarpa kurvor.
Vi har inte använt funktionen, så kan inte uttala mig om det funkar bra.

Bladet ser ut att sitta ungefär lika som vi har på våra sladdar.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
OK, får se om jag labbar något med det eller om de bara får hänga.

Svårt att se på förra bilden kanske men bladet sitter ganska snett, denna bör visa bättre. På alla reklambilder så sitter ju bladet rakt.

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är nog bäst att ha bladet lite snett så att snön förs lite från höger till vänster.
När man sladdar brukar man ju köra efter högerkanten, och då vill man oftast ha in mer snö mot mitten av leden.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Justerade om bladet lite. Vänster sida var ca 25 cm bakom den högra sidan. Har justerat fram vänstra sidan så den är 10 cm bakom högra nu. Tycker den tar jämnare nu samtidigt som den fördelar snö bra till vänster ändå.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Är det någon skoterklubb ute i vårt avlånga land som kör med 4 meter breda skoterbroar? Bredaste som jag har hittat hittils här på forumet är Sävast med en på 3,6 meter.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Äntligen har det kommit lite snö så att man kan ut och sladda lederna lite.
tog bara en armeringsmatta och hängde bakom skotern men tycker att det blir helt ok resultat ändå men jag borde svetsa ihop någon sladd så att man kan hålla efter lederna ännu bättre. vilken bredd borde man ha om man ska bygga en för lite småleder genom skog och mark? 1,20 -1,50?



tycker att det här är helt ok ändå men borde ha något som plattar till bättre .