många yngre som har nya fina skotrar

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Vadan allt detta gnäll?

Har man råd att skämma bort sina barn så kan man väl göra det. Det är upp till var och en.

Visst, jag är väl kanske inte heller sådär dödsförtjust i alla snorungar som fräser omkring på sina nya revvar. Men vad är det att bry sig om? jag har till och med varit en sådan själv.

Det här om något är ju ett I-landsproblem, eller ska vi kalla det avundsjuka?

Jag har också kanske varit lite bortskämd när jag var yngre (farsan är företagare), när jag var 16 köpte jag och min far en skoter åt mig. En Yamaha XLV av årsmodell sent 80-tal. Min far är absolut totalt ointresserad av skotrar, utan han åker hellre skidor själv ute i skogen. Nåväl, efter en vinter med XLV:n så insåg han att jag hade ett mycket stort skoterintresse och då köpte han en nyare skoter åt mig. En -99 V-max 500. Det här var vinter 00/01 så den var relativt ny när jag fick den. Tanken var att jag skulle jobba av den under helgerna och sommaren, men borskämd som jag var så blev det inte många timmars arbete. Visst det var jävligt skönt då, men nu såhär i efterhand så har man lite dåligt samvete. Snacka om att man var otacksam, MEN, nu är det annorlunda.

Nu har jag ett arbete, och nej, jag jobbar inte åt min Pappa, jag är på en helt annan firma i en helt annan bransch på en helt annan ort. Jag äger en Passat och en alldeles ny skoter, jag har lån och kämpar för fullt med att få allt att gå runt. Idag skulle jag inte ens ta emot pengar av min pappa om han erbjuder mig det. Nog har det hänt att jag har lånat av han när det har varit kärvt, men det har alltid funnits en avbetalningsplan.

Nu vet jag inte riktigt vars jag ville komma med det här inlägget, men i alla fall.
Visst kan man skämma bort sina barn, men det är trist om dom inte inser själv hur bra dom har det. Nu på senare år så har man insett hur ***** borskämd och dryg man har kunnat vara tidigare, och i viss mån tycker jag att min föräldrar har gjort fel, men ändå inte. Varken jag eller mina föräldrar har mått dåligt av att jag har haft en sådan uppväxt.
Jag vet inte om jag är onormalt begåvad, men det hoppas jag inte, jag har i alla fall insett att jag har varit bortskämd när jag var yngre och jag hoppas att dom som nu är bortskämda också inser det när dom blir lite äldre.

En sak kan jag då säga säkert, en av dom bästa känslorna som finns är när man har fått köpa någonting som man verkligen vill ha, och man har sparat och sparat och kämpat. När man väl står där och får betala med sina egna pengar och känna känslan av att man äger något till fullo och har gjort sig förtjänt av det, då mår man gött.

Over and out.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Ja tänk sånt här funderar man nog på hela livet! :D

Nu när man äv "vuxen" (30+) så går funderingen ungefär så här:

"Hur har den och den och den råd att ha kåk, 2 schyssta bilar, semester i Thailand OCH barn?"

Och det trista svaret är som alltid: 1. Prioriteringar. 2. Det är inte de höga inkomsterna som avgör, utan de låga utgifterna.

Präktigt, tråkigt, men sant! :(
Såååå sant så de finns inte, Vissa prioriterar att köpa en nyare skoter före att kanske fara utomlands varenda år. Unga som har nya skotrar, deras föräldrar har äldre bilar och trivs bra med det. Plus att bara för att en ung kör runt med en ny skoter betyder de ju inte att de är han som äger den. De är väll oftast föräldrarna som äger dom och far ut på turer och grillar, solar och sånt. Så när inte dom kör "lånar" man den.
Så är de då för mig!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Skulle tro att banken o skoterfirman äger de flesta nya maskiner idag. Nåja, mig stör det inte, leve kapitalismen! :D Min skoter e i allafall betald, så den äger jag själv. ;) :p
 

keda

Medlem
25 dec 2005
30
0
1
Sundsvall
Det är ganska roligt att sitta och läsa hur olika personer har det olika.

Själv har jag en mycket bra idé till de som inte har så mycket pengar men vill ha en bra skoter.
Gör som jag å köp en skoter i 15 tusen klassen och sedan fixar man till den så att den ser jätte fräch ut och säljer den. sedan gör man så tills man har pengar till att köpa den skoter man vill ha. det tar lite tid men jag tycker att det var värt varenda krona. Min första skoter var en rave 670 -94 som såg skit risig ut och fixade den och sålde. nu har jag en f7 -03 som jag haft i 2 år och är riktigt nöjd med.
Man kan även göra samma sak på sommaren men då med crossar. köper billigt och säljer dyrt. kan säga att det är inga problem då det finns mycket folk med pengar som köper bara det ser bra ut.
:rock:
Ha de bra och lycka till
 
D

Deleted member 9532

Det är ganska roligt att sitta och läsa hur olika personer har det olika.

Själv har jag en mycket bra idé till de som inte har så mycket pengar men vill ha en bra skoter.
Gör som jag å köp en skoter i 15 tusen klassen och sedan fixar man till den så att den ser jätte fräch ut och säljer den. sedan gör man så tills man har pengar till att köpa den skoter man vill ha. det tar lite tid men jag tycker att det var värt varenda krona. Min första skoter var en rave 670 -94 som såg skit risig ut och fixade den och sålde. nu har jag en f7 -03 som jag haft i 2 år och är riktigt nöjd med.
Man kan även göra samma sak på sommaren men då med crossar. köper billigt och säljer dyrt. kan säga att det är inga problem då det finns mycket folk med pengar som köper bara det ser bra ut.
:rock:
Ha de bra och lycka till
Känner flera som gör på detta vis med moppar och annat smått. Köper en moppe för 2000:- Fixar till den från grunden för ca 5000:- och säljer den för 11000:- (ett exempel)
 
4 feb 2008
12
0
1
Umeå
JAg köpte min första riktiga skoter, en lynx racing 440 -02 när jag var 16 efter att ha jobbat hela mitt sommarlov nästan 12 timmar per dag 5 dar i veckan. Bara viljan finns så går allt
 
D

Deleted member 9532

JAg köpte min första riktiga skoter, en lynx racing 440 -02 när jag var 16 efter att ha jobbat hela mitt sommarlov nästan 12 timmar per dag 5 dar i veckan. Bara viljan finns så går allt
Jag körde samma modell, men man ska veta att det tar kål på en Började kl 6 på morgon och slutade klockan 19 på kvällen. Fan vilken fet lön man hade efter det lovet :D
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag körde samma modell, men man ska veta att det tar kål på en Började kl 6 på morgon och slutade klockan 19 på kvällen. Fan vilken fet lön man hade efter det lovet :D
Dvs som en vanlig erbetsvecka för en normal person.
Jag går upp halv 6, börjar klockan 6.
Kommer hem mellan klockan 1800 - 2300, medel blir nog cirka 2030.
 

hzlatan

Medlem
22 feb 2008
38
0
1
Bollstabruk
När pappa betalar får man ligga fint. Eller hur äre nu igen? Nämen.. Har man motorintresserade föräldrar så är det väl ändå en fördel. Då köper väl dom en fin skoter, sen tar man över den mer och mer och gör den till sin egen. Då ser dom att dom måste köpa en egen också, för att nån gång ska få köra.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det är ganska roligt att sitta och läsa hur olika personer har det olika.

Själv har jag en mycket bra idé till de som inte har så mycket pengar men vill ha en bra skoter.
Gör som jag å köp en skoter i 15 tusen klassen och sedan fixar man till den så att den ser jätte fräch ut och säljer den. sedan gör man så tills man har pengar till att köpa den skoter man vill ha. det tar lite tid men jag tycker att det var värt varenda krona. Min första skoter var en rave 670 -94 som såg skit risig ut och fixade den och sålde. nu har jag en f7 -03 som jag haft i 2 år och är riktigt nöjd med.
Man kan även göra samma sak på sommaren men då med crossar. köper billigt och säljer dyrt. kan säga att det är inga problem då det finns mycket folk med pengar som köper bara det ser bra ut.
:rock:
Ha de bra och lycka till
jadu, om skatteverket fick tag på dig så skulle du nog bli av med din skoter
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
jadu, om skatteverket fick tag på dig så skulle du nog bli av med din skoter

Varför skulle skatteverket bry sej? Privata affärer får man väll ha?

Men som jag tror så för att komma upp i lite pengar så man får det att gå runt ska man nog ha en 50papp att affära på tex att man köper en skoter som är värd 60 men säljes för 40-50papp pga personen i fråga är ute efter pengar snabbt elle pga flytt å allt va det kan vara .. kan även vara bilar osv då gåre ju relativt snabbt att komma upp i stora pengar ... ligger man i nån månad kan man nog ha en 50papp plus skulle ja tro .. hur skulle annars alla försäljare överleva?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Varför skulle skatteverket bry sej? Privata affärer får man väll ha?

Men som jag tror så för att komma upp i lite pengar så man får det att gå runt ska man nog ha en 50papp att affära på tex att man köper en skoter som är värd 60 men säljes för 40-50papp pga personen i fråga är ute efter pengar snabbt elle pga flytt å allt va det kan vara .. kan även vara bilar osv då gåre ju relativt snabbt att komma upp i stora pengar ... ligger man i nån månad kan man nog ha en 50papp plus skulle ja tro .. hur skulle annars alla försäljare överleva?
för det är inkomster förstår du.. därför bryr dom sig..
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Själva inköpet är väl ok om de betalar, det är en fast summa. Men försäkring, (ska helst stå på ungen) soppa och service borde väl barnet betala? Fast så är nog inte fallet, du kör lätt upp 500kr i soppa varje dag, och studiebidraget ligger väl på 1050? När jag var student så skulle jag aldrig ha råd att åka skoter, även fast jag tjänade 1500 utöver studiebidraget. Jobbar man heltid så är det en helt annan femma, inköpet och bensinen är småsaker.
 

Skidoo700

Medlem
21 jan 2008
26
0
1
Sundsvall
Det är ju bara att prioritera.. Vill man ha en dyr skoter och inget annat så går det ju förstårs.. Skulle ju inte tacka nej till att vara bortskämd, känns ju kanske bättre att spara ihop själv när man är 17-18år ist för att pappa betalar allt...Själv sparar man till en REV / IQ till nästa år... Blev helt fast när JAG köpte min ;)
 
D

Deleted member 9532

Aaaaaaaa.....

Nu är jag verkligen bortskämd :D

Har nu införskaffat en Splitter ny Ski-doo MXZ 550X -08:D

*Happiest days of my life*
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
hum intressant tråd :) man skattar på hela summan ^^ jag är 16 och just nu så glider jag runt på en kvaddad cougar 550 fläkt 89, då mxzan har total rasat och jag väntar på packningar och packboxar :) satte den i ett träd för ngn dag sen så allting sprack, hela framvagnen och chassit blev rätt så mos haha ^^ sjönk säkert 3 k i värde! :D me like!
 
D

Deleted member 9532

hum intressant tråd :) man skattar på hela summan ^^ jag är 16 och just nu så glider jag runt på en kvaddad cougar 550 fläkt 89, då mxzan har total rasat och jag väntar på packningar och packboxar :) satte den i ett träd för ngn dag sen så allting sprack, hela framvagnen och chassit blev rätt så mos haha ^^ sjönk säkert 3 k i värde! :D me like!
Jag måste beundra din inställning till att kvadda skotrar ;)