många yngre som har nya fina skotrar

D

Deleted member 9532

Jag köpte min första skoter när jag var 12 år, morsan och farsan sponsrade med halva betalningen då det är farsans största hobby. Nr 2, alltså den jag har nu betalade jag helt själv, med pengar som jag tjänat på sommarjobb sedan barnsben. Jag spenderar minst halva sommarlovet varje år till att jobba och jag jobbar extra på helger. Får däremot sponsring på bensinen och försäkring, men delar och allt annat får jag betala själv.:)
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
mina erfarenheter säger att:
om man möter en gammal rishög så vinkar föraren och ler.
men folk med dyrj*fla rev är för fina för att hälsa...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
mina erfarenheter säger att:
om man möter en gammal rishög så vinkar föraren och ler.
men folk med dyrj*fla rev är för fina för att hälsa...

det ligger nått i det du säger :)...jag har en gamm skoter och hälsar alltid, antingen vinkar jag eller nickar med huvudet :) dock om jag hade en ny fin rev så skulle jag hälsa endå :)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Tycker bara att det är trist att se ungar få dyra saker av sina föräldrar. I slutet av säsongen så har många av dem kört sänder skotrarna till skrot, för att det inte kostar dem nånting. Betalar man själv så får saker att helt annat värde.... Tycker jag iaf.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tycker bara att det är trist att se ungar få dyra saker av sina föräldrar. I slutet av säsongen så har många av dem kört sänder skotrarna till skrot, för att det inte kostar dem nånting. Betalar man själv så får saker att helt annat värde.... Tycker jag iaf.

jo jag har hört om snorungarna här som får nya skotrar varje år, en unge hade ramlat av skoter i en backe och skotern for ner för backen
ungen bara - äh pappa betalar ändå..

pengar har tydligen inget värde
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Att föräldrarna betalar kan jag se som OK, varför inte när dom har råd? Bra att pengarna går till skoter istället för snus/sprit/tobak. Dock tycker jag att man skall laga det man själv har förstört. Då tar man det nog lite lugnare.
 
D

Deleted member 9532

Vad jag vet så är jag den enda av alla mina polare som inte är ute hela helgerna och super, Och den enda som åker skoter också:p Skotrarna är svaret! Räddningen!:laugh:
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Har betalat båda mina maskiner själv. Och bilen. Vad andras föräldrar gör lägger jag mig inte i även om jag kan ha svårt att förstå dem. Verkligheten kommer ikapp alla till slut.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
tror oftast de är att föräldrarna har krav, som morsan tex hon har köpt en ktm250-07 å en edge -03 nu senaste halvåret men de är därför jag har lagt av me å supa å andra dumheter + att de går bra i skolan inte skolkar mm. Så att även om man inte betalar själv så har nog dom flesta krav på att sköta sig. skulle jag böra skippa skolan nu skulle ja knappast ha nån skoter så länge till.

hoppas att ni förstod hur jag menade :p
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
voi voi voi... vad spelar det för roll vad föräldrarna köper till sina ungar... är det är väl deras eget fel att dom skämmer bort sina ungar..
ni är ju helt klart avundsjuka på dom.. men detta visar ju samtidigt att inte kommer ungarna lära sig jobba inte.... mamma pappa köp det.. låna hit och dit...

jag skiter ju i vad ungarna kör med... jag kör med ett gammalt ruckel och det är jag stolt över..
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
voi voi voi... vad spelar det för roll vad föräldrarna köper till sina ungar... är det är väl deras eget fel att dom skämmer bort sina ungar..
ni är ju helt klart avundsjuka på dom.. men detta visar ju samtidigt att inte kommer ungarna lära sig jobba inte.... mamma pappa köp det.. låna hit och dit...

jag skiter ju i vad ungarna kör med... jag kör med ett gammalt ruckel och det är jag stolt över..
Kallar du Rave 670 för gammalt ruckel så vill jag inte veta vad du skulle vilja benämna mina skotrar ;)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag vet att en del föräldrar, trots att det är en stor uppoffring, som köper en dyr hobby pryl till sin avkomma. Anledningen till denna investering är att om dom kör "(skoter, scooter, cross, båt, mc...)" så har dom en konstruktiv fritid och det kan hålla dom borta från dåligt umgänge under de kritiska åren 15 till 18.

Detta skall naturligtvis kopplas till motprestationer från barnet.

Om detta sker i en familj som INTE har skämt bort barnen, kan det ha en mycket stor effekt åt rätt håll.
Jag gissar att en del av trådskaparens observationer kan vara enligt ovan.

//
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kan tillägga att jag fick min första skoter (sxr 600-02) när jag var 14år, då rök körkortpengen. Men mamma å pappa betala en större del av de.
FAST, söp jag innan jag fyllde 16 då så skulle jag inte få köra skoter... Så visst får man saker men under vissa krav.

Sen har vissa barn/föräldrar delade hobbies.

Även som farsan säger, han köper gärna saker till mig för en tanke han har är att jag ska lära mig skruva, vilket det är i skotrar, bilar, mopeder, motorcyklar, a-traktorer o ja, vad nu vi har ute i garagen. Så vissa föräldrar har nog en viss baktanke att skämma bort sina barn..
Men man får ju ofta höra att man är bortskäma osv.De är bara avis tycker jag .. :)

//Rasmus
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hoppas inte en del missuppfattar min tråd, meningen är inte att klaga osv på er, utan funderar bara på hur ni har råd eller om mor eller far eran betalade, jag menade alldrig att ni är bortskämmda eller liknande :)



kan själv nämna att när jag var 15år fick jag en crossbyggd och trimmad lynx enduro 600 -98 av min far, sålde den dock när jag vart 16år för att köpa a-traktor.. ångrar varje dag att jag sålde skotern, den va så grymt kul, stabil och skön att köra, och den gick jävligt bra med :D
 
D

Deleted member 9532

hoppas inte en del missuppfattar min tråd, meningen är inte att klaga osv på er, utan funderar bara på hur ni har råd eller om mor eller far eran betalade, jag menade alldrig att ni är bortskämmda eller liknande :)

Vem har sagt att vi inte är bortskämda? ;)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ja tänk sånt här funderar man nog på hela livet! :D

Nu när man äv "vuxen" (30+) så går funderingen ungefär så här:

"Hur har den och den och den råd att ha kåk, 2 schyssta bilar, semester i Thailand OCH barn?"

Och det trista svaret är som alltid: 1. Prioriteringar. 2. Det är inte de höga inkomsterna som avgör, utan de låga utgifterna.

Präktigt, tråkigt, men sant! :(