Köra annan olja e-tech

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Både XPs och payback kommer från Lukoil Oil Company.

På sin höjd inehåller payback och XPS samma grund: CAS 64742-47-8
Men med sådan skillnad i flampunkt som XPS: 65grader och payback: 110grader så är det absolut inte samma addetiv i oljan men för den delen inte att payback är sämre, kan vara så att dom har hårdare avgaskrav i USA och därför har lägre flampunkt !
Ska forska mer i detta å återkomma !
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Sv: Åka annan olja e-tec?

Både XPs och payback kommer från Lukoil Oil Company.
Hmm, gäller det Snowpro då eller? När jag ringde och pratade med dem i vintras så sa man att challenger, som vi diskuterade då, köptes från Schaeffer Oil. Detta för att Schaeffer skulle vara de som hade de "bästa" addativerna.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Sv: dg fggfyuifg ygetg vguygeygyeig viy rgygri gdiyfi

vilken fin rubrik!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Både XPs och payback kommer från Lukoil Oil Company.

På sin höjd inehåller payback och XPS samma grund: CAS 64742-47-8
Men med sådan skillnad i flampunkt som XPS: 65grader och payback: 110grader så är det absolut inte samma addetiv i oljan men för den delen inte att payback är sämre, kan vara så att dom har hårdare avgaskrav i USA och därför har lägre flampunkt !
Ska forska mer i detta å återkomma !
Hur går efterforskningarna?
 

powermachine

Medlem
13 nov 2012
20
0
1
Östersund
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hallåj.
Är det någon som provat TEBOIL 2T.
Sandebergtransport i Östersund säljer den till bra pris.

http://media.ny.sandbergtransport.se/2013/11/2-t-snow.jpg

Åker bara en -10 Summit Hc 800r, men är klart ute efter en bra och billig olja.
Jag har kört Brps Delsyntet. Min handlare tyckte den var full god för min maskin.
Sista turen på -13 var en kompis skyldig mig olja och då körde jag på Statoilolja och märkte att det lukta mindre illa än Brps olja. Det var ett stort plus, sen var den tydligen billigare.
Hur är Mobils olja?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hur går efterforskningarna?
Blir ytterligare lite samtal idag, mest för att jag är intresserad av detta. Går ju få tag i XPS helsytet för nästan jämförbart pris med andra helsynteter så jag kör nog den hädanefter, dumt att bråka om få kronor ! återkommer om payback snowpro !

Dalabjerven, som du skrev är Q8 sprint prisvärd på Swedol, däremot inte att rekommendera för 800 etec då det är en halvsyntet! Har kört den i både 600 HO, 600sdi och 500ss motorn med gott resultat, sammanlagt 1500mil (men den luktar inte gott ;) ) !

Ivanhoe ! LukOil, gäller Payback Snopro.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Ok 800 måste ha helsyntet eller?
96 i flampunkt på sprinten är det lite i överkant för 600 etec eller?
Annars ligger biltemas olja på 77 i flampunkt är den mera lämplig i så fall fast dyr nästan 70 spänn litern.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Frågade Statoil om XPS

Hej Marcus!

Denna olja är som du beskriver väl känd hos oss. Vi kan inte se något i den som är särskilt speciellt, eller som skulle tala för att det inte skulle kunna gå att använda någon av våra tvåtaktsoljor i stället.

Vår rekommendation för dessa maskiner är i första hand 2-TWay Snow Mobile

Jan Alm
Applikationsingenjör

Med vänlig hälsning

Statoil Kundservice
Inte helt oväntat kanske men jag inbillar mig att dom kollar runt lite iaf?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ok 800 måste ha helsyntet eller?
96 i flampunkt på sprinten är det lite i överkant för 600 etec eller?
Annars ligger biltemas olja på 77 i flampunkt är den mera lämplig i så fall fast dyr nästan 70 spänn litern.
yes 800, helsyntet.
XPS-delsyntet ligger på 61°C flampunkt vilket igentligen tyder på om den är vegetabilisk eller inte fick jag förklarat av binol, men det är ju igentligen lika som på 800:an. skall du ha ditt på de torra vad gäller oljerelaterade garantiåtgärder så ska oljan vara godkänd av BRP/Rotax, sen är klart att man kan ha åsikter om detta då det garanterat finns likvärdiga oljor och även bättre.

Om jag skulle valt till 600 etec så blir de Q8 framför biltema alla dagar i veckan iafa oavsett flampunkt, även om jag tycker att den Svarta XPS halvsynteten inte är så dyr så vette fan om de är någon vits !

Skall ringa om payback strax, såg att dom är inte rädda för att annonsera att oljan är godkänd för etec, så återstår att se om jag kan få papper från Payback på godkännandet från BRP/Rotax.
För annars är deras text på dunken = 0
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
yes 800, helsyntet.
XPS-delsyntet ligger på 61°C flampunkt vilket igentligen tyder på om den är vegetabilisk eller inte fick jag förklarat av binol, men det är ju igentligen lika som på 800:an. skall du ha ditt på de torra vad gäller oljerelaterade garantiåtgärder så ska oljan vara godkänd av BRP/Rotax, sen är klart att man kan ha åsikter om detta då det garanterat finns likvärdiga oljor och även bättre.

Om jag skulle valt till 600 etec så blir de Q8 framför biltema alla dagar i veckan iafa oavsett flampunkt, även om jag tycker att den Svarta XPS halvsynteten inte är så dyr så vette fan om de är någon vits !

Skall ringa om payback strax, såg att dom är inte rädda för att annonsera att oljan är godkänd för etec, så återstår att se om jag kan få papper från Payback på godkännandet från BRP/Rotax.
För annars är deras text på dunken = 0
Berätta gärna vad payback sa.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Berätta gärna vad payback sa.
Och här är svaret:
Payback 2-stroke snow-pro helsyntet "premium" är klassad för etec motorer enligt Rotax egna: Rotax 253 klassning. Detta betyder att oljan är lika bra eller bättre än XPS helsyntet och andra oljor som klarar dessa krav.
Man kan inte som Återförsäljare hävda att enbart deras olja får brukas för garanti då deras olja även är klassad enligt samma, alltså alla oljor som uppfyller Rotax 253 ska vara godkända för dessa motorer.

Om det om förmodan skulle ske en oljerelaterad garanti åtgärd som BRP skyller på Payback så kommer Payback hänvisa till Rotax 253. Om dom i alla fall bestrider detta så skickas oljeprov från maskinen i fråga till Invicta i Norge(www.invicta.no) ett oberoende och fristående analysbolag. Om analysen visar att oljan håller måttet enligt Rotax 253 så har Payback ryggen fri och BRP får stå för åtgärd på maskinen, om inte får Payback ta smällen och betala för åtgärden vilket verkar otroligt långsökt eftersom den uppfyller Rotax egna krav på oljan.

LUKOIL som tillverkar Payback´s olja är en av världen största oljeproducenter. Dom skulle inte skriva ut att oljan är godkänd om den inte uppfyller Rotax 253 krav för ETEC.

SVARET OVAN FRÅN: Peter Lyren Payback AB

Dock:
Jag har skickat ett brev till BRP Sweden AB, där jag frågasätter Återförsäljarnas Monopolkampanj om att enbart XPS får användas för garantins skull, monopol som också är olagligt i Sverige så får vi se om dom står bakom detta eller vilket jag är ganska säker på kommer svara att det enbart är en rekommendation, alltså ÅF skall enbart rekommendera men säga att all olja klassad enligt "Rotax 253" får användas. Svar väntar...
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Och här är svaret:
Payback 2-stroke snow-pro helsyntet "premium" är klassad för etec motorer enligt Rotax egna: Rotax 253 klassning. Detta betyder att oljan är lika bra eller bättre än XPS helsyntet och andra oljor som klarar dessa krav.
Man kan inte som Återförsäljare hävda att enbart deras olja får brukas för garanti då deras olja även är klassad enligt samma, alltså alla oljor som uppfyller Rotax 253 ska vara godkända för dessa motorer.

Om det om förmodan skulle ske en oljerelaterad garanti åtgärd som BRP skyller på Payback så kommer Payback hänvisa till Rotax 253. Om dom i alla fall bestrider detta så skickas oljeprov från maskinen i fråga till Invicta i Norge(www.invicta.no) ett oberoende och fristående analysbolag. Om analysen visar att oljan håller måttet enligt Rotax 253 så har Payback ryggen fri och BRP får stå för åtgärd på maskinen, om inte får Payback ta smällen och betala för åtgärden vilket verkar otroligt långsökt eftersom den uppfyller Rotax egna krav på oljan.

LUKOIL som tillverkar Payback´s olja är en av världen största oljeproducenter. Dom skulle inte skriva ut att oljan är godkänd om den inte uppfyller Rotax 253 krav för ETEC.

SVARET OVAN FRÅN: Peter Lyren Payback AB

Dock:
Jag har skickat ett brev till BRP Sweden AB, där jag frågasätter Återförsäljarnas Monopolkampanj om att enbart XPS får användas för garantins skull, monopol som också är olagligt i Sverige så får vi se om dom står bakom detta eller vilket jag är ganska säker på kommer svara att det enbart är en rekommendation, alltså ÅF skall enbart rekommendera men säga att all olja klassad enligt "Rotax 253" får användas. Svar väntar...
Väldigt intressant! Hade dock varit väldigt kul och se ett test av invicta innan någon börjar prova och använda tex paybacks olja. Stenmarks Maskin annonserar dock ut att paybacks olja klarar kraven för etec.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kan även tillägga att teboil 2T Snow är klassad med rotax 253 och kostar massor mindre än payback. Dock kommer jag nog ändå köra på payback för att de "känns" bättre.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
En fundering, är de verkligen värt att försöka hitta billiga oljor att köra på även om dom klarar Rotax 253 klassning. Tänkte de lär ju ta tid att få tillbaka maskinen vid eventuella haverier om åf ska skicka in oljeprov osv. Känns lite fjuttigt å klaga på nå hundringar hit å dit då man köpt skoter för 115k - 150k. Har man råd till skoter, försäkringar, service som man måste lämna in skotern på varje år för garanti å bränsle så har man nog råd med XPS olja??
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
En fundering, är de verkligen värt att försöka hitta billiga oljor att köra på även om dom klarar Rotax 253 klassning. Tänkte de lär ju ta tid att få tillbaka maskinen vid eventuella haverier om åf ska skicka in oljeprov osv. Känns lite fjuttigt å klaga på nå hundringar hit å dit då man köpt skoter för 115k - 150k. Har man råd till skoter, försäkringar, service som man måste lämna in skotern på varje år för garanti å bränsle så har man nog råd med XPS olja??
Nog har jag råd till XPS olja och har råd till en massa annat också, men att betala onödigt dyrt för något jag kan köpa billigare och ändå ha samma funktion känns ju bara dumt!

Jag ska inte bli tvingad att betala dyrt för något kan jag köpa billigare för samma funktion, kapisch?

Det handlar om principer här. Bara för att man har råd att köpa soppa för 25 kr/l betyder det ju inte att jag skulle göra det frivilligt!

Klockrent T.N.T posta deras svar när de kommer
 

Kendo

Medlem
30 mar 2013
15
0
1
Sen KAN det ju vara så att många inte är ute efter att spara pengar på olja, utan snarare vill köra på en bättre olja oavsett kostnad.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Menade inte att slå på fingrar men tycker mig bata läst priset har betydelse, har inte idas läsa hela tråden.
Sen hur vet folk att just paybacks, statoils, skulle vara bättre? :) XPS oljan är ju förhållande vis billig om man jämför med VES gold till polaris.
Sen av vilken anledning skulle inte de kunna vara så att garantin bara gäller om man kör på XPS olja. Har du köpt en ny bil och garantin ska gälla måste du lämna in bilen på en märkesverkstad på service och dom kör med deras olja. Så varför skulle de inte få vara så på en snöskoter??? :)