Köra annan olja e-tech

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sen hur vet folk att just paybacks, statoils, skulle vara bättre? :)
Sen av vilken anledning skulle inte de kunna vara så att garantin bara gäller om man kör på XPS olja. Har du köpt en ny bil och garantin ska gälla måste du lämna in bilen på en märkesverkstad på service och dom kör med deras olja. Så varför skulle de inte få vara så på en snöskoter??? :)

Tänkte de lär ju ta tid att få tillbaka maskinen vid eventuella haverier om åf ska skicka in oljeprov osv.
Finns inget som säger att payback eller Statoil är bättre men dom är inte sämre då dom uppfyller samma klassning.

Du måste inte alls köra ett specifikt oljemärke på bil för att garantin skall gälla, det är samma sak där, ta VAG Sverige tex. Som har avtal med Mobil, klart dom vill att du ska köra den så dom säljer olja men dom körde Shell innan Mobil och läser du på oljepåfyllningslocket på en ny VW så står de Castrol, så helt enkelt lika där, väljer du en olja med VW klassning typ VW 502 00 el. VW 505 00 mfl. så är den likvärdig och godkänd.

Och vad de gäller att skicka oljeprov så är ju det om dom mot förmodan inte skulle nöja sig med Rotax 253 klassning vilket jag har svårt att tro.

Skall bli intressant vad BRP Sweden AB´s VD skriver tillbaka så kanske vi kan sätta punkt och man kan köra vilken olja man vill med Rotax 253 klassning, det hoppas jag. Fördelen är ju också att jag får det skriftligt :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tänkte flika in här igen angående Teboil 2t snow och payback 2-stroke snow pro efter lite efterforskning

Som någon skrev så tillhandahåller Lukoil oljan till payback. Nu till det intressanta, Lukoil är moderbolag till finska Teboil.

Och nu blir det mer intressant:

Spec på Teboil:
Flampunkt, 110 grader
Flytpunkt, -42
Klassningar, API TC; JASO FD; ISO-L-EGD; ISO-L-GD++ Rotax 253

Spec på payback:
Flampunkt, 110 grader
Flytpunkt, -42
Klassningar, API TC, JASO FC, JASO FD, ISO-L-EGC, ISO-L-EGD, ISO-GD ++ och ROTAX 253

Resterande viskositetpunkter är exakt samma, så Teboil och payback är klassade enligt de högsta klassningarna som finns.

Bara det att Teboil kostar 55-65kr/liter istället för 100kr litern för samma olja.

Nu ska jag hålla käften om Teboil så får vi se vad brp Sweden svarar t.n.t :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Fel igen.. Krävs inte märkesverkstad på bilar.
Och frågan är om det verkligen ska behövas märkesverkstad för skoter. Bilar var det ju ett jäkla liv om då fabrikanter/generalagenter hävdade sitt monopol för att garantier skulle gälla. Så EU, biltillverkarna/generalagenter, tillverkare av eftermarknadsreservdelar och organisationer för de fria verkstäderna processade under lång tid.

Det slutade med att de fria tillverkarna och verkstäderna vann. Så efter en tid med s.k undantagsbestämmelser så blev bilbranschen DEN SISTA bransch som blev av med monopolet på delar och arbete under garantitid.
Idag kan vilken verkstad som helst, med tillräcklig kunskap/utrustning utföra service, stämpla och signera i häfte alt. bilens dator med bibehållen garanti. Förutsättning är att servicen är dokumenterad och gjord enligt fabrikantens anvisningar och att reservdelar/olja håller minst samma kvalite som märkesverkstaden erbjuder.
Tilläggas kan, att man som privatperson också har samma möjligheter.

Så varför skulle skoterbranschen nu helt plötsligt stå utanför dessa EUregler?
ArcticCat tror jag fattat poängen iaf, de har väl 3 års garanti och fri service, så det är ju ingen merkostnad för ägaren till en Kisse att åka till märkesverkstaden.

Ska bli väldigt intressant att se BRP Scandinavias svar på frågan ngn skickade till dom.

Det KAN inte bli annat än att det står att man måste ha olja efter BRP's specar. Det öppnar då för att använda andra fabrikat med motsvarande spec.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Var och köpte olja igår på Lakkapää i Torneå. Betalade 105 euro för 3 dunkar av den gula 2t full synthetic. Ca 315kr/dunk, 84kr/litern. Gick sedan ner till Halpa Halli i samma byggnad och fann Teboil fully synthetic 2t snow för 25 euro för en 4liters dunk. 58kr/litern. Det är bra pris.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Finns inget som säger att payback eller Statoil är bättre men dom är inte sämre då dom uppfyller samma klassning.

Du måste inte alls köra ett specifikt oljemärke på bil för att garantin skall gälla, det är samma sak där, ta VAG Sverige tex. Som har avtal med Mobil, klart dom vill att du ska köra den så dom säljer olja men dom körde Shell innan Mobil och läser du på oljepåfyllningslocket på en ny VW så står de Castrol, så helt enkelt lika där, väljer du en olja med VW klassning typ VW 502 00 el. VW 505 00 mfl. så är den likvärdig och godkänd.

Och vad de gäller att skicka oljeprov så är ju det om dom mot förmodan inte skulle nöja sig med Rotax 253 klassning vilket jag har svårt att tro.

Skall bli intressant vad BRP Sweden AB´s VD skriver tillbaka så kanske vi kan sätta punkt och man kan köra vilken olja man vill med Rotax 253 klassning, det hoppas jag. Fördelen är ju också att jag får det skriftligt :)
Fått nått svar än T.N.T
 
Last edited:

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Har nu suttit och läst igenom hela tråden här om olja...rätt intressant ändå
Att Paybacks olja & Teboils olja verkar vara detsamma.

Sökte upp en Teboil återförsäljare/distributör här i Sverige och skrev åt han på facebook nyss, frågade om jag kan köra på Teboil 2t snow i min 800 E-tec Freeride 2014 och ändå ha behållen garanti om nått händer för den är ju Rotax 253 klassad.

Noterade också att om man går in på statoils hemsida och kör oljeguiden på min skoter Freeride 2014 så får man upp att oljan till den skotern är specialprodukt

Gör man samma sak på Okq8s hemsida får man fram att man ska köra på Okq8 RS Extreme.

Skall besöka Haparanda nu på fredag, hoppas jag fått svar då från Teboil återfölsäljaren isåfall blir det inhandla 20 liter olja för 58 kr litern.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja ni grabbar här kommer lite info!
Vart uppringd av VD för BRP Sweden i förrgår och här kommer hans svar:

Finns inget som säger att man måste köra XPS oljan för bibehållen garanti, däremot kan inte BRP garantera någon annan olja då detta är den enda oljan som testats tusentalstimmar i testbänk hos rotax, en till anledning är att motorn är så snålt ställd på oljan så är därför extremt mycket känsligare än andra tidigare motorer.
Vad gäller garanti så om en oljerelaterad åtgärd skall göras och man kört annan olja så kommer BRP skicka oljan på oberoende analys och är den lika bra eller bättre gäller fortfarande garantin, om inte får kunden kräva att oljeföretaget bekostar åtgärden vilket dom är skyldiga att göra om man marknadsför att den är godkänd för etec som ex Payback gör, annars begår dom ett lagbrott med falsk marknadsföring.

Vad gäller Rotax 253 så är detta ej en oljeklassning utan ett oljetest som utfördes av Svensk Maskinprovning 1999 och då existerade inte etec så vilken relevans det skulle ha för om oljan funkar i etec förstår jag inte, det skall jag ringa och prata med Payback om. XPS oljan saknar klassning så att göra en likvärdig olja som den är inte helt enkelt för samma oljor som nämnts tidigare är det inte då XPS har 50% lägre flampunkt, bättre eller sämre är svårt att säga, men återkommer när jag fått svar från Payback osv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Med den insider info jag har från Payback så kan jag garantera den oljan "snopro" klarar ett garanti test. Jag vet nämligen exakt vart oljan kommer ifrån och vad det är för olja. Jag ska höra med payback om man får säga det rakt ut för allt inom olje branschen är ju en himla soppa som är så hemlig att kgb inte ens vet vad som händer där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Pratade just med en payback säljare och de säljer inte Lukoil tvåtakts olja. Däremot säljer de deras hydralolja och då står det lukoil på dunkarna för de får inte ändra märket på oljan.

Jag fick ta av munkavlen om vart Paybacks snopro kommer ifrån och det är ur samma tappkran som brp oljan dvs exakt samma olja men det står inte på dunken för payback fick sätta sitt namn på dem. Därför behöver man inte oroa sig för garantin på den oljan.

Kostar man på Paybacks challenger så överskrider den alla normer i hela världen för den är fruktansvärt bra och kommer från USA Sthefferd oil (stavning?

Teboil har man inte en aning vart den kommer ifrån eller hur bra den är, men väljer någ att åka den så se till att flampunkten är uppimot 80+ grader så ni inte sopar i en båtmotorolja som har väldigt låg flampunkt! Båtmotorolja kan ha så låg som 50-70c flampunkt och då förbränns den för tidigt på en högtrimmad skoter = sliter motorn hårt på full gas!!!!!!!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Att det är exakt lika som XPS köper jag inte. Man tar inte fram en olja tillsammans med motortillverkaren utan att det finns ett kontrakt som säger att denna olja får inte säljas under annat namn.
Precis så var/är det med Castrol. Den tidigare XPS oljan kom från Castrol och om inget är ändrat så kommer fortfarande XPS 4-taktsolja därifrån men Castrol har ingen av dessa oljor i sitt eget sortiment och har även gått ut med informationen att de själva rekomenderar XPS.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
en till anledning är att motorn är så snålt ställd på oljan så är därför extremt mycket känsligare än andra tidigare motorer.
Ja ni BRP...
4 liter olja på 6 dagars åkning, drygt 100 liter bensin = knappt 4%

Vet inte om jag kallar det snålt...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
När bränsleförbrukningen är nere under 2liter/mil så är oljeförbrukningen också väldigt låg.
Gissar på att din skoter har sölat i sig runt 4l/mil den här veckan Holm
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När bränsleförbrukningen är nere under 2liter/mil så är oljeförbrukningen också väldigt låg.
Gissar på att din skoter har sölat i sig runt 4l/mil den här veckan Holm
Ja, mellan 4-5 liter milen har den tagit.
Men varför ska den ta så mycket mer % när det blir tyngre körning?
När man ligger på skrå nerför blir det en blå rökpuff varje gång man duttar till på gasen för att sätta maskin. Det ska det inte bli av en högteknologisk 2-taktare.

Men remmen håller! Peppar, peppar...
5 dagars åkning, skurit bort en frans bara, det är rekord!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
XPS har 60graders flampunkt och Payback 110grader så glöm att det är samma olja, skiljer det över 50% i flampunkt är det inte ens samma oljebas thats it enligt Stefan Lavestam på Binol som jobbat med oljor i snart 20år, tror hundra gånger mer på Försäljningschefen på Binol än ett litet småföretag som payback, dock finns det inget bevisat att den ena är bättre än den andra enligt honom då högre flampunkt enbart är sämre vid lungnare körning, är fortfarande fundersam på varför Payback använder ett gammalt oljetest från 1999 för att motivera kunder att den klarar etec?

Payback påstår då nör jag pratar med dom att deras olja kommer från Lukoil!

A.Holm fick förklarat att kör man lössnöåkning med mycket pumpgas så går maskinen betydligt fetare på olja än relativt jämgas åkning på led där det blir mer känsligt! Vid varje omtag börjar systemet om vilket tillför mer olja än vid jämgasåkning, enligt VD på BRP Sweden.
Betyder alltså att åker man lössnö är maskinen inte lika känslig på vilken olja man kör.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
kör man lössnöåkning med mycket pumpgas så går maskinen betydligt fetare på olja än relativt jämgas åkning på led där det blir mer känsligt! Vid varje omtag börjar systemet om vilket tillför mer olja än vid jämgasåkning, enligt VD på BRP Sweden.
Betyder alltså att åker man lössnö är maskinen inte lika känslig på vilken olja man kör.
Har också läst tidigare att den pumpar in olja om man ligger och pumpar på gasen.
Att systemet börjar om efter varje gassläpp.
Känns ju urbota dumt att styrsystemet inte kommer ihåg att den för två sekunder sen pytsade in en oljeskvätt utan börjar om igen varje gång man kliver på gasen...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
När man ligger på skrå nerför blir det en blå rökpuff varje gång man duttar till på gasen för att sätta maskin. Det ska det inte bli av en högteknologisk 2-taktare.
Jag försvarar inte något men vill flika in med en sak. Jag som jobbar i bilvärden och håller på en del med direktinsprutade bensinmotorer så har jag läst på lite om dom. En direktinsprutad motor sotar mer än en vanlig pga dom går totalt sett magert men bränsleblandningen får en fetare kärna runt stiftet och magrare längre ut i förbränningsrummet. fet blandning= sot
En direktinsprutad bensin motor släpper ut mer partiklar än en diesel med partikelfilter. Nog för dom släpper ut lite men ändå.

det jag försöker säga är att det inte måste vara olja som gör att det ryker ibland.
Olja som brinner i en motor blir ofta vit rök. blanda det med lite oförbränd soppa så har vi blårök =)
Så när det svart ryker är jag ganska säker på att det är soppan som ryker och inte oljan

Jag har aldrig haft en e-tec utan garanti på men den dagen kommer jag nog överväga vilken olja jag ska köra på.
Är säker som ni säger vid lugn körning då dom "ska" dra minimalt med olja är det nog viktigare med "rätt" olja än när man ligger på full gas hela tiden så den vräker in olja.

Men jag håller med att det är i överkant på oljeförbrukningen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
XPS har 60graders flampunkt och Payback 110grader så glöm att det är samma olja
Payback påstår då nör jag pratar med dom att deras olja kommer från Lukoil!

Jag tror inte xps oljan har 60c flampunkt förens jag ser det själv. Jag hittar bara säkerhets datablad och där står upp till viken temp som är brandsäker och det är 60c som de flesta andra oljer. Visa mig databladet på 60c flash point och inte brandsäkerheten så ger jag mig. Jag hittar då inget datablad på xps oljan.

Deras tvåtaktsolja challenger och snopro kommer inte från lukoil, det ska vara att de på senare tid säljer båtmotorolja från dem då men de kände inte säljaren till.
Annars kommer all 4 takt och disel motorolja från usa.

Ang flampunkten så kan man läsa sig till att den är viktig annars skulle den inte behöva vara högre ju hårdare trimmat och vid tävling. En racingolja för cross/roadracing/dragracing tävling brukar/bör ligga på över 110c för att kunna smörja bästa möjliga på höga varv och hög värme. Kör man stenhårt med en låg flampunkts olja tappar den viktiga smörjegenskaper vid hård körning, de förbränns för tidigt.
 
Last edited: