Köra annan olja e-tech

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
konstigt att de 2 säljare jag pratat med på Payback säger att snopro kommer från lukoil då ;)
Kan absolut vara så att flampunkten på Xps är för avgaskraven i Usa men återigen försvarar inget att payback påstår att det är samma olja för det är ju fortfarande en lögn som gör att dom framstår som oseriös tycker jag.
XPS helsyntet har 65grader flampunkt såg jag nu när ja kikade databladet.

Finns ju tyvärr fortfarande inget som styrker att Payback håller lika bra eller bättre egenskaper än XPS mer än att dom annonserar och skriver ut på dunken att den klarar etec vilket inte betyder ett skit tycker jag.
Enda riktiga sättet att övertyga kunderna är ju att analysera båda oljorna och visa resultatet eller ett liknande test som Amsoil gjort, eftersom problemet är att Xps inte är klassad, hade den varit det hade det ju varit väldigt enkelt att köra annan olja utan oro.
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Jag tror på statiols racingway 2t olja, av min erfarenhet så sotar den väldigt lite.
Avgasportarna har alltid varit utan sot beläggningar, bara torka av och sätta tillbaka.
Däremot dom som har kört på xps oljan så har dom varit väldigt sotiga och suttit fast efter en säsong.
Enda nackdelen är ju att den inte är rotax 253 klassad som payback tex.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Tnt vart hittar du datablad på xps oljan? Jag hittar bara säkerhetsbladet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Man skulle behöva alla data där man kan se mätmetod för att kunna jämföra med ex Paybacks snopro. Just flampunkten mäts på 3 olika sätt och då kan man undra hur resten mäts??

Ex på hur flampunkt kan mätas.
1. Max flampunkt när den brinner helt.
2. Just när en gnista upp står.
3. Lägsta är när den typ halvbrinner.

Som jag förstår är det hopplöst att jämföra flampunkter då de testas på olika sätt vilket är totalt värdelöst tycker man.
Att försöka förstå vad flampunkt har för bet för motorn är inte lätt att läsa sig till för det finns 100a olika svar.
Men ett påstående är,,,, vid för låg flampunkt och hård körning så kokar oljan bort från cylinderväggar. Överlag så kan man se att ju dyrare oljer = högre flampunkter förutom på xps då vilket är märkligt. Man kan säga att en olja som har hög flampunkt är säkrare för motorn då kokningsrisken minskar.

Det finns mineraloljer och halvsynteter som har flampunkter på över 200c och de ska tydligen vara bra för extremt trimmade motorer för den släpper inte från cylindervägg pga värme ivf.

Paybacks chef är ingen nybörjare direkt som någ påstog,, han är närmare 50år och har jobbat med olja i hela sitt liv innan Payback så jobbade han på Omega och han var inblandad i Triborons uppstart därav att de säljer borbaserade produkter nu.
 
Last edited:

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Paybacks olja är ju inge billigare än xps oljan...men Teboil oljan som också är godkänd E-tec & low smoke samt helsyntetisk kostar 1107 kr för 20 liter!

Den kör jag på funkar perfekt!
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Paybacks olja är ju inge billigare än xps oljan...men Teboil oljan som också är godkänd E-tec & low smoke samt helsyntetisk kostar 1107 kr för 20 liter!

Den kör jag på funkar perfekt!
Jaa, det är nog många oljor som det "funkar perfekt" att köra med, men vad händer den dan ngt inte går perfekt?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kan garantera att biltemas olja också fungerar klander fritt. Är mer eller mindre omöjligt för oss hobby mekaniker att säga om en olja är bra eller inte.

För om avgasportarna sotar igen eller inte talar inte om att oljan smörjar dom väsentliga delarna.
Det jag är intereserad av är hur pass bra den smörjar det som är dyrt att laga. rengöra portarna är ju ingen big deal

Vad Castrol förklarade för oss när dom hade info om deras 4t oljor och förklarade molikyluppbyggnad mm så sa dom. Att en helsyntet olja håller oljefilmen hårdare så du kan belasta hårdare utan att filmen brister. Så jag gissar det är samma princip på en 2t olja. Men om det nu är så att en syntet brinner upp snabbare än en mineral olja så känns det som det blir pest eller kolera?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hursom, tittar man in i en e-tec med 4-500mil på XPS så ser man att den går på bra olja, det sotar på avgasportar ja men de rör sig lika lätt som på en ny motor, allt är fint. Kolvbultar sitter inte fast utan går att pressa lös utan urdragare.
 

woxis

Välkänd medlem
26 jun 2013
159
0
16
Köper man en skoter för 100-150 tusen så lärer man väl ha rå mä kvallite olja å ?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jaa, det är nog många oljor som det "funkar perfekt" att köra med, men vad händer den dan ngt inte går perfekt?
Den är ju Etec godkänd så...

Det här med att det ska vara speciell olja till vissa skotrar lär komma att släppas på mer å mer.
Tvekar starkt på att enbart VES Gold är det som gäller till Polaris om låt säga 1-2 år.
Kommer nog finnas godkänd Polaris olja då av andra märken också
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Den är ju Etec godkänd så...
Problemet är ju att dom inte kan styrka skrivelsen att den är godkännd för etec då dom inte testat oljan i 1000 tals timmar som Rotax har gjort med Xps.
Återigen så är Rotax 253 ingen oljeklassning, det är ett oljetest som Svensk Maskinprovning gjorde 1999 och då fanns inte etec motorn, så hur dom menar att den skrivelsen på dunken styrker att den är godkännd för etec är för mig en gåta.
Rotax har inte ens hört benämningen Rotax 253 så vad den märkningen fyller för funktion över huvud taget skall jag tala med Payback om, känns som ett PR-trick tycker jag, de står Rotax på dunken och en siffra och vips tror kunden att den här oljan måste ju vara kanon!
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Den stora grejen är ju inte direkt kostnaden, utan det är att slippa köra 7mil eller beställa
Så jag kommer inte att köra på xps.

Om det är priset ni gnäller på så kan ni fara över till finland där kostar xpsen ca 300-350 kr dunken beroende på euro kursen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har det hänt något nytt på denna front kring oljor och e-tec? Skulle behövt olja tills i morgon och har en dunk Polaris VES olja ståendes som jag antar funkar alldeles utmärkt. Sen blev jag sugen att testa Payback eller någon annan olja som ryker mindre än XPS.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Gör ett wiscotest genom att frysa ner båda oljerna i varsin behållare. Häll sedan ut dem samtidigt och Rinner den olja du vill prova lika lätt vid 20c- som XPS oljan så tuta och kör. Rinner den tilltänkta oljan lättare än XPS oljan så kan du också köra moptorn får då bara lite mer olja ,,,de är om den är segare de är farligt.
Flamfarter och andra egenskaper som jag tjatat om tidigare behöver man inte bry sig i när man kör en standard sportskoter för alla märken provar ju fram en bra olja och de är samma trimgrad på alla sportmaskiner i dag.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Kört ett par dunkar payback i 800 e-tec för ett par år sen men tyckte inte den rök mindre än XPS, däremot luktade den ännu värre och är dessutom dyrare. Köp Ipone om du inte vill ha en olja som inte luktar apa, finns nu även godkänd för e-tec om man vill vara noga med det.

Annars vill jag påstå att i princip vilken som helst av dagens helsyntetiska oljor funkar lika bra. Har flera vänner som kör bla. Texaco, Mobil och Q8. Man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar i hyllan.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det blev ves-oljan som fick åka i. Den fanns ju resan och jag tvivlar atten halv tank "kvalitetsolja" med polarismärke skadar motorn allt förmycket
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kört ett par dunkar payback i 800 e-tec för ett par år sen men tyckte inte den rök mindre än XPS, däremot luktade den ännu värre och är dessutom dyrare. Köp Ipone om du inte vill ha en olja som inte luktar apa, finns nu även godkänd för e-tec om man vill vara noga med det.

Annars vill jag påstå att i princip vilken som helst av dagens helsyntetiska oljor funkar lika bra. Har flera vänner som kör bla. Texaco, Mobil och Q8. Man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar i hyllan.
Jag skulle inte våga köra vilken som helst olja för oljepumparna och oljespridare är byggda för ett vist wisco för att ge den olja motorn ska ha. De skiljer våldsamt mycket i wisco mellan oljerna i kyla.

Om du körde Paybacks Snow-pro olja så är de i stort sett samma olja som XPS den ryker lika och luktar lika tycker jag, har kört båda. Paybacks Challenger är däremot bättre på de planet den ryker och luktar mindre men gott. De har numera en värstingolja som heter SRX-9000 den har jag inte kört för den är för dyr för mig (fattigjon)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Paybacks Snow-pro är en bra olja men rätt viskositet , men det är onödigt att betala extra för payback namnet då lukoil 2t snow är samma olja, går att köpa för 69kr/litern på lösvikt.
Har kört upp ca 80liter lukoil de senaste tre säsongerna så den funkar bra kan jag med gott samvete säga.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Paybacks Snow-pro är en bra olja men rätt viskositet , men det är onödigt att betala extra för payback namnet då lukoil 2t snow är samma olja, går att köpa för 69kr/litern på lösvikt.
Har kört upp ca 80liter lukoil de senaste tre säsongerna så den funkar bra kan jag med gott samvete säga.
Hur vet man att det är samma olja, gjord efter samma recept men med olika etiketter??
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag skulle inte våga köra vilken som helst olja för oljepumparna och oljespridare är byggda för ett vist wisco för att ge den olja motorn ska ha. De skiljer våldsamt mycket i wisco mellan oljerna i kyla.

Om du körde Paybacks Snow-pro olja så är de i stort sett samma olja som XPS den ryker lika och luktar lika tycker jag, har kört båda. Paybacks Challenger är däremot bättre på de planet den ryker och luktar mindre men gott. De har numera en värstingolja som heter SRX-9000 den har jag inte kört för den är för dyr för mig (fattigjon)

Inte vilken som helst. Läs att man behöver inte behöver ta den billigaste i hyllan.

Oljorna jag nämnde ovan har vi testat i kyla mot XPS och VES GOLD för nått år sen. Om jag inte minns fel så var VES oljan mest trögflytande. Men med liten marginal hur som helst. Alla de var väldigt lika.

Skotrarna har körts flera hundra mil på oljorna, det hade visat sig ganska snabbt om dom inte hade varit lämplig att använda.