Köra annan olja e-tech

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Finns redan disskuterat lite här och där men tänkte starta en egen tråd i ämnet och försöka få fram lite fakta vad som används och hur det funkar, altså:

-Vilken olja kör du ( förutom BRP olja)?
-Hur länge har kört på den?
-Lukt/rök bättre eller sämre?
-Övrigt att notera?

Är less på att bli skinnad på 600:- per dunk för BRP helsyntet då den luktar dåligt och skotern ligger på +4% i oljeförbrukning dvs när man tuktar igenom styvt 4l/mil bränsle så går det olja för nästan 20kr/mil!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Åka annan olja e-tec?

Har kört på Arctics helsyntet i många år nu.
Senaste två åren i E-tecen.
Funkar bra enligt mig.

Dock så blev den rejält mycket dyrare i fjol då dom slutade att tillverka den på licens här i sverige och började skeppa hit oljan från USA.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Sv: Åka annan olja e-tec?

Att köpa en kartong BRP's delsyntet blir ju rätt billigt. Dvs 3.78l X3. Har sett priser på ca 900/kartong.
Tror det är svårt att komma så mycket lägre med en kvalitetsolja.
Helsynteten ligger på ca 1300/kartong.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Jag vet, men den stinker + att jag stör mig rent allmänt på prissättningen på BRP olja/remmar mm, först säljer dom mig en oljesnål maskin som måste ha "superolja" sen tar den massor med olja, en olja som kostar mkt och luktar så folk bakom mår illa = inte ok! Sen så är det sjukt att en dunk kostar 600:- när dom beviserligen har fet marginal då man kan köpa 3 för 1350...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Sv: Åka annan olja e-tec?

Att köpa en kartong BRP's delsyntet blir ju rätt billigt. Dvs 3.78l X3. Har sett priser på ca 900/kartong.
Tror det är svårt att komma så mycket lägre med en kvalitetsolja.Helsynteten ligger på ca 1300/kartong.
Men då får man ju bara delsyntet också...
 
Reactions: trixa

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Precis!
Nu släpper vi BRP oljan för gott i den här tråden!!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sv: Åka annan olja e-tec?

Varför vill man åka på en delsyntet för 80kr/liter när man får en bra helsyntet för mellan 60-80kr när man köper i 20-25liters dunkar.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Varför vill man åka på en delsyntet för 80kr/liter när man får en bra helsyntet för mellan 60-80kr när man köper i 20-25liters dunkar.
Och då syftar du på?
Är lite sugen på statoils helsyntet, någon som provat?
 
Reactions: Mr snow

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Sv: Åka annan olja e-tec?

Texacos racingolja kostade runt 60kr/l då jag köpte en tjuga sist.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sv: Åka annan olja e-tec?

Och då syftar du på?
Är lite sugen på statoils helsyntet, någon som provat?
Många av mina vänner kör på statoil oljan och det har då funkat fint. Även ok/q8 rs extreme, själv kör jag aspen oljan i allt förutom RMK:n, dock är den svår att få tag på. Så jag tror det blir rs extreme nästa gång om de inte har aspen hemma till rätt pris.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Någon som åkt etec på Statoil oljan oxå? Tror säkert den funkar bra, är ju bra mkt mer prisvärd, vet dock ej hur den luktar för bakomvarande...
 
Reactions: trixa och Mr snow

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Helsynteten från statiol var inte billigare än BRPs, verkar ja dragit iväg prismässigt på slutet så får söka vidare.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Sv: Åka annan olja e-tec?

Jag kör på Texaco Motoex 2T, köper på 20L dunk. Har inte haft någon e-tec ÄN men kommer fortsätta köra på den när nya summiten kommer, (800 e-tec)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Ohej å hå, sitter och försöker läsa på lite, inte lätt att sätta sig in i allt. En stor fråga i det hela är ju oxå, är alltid en helsyntet bättre än en delsyntet?
Har läst mkt positivt om delsyntet oxå, som påstånden om bättre smörjning för lager och bättre konservering mot rost tex, mest negativa med del verkar vara lukt? Sen en annan faktor, ska man satsa på hög flampunkt kanske? Verkar som en olja med låg flampunkt mer eller mindre fungerar som "oktansänkare", vet dock inte om det är nått märkbart?
Om hög flampunkt är bra så seglar Motul Snow oljan upp högt på listan (300kr/4l, flampunkt 115, ) då den är beprövad av mig själv (dock ej på etec) och andra med gott resultat och ingen stinkolja, en annan delsyntet som har fått över lag bra kritik förutom ev lukt? är statiols delsyntet som kan köpas för ca 60kr/liter så den känns ju gode lockande, annars lockar texacos motoex oxå (dock låg flampunkt, 82 grader). Hur köper ni den så billigt, listpris 545kr/4l... Frågade vad en 20a skulle gå lös på på macken men hon i kassan var inte riktigt insatt i ämnet så att säga så kom inte riktigt nån stans där.
Puh, ja
 
Reactions: Henka023

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Sv: Åka annan olja e-tec?

Jag köper den genom mitt gamla jobb. Så jag köper den i princip till inköpspris. Jag har kört på den i mina tre senaste maskiner. Mxz 800, F7 och Summit 800R med gott reslutat. F7 motorn "öppnade" jag pga läckande vevaxel tätning. Den var mycket fin inuti, ytterst lite oljeavlagringar på kolvtoppen. Jag hade kört över 200mil på den oljan innan.

Hittar du den inte billigare än så finns det nog någon annan likvärdigt olja till bättre pris. Men om du har något närliggande företag som håller på med skogsmaskiner eller traktorer. Kolla vad dom har och om de eventuellt kan ta hem 2-takts olja, de har oftast minst påslag på priset. Köpa på macken är DYRT!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sv: Åka annan olja e-tec?

Precis olja köper man inte på macken, bättre att knalla in till någon entreprenad butik och köpa olja i 20liters dunk blir billigast så.

För att svara på Macke76 fråga om statioil + etec så kör iallafall 1st med statoiloljan och den luktar lika illa, men problemet är nog inte själva oljan i sig utan snarare den mängd som pressas igenom systemet...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Har kollat, har två leverantörer i Umeå nästan bredvid varandra, ska åka förbi där och snacka lite när jag hämtar lite grejor i stan ( balanserat tran bl.a., ska bli skoj att se om det märks nån skillnad), en levererar Statoil och en OKQ8 sen har dom nog fler märken, Statoil delsyntet 600 för 10l ligger bra till nu men får se vad som finns, när det ska igenom 4+ procent hela tiden dvs 1,5dl/mil är jag inte speciellt orolig över smörjningen iaf, snarare att det ska becka ihop totalt... ;)
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

jag och två kompisar med rave 800etec -12 har kört mellan 150-185 mil var med shells röda 2t olja. Kommer inte på namn å beteckning nu...:)