Köra annan olja e-tech

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Den där oljetanken från XPS oljan slår ju ut lungorna totalt om man ska hålla stumt en stund för o komma loss/vidare. Jag har då haft svår andnöd ett par gånger då lungorna helt lagt av efter ett andetag av den röken. Polarisens VES olja sticker inte lika fränt så om den är lika bra så vore det ju kanon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De här har jag skrivit många ggr under årens lopp men de föds ju nya stjärnor varje dag så jag upprepar mig.
Vill man ha den mest rök/ luktfria och minst farliga oljan så ska man köpa Maxxima som förr hette Torco. Den va godkänd för inomhusarenor supercross i Usa för över 10 år sedan ev nu också? Jag har även kört den och de stämmer nog att de ryker/luktar lite men jag tycker inte den ryker/luktar mindre än Aspen. Triboron tvåtaktsolja påstås ryka/lukta lite också men den har jag inte provat pga priset. Men jag kör fortfarande Triboron drivmedelsförstärkare och går då medvetet ner 1% i oljeblandning (tankblandning) för att på så sätt få mindre rök och alla antifriktionsfördelar med borpulvret. Jag kör normalt 4% i tank men kör då 3% med ca 1 dl triboron.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Den där oljetanken från XPS oljan slår ju ut lungorna totalt om man ska hålla stumt en stund för o komma loss/vidare. Jag har då haft svår andnöd ett par gånger då lungorna helt lagt av efter ett andetag av den röken. Polarisens VES olja sticker inte lika fränt så om den är lika bra så vore det ju kanon.
Det beror inte just på XPS oljan utan mängden som förbrukas. En e-tec förbrukar relativt mycket olja. En Polaris förbrukar väldigt lite olja. Kör du VES i en e-tec så har du ändå samma fenomen för stackaren som måste dra i skidan.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Häll i vilken 2-taktsolja som helst. Funkar bra att köta på OK Q8 Sprint. Min 800 e-tec 2014 har gått 750 mil och den här inte fått smaka på xps olja den 2015.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Med facit i hand...efter 6 underbara men jobbiga timmar i en ravin så kan jag bara konstatera att ski-doo, polaris och lynx är exakt lika bra på att skapa andnöd hos folk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Med facit i hand...efter 6 underbara men jobbiga timmar i en ravin så kan jag bara konstatera att ski-doo, polaris och lynx är exakt lika bra på att skapa andnöd hos folk
Dock händer det lite mer ofta hos skiddeledo och lynx maskinerna då dom fastnar mer :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Haha, i den ravinen kan jag nog hålla med till viss del...just det att ski-doon drar uppåt på skrå är ju ofördelaktigt, helt klart. Men med lite övning och lite justering av fjädring så lär det nog funka hyffsat. Jag och min kompis hade kanske inte kunskaperna egentligen att köra sådär så vi kanske valde lättare vägar initialt men efter någon timme så gav man sig på och lyckades med saker man inte trodde det var möjligt. Vi tog oss ju framåt och mellan oss två skiljer det ju inte så mycket i kunskap men han har ju en Pro-RMK 163" och jag skulle påstå att vi satt fast lika mycket. Det berodde sällan på maskinen utan att man fegade ur. Till mitt och lynxägarens försvar så körde ju vi "kortbandare" med "bara" 154"...:)

De andra tre var ju lokala förmågor från din ort så de hade testat det där tidigare så de tog svårare linjer ibland så vi fick lyfta deras skotrar också. Våran "guide" hade två favorit uttryck..."de é luuungt" och "det blir bättre längre fram..." Det blev det aldrig.... Han bara skrattade mer och mer när vi fastnade :)
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Det beror inte just på XPS oljan utan mängden som förbrukas. En e-tec förbrukar relativt mycket olja. En Polaris förbrukar väldigt lite olja. Kör du VES i en e-tec så har du ändå samma fenomen för stackaren som måste dra i skidan.
Hur man än vänder sig så har man aschlet bak! Du har nog tyvärr rätt :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tror jag vet vart ni körde, jag och polarn körde där i söndags med våra 146or. Och det var utmaning med alla jävla skrå spår som var som väggar ibland så man kunde studsa till rätt hårt ibland :) Körde hela vägen nerifrån och upp. Såg ut som ni hade fegat ur den vid en vänstersväng rätt långt ner :) (antar att de var kört uppefrån och ner.)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vi körde upp en liten bit i en annan ravin först sen kom vi uppifrån och åkte ner mot sjön igen och ut för mer eller mindre ett stup (kanske 30m högt) in i ravinen. Där någonstans började jag fundera om det var en bra idé överhuvudtaget för jag kunde i min värld aldrig förstå hur fasen vi skulle komma upp för något liknande igen. Sen började jobbet :) Vi letade oss sakteliga uppför ravinen (inget fegande utför här inte) igen upp till fjället. Största utmaningen var nog egentligen gamla spår även för oss men dels var de ju färre och de hade ju lite puder på. Men jäklar vad det kan bli olustiga slag fram när man kör på dem liggande på skrå. (Vi fegade aldrig ur på hela tiden. Trodde det var stopp på ett ställe för det blev stenblock och öppet vatten men vi tog oss runt det också.)

Hemma har vi ju inte den där typen av terräng tyvärr men satan va kul det var. Tror dock jag åldrades 10 år på en dag där en stund. Var ganska ledbruten på söndagen men det var det värt. Är återställd nu.
 

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Någon som provat Ipones etec godkända snow racing?

Ester-baserad olja sägs ju vara bra

XPS är hemsk. Sticker i ögonen vid uppvärmning 👎🏼
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Någon som provat Ipones etec godkända snow racing?

Ester-baserad olja sägs ju vara bra

XPS är hemsk. Sticker i ögonen vid uppvärmning 👎🏼
Iom att den luktar jordgubbe i avgaserna så skulle jag inte prova de är ju lekstuga. De lär krävas rätt mycket kemikalier för att få avgaserna att lukta jordgubbe och de är säkert inte bra för motorn.
Om du vill ha minimal rökutveckling så köp Torco maxima eller Aspen. Torco oljan nedan är godkänd i e-tec men Aspen måste du göra ett test genom att frysa ner både xpx oljan och Aspen. Jämför hur de rinner i kyla den tilltänkta oljan får inte va trögare i ca -20 c än en godkänd e-tec olja de är viktigast.

https://www.skoterdelen.com/snoskoter/tillbehor-for-skotern/oljor-kemi/maxima-tundra-r-snowmobile-378-liter-48087
 
Reactions: Henka023

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Finns det någon olja som är etec- "godkänd" på typ 20 liters dunk eller större? Uppenbarligen är ju plastdunkarna det dyraste när det kommer till oljor...i allfall motorolja till bilar. Man kan ju få ner priset till rimliga nivåer när det blir stor dunk eller fat. Så jag tänkeratt det kanske blir samma med 2t-olja.
 
Reactions: ollebullzor

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag köpte 5 lite på lösvikt. Jäklar vad den var blaskig. Kan en olja vara för blaskig?
På en tvåtaktare gör de inte inget att den är blaskigare än oljan tillverkaren rek man får absolut inte köra segare olja än tillverkare rek. Den kommer dra mer olja för blaskigare olja går igenom oljemunstyckena lättare. Oljepumpen är justerad för att trycka segare olja genom munstyckena så nu kommer de bli en virvel i oljeburken. De är bara hälsosamt med mer olja in i motorn så kör den oljan om du har råd med mer förbrukning.
 
Reactions: eing9911