Köra annan olja e-tech

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Mas såklart:
Jobbar som smörjtekniker inom industrin, pysslar inget i arbetet med förbränningsmotorer...
Det är bara en hobby. Vill inte vara spydig heller, är bara mitt val att jag inte tänker använda mig av Triboron/Payback.

Läsvärt: http://www.carbibles.com/additives.html

Bor är en bra EP-tillsats, men det bygger beläggningar du inte ser med blotta ögat.

Det har laborerats med bor i smörjmedel många år. Långt innan Triboron, som jag tror var först med 2-taktsolja. Om det nu var så revolutionerande inom 2-taktsmotorer:
Alt 1. Hade blivit uppköpt av en gigant innan patent och nerlagt.
Alt 2. Hade blivit uppköpt av en gigant som använts sig av produkten/tekniken.
 
Reactions: Skoglund490

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Nja, bor man i närheten av en swedol butik är de både billigate och enklare att gå in å köpa en dunk rs extreme:)
Bor själv nära en swedol butik så blev intresserad. Men antingen är det jag som är dålig på att leta eller så har dom inte den oljan på hemsidan för jag hittar den inte. Någon som vet artikel nummer på den?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Re: Åka annan olja e-tec?

Jag har haft full koll/insyn på hur bra Bor funkar sedan Triborontiden tack vare jag känner en av säljarna på Payback.
Hojar/bilar/sloter/traktor/gräsklippare /båtar/och allt inom rc. Det är frågan om ca 7 år utan problem. Bara fördelar annars hade payback inte fått sälja så bra som dem gör av borprodukter.

Bilarna och traktorerna har såklart gått flest mil och timmar och då talar vi om flera tusen mil om året. Och traktorerna/dumprar/lastbilar payback håller stenkoll på körs dynget runt året runt i gruvor mm.

Paybacks håller hårt i alla bor produkter för det säljer som smör både inom industri och på transport sidan.

Jag rek även Payback bor torrsmörj (ingen olja i) till variatorn mm, blir som vitt pulver på alla rullar/glidklackar och halt som F
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Bor själv nära en swedol butik så blev intresserad. Men antingen är det jag som är dålig på att leta eller så har dom inte den oljan på hemsidan för jag hittar den inte. Någon som vet artikel nummer på den?
De är beställningsvara, fanns dock en dunk hemma i hudik som ja köpte 1280+moms för 20L
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Sv: Åka annan olja e-tec?

Mas såklart:
Jobbar som smörjtekniker inom industrin, pysslar inget i arbetet med förbränningsmotorer...
Det är bara en hobby. Vill inte vara spydig heller, är bara mitt val att jag inte tänker använda mig av Triboron/Payback.

Läsvärt: http://www.carbibles.com/additives.html

Bor är en bra EP-tillsats, men det bygger beläggningar du inte ser med blotta ögat.

Det har laborerats med bor i smörjmedel många år. Långt innan Triboron, som jag tror var först med 2-taktsolja. Om det nu var så revolutionerande inom 2-taktsmotorer:
Alt 1. Hade blivit uppköpt av en gigant innan patent och nerlagt.
Alt 2. Hade blivit uppköpt av en gigant som använts sig av produkten/tekniken.
Fick inget riktigt svar av dig om varför inte Triboron skulle vara bra....
Och det blev mycket engelsk text att läsa i länken, men de enda kommentarerna som textskrivaren egentligen har om Bortillsatser är att han inte vet något om dem för att han inte testat dem. Däremot så säger han att den tillverkaren av Bortillsats som han tar upp, faktiskt verkar att ha gjort en gedigen undersökning/forskning av sin produkt eftersom de t.o.m törs att ha en tillsats för båtmotorer som har ett betydligt hårdare liv än en bilmotor (enl textskrivaren)

Absolut så ska du få välja att inte använda Triboron. Jag ska iallafall prova, men det blir på en SRV (koncentrat) och en G-touringen (separatsmörjning) E-tecen törs jag inte prova på ännu....
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Sv: Åka annan olja e-tec?

dedär är gamla oljan och den gjordes av castrol. Blev en ny helsyntetolja iom 800e-tec
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Undrar hur de är me garantin att åka på Payback snopro eftersom stenmarksmaskin säljer den och det står att den uppfyller kraven för etec, dom är ju dessutom brp ÅF !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nu har jag bra inside info från Paybacks chef. Paybacks Snopro olja är exakt samma som SKIDOO Brp oljan:)

Den kommer från samma grundfabrikat och har exakt samma ingredienser, kommer från samma tappkran så att säga.

Så man kan lugnt åka den oljan med andra ord.

Stenmark har drive på den olja mf saker dem säljer ut billigt just nu 399kr 4L. ordinarie pris kommer senare och det blir ca 499kr 4L.

Då vet vi redan hur den kommer ryka och fungera redan så jag slipper utvärdera så noga.:) Men det blir kul ändå att jämföra den mot challenger jag kör nu.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Lika klassningar är det möjligen eftersom den är ok för e-tec.
Varför skulle payback sälja brp olja till ett lägre pris under ett annat namn?
Dom kanske köper teboil dunkar och sätter en egen etikett på dom:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Lika klassningar är det möjligen eftersom den är ok för e-tec.
Varför skulle payback sälja brp olja till ett lägre pris under ett annat namn?
Dom kanske köper teboil dunkar och sätter en egen etikett på dom:)
Många oljer från olika bolag är exakt samma olja. De stora oljebolagen köper ibland från samma fabrik där de får välja bland hundratals olika blandningar men vi konsumenter får sällan/aldrig reda på vilka som är exakt samma.

Sedan tar oljebolagen helt olika priser och kallar sin olja olika namn. Skidoo trissar upp priset till vad dem vill för många törs ju inte köra annan olja. Brp helsyntet oljan kostar ju över 700kr för 3,7L så skidoo tjänar storkovan på det.

Ett bra ex för några år sedan var ju Biltema som sålde statoils oljer med biltema logga snorbilligt.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Med risk för att låta dryg så skulle ja vilja ha bevis på att payback är xps olja och att biltema är samma som statoil innan ja kallar det nåt annat än hörsägen.
Fast om nu payback är samma olja som brp xps så går den ju bort direkt ändå för tråden heter ju åka annan olja e-tec.
Och ska payback försöka sälja den för 549 så tror ja inte många kommer vara intresserade då det skiljer för lite mot xps oljan!
Åter till topic
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Sv: Åka annan olja e-tec?

Farsan hade tagit hem flera dunkar med gulf delsyntet, någon som vet något om gulf i samband med skoter
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Min 600 e-tec drar 2,9% olja och med tanke på att e-tec motorerna drar så lite bränsle, min har dragit i snitt 1,61 liter per mil, handlar det inte direkt om några mängder. Har man en skoter som drar så pass lite känns det dumt att snåla på oljan när man tjänar så otroligt lite pengar per mil. Har man en skoter som drar 6-7% olja tjänar man såklart mer på att köpa billig olja, men enligt mig så borde man kanske lägga energin på att lösa problemet med den sjuka mängd olja skotern suger i sig istället för att jaga kronor i oljepriset.

I min värld finns det bara en anledning till att spilla i annan olja och det är om man står där med tom behållare på en söndag och det kliar i tummen :)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Mötte precis en e-tec 600 -12 som åkt 390mil på lite allt möjligt. Ända han vart noga med enligt utsago var att han aldrig blandade olika utan toppfylde när bytta var nästan tom med den nya oljan han köpt. Köper 4liters eller 1liters enligt honon själv.

skickat via tapatalk från S3an
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Sv: Åka annan olja e-tec?

Läste ett intressant inlägg på snowest om en som mailat xps lubrication och frågat om vilken klassning deras olja har:

Hello xx

Thank you for the question.

Unlike automotive, marine, and motorcycle oil production, the two-stroke small engine oil industry (including snowmobile engine oil) is unregulated. There are API, JASO and other classifications used on some snowmobile oil, but they are voluntary. So, to answer your question about seeing XPS oil certifications, there is nothing to provide since we do not certify to any standard.

Though the current synthetic and semi-synthetic XPS lubricants would likely exceed API-TC and JASO FD minimum performance levels, they are not certified in order to maintain confidentiality and protect the significant development cost of new oil. Since it is not required to certify snowmobile oil we do not do so in order to protect our formulation. At BRP, our oil is developed in three stages; the final stage is validation in every engine in application before earning engineering approval. With the new E-TEC technology, the latest generation of XPS was more than a $3 million investment and is a trade secret, hopefully preventing independent/aftermarket oil companies trying to copy and potentially manufacture a similar formula without the engineering and development expense.

XPS two-stroke snowmobile oils are application specific and have different viscosity and custom additive packages engineered for the highest performance and best engine protection in Ski-Doo engines. BRP has a long-standing engineering partnership with a supplier that leads the development of small engine lubrication products. Our supplier uses its in-house dyno facility and world class development laboratory to produce the only oil that BRP engineers approve for E-TEC to give Ski-Doo owners the best oil for peak performance, engine protection and engine longevity. When it comes to XPS lubricants, we are fully engaged with our oil partner and we mutually share intellectual property to optimize finished fluids – no other lubricant manufacturer can claim this or claim to know as much about the lubrication needs of our engines.

As for the smell, you may have noticed the change in color (last year) of our synthetic from brown to red. We identified the brown dye to be a contributing factor to the added odor. We have had positive feedback since that change. We would also like to point out that the E-TEC in general smokes substantially less than previous platforms and the odor is much improved since those days.

If you have any further questions, please fill out the form again at XPSlubricants.com, as we cannot receive replies to this email address.

Thank you for being a valued BRP customer. Enjoy the new Summit!

XPS Lubricants
Vilket betyder att vi kan köra på vilken kvalitetsolja som helst, utan att brp ska ha nå att säga till om vid garantiärenden.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Sv: Åka annan olja e-tec?

Visst är det så. Skulle det däremot visa sig att det är oljans fel att du står med ett motorras så är det hejdå garanti.
Och det är precis så det står i alla broshyrer, instruktionsböcker, på oljetanken osv.
XPS oljan är speciellt framtagen för rotax motorn osv.. Vi rekomenderar att alltid använda XPS olja. Skador framkallande av olämplig olja kan komma att upphäva garanti.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Läste ett intressant inlägg på snowest om en som mailat xps lubrication och frågat om vilken klassning deras olja har:



Vilket betyder att vi kan köra på vilken kvalitetsolja som helst, utan att brp ska ha nå att säga till om vid garantiärenden.
Tydligt det, mycket intressant måste jag säga.
Visste inte att klassningen var frivillig, det är den då inte på motoroljor.