Köra annan olja e-tech

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Sv: Åka annan olja e-tec?

Kletigt värre, men som asker sa så handlar det nog inte om oljan i sig.

Men jag lär ju se hur det kommer se ut på min, kommer fortsätta köra på Texaco oljan och den har som sagt funkat fin fint i mina tidigare maskiner.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Är det ingen som luskat fram beteckning och "tillsatser" i xps oljan så man vet vilken olja som är likvärdig eller bättre och som i så fal är ok att köra på? Har kört 237mil på shells advance 2-takt nu utan att spränga motorn men börjar få slut på olja... lutar åt en dunk q8 rs extrem 20L från swedol:)
 

swejok

Medlem
24 feb 2012
40
0
6
Kiruna
Sv: Åka annan olja e-tec?

Jag kör min 800 e-tec på delsyntet från Lakkapää=billig, inga som helst problem efter 50 mil. Möjligtvis ryker den mer än jämfört med xps helsyntet.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Ja, stenmarkmaskin säljer payback och skriver att den är ok för e-tec, så det är ju ett alternativ. Men ja skulle nog hellre köpa 20l dunk m 2-taktsolja så man kommer ner i pris lite til:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Det har kommit en ny paybackolja som är klassad Rotax E-tec . Det står på dunken speciellt framtagen för rotax 2-takt inklusive e-tec. Ska ge låg rökutvekling.

Den heter Snow-pro Special full syntetic.

Klarar.API,TC,JASO,FD,ISO,L-EGC,ISO-L,EGD.ISO-GD++ROTAX 253.

Pris ligger runt 396kr för 4L men går köpa 20L också = billigare.

Men deras lite dyrare challenger klarar e-tec också men det står inte uttryckligen på dunken.

Jag har köpt 8l som test ,,återkommer snarast med ett utlåtande av rökutveckling ivf. Hur bra den är i längden och hur den sotar utblåsventiler får tiden utvisa.

Här i kramfors finns återförsäljare för payback. Bergs lantbruk (Torbjörn Holmsten) och Locknersbilochmc.

Kontakta Bergs Lantbruk Torbjörn Holmsten om ni vill köpa 20l eller 60-200L fat för han jobbar för payback och kan fixa det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Boost III, ok va tror du om q8 rs extreme i e-tec? Annars ska ja kolla med holmsten
Jag har inte en blekaste aning om q8 är en bra olja. Om den har samm klassningar som BRP och Payback så bör du kunna köra den och hoppas den är bra.

Men Köp för säkerhets skull Paybacks olja så får du en garanterat bra olja Speciellt Challenger med eller utan Boron. Jag kör challenger "utan" boron pga lägre pris men sopar i paybacks drivmedelsförstärkare 0,1 % för att komma undan billigt och fortfarande få boron i motorn. Drivmedelsförstärkaren kostar ju bara 215kr och räcker till 1000L.

Jag hörde lite priser i dag 20L Challenger låg på 109kr L kostar minst 130+ på 1L burk. Med den oljan finns ingen risk för rostbubblor som tar väck vevlager, det har jag noga koll på så det kan jag garantera.

Den nya Billigare Payback sno-pro får man lös för runt 76-78kr L (På 20L dunk) 1L pris 100kr L men den har jag inte någon koll på än.

Payback är ju helt Svenskt oljebolag så vi måste ju stödja dem :)

Ring Tobbe på payback 070/3900544 så fixar han 20L dunkar eller hel lasbil med släp om ni vill :bigsmile:
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

payback challenger utan keramik går på 109+m litern vid köp av20L dvs 2725:- ink m. För 20L.
Köper man 5st 4l dunkar av samma olja från stenmarks blir de 1500:- ink moms för 20L
 
Reactions: Wolves

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

payback challenger utan keramik går på 109+m litern vid köp av20L dvs 2725:- ink m. För 20L.
Köper man 5st 4l dunkar av samma olja från stenmarks blir de 1500:- ink moms för 20L
Nu tänker du på fel olja. Stenmark har inte ens Paybacks challenger "UTAN bor" Han har bara Challenger keramik bor och den kostar där 189kr L. Som ref tar Torbjörn 152kr för samma olja på 1L förp och säkert närmare 20kr billigare på 20L dunk.

Däremot Paybacks sno-pro kostar 76 eller 78kr L om man köper 20L av Torbjörn. Är det den oljan du far efter hos stenmarks? Om så är fallet menar du att Stenmark kan sälja Payback Sno-pro 5 dunkar för 1500kr? Om det är sant är det otroligt billigt då bara förpackningen kostar en hel del.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Fel av mig boost, de är sno-pro som stenmarks har http://www.stenmarksmaskin.se/payback-snowpro-2t-helsyntetisk-4l-p-19020-c-931.aspx sen vet ja inte om det är den som payback säljer 109+m/L i 20L förpackning eller om det är nåt mellanting mellan sno-pro och keramik?
Den oljan du länkar till (Payback Sno-pro) går att köpa för 79krL vid köp av 20l dunk. Köper man 60L får man den för 69krL av Payback Tobbe.

Payback Challenger kostar Hos Payback Tobbe.

1 L 132kr
4L 125kr L
20L 109kr L
60L 97 kr L

Man bör köpa 60L ser det ut som :amuse:
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Ser bra ut men det där är väl plus moms? Vad är skillnaden mellan sno-pro och challenger? På paybacks hemsida finns inte sno-pro, bla därför ja trodde att det va challenger som stenmarks säljer:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nej priserna är ink moms !

Skillnaden mellan Snopro och challenger har jag inte kollat exakt om de har samma klassningar men snopron har i stort sett alla klassningar som finns så det är bara frågan hur den funkar och ryker som vi inte vet än.
Flampunkt är 110grader på snopro och 80gr på challenger. Det säger mig att challenger kan tänkas sota mindre vid lugn körning. 110gr flampunkt gör att oljan inte förbränns lika bra vid lungnare åkning så ev kan den sota ner avgasventiler mer. Men det får tiden utvisa man kan aldrig veta hur renlig den är förens den körts ett längre tag.

Flyttempen tror jag var lika om jag mins rätt.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Åka annan olja e-tec?

Varför inte köra på BRP's delsyntet (svarta dunkar) godkänd i E-tec och hyfsat pris. Har fungerat klockrent i alla mina maskiner.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Re: Sv: Åka annan olja e-tec?

Ja det kanske de är det klokaste på slutet. Hyffsat prisvärd och godkänd vid eventuella reklamationer:)