Köra annan olja e-tech

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Har ringt runt lite, trodde att uppdaten på 2011 (kolvbytet vid 500 mil) mer var som en fri service, visade sig dock att det rör sig om en förläng motorgaranti tom 500mil/2015, så blir nog att åka sur xps helsyntet fram till dess för säkerhets skull, skulle suga nå djävulskt att spränga motorn och inte få ut nått...
Mao alla som kör 11or har det ju väl förspännt med garanti!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nu skulle man inte prata om BRPs egna olja, men låter som att vissa borde pruta lite hårdare eller ev. beställa en låda från stenmarks eller dylikt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hög eller låg flampunkt?

Lägre flampunkt typ 40-60 gr flampunkt passar lägre trimgrader eller lugnare åkning på lägre varv.

Ex, 50gr flam passar då perfekt till båtmotorer och även motorsågar/röjsåg. Tack vare rätt flampunkt kan dessa lågvarviga maskiner förbränna oljan fullt ut = utnyttja oljans smörjegenskaper fullt ut.

En sportskoter som körs allround bör ha runt 70-90gr flampunkt för att inte sota för mycket.
Om man kör ex, 115-120gr flampunkt förbränns inte all olja vid lungare körning och sotar/ryker = Skadar motorn

Höga flampunkter kan man köra i dragracing och skotercross där man kör full gas ofta.

Jag kör enbart http://www.payback.se/2-takts-oljor.html för den ryker ytterst lite trots mina 4% iblandning i tank + att den innehåller boronpulver. Den har perfekt flampunkt 78gr för både tokkörning och led. Rostskyddet är stenbra/bäst tack vare boronet som förenar sig med metallen.

Torco helsyntet ryker också ytterst lite och har bra "rykte" hehe.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nu skulle man inte prata om BRPs egna olja, men låter som att vissa borde pruta lite hårdare eller ev. beställa en låda från stenmarks eller dylikt.
Eller åka över till Finland och köpa olja.
Jag köper en låda (3 burkar) XPS helsyntet av min handlare för 100 euro, dvs. 850 kr med dagens kurs. :D
Inte sagt man får så bra pris på nå många ställen dock.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hur kan det skilja så mkt? Betalar 1350 ca för en låda och då har jag prutat typ en 500ing... Finns det nån bra internet shop att handla på i Finland?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Eller åka över till Finland och köpa olja.
Jag köper en låda (3 burkar) XPS helsyntet av min handlare för 100 euro, dvs. 850 kr med dagens kurs. :D
Inte sagt man får så bra pris på nå många ställen dock.
Vart nära gränsen kan man handla typ brp olja till det priset?
 
Reactions: Bola

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: Åka annan olja e-tec?

Som sagt så säljer inte alla till det där priset.
Finns dock en stor handlare i Rovaniemi som brukar ha bra priser
och han skickar via Matkahuolto som har samarbete med bussgods så frakten borde inte vara nåt problem. Ni kan ju mejla och kolla fraktpriserna. På engelska då om ni inte kan finska.
http://translate.google.fi/translate?sl=fi&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http://www.koneliike.fi/product_info.php?products_id=10749&act=url

Priset blir 99 euro om ni gör ett konto och plockar 3 burkar i köpkorgen. :)

Tyvärr Vidgren känner jag inte till handlarna dit uppåt bor själv nästan nere mot Vasa-trakterna.
Men överlag så är oljan mycket billigare var du än handlar i Finland, plus att kursen just nu är ju väldigt bra till er fördel.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Sv: Åka annan olja e-tec?

K-Rauta i Ylitornio säljer BRP, över gränsen från Övertorneå, Men det blir väl nästan 20mil för dig att åka. Finns säkert någon återförsäljare i Tornio också, över gränsen från Haparanda, någon med bättre koll på det området får svara på det.

I så fall har du säkert fru eller flickvän som vill på Ikea, då kan du åka över till grannarna på ett litet ärende. :) Kör du diesel bil kan du även tanka billig diesel i samma veva :D
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Gick inge vidare beställa, fick till svar att han inte visste hur man skickade olja till Sverige.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: Åka annan olja e-tec?

Gick inge vidare beställa, fick till svar att han inte visste hur man skickade olja till Sverige.
Hmm, väldigt invecklat..... bara att gå in på Matkahuolto (Finlands bussgods) och skicka iväg, dom har nämligen samarbete med bussgods. Kanske han inte vet om det.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: Åka annan olja e-tec?

Pensoil helsyntet har jag kört med sedan våren -11 på min e-tec 800. Luktar och rycker mindre än BRPs olja. Billigare också.

Är det nån av er som tror att en Polaris 800 skulle må dåligt av BRPs olja eller vise versa!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nä, tror inte BRP oljan är just nå bättre än nått annat, kommer dock att köra den i vinter om det skulle bli nått kolv / motorhaveri, sen när kolvarna är bytt och min motorgaranti borta så blir det helt klart inköp av annan olja...
Eller skoter! Man kan ju inte åka gammskoter...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Åka annan olja e-tec?

Kollade lite snabbt med vår leverantör.
Texaco helsyntet 55kr för en literflaska. billigare vid köp av dunk.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hög eller låg flampunkt?

Lägre flampunkt typ 40-60 gr flampunkt passar lägre trimgrader eller lugnare åkning på lägre varv.

Ex, 50gr flam passar då perfekt till båtmotorer och även motorsågar/röjsåg. Tack vare rätt flampunkt kan dessa lågvarviga maskiner förbränna oljan fullt ut = utnyttja oljans smörjegenskaper fullt ut.

En sportskoter som körs allround bör ha runt 70-90gr flampunkt för att inte sota för mycket.
Om man kör ex, 115-120gr flampunkt förbränns inte all olja vid lungare körning och sotar/ryker = Skadar motorn

Höga flampunkter kan man köra i dragracing och skotercross där man kör full gas ofta.

Jag kör enbart http://www.payback.se/2-takts-oljor.html för den ryker ytterst lite trots mina 4% iblandning i tank + att den innehåller boronpulver. Den har perfekt flampunkt 78gr för både tokkörning och led. Rostskyddet är stenbra/bäst tack vare boronet som förenar sig med metallen.

Torco helsyntet ryker också ytterst lite och har bra "rykte" hehe.
Läste några äldre inlägg där du lobbade stenhårt för Aspens olja. Lite intresserad varför du gått över till denna istället? Vad är fördelen med payback kontra aspens?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Läste några äldre inlägg där du lobbade stenhårt för Aspens olja. Lite intresserad varför du gått över till denna istället? Vad är fördelen med payback kontra aspens?
Aspen är den första bra oljan jag kände till som ryker relativt lite och luktar gott. Den håller även rosten borta väldigt bra även över en hel sommar utan konservering.

Varför jag tycker Payback ceramik helsyntet är bättre beror på senaste bättre teknik/addiver "boret" den innehåller. Boret lägger ut sig på metallen och skyddar effektivt mot slitage och rost. Inte nog med det, boret förhöjer även förbränningen och reducerar friktionen radikalt. Inte för intet boron körs i rymdraketer och vissa värsting flygplan typ Blackbird / x-15 mf exprimentplan och hela Apolloprogrammet.

Boron till "vanligt" folk är nog det bästa som hänt i smörjväg tack vare Triboron (sverige) som kunde jonisera boret så det gick hälla i både olja och bensin o disel.

Paybacks olja är redan utan boron en av de bästa oljer som finns och ryker bland de mindre.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Skruvade isär avgasportarna på skotern idag, var väldigt intressant att se hur pass sotade dom var.
Vill minnas att jag sett nån skrytvideo från BRP där dom visar och berättar hur jävla bra XPS är.

Nu har det inte runnit något annat än XPS-helsyntet genom oljetanken på min skoter.
-Skulle vara intressant att se avgasportarna på en e-tec som gått på någon annan olja.









Överväger att byta olja..
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Åka annan olja e-tec?

Dom blir inte så sotiga som man kan tro. Det beror på att e-tec har ju separat smörjning som enbart ser till att smörja portarna. Då spolas ju färsk olja över avgasportarna som löser en del avlagringar.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sv: Åka annan olja e-tec?

Med tanke på vilken mängd olja som åker igenom så ser det ju fantasktisk fint ut :)
Ja fantastiska 1,3 procent eller vad det va dom lovade..

Tyckte portarna var lika skitiga som på dom andra rotax jag haft..