Köra annan olja e-tech

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nej priserna är ink moms !

Skillnaden mellan Snopro och challenger har jag inte kollat exakt om de har samma klassningar men snopron har i stort sett alla klassningar som finns så det är bara frågan hur den funkar och ryker som vi inte vet än.
Flampunkt är 110grader på snopro och 80gr på challenger. Det säger mig att challenger kan tänkas sota mindre vid lugn körning. 110gr flampunkt gör att oljan inte förbränns lika bra vid lungnare åkning så ev kan den sota ner avgasventiler mer. Men det får tiden utvisa man kan aldrig veta hur renlig den är förens den körts ett längre tag.

Flyttempen tror jag var lika om jag mins rätt.
Pratade med payback idag och dom priserna du skriver fick jag, plus moms. Dvs ej aktuellt...
Sno-pro är billigare från stenmarks maskin än från payback direkt -otroligt nog!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Pratade med payback idag och dom priserna du skriver fick jag, plus moms. Dvs ej aktuellt...
Sno-pro är billigare från stenmarks maskin än från payback direkt -otroligt nog!
Det var märkligt ? Då har du inte Ringt paybackförsäljaren Torbjörn här i kramfors hör jag.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Sv: Åka annan olja e-tec?

Pratade med payback idag och dom priserna du skriver fick jag, plus moms. Dvs ej aktuellt...
Sno-pro är billigare från stenmarks maskin än från payback direkt -otroligt nog!
Du frågade aldrig om skillnaden mellan challenger och snow-pro? Challenger kostar ju trots allt nästa 200:- mer på en 4L. Klassningarna ser ut att vara samma så undra vad som motiverar dom lapparna upp. Ser fram emot dina tester Boost lll.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hm, verkligen intessant!:)teboil, är det nån som kör med det eller kan berätta lite mer vad det är för olja?

han ja pratade med på payback visste inte skillnaden på sno-pro och challenger för sno-pro va så ny. Dom hade lika/liknande klassningar men han visse inte hur de va med rök och lukt på den för den oljan va i "lanserings stadium" ännu.

Har kollat mycket på smp's tester av tvåtakts olja och en intressant grej(tycker jag) är att det är det är/ett av dom test med jämnase resultatet dom gjort.

Med lite sunt förnuft så tror inte jag att xps är märkbart bättre olja än nån av dom andra bättre oljorna.

Det som hade varit bäst vore om man fick tag i alla siffror på xps oljan så man viss flampunkt, viscositet och allt som går att få fram på dom andra oljemärkena så man helt säkert kunde säga att en olja ä likvärdig eller bättre:)
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Sv: Åka annan olja e-tec?

Hm, verkligen intessant!:)teboil, är det nån som kör med det eller kan berätta lite mer vad det är för olja.
Teboil klassas som en lågprisolja och är inte det mest eftertraktade tillverkaren. Men som databladet som är länkat ovan så uppfyller den alla specifikationer. Vet flera som brukar köra i crossarna Teboil men till skoter brukar alla köra safe och köpa dyrare olja från annan tillverkare. Till bilen använder jag deras motorolja. Mycket prisvärd olja oavsett vilket fordon det ska användas till. Vet dock inte vad priserna i sverige är. I regel är alla oljor billigare i finland, BRP Helsyntet kostar kring 340kr per dunk...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Jag blev tvungen prata med payback Tobbe o dubbelkolla priserna och det var moms på de priser jag tidigare gav.

Hur Stenmark kan sälja payback snopro för under 400kr är ovanligt då det är hela momsen borttagen. Payback kan/får inte konkurera med det priset till privatperson för då skulle de aldrig få sälja en liter till återförsäljare något mer.

Att Teboil har samma dunk som Paybacks snopro är helt enkelt att dem råkat köpt samma plastdunk och inget mer.

Jag skulle aldrig vågat kört lågprismärken som Teboil eller agrol + alla andra som kostar en bråkdel av andra helsynteter.

Håller man sig till de större märkena så vet man att de köper sin olja från bra fabriker med hög kvalitetskoll och bästa addiverna som finns att köpa.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Sv: Åka annan olja e-tec?

Köper man en skoter för 150.000:- så borde man ha råd att lägga ut en slant på riktigt kvalitets olja i mitt tycke.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Köper man en skoter för 150.000:- så borde man ha råd att lägga ut en slant på riktigt kvalitets olja i mitt tycke.
Bara för att man gjort en riktigt dålig affär och köpt en ny skoter så behöver det inte nödvändigtvis betyda att man är beredd att fortsätta i samma stil :p
Jag har råd att köpa brp's olja för över 600 för under 4L men tycker av principskäl inte det är kul att bli tvingad till det.
Xps kan inte vara värd dom pengarna.
Jag tror inte nån av dom dom större oljemärkena har så dåliga oljor att dom inte skulle funka i e-tec. Ja vet en som körde snowpeople i en 600-tec i över 200mil utan ett problem.
En annan kör på agrols 2t i sin 800 e-tec och är övertygad om att den oljan är det bästa man kan ge en motor:) ja åker q8 rs extreme i min från och med nu!:)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Försäljningsknep som är värt hur mycket pengar som helst. Slår vad om att 99% av alla nyköpta körs på brps olja.
Rena pengar.
Kanske något anpassad, vet jag inget om men alla röda trådar leder mot pengar. Helt klart pengar det handlar om, helt övertygad.
Skulle vara ett knepigt företag om dom inte drev i vinstbringande syfte.

skickat via tapatalk från S3an
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Åka annan olja e-tec?

Jag har kört statoil helsyntet i min sen ny i 800 etec,inga problem. Har aldrig hört om någon som haft ett oljerelaterat problem med sin etec heller.Tror jag ger en 500kr för 10 liters dunk.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Re: Åka annan olja e-tec?

Jag har kört statoil helsyntet i min sen ny i 800 etec,inga problem. Har aldrig hört om någon som haft ett oljerelaterat problem med sin etec heller.Tror jag ger en 500kr för 10 liters dunk.
Det låter bra, hur många mil har du kört?:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Re: Åka annan olja e-tec?

Jag har kört statoil helsyntet i min sen ny i 800 etec,inga problem. Har aldrig hört om någon som haft ett oljerelaterat problem med sin etec heller.Tror jag ger en 500kr för 10 liters dunk.
Statoli Racingway helsyntet lär vara bra då deras delsyntet är bland de bästa jag sett i lite motorslitage under många mils körning. Jag har däremot inte kört deras helsyntet.

Men 500kr för 10L är väl omöjligt för den oljan kostar en hel del på 1L flaska. Delsynteten får man nog inte heller för 500kr för 10L för den är inte heller billig på 1L
Vart köper man så billigt isåfall?

Ryker Statoil racingway helsyntet mycket? Delsynteten deras ryker o luktar skunk ivf men är skitbra.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Åka annan olja e-tec?

Köper oljan på wij verkstan i Ockelbo dom har alltid varit billig på statoil oljan.Jag har aldrig reagerat av att den skulle röka eller lukta något mera än en annan olja. Borde naturligtvis skrivit att priset är exl moms.kan kolla upp vad priset är exakt om du vill? Etecen har gått 90mil,jag har alltid kört den oljan i skidoo 800 PT mm..
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Sv: Åka annan olja e-tec?

Är utbildad tribolog, skulle då aldrig hälla i nån smörja som innehåller bor i min skoter.. Funkar säkert fint till en början men det bygger beläggningar.

Köp stordunk helsyntet från känd leverantör istället...
Statoil 2T Revolution har lägsta flyttemperatur -62
Q8 RS Extreme ett annat tips
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Sv: Åka annan olja e-tec?

Är utbildad tribolog, skulle då aldrig hälla i nån smörja som innehåller bor i min skoter.. Funkar säkert fint till en början men det bygger beläggningar.

Köp stordunk helsyntet från känd leverantör istället...
Statoil 2T Revolution har lägsta flyttemperatur -62
Q8 RS Extreme ett annat tips
Ursäkta en okunnig... UTBILDAD TRIBOLOG? Jag kollade på wikipedia om tribolog och det verkar vara en ganska bred skala, läran om friktion, nötning och smörjning av glidande ytor http://sv.wikipedia.org/wiki/Tribologi

Jag ifrågasätter inte ditt kunnande, men på vilket sätt har du kommit i vetenskaplig kontakt med hur Bor verkar i t.ex en förbränningsmotor? Jobbar du med det nu? Eller har du gjort en avhandling om just detta eller är det så att du läst om hur andra "kloka" män anser att Bor påverkar ytorna i en motor?
Ja, jag vet att om man överdoserar Borsmörjmedel så blir det som vit beläggning. Det går väl att jämföra med oljans sot- och koks-bildning.

Jag hoppas att du kan ge ett riktigt bra svar för jag har själv köpt hem lite Triboron som jag ska testa och det vore bra om man vet vad man ska hålla utkik efter för negativa signaler.

Att jag nu köpt en flaska koncentrat och en för injektion är för att jag vore glad om smörjan håller vad den lovar om lukten. (tycker själv om 2T-lukt, men närstående är inte lika förtjust) Har inte hunnit prova ännu, men snart så....
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Åka annan olja e-tec?

Är utbildad tribolog, skulle då aldrig hälla i nån smörja som innehåller bor i min skoter.. Funkar säkert fint till en början men det bygger beläggningar.

Köp stordunk helsyntet från känd leverantör istället...
Statoil 2T Revolution har lägsta flyttemperatur -62
Q8 RS Extreme ett annat tips
Tack för det! :) exakt va ja ville höra eftersom ja å grannen just köpt en dunk q8 rs extreme å vad ja kan läsa är den oljan mkt bra
 

antobu

Medlem
13 feb 2010
44
0
1
Sv: Åka annan olja e-tec?

Eller så köper man brp helsyntet i Finland för 34.99€ billigt och enkelt