Bästa skotern i skogen

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jan-Erik har snart kört 12000 mil med sin ....dock INTE utan att skruva men eftersom han
går igenom den riktigt grundligt varje sommar har han (peppar peppar ) inte blivit
stående än under "rensäsongen" .
Och jag som trodde att det bara var min borrvagn som skarvade....

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Ski-Doo Trapper 500 Gl verkar som en bra skoter.
Har kört en sån nu hela vintern, varit inne i skogen och inte fastnat en enda gång faktiskt. :)

Rundvikarn

Välkänd medlem
Ok,å jag som trodde milen var ett skämt...
Han och dottern har kört nästan 1800 mil i vinter med Tundran så därför tror jag på
det han säger även om han aldrig erkänt hur många gånger motorn lyfts
ut ur foxen under åren .
Han borde hinna några Tundramil till innan tornedalen blivit snöfritt .

I jämförelse har jag bara kört drygt 140 mil i år och nu är säsongen slut härnere....suck !

Jag bor på fel plats för att gilla skotrar :Cry:

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Har Jan-Erik förbrukat många borrmaskiner?...antar han kört mätaren med borrfluga?
samerna som jag känner kör runt 2500mil med varje skoter/år (3skotrar) varvav 2foxxar

en blå och en röd-97a, röda har gått 23000mil enligt mätaren. (inte utan rep osv)
blåa som är en 05 har rullat 8200 mil (den har dom ägt 1år)

är kompis med deras son och farsan säger att dom har soppa räknigar på minst 10000:- per månad.

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Om du fick välja mellan en skoda fabia från 97 eller en valfri splitterny sportbil så skulle du med dina egna ord välja skodan.
Så ditt resonemang får du sitta och övertala dig själv och din samevän om.
vill inte svära här så låter de begå. gilla påhopp, säger inte att foxen "kör ifrån" den på rullen men du tar dig på samma ställen med en fox som en tundra, tar bara längre tid som föregående skrivare sa. sen så får du typ 3 foxar för samma pris som en ny.

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Och om dom fortfarande åker Fox så måste dom ju skruva. Foxen slutade tillverkas -07 och en same borde väl köra ca 1000 mil per år de är 5000mil nu -13 och är dom fortfarande driftsäker då? Nej skulle inte tro ff.
dom som jag umgås med/hjälper kör fox pga driftsäkerheten, en ny skoter håller inte ens 600mil innan den går sönder. dom runt 2,5k mil per år per skoter (tre skotrar) klart dom skruvar i skotrarna men dom håller bäst:) röda foxen har hållit hela denna vinter (flytten kvar) utan motormek, dock så är de ju självklart mek med alla andra grejor

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Och jag menade din jämförelse mellan Forest fox och en ny mountainmaskin. När du påstår att jag inte ska äga skoter om jag måste ha 170 hk för att leka så var tanken att du skulle förstå tanken med skodan vs sportbil. Man klarar sig med en Skoda men varför när det finns roligare och man har pengar?

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Och jag menade din jämförelse mellan Forest fox och en ny mountainmaskin. När du påstår att jag inte ska äga skoter om jag måste ha 170 hk för att leka så var tanken att du skulle förstå tanken med skodan vs sportbil. Man klarar sig med en Skoda men varför när det finns roligare och man har pengar?
trodde vi pratade om en annan sak, jag förstår vad du vill ha fram men de är ju minst lika roligt att leka med en gammal skoter.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är inte så mkt för sportbilar. Kör bil med 50hk på sommaren. Men skoter är helt klart roligare med hk. Sen har jag bara två barn så det hade gått....;)

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Kan ju bidra med mina erfarenheter från tundra xtreme. Vi har en sådan i familjen som rullat drygt 100 mil nu och så långt är min åsikt att den är bättre än en mountainmaskin om man skall köra inne i skogen och kryssa bland träd. Däremot är den sämre på ren klättring i brant miljö.

Om man då jämför den med karibon, lynx gl 360 så upplevs den som klumpigare inne i skogen, men den är helt klart vassare än dessa på att klättra i branter. Men å andra sidan så är körställningen överlägsen på tundran jämfört med dessa gamla maskiner, så transportsträckor är trevligare med tundran.

Så för mig är det inte svart eller vitt när det gäller tundran utan det beror på i vilken terräng man kör mest.

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
samerna som jag känner kör runt 2500mil med varje skoter/år (3skotrar) varvav 2foxxar

en blå och en röd-97a, röda har gått 23000mil enligt mätaren. (inte utan rep osv)
blåa som är en 05 har rullat 8200 mil (den har dom ägt 1år)

är kompis med deras son och farsan säger att dom har soppa räknigar på minst 10000:- per månad.
10000 per månad är inte mer än 200 mil. Kör dina kompisar året runt?

Nu tar du i så att du klarar dig. Du vill "bevisa" dina egna höga tankar och hänvisar till en "samevän" väl medveten om att du är anonym på ett forum och att ingen kan motbevisa dig.

Men nu ska jag säga dig en sak. Ingen kör fox 2500 mil och än mindre 23000 mil. Dels därför att en fox är en rackelprodukt som inte ens klarar av 1000 mil och dels därför att foxen är hemsk att köra.

Adolf Hitler hade kunnat titta på foxen och vara stolt över sitt nya judeplågarredskap. Foxen är lika olämplig som Ashton Kutcher i 2 1/2 män. Och foxen är lika pålitlig som ett flygbolag i Uganda.

Rundvikarn: Du skrev följande i en annan tråd.
Att någon tycker bättre om Freeriden än RMK får du nog lära dig acceptera ,
även om det tycks svida , jag äger ingen av modellerna och har ingen alls
prestige i frågan .
Du äger ju en br så du kanske inte ska uttala dig i huruvida en br är bra eller inte. Jag tänkte att du kanske har prestige i frågan?

Rundvikarn

Välkänd medlem
Rundvikarn: Du skrev följande i en annan tråd.

Du äger ju en br så du kanske inte ska uttala dig i huruvida en br är bra eller inte. Jag tänkte att du kanske har prestige i frågan?
Om du läser mitt inlägg en gång till kanske du förstår vad jag skriver .
Det finns en hel del folk som tycker bättre om Freestyle än RMK , annars skulle
inte den ha sålt så bra i Sverige .

Och vad gäller mig och min skoter så får tycka bättre om tundra , karibu
eller vad dom vill , det rör mig inte i ryggen.....

Om sedan du hetsar upp dig över att andra människor tycker annorlunda
än du så får du väl göra det .....vi lever i ett fritt land .

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Rundvikarn: Du lägger, möjligtvis omedvetet, en retorisk fälla som du råkar falla i själv. Det är ju förstås intressant men ännu intressantare är din reaktion när jag påpekar det.

Jag tänker inte diskutera semantik med dig. Dels därför att det är meningslöst och dels därför att du sannolikt inte kommer ändra ståndpunkt.
Jag tror att du inser att din br inte är bäst i världen. Jag tror att du är nöjd med din skoter därför att den räcker till just dina behov och detta till ett rimligt pris.

Hade du däremot inte gått in med inställningen att den bästa skotern i mänsklighetens historia är just en br så hade du nog inte fått lika mycket mothugg som du fått.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej.. en liten fråga, och jag ber om ursäkt om det redan skrivits om detta tidigare i tråden..
Alla br, tundra, fox. Nissar ta och bjud in oss mderna trädåkare till erat favorit snår, och utmana varandra head on head..
Känns nästan lite trisst att bara tugga på om hur bra maskinerna går..
Eller varför inte anmäla er till nästa års polaris riders club träff i Arjeplog. Där finns det all sorts terräng brant. Platt tätt gllest.. skulle vart synnerligen kul att åka en timme me BR guden som körde ifrån polarna med RMK tom r det vart brant!

Alla märken är välkommna men det är begränsat antal platser. Men det går säkert att ge extra platser åt utmanarna..

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Lapparna kör ju inte med foxarna så mycket nå mera för finns ju knappt nån fox som är i dugligt skick nåmer, Dem har börjat övergå till 4takt, men mestadels E-tec,

49 Ranger, Tundra, Extreme, men alla vet ändå att en Summit 600 E-tec är den ultimata lappskotern,

Förut var Summit 550F REV vanliga bland renskötarna,

Och Ranger 550F