Bästa skotern i skogen

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag 4000 lång är inte bäst i skogen. Jag har en själv så jag vet. Den är bra på egentligen ingenting.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att klättra uppför bergssluttningar med 2 meter djupt puder är inte skogskörning.

Skogskörning är att knixa sig fram där det är trångt och ospårat, i sakta mak. Då gäller lätt och smal maskin med lågt mattryck.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är det två meter nypuder i skogen väljer jag ändå en smal NY maskin med lång matta och motor framför en gammal trött lappmoppe.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Att klättra uppför bergssluttningar med 2 meter djupt puder är inte skogskörning.

Skogskörning är att knixa sig fram där det är trångt och ospårat, i sakta mak. Då gäller lätt och smal maskin med lågt mattryck.
En lätt och smal maskin med lågt mattryck? En rmk alltså med andra ord.

De flesta mountainmaskiner som säljs idag har egentligen alla ingredienser för att göra en myspysig skogssmygare. Det enda som egentligen saknas är en flip i boggin så att det går att backa där det är trångt utan att den gräver ner sig och en variator inställd för skogskörning.
Justja, och lite rätt marknadsföring med timmerdragning och familjeutflykter i broschyren så att alla heltuffa skogshuggare och gruvarbetare får tillstånd av frun att köpa en.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Det här är ju en kanon kul tråd. Har kört mycket br250 i min ungdom å dom var ju rolig då vid 10-14års ålder men vilken besvikelse när jag förra vintern fick tag på en br igen dom går bra i skogen men det går inte på något vis jämföra med en nyare skoter. när jag ska ut å smyga i skogen tar jag frugans m5a å den slår br250n på fingrarna lätt! Kör man mot en buske med 250n så fastnar man ju pga motor styrkan. Och nej jag är inte en som kör å pumpgasar på leden med min m8a däremot sladdar jag den utan varmgång med 64mm kammar :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Hur är en larven i snorskogen tro skulle vara intressant att veta, nån som har erfarenhet av
en sån bland buskarna.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
En lätt och smal maskin med lågt mattryck? En rmk alltså med andra ord.

De flesta mountainmaskiner som säljs idag har egentligen alla ingredienser för att göra en myspysig skogssmygare. Det enda som egentligen saknas är en flip i boggin så att det går att backa där det är trångt utan att den gräver ner sig och en variator inställd för skogskörning.
Justja, och lite rätt marknadsföring med timmerdragning och familjeutflykter i broschyren så att alla heltuffa skogshuggare och gruvarbetare får tillstånd av frun att köpa en.
Du glömmer en del.. Förutom variatorsetup som funkar i lågfart behövs fungerande kylning, tex radiator med fläkt. ;-)
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Visst går de å ta sig fram me en nyare slednecks maskin, men när det blir för glest mellan träden inne i snårskogen å man ska börja smygköra mellan träden/buskarna å maskinen börjar koka. Ja då önskar man sig att man inte tog Karibon istället. Har då hänt mig många gånger. I dessa stunder är dessa lappmoppar oslagbara.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du glömmer en del.. Förutom variatorsetup som funkar i lågfart behövs fungerande kylning, tex radiator med fläkt. ;-)
Har aldrig haft det problemet under vintern. Du sitter på en 800 med högkamsmatta, i normal fart så river den upp tillräckligt med snö och om det inte skulle räcka så gasar du till lite.
Eller (hemska tanke) en FLÄKTkyld motor....
Huvva, tur att vi är överens om det där. Det finns inte en hemskare motor än en fläktmotor, ja möjligtvis en fyrtaktare eller peugeotmotor.