Bästa skotern i skogen

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Säkert har detta varit uppe tidigare..
Vad är igentligen den optimalaste maskinen för ospårad terräng, alltså i
snårskogen?
Jag har kört Karibo och Ockelbo 3500 nu i närmare 10 år, karibon är som sagt
bättre när det är riktigt tätt mellan träden och där det är djupare snö.
Måste säga att den är suverän, näst intill oslagbar. Men finns det bättre skoter för detta ändamål?
Är exempelvis Lynx olika modeller bättre??
 

jeppemaja

Medlem
9 feb 2013
8
0
1
Jag vill påstå att alla nyare skotrar med lite motor och högre kammar är bättre än dom du nämner..;) men Forest fox är ett alt som funkar OK
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej.

Jag har kört massor av skotrar, gamla och nya.
INGEN spöar en Karibo i framkomlighet, när det är tät skog och djup lössnö.

Micke
 

Blackadder

Medlem
13 jan 2013
18
1
3
Hej.

Jag har kört massor av skotrar, gamla och nya.
INGEN spöar en Karibo i framkomlighet, när det är tät skog och djup lössnö.

Micke
+1! Nyare och vassare maskiner är bättre på klättring, men Karibon går ovanpå snön, inte genom den = bäst vid skogssmygning. Och det blir skoterspår efter dem, inte fåror :p
 
Reactions: Mr snow

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
snotric sc2 tidiga modellen utan back, vad kan den väga 150kg? Där kan man snacka om att åka uppå snön!
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej igen.

Jag hade en Sno-tric sc3 för länge sen.
Den vägde bly, och gick på MARKEN, oavsett snödjup.
Kallade den "torpeden" ha ha.
Värdelös framkomlighet.

Micke
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Så länge det inte är några brantare uppförsbackar så tror jag inte att det finns något som kör ifrån Karibon, däremot om det börjar bli lite uppför så är motorn i mitt tycke för svag. Där fungerar tex Lynx GL 360 bättre, men som sagt föredrar Karibo i flack terräng.

(Men handlar det om ren klättring är alla dessa äldre skogssmygare underlägsna moderna mountainmaskiner förstås)
 
Reactions: Mr snow

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej igen.

Bara att hålla med!

Motorstarka maskiner med högkamsmatta kan köra upp för overkligt branta backar, med hjälp av fart och mattspinn som öser snö. (Reaktionskraft)
Men är det tät skog, med grenar som slår en i ansiktet, kan man inte ge järnet. Då är dom rätt kass.
Lätt att gräva ner sig för ingenting.

Jag vill inte köra min Karibo 2mil efter skoterled heller. Då låter den BÄÄÄÄ!!!! Och går i ca 60km/h. Fortare så kommer kolven ut ur huven.

Men som skogssmygare i djupsnö, finns inget bättre vad jag vet.
Då är det väldigt lungt ljud i en lågvarvig 1cyl.

F-N vet, om jag inte kan köra under magen på en älg, utan att stressa den. He he. :)
Micke.
 
Reactions: Mr snow

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hade varit kul å testa nya Tundra extremen. :bigsmile: Verkar ju vara riktigt bra på å ta sig fram. Vad man hört iallafall..
Foxen är ju en känd lappmoppe. Finns nog en förklaring till varför lapparna kört dem i alla dessa år.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
åttiotalsfläktis? jag vill se när du ska dra stötting med din pro rmk, kommer nog gå jäkligt bra..... int
 

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu
Hade varit kul å testa nya Tundra extremen. :bigsmile: Verkar ju vara riktigt bra på å ta sig fram. Vad man hört iallafall..
Foxen är ju en känd lappmoppe. Finns nog en förklaring till varför lapparna kört dem i alla dessa år.
Jag har några kompisar som har Tundra Extreme inom rennäringen och vad dom tycker så är det en riktigt bra skoter på att ta sig fram men Foxen finns fortfarande kvar ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Mycket vilda gissningar här.
Jag ställer gärna upp på en liten tävling i skogskörning mot valfri åttiotalsfläktis...
Ställer du upp mot min Ockelbo 300 förlorar du, såvida du inte kapar bort skidorna och A-armarna, så den blir lika smal som min ;)

Man kan alltid hitta två tallar som står "precis" sådär tajt, att en Obo 300 går emellan... :D
 
Reactions: Mr snow