Tror det varit 3-4 skoterstölder i Luleå inom loppet av 2-3 veckor, vid en av stölderna bröt dom upp ett garage så lås in grejerna ordentligt!
Såklart tog du väl iaf regnummer och bilmodell så vi andra får veta vad dom rör sig i för ekipage?Hur misstänksam ska man bli när man kommer ut till sin pickis lastad med skoter och de står okänt folk och fotar/ tittar runt? Ja tror ju helt klart de bästa om folk och tycker att de händer ofta men folk verkar mest nyfikna över olika mods man gjort osv
Min Nytro var det tre st som bar ut ur låst garage...mitt på dagen.Den relevantan frågan är för mig främst vad som FÖRHINDRAR en stöld eller stöldförsök. Blir skotern stulen, har jag i princip inga förhoppningar om att få tillbaka den (ursäkta TS som var polis, men så illa är det nog). GPS spårsystem kräver ju kontinuerlig strömförsörjning, dvs sätta in ctek-laddare osv, och även då har man begränsad nytta av dem.
Ni som använder ett mattlås, förhindrar det någonting? De som planerat snor skotrar har väl en rejäl pickup med vinsch och drar bara iväg med skotern?
Är det enda vettiga att kedja fast i något eller i andra skotrar, alt förvara inne i låst garage?
Jo, det är straffbart att köpa stöldgods. Samma straffskala som själva stölden.Lägg straffen på de som köper stöldgods också, då försvinner de flesta stölderna.
I Sverige har vi något som kallas fri bevisföring (om jag inte missminner mig så heter det så)Måste ha tillstånd för kamera övervakning. Vare sig det är privat eller inte. Och använder du olagligt införskaffade filmer som bevis vid eventuell rättegång, så skall dessa ses som "strukna" eller obefintliga för åklagaren.
Edit: men det kan ju hjälpa en själv om man vill ta lagen i egna händer.
Inte heller olagligt att sätta upp skyltar ned "kameraövervakat område" eller liknande. Vilket kanske kan skrämma vissa.