Åtgärder för att minska stöldrisken!

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Bara positivt att bli kontrollerad.
Har själv blivit stoppad ca 05:00 en lördags morgon för koll att allt var i sin ordning.
Jag har inget som helst problem med aktiva poliser.

Tyvärr har detta bara hänt en gång å det var säkert 6år sedan.
Nu verkar det vara färre poliser ute på natten/morgonen.
På tok för lite kontroller, har blivit stoppad efter leden två gånger totalt. Men ena gången var vi osams, polisen i Västerbottens län kan INGENTING om skotrar och allt vad det innebär, som att sätta en fotbollsdomare på hockeyplan.. tråkigt nog.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
vad hjälper det med stöld märking ? köp ett stadigt lås istället, vill tjuvarna ha skoter skiter dom väl i om den är stöld märkt. går ju å slipa bort eller byta chassi , ni har ju redan ett chassie nr på skotern , men polisen kanske inte har märkt ännu att det finns sånna så man måste stöld märka istället?

sen behöver man ju inte heller ha skotern på framsidan så tjuvarna ser den om dom är ute å rekar, man kan göra mkt för att undvika en stöld. men en stöld märking är å förblir bara svammel. då hadde ja satsat på ett gps chips å satt in i skotern istället hjäper ju mkt mer än nå siffror som .

tycker då jag
Du har lite fel här.
Ett rejält lås hjälper inte mycket om dom verkligen vill ha den.
En dold märkning kan hjälpa mycket för att få tillbaka maskinen.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vet helt seriöst inte om jag skulle vilja få tillbaka en maskin som blivit stulen och sönderskruvad? Tar hellre förlusten med självrisk och minuset som försäkringsbolaget lurar en på.
ett stadigt godkänt lås gärna låst fast i nåt som inte går att rubba känns tryggare än en märkt framruta(vilket jag inte ens har på min skoter)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Som sagt enda gången en sån märkning hjälper är om polisen av nån anledning har sån tur att dom lyckats stanna tjuvarna med skotern på släpet på väg från mig. Vilket är en på miljarden med statistiken i ryggen. Säger inte att ni inte ska märka era grejjer eller än mindre vara rädd om dom utan talar bara för min egen del. Detektivarbete och vedergällning sköter de flesta på ett mkt bättre sätt än polisen som bara har befogeheter att i princip låsa in dom för kvällen för att nästa kväll ha dom ute och jaga nya saker att stjäla.

Så fort min skoter hamnat i ett garage och börjat skruvats isär vill jag inte ha tillbaka den och än mindre att dom ringer och säger att dom hittat två boggiehjul, en ruta och tumvärmare från min skoter som jag får tillbaka pga att jag märkt så bra.

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Det är väl klart som fan att jag vet att det finns ett ram / chassinummer. Och skotern skall stöldmärkas med regnummer på MÅNGA ställen, varav rutan är ett. När en skoter blir stulen så är det snabba ryck, och tjuven har normalt ingen tid att ta fram vinkelslipen..... Märkningen på rutan är mera till för tjuvens kritiska moment, d.v.s transporten från brottsplatsen till lagerlokalen. Det är där som vi har störst chans att få dem. Och stöldmärkning av skoterns delar kan vara guld värd vid husrannsakningar i verkstäder m.m. Hittar man en stöldmärkt motor där så kan man i varje fall fälla innehavaren för häleri (samma straffskala som själva stölden). Dessutom så får du ju tillbaka motorn.....

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Förresten, ni som inte har ruta kan ju dra till med en märkning i närheten av där en ruta normalt sitter..... Och om jag stoppar en snöskoter nattetid på en kärra där man ryckt av rutan, ja då kan ni vara säkra på att det blir en grundligare kontroll....

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag tycker det är bra om man stöldmärker allt som är värt något på skotern för att försvåra försäljning men jag ser inte vinsten med att märka rutan så att polisen lättare kan identifiera skotern.

Skotrar har ju alltid ett chassinr och polisen har ju alltid rätt att lyfta på kåpsläp för att kontrollera lastförankring.

Som sagt, märk motor, boggie, variator osv så skiten blir svårsåld för tjuven är mitt förslag.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Som sagt, märk motor, boggie, variator osv så skiten blir svårsåld för tjuven är mitt förslag.
Om du köper en begagnad sekundär eller en cdi tex, ber du annonsören visa ägarpappret så du kan stämma av att allt är i sin ordning? Eller litar du helt enkelt på säljaren då han var reko och såg ju faktiskt inte ut som nån knarkare?

Tycker det är skitbra att frankxappa är hängiven polis men tyvärr med alldeles för få kollegor.
Särskilt nattetid då de verkligen skulle behöva vara minst det 10dubbla.
Springer jag/vi på tjuvar på bar gärning och ringer till polisen har det aldrig gått snabbare än en timme att komma. Ni kan ju själva räkna ut hur långt en mercedes hinner på den tiden.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Bra tanke, frågan är vad som händer om man köper ärligt en beg. boggie, motor eller annat som är märkt. Frågan är då om ett handskrivet kvitto eller ett mail räcker för att bevisa att det är köpt på ärlig väg...eller får man sitta och "skaka galler" tills det hela är upprätt?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Om du köper en begagnad sekundär eller en cdi tex, ber du annonsören visa ägarpappret så du kan stämma av att allt är i sin ordning? Eller litar du helt enkelt på säljaren då han var reko och såg ju faktiskt inte ut som nån knarkare?
Nu talar du ju emot dig själv. Om du skulle köpa en sekundär med ett inristat regnummer, skulle inte du ganska lätt kunna kolla upp om den är stulen?
Alla har ju smartphones nu, det är ju skitenkelt.

Jag tror att väldigt många köper stöldgods utan att veta om det..

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vad händer om jag ristar in mitt nummer på variatorn, säljer den sedan. Ett halvår senare blir skotern stulen. Veckan efter har han som köpte min "ärliga" variator tröttnat och annonserar ut den. Sen kommer du Edvin och kollar på den och menar på att den är stulen och ringer polisen? Vad händer?

Sen skulle jag personligen inte köpa en variator folk har varit och ristat i och om det är meningen att varje ny ägare ska slipa ned med rondell och märka om så blir den ju inte bättre. Tänk efter 5 ägare hur den ser ut....

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Vad händer om jag ristar in mitt nummer på variatorn, säljer den sedan. Ett halvår senare blir skotern stulen. Veckan efter har han som köpte min "ärliga" variator tröttnat och annonserar ut den. Sen kommer du Edvin och kollar på den och menar på att den är stulen och ringer polisen? Vad händer?

Sen skulle jag personligen inte köpa en variator folk har varit och ristat i och om det är meningen att varje ny ägare ska slipa ned med rondell och märka om så blir den ju inte bättre. Tänk efter 5 ägare hur den ser ut....
Detta är ju ett väldigt teoretiskt resonemang men!

Det är inte upp till "han med variatorn" skyldighet att bevisa sin oskuld.

Det är upp till Polisen att bevisa att han stulit variatorn.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Detta är ju ett väldigt teoretiskt resonemang men!

Det är inte upp till "han med variatorn" skyldighet att bevisa sin oskuld.

Det är upp till Polisen att bevisa att han stulit variatorn.
Tror du han får sålt variatorn eller kan han räkna med problem? Det sensare skulle jag tro.

Hur som helst var det ju inte de negativa konsekvenserna av märkning som skulle belysas i tråden så nu lugnar jag ner mig. Polisen gör säkert ett bra jobb de få gånger de har chans att göra nåt men tyvärr har de ju för små resurser.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Tror nog en gps tracker är en betydligt bättre lösning (kostar ca2000kr),
då ser man vart maskinen är och kan ringa polisen och är dom ovilliga att rycka ut så får man väll göra ett besök själv... Dessutom så larmar den om fordonet lämnar gården eller de platser man valt så man kan ta upp jakten väldigt snabbt.
Har själv trackers i de fordon som är värt att skydda, har tack och lov inte behövt använda dom än.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Har själv trackers.
Vilken sorts tracker använder du? Och vart köper du dom, fungerar dom bra ska jag försöka ta å införskaffa en! Det tillsammans med märkning måste ju ska minska risken att bli av med maskin helt.

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Vet ditt finns bra trackers vissa kostar ju upp åt 5000 kr sök runt och kolla kan va värt ibland lägga ut nån krona extra sen gäller det placera den på ett bra ställe så dom ej hittar den direkt så finns det sms funktioner osv då skotern rör sig osv så helt klart värt det då man kan ta bort den när man säljer skotern och ha till nästa osv :D

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Tack asker, ska kika lite på den! :)

cyan: sant att det är en värd investering, man kommer ju ha den i alla fall minst tills garantin går ut :)