Åtgärder för att minska stöldrisken!

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Tror det varit 3-4 skoterstölder i Luleå inom loppet av 2-3 veckor, vid en av stölderna bröt dom upp ett garage så lås in grejerna ordentligt!

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Hur misstänksam ska man bli när man kommer ut till sin pickis lastad med skoter och de står okänt folk och fotar/ tittar runt? Ja tror ju helt klart de bästa om folk och tycker att de händer ofta men folk verkar mest nyfikna över olika mods man gjort osv

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
I mina trakter så försvinner det som står ute. Räcker med en olåst port för att hålla dem borta så känns som det måste vara impulsstölder av yngre modeller då det händer.

För några år sen var det en rajd då dom stal diesel och slangade ur skogsmaskiner, slangade från preemmacken osv. Stals en hel del crossar, fyrhjulingar osv också. Men den rajden gick över när vintern kom och sen dess har vi varit skonade. Skulle tro att det var en resande modell av tjuvar, stölderna höll på hela sommarn.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ytterligare 2st skotrar blev fotade i samma område igår kom de fram under fika rasten, nu börjar man ju bli nervös

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hur misstänksam ska man bli när man kommer ut till sin pickis lastad med skoter och de står okänt folk och fotar/ tittar runt? Ja tror ju helt klart de bästa om folk och tycker att de händer ofta men folk verkar mest nyfikna över olika mods man gjort osv
Såklart tog du väl iaf regnummer och bilmodell så vi andra får veta vad dom rör sig i för ekipage?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
idag med olika typer av sociala medier så läggs det ut bilder till höger och vänster på bilder med dyra leksaker som står i garage, på samma sida står det vars man bor och även att man ska på semester. ska inte säga att jag är bättre, men tror det underlättar kraftigt för tjuvar..

för två år sedan hade jag inbrott i mitt gamla garage där dom stal allt i verktygsväg och även ca 5 kartor starköl. (3,5orna och cidrarna stod kvar) rörde varken chevan, mercan eller crossen som stod ivägen för hålet dom gjort i väggen. nu har jag fått fara på ett gäng husransakningar och även hittat det mesta. så nu ska dom snart åtalas och det värsta är att jag vet mycke väl vilka det är. konfronterade huvudmannen i somras efter jag hört rykten, men han blånekade och sa att han aldrig skulle stjäla av en barndomskompis. BULLSHIT, lita fan inte på någon!! tjuvar har ingen heder.

Mikey_BD

Medlem
3 jan 2010
9
0
1
Den relevantan frågan är för mig främst vad som FÖRHINDRAR en stöld eller stöldförsök. Blir skotern stulen, har jag i princip inga förhoppningar om att få tillbaka den (ursäkta TS som var polis, men så illa är det nog). GPS spårsystem kräver ju kontinuerlig strömförsörjning, dvs sätta in ctek-laddare osv, och även då har man begränsad nytta av dem.

Ni som använder ett mattlås, förhindrar det någonting? De som planerat snor skotrar har väl en rejäl pickup med vinsch och drar bara iväg med skotern?

Är det enda vettiga att kedja fast i något eller i andra skotrar, alt förvara inne i låst garage?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Den relevantan frågan är för mig främst vad som FÖRHINDRAR en stöld eller stöldförsök. Blir skotern stulen, har jag i princip inga förhoppningar om att få tillbaka den (ursäkta TS som var polis, men så illa är det nog). GPS spårsystem kräver ju kontinuerlig strömförsörjning, dvs sätta in ctek-laddare osv, och även då har man begränsad nytta av dem.

Ni som använder ett mattlås, förhindrar det någonting? De som planerat snor skotrar har väl en rejäl pickup med vinsch och drar bara iväg med skotern?

Är det enda vettiga att kedja fast i något eller i andra skotrar, alt förvara inne i låst garage?
Min Nytro var det tre st som bar ut ur låst garage...mitt på dagen.
Grannen gick förbi på promenad med hunden, men misstänke ingenting eftersom dom var så ogenerade att dom gjorde det mitt på en lördagseftermiddag.

Nuförtiden har jag uppdaterat skyddet lite-står skotern ute är den fastlåst i både huset och dragstången till släpvagnen mha kättingen som det är bild på ovan-inne i garaget har jag monterat två abusfästen i golvet-och har dessutom låst samman alla skotrar med varandra.
Ska dom bära ut/iväg ngt nu får dom iaf slita för det!

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Allt går att sno..så enkelt är det. Dock så är det viktiga att försöka försvåra så mycket det går, samt att göra det bästa för att kunna få bevismaterial att sätta dit dem i efterhand, om det nu går att hitta dem. Som TS skriver så är det stor skillnad på vad man som gemene man anser behövs i bevisväg för att sätta dit någon , och vad domstolar anser vara bevis nog. Tyvärr går inte alltid juridik och logik ihop...och poliser är ju desvärre bundna av vad lagen säger, inte vad logiken säger.

Personligen tror jag också på rejäla låskedjor(fastsatt i mark/hus/liknande), märkningar, GPS:er/spårningsutrustning med mera.
Sidor/tjänster liknande http://www.trygghetscentrum.se/ är också bra initiativ för att så fort som möjligt skapa ett nät där tjuvarna kan upptäckas.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
"Småbuset" klarar man sig från genom att göra det besvärligt som tusan att sno grejerna med lås, elektroniska skydd etc. som gör att det inte är "värt det".

När det kommer till det större så spelar det tyvärr inte så stor roll vad man gör. T.ex. för några år sedan här hemma var det en räd på båtmotorer, hade man motorlås så tog de helt enkelt en motorsåg och sågade bort hela akterspegeln.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Lite mer primitiva straffskalor skulle inte skada heller så iaf en del höll sig borta från att stjäla vilket är för enkelt som det är nu.
Stening, avklippta fingrar och händer samt offentlig stupstock vore nåt. Och nej det är inte att överdriva.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Lägg straffen på de som köper stöldgods också, då försvinner de flesta stölderna.
Jo, det är straffbart att köpa stöldgods. Samma straffskala som själva stölden.

Är prylarna märkta med gravyr finns det iaf en liten chans att bevisa att det är stöldgods.

Sedan är det så att "köp i god tro" försvann för några år sedan. Det innebär att om du köper ngt på ex.vis Blocket, som sedan visar sig vara stulet så riskerar du att bli av med prylarna vid en eventuell utredning.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Vad gäller om man vill filma i sitt garage?

Antar att det är fritt fram eftersom det är privat utrymme

Behövs någon "varningsskylt" eller likn?

Har skaffat mig en kamera nu i garaget bara för att kunna hålla koll på prylarna

Skotern ska ut på annons snart så man vill gärna ha kameran fungerade då man hört många som blivit av mot saker i samband med försäljning

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste ha tillstånd för kamera övervakning. Vare sig det är privat eller inte. Och använder du olagligt införskaffade filmer som bevis vid eventuell rättegång, så skall dessa ses som "strukna" eller obefintliga för åklagaren.

Edit: men det kan ju hjälpa en själv om man vill ta lagen i egna händer.

Inte heller olagligt att sätta upp skyltar ned "kameraövervakat område" eller liknande. Vilket kanske kan skrämma vissa.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Måste ha tillstånd för kamera övervakning. Vare sig det är privat eller inte. Och använder du olagligt införskaffade filmer som bevis vid eventuell rättegång, så skall dessa ses som "strukna" eller obefintliga för åklagaren.

Edit: men det kan ju hjälpa en själv om man vill ta lagen i egna händer.

Inte heller olagligt att sätta upp skyltar ned "kameraövervakat område" eller liknande. Vilket kanske kan skrämma vissa.
I Sverige har vi något som kallas fri bevisföring (om jag inte missminner mig så heter det så)

Det innebär att (till skillnad från usa) att all form av bevis som finns får alltid under alla omständigheter visas och användas i rättegång.

Gör du något olagligt för att få fram bevis så döms du ev för det men bevisen är ALLTID giltiga ändå.

Edit: och du får montera kameror inomhus och utomhus däremot tror jag du måste skylta och kameran får inte vara riktad så att den "täcker" något annat än din egen gård.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Under vissa omständigheter kan det vara ok. Om du exempelvis sysslar med djur eller har små barn där du kan hävda att det är en avancerad baby monitor. Men att sätta en sådan i garaget kan vara svårare att förklara.

En by några mil bort hade inbrott på Ica (konsum?).

Övervaknings filmerna användes som bevis men det visade sig att deras tillstånd inte var förnyat så tjuven gick fri (från lagen that is).

Handläggningstiden var ett halvår för att få tillbaka tillståndet.

Och är det så länge för en mataffär så tror jag inte det är helt enkelt för en privatperson.

Edit: såg inte ditt inlägg vidgren.

Det du skriver är garanterat sant då jag hört liknande. Men i historien jag skriver om ogiltigförklarades den filmen då det enligt deras tillstånd skulle göras besiktningar(?) eller vad det kallades, av utrustningen. Men då något sådant inte fanns så hävdade försvaret någon lustig paragraf vilket i stort sett var desamma som att någon mixtrat med övervakningen för att sätta dit den åklagade.

Något sådant, ska inte svära min högertumme på det men onågot sådant var det.

Edit 2: stavfel, satans skit tele...