Åtgärder för att minska stöldrisken!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Franxappa; Stort tack för ditt engagemang, gillar verkligen att yrkesmän/kvinnor talar ut i forum (tänk om skoterförsäljarna och grossisterna också kunde göra det..)

Frågor/tips:

1: Jag har jobbat i en jaktbutik länge och sålde en hel del Åtelkameror, som jägarna ska fästa på t ex en trädstam, och fotografera vilt som passerar. De flesta som köpte dessa var folk med typ skogsmaskiner mm som var less på att inte få ha diesel mm ifred. Får vi sätta upp dessa?

2: Ni som inte har tillgång till garage/boda, utan förvarar era maskiner utomhus, här får ni ett tips...Jag lät tillverka en rejäl metallögla på en tjock metallstav som var gängad, borrade ett genomgående hål i en vägg och lade en STOR metallbricka på insidan och gängade på en bult. Resultatet blir en ögla som sticker ut från huset, som är perfekt att dra igenom säkerhets kedjan, sen igenom mattan mm på skoter. Då kan ingen bara bära iväg skotern..eller pulkan mm du kedjat fast i öglan..

3: Köpte ett billigt överfallslarm på en Teknikmagasinet, en sån med en ögla i änden och ett SJUJÄKLA siren då du ryckte ut sprinten. Fäste denna på en dold plats nära skotern, drog en tunn fiskelina där jag fäst ett beteslås, som jag enkelt kunde fästa någonstans diskret på skotern, in mot väggen. Fiskelinan är anpassad så att om nån rör skotern mer än 5-10 cm rycks sprinten ut och sirenen tjuter som FAAAN.
Billigt och ganska enkelt, typ 129:-, och jag skulle vilja se den tjuv som står kvar när den sirenen låter..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Teknikmagasinet:

69:90:-, ännu billigare nu..

"Överfallslarm Panic Guard

Överfallslarm med paniksprint. Ryck sprinten och larmet börjar tjuta högljutt i hela 110dB! Litet nog för byxfickan eller nyckelringen men nog så effektivt. Har även inbyggd belysning för att hitta nyckelhålet etc. Mått 43x38x20mm."

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag tänkte gravera reg nr på några synliga och några dolda ställen. Gravyrmaskin hittade jag för 139 kr där man får med karbidstift och två siffer- och bokstavsmallar

Det blev den maskinen och jag graverade både skotern och släpet. När jag lämnade båda för service på skotern beställde jag också märkning med Securmark. På väg upp från Sthlm idag ringde jag och frågade om de även kunde märka släpet vilket nästan var klart när jag kom fram. Skotern har jag inte kollat på ännu men släpet har minst fem dekaler från Securmark som syns och någon sifferrad ingraverad. Naturligtvis ska den vara försedd med deras dolda stöldmärkning. Mina grejer är inte så intressanta längre.

Dennis Yam

Ny medlem
4 nov 2014
2
0
1
Malung
Jag kan tipsa om ett stöldskydd som jag köpte i vintras. DNA-märkning.
Osynligt och effektivt stöldskydd för alla prylar och fordon.
Läs mer på smartaskydd.se

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Dna-märkning kräver ju att du hittat/råkat stöta på din maskin. Den risken är väl mikroskopiskt liten. Bästa skydd eller snarare hjälpmedel måste fortfarande vara gps så man själv kan hitta igen sin maskin och lemlästa och eller tortera pundarna som tagit din käraste ägodel.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har sneglat en del på gpspuckar.
Finns riktigt fina och jävligt billiga kinavarianter, men de kräver 2G/GSM.
Finns det såna kort kvar?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag köpte en billig kinamodell av GPS-sändare. Satte ett helt vanligt Telia Refill-kort i den och det fungerar utmärkt. Sändaren gick på runt 200 SEK och ett Refillkort på det.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Beställde en från ebay jag med för 200 kr. Köpt ett refillkort från Telia med. Testas grundligt innan montering. Funkar det inte tillfredställande så är det ju bara att göra sig av med den.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fanns för 103kr tom.
Hur söker man reda på en sådan, får man koordinater i ett sms-svar eller följer det med ett program så att man se det på karta?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Man vill ju gärna veta hur stark sändaren är och hur mycket batteri den drar. Det är ju inte apkul att ständigt ha tomt batteri.

Stromoren

Medlem
26 dec 2007
22
0
1
Kan bara säga att åtelkamera med MMS funktion är kanon. Efter 4 inbrott på mindre än ett år köpte jag en åtelkamera som sattes upp inne i skotergaraget. Drygt en månad senare larmade kameran med bild på tjuv i fullt arbete. Snabbt samtal till polisen som satte upp en vägspärr och fångade två herrar, mogna män i 30-35 års åldern. Mkt glada poliser som tackade för all färdig besvisning med 30 bra bilder från inbrottet, tjuvgods i bilen osv. Dessvärre han de slakta en nästan ny skoter, mindre än ett år gammal och ca 90 mil på mätaren.

Med våld bröt man loss/sönder dyna, tank, kåpor, lykta, styre, ruta etc. Triangelstag/ram bröt man i småbitar för att komma åt tanken, all el klipptes i stammen på flertalet ställen likväl som hydrauliken. I princip användes inga andra verktyg annat än en stor rörtång, då förstår Ni själva hur det såg ut. Verkstadens kommentar var kort, det var det djävligaste man sett!

Så långt allt väl, tjuvarna fast med fullständig bevisning, skotern på reparation och rättegång lite senare. Säsongen blev kort till följd av slakt och reparationstid men allt löste sig, trodde jag.

Vid rättegången slogs detta inbrott ihop med två andra ärenden, en ytterligare stöld samt ett häleri. De hade dessutom en fällande dom för inbrott någon månad tidigare, resultat villkorligt. Nu började parodin, tjuvarna protesterade mot verkstadens faktura och sade att repkostnad var maximalt 2000 kronor och resten förbättringar på skotern, rätten var "stenhård och sade 5000 kronor. Att det sedan bara var en bråkdel av kostnaden brydde sig varken rätten eller åklagare om.

Parodin fortsatte med slutkläm, ny villkorlig dom och ett blygsamt skadestånd motsvarande en bråkdel av reparationskostnaden. Åklagaren vägrade överklaga, var nöjd med fällande dom. Att det inte blev något straff eller ersättning för skadan till brottsoffer och försäkringsbolag var ointressant. Inte en dag i buren för två yrkeskriminella med lång historik, märkligt.

Det finns mycket mer att säga men jag kan summera:
- Åtelkamera med MMS fungerar och får användas så länge du fotar inomhus i din egen lokal
- Rättsväsendet fungerar däremot inte alls, ett hån mot oss drabbade
- Lås och skydda din egendom, det är det enda som hjälper

Hälsningar från förbannad skoterägare

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fy fan var det här nyligen?

Jag själv sover gott om nätterna, grannen är nämligen försvarsminister.
När han är hemma har han en stor svart BMW på tio meters avstånd, reggad av Rikspolisstyrelsen :)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fy fan var det här nyligen?

Jag själv sover gott om nätterna, grannen är nämligen försvarsminister.
När han är hemma har han en stor svart BMW på tio meters avstånd, reggad av Rikspolisstyrelsen :)
En säpobil är väl det ultimata stöldskyddet.
Först trodde jag dig inte men sen såg jag att försvarsministern faktiskt kommer från dalarna och jag får väl gratulera. Det är inte alla som har den turen.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
En säpobil är väl det ultimata stöldskyddet.
Först trodde jag dig inte men sen såg jag att försvarsministern faktiskt kommer från dalarna och jag får väl gratulera. Det är inte alla som har den turen.
Joru, tre husnummer bort :)
Bandidos fungerar också ganska bra, dom höll till i grannbyn åt farsan för ett par år sedan.
-Så lite bus det va i byn då har det aldrig vart, snutar och knuttar om varandra hehe.