Åtgärder för att minska stöldrisken!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Hobby--Fritid/Spionprylar/Baerbar-Mini-GSM-GPS-Tracker-TK102.htm

http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Hobby--Fritid/Spionprylar/CAR-GPS-Tracker-TK-103.htm

Här är två stycken GPS-positionerare till ett rimligt pris. Jag har aldrig använt någon av dem, men firman som säljer har jag beställt av ett flertal gånger utan krångel. GPS-sändare har hjälpt oss ett antal gånger, men det finns (naturligtvis) motmedel även mot detta (utan att närmare gå in på det....)
Vad gäller märkning av snöskoter så är det, som ni förstår, endast ett komplement till övriga åtgärder. Det är i alla fall det i särklass billigaste. Ett annat billigt skydd är en 500 W-lampa med rörelsevakt. Låter löjligt, men det är väldigt effektivt, speciellt om man har uppmärksamma grannar!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Då är "Nylynxen" märkt på ett tiotal ställen! Om någon skall slipa bort dessa så får de ligga i..... Är dock MYCKET sugen på ovanstående björnsax som komplement!

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
En kort fråga från en nyfiken. Är du just nyexaminerad polis eller har du jobbat flera år? Och har du nångång lyckats fånga nån skotertjuv och hur gick det till? Bara nyfiken och är det sekretess så förstår jag om du inte kan svara.

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Har väl harvat på i drygt 20 år inom brottsbekämpning, och några skoter- och fyrhjulingstjuvar har det blivit. Det har också hänt att man varit tvungen att lämna tillbaka en snöskoter till tjuven eftersom den var helt avidentifierad och saknade stöldmärkning. Håller fortfarande på att bearbeta denna traumatiska händelse..... Stöldmärkning kan vara HELT avgörande om vi skall lyckas eller inte.....

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Hur är det tänkt att det där ska fungera när det har en batteritid på 24 timmar? Har skotern 13 mil ifrån där jag bor på veckorna, då känns det ju onödigt investera då den bara funkar dygnet efter man farit hem...

http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Hobby--Fritid/Spionprylar/Baerbar-Mini-GSM-GPS-Tracker-TK102.htm

http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Hobby--Fritid/Spionprylar/CAR-GPS-Tracker-TK-103.htm

Här är två stycken GPS-positionerare till ett rimligt pris. Jag har aldrig använt någon av dem, men firman som säljer har jag beställt av ett flertal gånger utan krångel. GPS-sändare har hjälpt oss ett antal gånger, men det finns (naturligtvis) motmedel även mot detta (utan att närmare gå in på det....)
Vad gäller märkning av snöskoter så är det, som ni förstår, endast ett komplement till övriga åtgärder. Det är i alla fall det i särklass billigaste. Ett annat billigt skydd är en 500 W-lampa med rörelsevakt. Låter löjligt, men det är väldigt effektivt, speciellt om man har uppmärksamma grannar!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Hur är det tänkt att det där ska fungera när det har en batteritid på 24 timmar? Har skotern 13 mil ifrån där jag bor på veckorna, då känns det ju onödigt investera då den bara funkar dygnet efter man farit hem...
Som sagt, jag har ingen erfarenhet av dessa positionerare. Man måste läsa noggrant innan man köper något. Men en 24-timmars kan ju göra nytta om man "är på tur" och inte kan låsa in den när man sover. Annars så finns det ju positionerare med betydligt bättre batteritid. Dessa två som jag nämnde är bara exempel.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har tyvärr erfarenhet av stulen skoter, och jag vet inte vad jag upplevde som värst-att den blev stulen, eller när jag ngn vecka efter stölden hittar en exakt lika modell på blocket under "säljes i delar". (Modellen var ny för året-och det är väl inte såååå många som köper en ny maskin och demonterar den?)
Ringer utredande Polis och berättar om annonsen-och möts av det trötta svaret: "Det är inte olagligt att sälja ngt i delar, hur vet du att det är din?"

Nej, jag vet att det inte är olagligt att köpa ngt och sälja det i delar, men det luktar djäkligt illa-och man blir inte så imponerad när dom inte ens försöker...telefonnret i annonsen var inte registrerat, bara det luktar illa i mina ögon.

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Tobbe: där ser du fördelarna med att märka din snöskoter. Märker du sakerna så kan du bevisa att det är din! Jag har lagt ner 100-tals timmar på att försöka knyta stulna saker till dess rättmätiga ägare med högst varierande resultat. Om jag t.ex hittar en motorsåg i bagageluckan på en s.k pundarbil eller en öststatare så är det inte alls säkert att jag kan ta den i beslag. Vet jag inte vem som den stulits ifrån så kommer ingen beslutsfattare att ta den i beslag. Det är inte ens säkert att den som blivit bestulen ens vet om det.
Det är för övrigt alltid lika roligt att väcka någon mitt i natten och fråga om de vet var deras 4-hjuling är någonstans..... (men då har de naturligtvis märkt grejorna!)
Polisen du pratade med hade säkert erfarenhet av att få lämna tillbaka misstänkt stöldgods och kände sig inte motiverad av att återigen gå på en mina. Om motorn var till salu kunde man ju ha kollat motornumret. Hade motornumret varit bortslipat skulle ju misstankarna stärkts.... Hoppas du förstår vad jag menar! Vi är inte kroniska latmaskar, vi vet bara allt för väl vad som krävs för fällande domar, och det är (enligt mig) allt för höga krav på det......

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Hej du Franxappa!
Funderar på att sätta in en GPS-tracker i min skoter så den skall bli lättare att spåra vid eventuell stöld. Om man ringer till polisen och anger en GPS-position via en sådan tracker, lägger ni det då högre upp i prioriteringen?
Har även tänkt att märka upp skotern på alla möjliga ställen med sådana mikropunkter. Är det ställen som poliser är instruerade att titta på på skotern, eller söker ni av hela skotern?
Skotern är ju en av de sista sakerna som man vill bli av med!

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Jättebra initiativ med att få fler bli medvetna om åtgärder mot stöldrisken.

Ett annat tips är att införskaffa skyltar som anger att området är kameraövervakat och sätta upp det vid sin förvarningställe t.ex. stugan eller liknade. Det är förbjudet att utan tillåtelse ha egen kameraövervakning men däremot är det inte förbjudet att ha skyltar som varnar för kameraövervakning inom området :)

skyltarna hittar ni bl.a. hos teknikmagasinet, jula eller via it som t.ex. http://skyltkatalogen.se/pabud/1225-omradet-ar-kameraovervakat.html

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Hallå Weldion! Ursäkta dröjsmålet....
GPS-tracker verkar vara en relativt billig utrustning för att i alla fall ha en sportslig chans att få tillbaks grejorna. Och givetvis blir motivationen mycket större när man får ett färskt larm och att man vet vilken kompassriktning skotern rör sig i. Då har vi chans att bemanna strategiska punkter och även kontakta polis i Norge om det rör sig västerut. Problemet är att det inte finns något standardiserat positioneringssätt, d.v.s alla system ser mer eller mindre olika ut. Det jag rekommenderar är att be larmoperatören att du blri kopplad på mobilen till den patrullbil som är närmast i området. Tyvärr är ju patrulltäckningen relativt gles på sina håll, men denna typ av jobb är något som man kör järnet på. Om du sitter med en digitalkarta framför dig på skärmen och ser hur skotern förflyttas åt ett visst håll, var inte rädd att styra patrullen till den punkt du tror blir bäst för ett stopp.
Så svaret på din fråga är: JA, det prioriteras högre i det viktiga inledningsskedet, eftersom brottet då är färskt och skotern varken är gömd, slaktad eller avidentifierad.
Och vad gäller att märka skotern så är det något jag rekommenderar (se tidigare inlägg). Jag har nu märkt båder gammellynxen och nylynxen på totalt ca 20 ställen. Jag använder mig inte av mikropunkter, utan graverar in främst registreringsnummer på en hel massa ställen. Markera gärna rutan med 5-10 mm stora tecken. Där är det lätt att titta. Märk dessutom huven, motor, fotstegen, lastutrymmet m.m.
Hoppas det går bra!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jättebra initiativ med att få fler bli medvetna om åtgärder mot stöldrisken.

Ett annat tips är att införskaffa skyltar som anger att området är kameraövervakat och sätta upp det vid sin förvarningställe t.ex. stugan eller liknade. Det är förbjudet att utan tillåtelse ha egen kameraövervakning men däremot är det inte förbjudet att ha skyltar som varnar för kameraövervakning inom området :)

skyltarna hittar ni bl.a. hos teknikmagasinet, jula eller via it som t.ex. http://skyltkatalogen.se/pabud/1225-omradet-ar-kameraovervakat.html
Inomhus får du filma hur mycket du vill nonstop 24/7 som jag försått det!

Franxappa, förslag på lämpliga "märkkit"?
Kom på nu att det kan ju vara lämpligt att passa på att märka upp nu när ämnet är på tapeten... ;)

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Märkutrustning bör finnas till utlåning på varje polisstation. Det skall vara en typ med vibrerande nål i hårdmetall. Annars så kan man ju gå ihop några stycken och köpa en tillsammans, t.ex i skoterklubben. Glöm inte att märka cykeln, motorsågen, röjsågen, samtliga verktyg, GPS:en, mobilen och frugan på samma gång!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Då var årets första stulna 4-hjuling beslagtagen och första tjuven i finkan! En fin maskin med plog för 100 000 spänn. Den var såpass nystulen så att skylten satt kvar. Tänk på att inte parkera 4-hjulingen / snöskotern så att den syns från vägen, då tjuvarna ofta är ute och rekar på dagen. Ser ni bilar som ni inte känner igen och som är ute och smyger på dagen, notera gärna ett bilnummer för säkerhets skull. Ser ni skåpbilar som är ute och smyger nattetid skall ni också vara på er vakt.

Vilka är det då som sysslar med detta? Ja för 5- 10 år sedan var det främst norska busar, i alla fall i länen kring riksgränsen. Nu verkar det som om litauerna, med visst stöd av polackerna, har tagit över branchen fullständigt. De är mycket professionella och oerhört uträknade och duktiga. Och bilarna de färdas i kan ha vilka skyltar som helst på sig, de byter efter behov.....
Parkera inte skotern allt för synligt, och stöldmärk grejorna. Då har ni i alla fall gjort lite för att försvåra!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
http://www.nwt.se/vasterdalarna/article1235620.ece

Här har vi en stackare i Västerdalarna som blivit av med sin snöskoter. Låt oss försöka hålla ögonen öppna efter den. Notera brottsdatumet: Det är alltså ett tidsintervall på ca 45 dagar, och då är det inte lätt att gripa en tjuv.... Om någon form av larmsystem hade varit installerat så skulle polisen fått kännedom om stölden inom 10 minuter i stället för inom 45 dagar......

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Väntar fortfarande på min GPS tracker för att montera i skotern. Sedan så blir det att sätta upp geo fence och hoppas på att grejorna fungerar om/när de behövs.