Kom ihåg! Förarbevis.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tror det blir svårt att "byta" in körkortet så man får ett skoterkort :)
Det här gäller oss som har det tidigare skoterkortet.
Jag tog det frivilliga skoterkortet 1997 och bytte in det mot det "nya" runt 2005 å nu var det dags å byta till ett ännu nyare.

Förra gången man fick byta in kortet var det så få som bytte in det under utsatt tid så vägverket/transportstyrelsen beslutade att förlänga tiden.

De va tur för min del, för jag sket i det men 2005 när jag körde lite för fort å fick körkortet indraget så skyndade jag mig att kolla upp det för att jag visste att jag inte fick köra på körkortet längre :)

Mvh Erland

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Bra att du påminner folk.=)
Går för övrigt rätt fort att få kortet. Tog nog bara nån vecka för mig iaf.
Jag har förstått det så jag också, vore ju jävla surt om man råkar ut för det:p
Håller med, finns roligare saker att lägga pengarna på! :)

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
tog egentligen det typ 2010 eller 2011 vid april men var bara 15, fylde 16 på sommaren skrev upp i august, sen tror jag det var något med att datorerna krånglade för dem som håller i skoterkortet så fick jag ringa dit massvis med gånger, så skickade dem pappret till mig måste vart 2012-01-09 så skickade jag in bild hehe tog ett tag för mig :)

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Måste skicka in blanketten och ett foto jag också. Nån som vet om det finns kvar någon gammal hederlig foto automat i Luleå? Kostar visst 180 spänn å få sig ett foto hos en fotograf.

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Måste skicka in blanketten och ett foto jag också. Nån som vet om det finns kvar någon gammal hederlig foto automat i Luleå? Kostar visst 180 spänn å få sig ett foto hos en fotograf.
jo jag tror att det finns en i storheden i coop forum

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Helvette, aja måste fixa detta.
Tur man är fotograf så går det ju enkelt iallafall, det uppskattar nog min vänner också. ;)
Ja för på expert i övik går id-kort lös på 199 jävligt ovärda kronor, speciellt när tre av dom fyra kortena man blir tvungen att köpa säkert aldrig kommer bli använda.

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Finns fotoautomat på Coop Forum Storheden.
80:- för fyra foton.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Då behöver man alltås inte ha med sig förarbeviset nu heller. Fattar inte varför det ska vara bild på det om det fortfarande inte är en giltligt id-handling.
Precis.

Har man ett giltigt id kort/pass så räcker det. Både med bil och skoter faktiskt.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Ja för på expert i övik går id-kort lös på 199 jävligt ovärda kronor, speciellt när tre av dom fyra kortena man blir tvungen att köpa säkert aldrig kommer bli använda.
Har man en kamera och en ljust rum så kan man ta kort å sen bara överföra med blåtand på elgiganten. Då kan man skriva ut där som jag fattade det. Själv tog ja hos nån fotograf, billigare än 199 men minns inte exakt, var rätt dyrt iaf.

Tycker det är helt sjukt att man inte kan gå inte på transportstyrelsen å ta kort i deras jävla maskin. då slipper man ju skicka brev runt hela sve m.m.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är böter om man inte har med sig körkortet när man kör bil.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Det är som jag säger.. Giltigt id kort räcker.

Ingenting jag hittar på utan det är tydligt utrett och jag är 100% säker på att så är fallet!

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Om det är så att man måste byta kort så uttryckte de sig klantigt i utskicket man fick.
Lätt att tolka det som att man var tvungen att byta kort om man ville kunna köra fyrhjuling på samma kort.