Kom ihåg! Förarbevis.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Då hellebjork faktiskt har en giltig källa vinner han på KO.

Dock tror jag Vidgren att har man giltig ID med sig så är nog de flesta poliser så pass snälla att dom inte ger dig böter. Det står ju dock rätt klart å faktiskt jävligt tydligt i lagtexten att man ska få böter?:p

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ähh källa....

Vill ni ha en källa ?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM

Detta ovan är körkortslagen !

Läs först 3 kap §15

läs sen Kap 9 (Ansvarsbestämmelser)

För dom som inte ids gå till sidan har jag kopierat ut paragraferna:

Skyldighet att medföra körkort

15 § /Upphör att gälla U:2013-01-19/ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

9 kap. Ansvarsbestämmelser

1 § Har upphävts genom lag (2009:189).

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du hänvisade inte till körkortslagen för det första.

Du hänvisade till Polisens obotskatalog och den "hämtar" sin information från en massa lagar.

Bland annat Körkortslagen, Trafikförordningen osv.

Men!

Mitt inlägg var adresserat till personen som kallas för "Monno" och som har skrivit inlägget ovan mina. Han ville ha en källa och jag gav den till honom.

Jag har inte på något sätt sagt eller menat att din källa inte duger.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Du hänvisade inte till körkortslagen för det första.

Du hänvisade till Polisens obotskatalog och den "hämtar" sin information från en massa lagar.

Bland annat Körkortslagen, Trafikförordningen osv.

Men!

Mitt inlägg var adresserat till personen som kallas för "Monno" och som har skrivit inlägget ovan mina. Han ville ha en källa och jag gav den till honom.

Jag har inte på något sätt sagt eller menat att din källa inte duger.
Har du lässvårigheter eller vill du bara inte läsa vad det står? Översta raden i länken står följande "BROTT MOT KÖRKORTSLAGEN (1998:488) OCH KÖRKORTSFÖRORDNINGEN (1998:980)".

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hahaha ja nu blev det sandlåda..

vill du diskutera detta vidare hellebjork så är du välkommen att göra det via mail eller pm. Onödigt thrasha tråden mer än vad vi gjort.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Nej, jag tycker bara att man inte ska vagga in folk i falsk trygghet. Även om man säkerligen klarar sig undan i 99 av 100 fall med att bara ha ett IDkort med sig så kvarstår det faktum att det är olagligt och att man riskerar böter.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Duger den källan Monno?
Japp!

Som sagt, då du innan satt å skrev utan källa så förstår väl vem som helst att det är svårt att tro dig. Men nu kom du med en källa, vilket är kanoners!

Och för att komma in på rätt spår:
Är det för övrigt nån som har en källa på det där att skoterkortet inte duger som ID? Eller ja, jag antar att det är nån lag som bestämmer vad som är godkänt som ID?

Edit: Jag gör lite tillägg. Att kortet inte funkar som ID kanske man kan förstå. Men jag tolkar det här:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/
"Du måste ha med dig beviset när du kör. Så länge du kör med "bevis om förarbevis", måste du också ha med dig en giltig identitetshandling."

Som att man bara behöver ha med sig förarbeviset när man kör? Alltså att du inte behöver ha ett körkort för att styrka att det är du. Dock funkar väl säkert inte förarbeviset som just ID-handling.

Last edited:

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Tog skoterkortet nu i helgen...
Man måste inte ha med sig körkort om du har pappret där det står att du har klarat provet och även en id-handling såsom körkort eller ett godkänt pass.
Det skulle däremot göras om och det är därför ni måste ta ett kort..
Det är helt enkelt för att polisen ska kunna söka på dig och få upp en bild, så att du slipper pappret på att du gjort provet och behöver därför bara id-handlingen.

Rätta mig om jag har fel, men det var vad provledaren sa till mig.

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
När man kör bil iaf så ska det räcka om man har ett pass eller annan ID handling som är godkänt för att slippa böter. Det polisen gör i det fallet är att dom kan ringa in och kolla upp om man har körkort eller inte.

Om du inte har ID handling med dig så kan dom ju inte kolla upp dig med säkerhet och då blir det böter.
Detta har då alltid fungerat för mig när man inte har haft körkortet med sig.

Monno det nya förarbeviset för skoter räcker som ID för just skoter, men du kan inte gå till banken och plocka ut alla dina sparpengar på det.
Dom gamla korten skulle man ju även ha med sig ID handling för att kunna styrka identitet. Annars var det ju bara att låna ut kortet till närmsta granne om han ville köra lite skoter.

Jag har dock ingen källa på att det nya kortet inte är en godkänd ID handling..

En annan fråga.. hade det inte enklare om man la till en ny bokstav på körkortet för dom som har, lika som för MC och lätt MC. Hur kom dom igentligen på den idén att man ska ha ett separat kort?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Tackar för kanon svar Erikxson! Vore ju smidigt om man bara stoppar in skoterkortet i kläderna så har man det alltid med sig å behöver inge mer=) Å ska man på banken eller systemet har man ju i regel kört bil dit så =)
Nä känns kanske lite för enkelt för att det ska duga som ID-kort.

En ren gissning vrf det inte är på körkortet är väl just för att det är ett förarbevis och inte ett körkort. Dock ren gissning av mig=)

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ähh källa....

Vill ni ha en källa ?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM

Detta ovan är körkortslagen !

Läs först 3 kap §15

läs sen Kap 9 (Ansvarsbestämmelser)

För dom som inte ids gå till sidan har jag kopierat ut paragraferna:

Skyldighet att medföra körkort

15 § /Upphör att gälla U:2013-01-19/ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

9 kap. Ansvarsbestämmelser

1 § Har upphävts genom lag (2009:189).

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).
Fast å andra sidan så sket du i att kopiera hela 3 kap §15. För direkt under det du har kopierat står det även så här.

"15 § /Träder i kraft I:2013-01-19/ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller polis begär det. Lag (2011:1580)."

Vilket innebär en liten förändring i lagen, men vad jag kan läsa så har dom inte ändrat det faktum att du måste ha med dig körkortet, bara att du måste ha med dig en handling som styrker din identitet innan du fått ditt riktiga körkort dock max 2mån efter körkorts utfärdandet.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bump glöm inte bort detta ni som behöver förarbeviset

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6690308

Låter otroligt att det är så många som 50 000 förarbevisinnehavare som ännu inte beställt det nya men man ska aldrig sluta förundras.
Det kan ju knappast vara totalt 50 000 som tagit det frivilliga före 2000 dvs egentligen inte behöver FB som struntar i att förnya för 150 kr.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
För er som undrar om det nya kortet fungerar som ID-handling, så blir det både ja och nej på det. Hämtade ut ett paket med skoterkortet som ID-handling bara för att prova. Han i kassan godtog det som ID och kollade även upp på datorn någonstans och där fick han svaret "Det är upp till handlaren om man vill godkänna det som ID eller ej."
Så, det kan funka som ID och det kan inte funka som ID =)
Om man vill vara riktigt säker så får man ta med sig körkort eller pass och inte bara skoterkortet.

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Men vad i!? Detta har man helt missat, och inte heller har man fått ett enda brev.
Man tycker att dom skulle kunna skicka ut åtminstone en påminnelse till dom det rör.

Är det kört nu månntro. Har skickat ett irriterat mail till transportstyrelsen då dom vägrade svara i telefon.