Kom ihåg! Förarbevis.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
"ca 100 000 skoterförare berörs.."
100 000 x 150kr = 15 000 000:-
Vad kan det kosta att tillverka ett sånt här kort? 0-5 kr?
Nån kortgubbe som ska ha lite lön.
Heja transportstyrelsen, absolut minst 5 000 000 kr i vinst.

Men det bidrar ju till konjunkturen för fotograferna i vilket fall för i fantasin räknat har ju dom tillsammans tjänat 10-20 miljoner på det också.

Aja..

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Om jag skulle varit drabbad, ej fått info/utskick, tappat/slarvat bort det och dessutom måste ha förarbevis för att få köra dvs körkort taget efter 1/1 2000 osv skulle jag gjort följande:

-Betalat in 150 kr till 5051-6913 Transportstyrelsens konto för körkortsavgifter före 1/1 dvs nu!, även med bokföringsdatum första vardag efter nyår så bör det hamna hos dem i samma tid som de som betalat senaste dagarna då det finns en eftersläpning i systemen med några dagar.

Är inte så lätt att betala in då man inte har något ocr-nummer att ange. Jag är i läget att jag inte fått något utskick, och han surrar om att man har haft 3 år på sig vilket jag tror är fin formulerat skitsnack.

Men ett mail är skickat till transportstyrelsen förra veckan och väntar på svar. Bara hoppas dom förlänger, annars blir det tjuvköra...

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Är jag ensam om att ha fått höra detta redan 2009 på flera olika håll?
Det har uppmärksammats både i radio och diverse tidningar flera gånger om under de senaste åren.

För ca 2år sedan fick jag ett utskick från Transportstyrelsen med information om att en enkät skulle trilla ner i lådan inom en kortare framtid och kommer ingen enkät så finns den att beställa på hemsidan.

För 1,5år sedan kom enkäten och jag retunerade den med ett foto lika fort som den kom.

Tidigare i höst kom det yttligare påminelser från Transportstyrelsen som jag kunde ignorera just pga att jag redan tagit hand om saken direkt.

Så till er som inte ännu tagit hand om saken själv, ta er i kragen för fan och sluta grina efter mamma!
Vi har som sagt haft minst 3 år på oss och även om man inte har fått någon enkät skickad hem till sig så kan man ju faktist ta saken i egna händer och ordna det själv. Eller måste vi torka oss i arslet med fingrarna också om ingen räcker oss toapappret i handen eller?

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Dom som har "missat" detta borde ha fått höra det den senaste månaden från vänner.. Alla jag känner har fått brevet och jag har påpekat till flera som skulle skita i det att det kommer att kosta ca 4000kr att ta om förarbeviset. Sen så tror jag inte att transportstyrelsen kommer att förlänga deadlinen

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
trodde jag skickat in det, men hittade brevet i nån pappers hög. skickade det i onsdags, det har då 2 dagar på sig.

De har valt rätt dålig tid då det bara är helg dagar, och posten inte har öppet.

Sedan, hur fasen kan dom ta ett körkort från en? finns det inte någon lag mot det? o_O

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är inte så lätt att betala in då man inte har något ocr-nummer att ange. Jag är i läget att jag inte fått något utskick, och han surrar om att man har haft 3 år på sig vilket jag tror är fin formulerat skitsnack.

Men ett mail är skickat till transportstyrelsen förra veckan och väntar på svar. Bara hoppas dom förlänger, annars blir det tjuvköra...
Istället för OCR går det ju att välja meddelande och skriva PNR osv

Sen så tror jag inte att transportstyrelsen kommer att förlänga deadlinen
Har det skett för många missar med utskick eller att man konstaterar att informationen varit luddig så borde de göra det.

I utskicket står det överst att " Du har möjlighet att byta ut .......", där tror jag att många slutat läsa.

Lämpligt vore att förlänga till påsk, märkligt nog är det många som kör väldigt lite intill dess dvs de tänker knappt på om de har förarbevis eller inte.

Är jag ensam om att ha fått höra detta redan 2009 på flera olika håll?
Knappast ensam

Ringde själv till Transportstyrelsen redan 2009 och efterfrågade underlag och fick svaret att de skulle skicka ut till alla snart..... Sedan vart det förlängt, första tanken var att detta skulle lösas under 2010 som jag förstod men det gick till slut inte.
Vid påstötning för drygt ett år sedan sa de att utskick kommer snart.........det kom i augusti detta år.

Nu spelar det ingen roll för mig då KK är taget före 2000.

"ca 100 000 skoterförare berörs.."
100 000 x 150kr = 15 000 000:-
Vad kan det kosta att tillverka ett sånt här kort? 0-5 kr?
Nån kortgubbe som ska ha lite lön.
Heja transportstyrelsen, absolut minst 5 000 000 kr i vinst.

Men det bidrar ju till konjunkturen för fotograferna i vilket fall för i fantasin räknat har ju dom tillsammans tjänat 10-20 miljoner på det också.

Aja..
Och om 10 år är det samma summor igen då det blir dags för förnyelse!!!

Nä, dags att det med automatik förs in på körkortet då det med tillhörande uppgradering av kraven på utbildning mot förarbeviset, sedan handlar det om ett kort som ska förnyas vart 10:e år.
Det skulle förhoppningsvis också sålla bort de oseriösa utbildarna, märkligt egentligen att det tillåts ske ideelllt när även affärsdrivande utbildare finns att tillgå, kanske konkurrensverket skulle behöva titta på saken.

Last edited:

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
trodde jag skickat in det, men hittade brevet i nån pappers hög. skickade det i onsdags, det har då 2 dagar på sig.

De har valt rätt dålig tid då det bara är helg dagar, och posten inte har öppet.

Sedan, hur fasen kan dom ta ett körkort från en? finns det inte någon lag mot det? o_O
Det är inget körkort. Det är ett förarbevis.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag antar att de flesta förstår vad jag menar, eller ska jag lägga till bilder så det blir lättare?
Det är faktiskt ganska stor skillnad på förarbevis och körkort-men som svar på din fråga:
Nej. Det är inte olagligt.
Om du inte väljer att förnya ditt körkort för bil, så dras det också in.
Precis som förarbevis.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Återigen, jag som bara hade körkortet indraget i en månad pga fortkörning skulle enligt de jag talade med inte få köra skoter på mitt vanliga körkort, trots att det första körkortet togs -96 och att jag som sagt inte behövde göra om några prov osv...

Har en bekant som nekades att hyra skoter då han enligt deras kontroll oxå hade för nytt körkort, samma sak där dvs bara indraget en eller två månader.

Kan ju givetvis förstått fel eller att de jag rådfrågat har förstått min fråga felaktigt.

Mvh Erland

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Det är faktiskt ganska stor skillnad på förarbevis och körkort-men som svar på din fråga:
Nej. Det är inte olagligt.
Om du inte väljer att förnya ditt körkort för bil, så dras det också in.
Precis som förarbevis.
Det förstår jag, jag frågade aldrig om vad som är skillnad på körkort och förarbevis, för som jag förstått det så är det inte det tråden handlade om.

sedan frågade jag inte heller om det var olagligt, tror inte direkt dom gör något olagligt mot alla skoteråkare utan att någon skulle märka det ^^

Tyckte bara det var konstigt att man kan förlora ett *FÖRARBEVIS* utan att gjort något fel.

Men du har förmodligen rätt, de kan ju göra lite hur de vill, beroende på hur lagarna säger :p

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Blir du av med ditt Bilkörkort och måste ta om det, så får du inte köra snöskoter med det nya.
Helt fel, det är ändrat. Har du tagit körkort föra 2000 så även fast du misterkörkortet, blir av med det en längre tid så får du kört skoter igen när du får tillbaka kortet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Helt fel, det är ändrat. Har du tagit körkort föra 2000 så även fast du misterkörkortet, blir av med det en längre tid så får du kört skoter igen när du får tillbaka kortet.
Blir ditt körkort indraget i t.ex 3 månader så får du igen förarbeviset, när du får igen dit bilkörkort.
Men förlorar du körkortet och måste ta om det, så måste du även ta om förarbeviset för att få köra snöskoter lagligt.
Tror det var så även Mk1 menade!

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Blir ditt körkort indraget i t.ex 3 månader så får du igen förarbeviset, när du får igen dit bilkörkort.
Men förlorar du körkortet och måste ta om det, så måste du även ta om förarbeviset för att få köra snöskoter lagligt.
Tror det var så även Mk1 menade!
Jag uppfattade det som att han menade att om man kör skoter på sitt bilkörkort taget för 2000 och får det indraget får man inte köra skoter när man får tillbaka det, och det stämmer inte, det får man. Hoppas det var tydligare förklarat från min sidan.

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Kan nån förklara varför de som tog körkort före 2000 får köra skoter, annars måste man ta förarbeviset. De som tog körkort då lärde sig inte precis mer än de som tog körkort 2001.