Kom ihåg! Förarbevis.

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Känns bra om många missat detta, ska som nyuppflyttad sörlänning ta förarbevis i vinter och ser gärna att det är någon mer 30-åring på kursen... ;)

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Detta hade jag totalt missat...bara att skynda sig att fa in papprena som kravs! -.-

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Bump glöm inte bort detta ni som behöver förarbeviset

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6690308

Låter otroligt att det är så många som 50 000 förarbevisinnehavare som ännu inte beställt det nya men man ska aldrig sluta förundras.
Det kan ju knappast vara totalt 50 000 som tagit det frivilliga före 2000 dvs egentligen inte behöver FB som struntar i att förnya för 150 kr.
Nej enligt artikeln är det 50 000 som tagit det innan 1 oktober 2009 som inte har skickat in förnyelsen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.289
1.112
113
Stora Blåsjön
Verkar inte som alla får blanketterna hemskickade.
Jag fick dom för ett bra tag sedan men min syster har inte fått några papper.
Tog förövrigt ett foto med mobilen med kameran som man använder vid videosamtal (inte så högupplöst) och fick mitt nya förarbevis igår så det var inga problem.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men vad i!? Detta har man helt missat, och inte heller har man fått ett enda brev.
Man tycker att dom skulle kunna skicka ut åtminstone en påminnelse till dom det rör.

Är det kört nu månntro. Har skickat ett irriterat mail till transportstyrelsen då dom vägrade svara i telefon.
Det är ju det som är det märkliga, det kan ju som sagt knappast vara 50 000 som tagit förarbeviset före oktober 2009 som slutat köra och fullständigt skiter i att förnya.
Lejonparten av de som tagit förarbevis 2000-2009 tillhör ju ändå de som måste ha det för att köra och det borde ligga på ca 6-7 000 per år dvs 60-70 000.

Lätt att få intrycket att myndigheten inte fixat att skicka ut till alla som man sa skulle ske. Tror det skrevs om utbytet redan för ett par år sedan.

Då var det solklart att det skulle skickas ut med automatik till alla som tagit det obligatoriska förarbeviset 2000-2009.

De som före 2000 tagit det frivilliga förarbeviset vilka ej var registrerade hos transportstyrelsen skulle däremot behöva agera själva för att uppdatera.

Kommer säkert någon tydligare förklaring efter helgerna, kanske t o m en förlängning av tiden om utskick och information inte fungerat, annars är det guld och gröna skogar för de som utbildar, 50 000 utbildningsplatser borde de kunna fixa i Januari, det är ju enorma pengar de kan lägga beslag på en gång till.

Last edited:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Detta gäller alltså bara dom som inte har bild på förarbeviset? tog mitt 2009-10-29, så jag behöver väll inte fixa nytt?

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Surt för de flesta, visserligen sitter jag säkert med rykande färskt kort från kapitalistbolaget som kallas för "Transportstyrelsen" sedan 1 vecka!
Ogillar iallafall starkt att det ska vara krav på att individer själva ska agera för att få det nya förarbeviset annars är det bara för dem att gå till närmaste medborgarskola, böja sig fram och ta emot tacksamt. Pluringar i sjön detta här...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Surt för de flesta, visserligen sitter jag säkert med rykande färskt kort från kapitalistbolaget som kallas för "Transportstyrelsen" sedan 1 vecka!
Ogillar iallafall starkt att det ska vara krav på att individer själva ska agera för att få det nya förarbeviset annars är det bara för dem att gå till närmaste medborgarskola, böja sig fram och ta emot tacksamt. Pluringar i sjön detta här...
Jo, det kan ju smaka med 40-50 000 utbildningar a´2-2 500 kr ......

Såhär står det i det luddiga utskicket från Transportstyrelsen, om texten hade börjad med " Ditt förarbevis blir ogiltigt fr o m xxxxx " så hade nog fler varit aktiva.

Men men, som sagt tidigare, jag är övertygad om att de blir tvungna att backa och ge mer tid, deras utskick och info måste de ju vara säkra på att det gått fram

Attachments

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Vet inte, kanske det är djurvännerna inom transportstyrelsen som vill hålla oss friluftsåkare utstötta och bespotta oss för all förströelse och lidelse...

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Höll på att gå käpprätt åt helvette detta, hittade ingen bild (fotograf som man är... *facepalm*)
Men i sista sekunden fick jag det inskickat!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men varför kan man inte skriva in Snöskoterkortet på körkortet för?
Det skulle ju vara det allra bästa och enklaste, skulle dock kräva en rejäl uppgradering av förarbevisutbildningen med medföljande kostnadsökning då begreppet "körkort" medför en mer kvalitativ utbildning både teoretiskt och praktiskt.

Idag så finns det ju de som diskar av 16 pers på kortare tid än de stipulerade på teorin samt genomför den praktiska delen som bör avhandla ca 4 h per individ i grupp om 16 pers dvs det blir inga vettiga 4 h per skalle.

Snabba och enkla pengar kan man lugnt säga....

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Haha, vika tomtar. Jag har förarbevis, men har inte heller fått något utskick. Skitsamma för min del, för nu får jag ju återigen köra på mitt bilkörkort som är utfärdat ursprungligen före 2000.
Lurades att gå den helt meningslösa förarbevisutbildningen pga att mitt bilkörkort var indraget ett par månader för fortkörning, och en kort period förlorade man då permanent behörigheten att köra skoter.
Vilket jamboland man lever i! :mad2:
Gissar att många av dom som struntat i att förnya sina förarbevis har samma bakgrund som mig och kör på sina bilkörkort istället.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Får man verkligen köra på körkortet om det varit indraget efter 2000?
som jag förstod de så är det inte så.

mvh Erland

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mm om du tappat kortet så att du måste ta om det så gäller det datumet.

Ex tar kortet 1999, tappar det 2002 och tar om det 2003 (alltså ny teori och uppkörning) då måste du ha ett förarbevis.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Som jag nämnt tidigare så ser jag det som helt orealistiskt att 40-50 000 vilka måste ha förarbevis för att köra (ej har KK före 1/1 2000) skulle ha missat information som varit ute i flera omgångar ända sedan 2009.

Visst, det finns de som glömmer, tappar papper eller skiter i att läsa..... men det kan knappast vara så många heller.

Sedan kan ju Transportstyrelsen missat utskick också.......... men knappast till så många!

Märkligt egentligen att signalerna om 40-50 000 som ej förnyat kommer så sent, tendenserna borde de ha kunnat se för åtskilliga veckor sedan och de kan ju knappast ha planerat att klara mottagning o tillverkning av 40-50 000 FB under mellandagarna.

Vilket som...., Transportstyrelsen har knappast varit kapabel att ta emot samtal från alla de två mellandagarna så vad göra för den som är drabbad.

Om jag skulle varit drabbad, ej fått info/utskick, tappat/slarvat bort det och dessutom måste ha förarbevis för att få köra dvs körkort taget efter 1/1 2000 osv skulle jag gjort följande:

-Betalat in 150 kr till 5051-6913 Transportstyrelsens konto för körkortsavgifter före 1/1 dvs nu!, även med bokföringsdatum första vardag efter nyår så bör det hamna hos dem i samma tid som de som betalat senaste dagarna då det finns en eftersläpning i systemen med några dagar.

-Maila person och betalningsuppgifter före årskiftet via deras kontaktformulär http://www.korkortsportalen.se/kontakt/Kontaktformular-for-korkort-och-forarbevis/ , förklara problemet och begära utskick av pappren.

-När pappren kommit så skicka in dem direkt.

Risken är noll, hörsammar de inte så är de skyldiga att återbetala och 150 kr samt 15 min med kontaktformuläret är väl värt chansen vägt emot att slänga 2-4 000 på en helt onödig och en många gånger i förhållande till insats/kvalite överprissatt utbildning.

Last edited: